Joudun ehkä tekemään oman kesämökkini kuntotarkastuksen polisiin turvaamana
Mökin taivohullu hallintaoikeuden haltija on niin tyhmä, ettei tajua, että mulla on oikeus teetättää omaisuudelleni kuntotutkimus. Luulee, että kun otin asian hänen kanssaan (meilillä) puheeksi, että kysyin häneltä lupaa kuntokartoituksen tekoon. Ehen, honey, vaan kysyin vain, millä tavalla asiassa edetään. Menenkö mä sinne hänen antamillaan avaimilla vai tuleeko hän mukaan availemaan ovia.
Mökki on ollut lähes hoitamatta hänen hallussaan jo 20 vuotta ja mökin ostanut isoäiti tarkoitti sen minun käyttööni. Aion ruveta vaatimaan, että haltija pitää paikkaa kunnossa ja korjaa aiheuttamiaan vaurioita, esim. takka on murtunut. Sitä ei ole nuohottu kunnolla vuosiin. Jne. Myös saunan katto varmaankin vuotaa.
Mutta tarvittaessa poliisi turvaa kuntotutkimuksen suorittamisen paikan päällä, jos tyhmähaltija ei ymmärrä, ettei asiassa kysytä häneltä, että sopiiko (kuin vain siksi, että käytetäänkö poliisia vai avaatko ovet ilmankin?)
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, miten kovasti tämä odotti perintöään (siis isänsä kuo lemaa🙄)? Mutta eipä se elämä nyt sen auvoisemmalta vaikuta.
Tämä mt-potilas on sitä sorttia, jonka elämässä on aina jokin väärin, ja se vääryys on aina jonkun muun syytä. Tyytymätön narsisti, naama aina väärinpäin.
Se oli kuin maailmankaikkuden mukaantuloa, että kunnan rakennuslautakunnan puheenjohtaja sattuikin menemään tontille! Now I have friends n high places 👌
Meinaan tokihan hän sanoi, että asia on omistajan vastuulla MUTTA hän sanoi myös, että sen hallintaoikeuden haltijan kanssa olisi tehtävä sopimus, että jos hän ei päästä minua tontille, niin sitten hän ottaa vastattavakseen vauriot ja on korvausvelvollinen minulle niistä.
En kuitenkaan luota mihinkään sopimuksiin, vaan haluan asiaan selvyyden itse. Ja jos rakennuslautakunnan pj on tätini hyvä ystävä, mitä hän onkin, tätini on puhunut hänestä moneen otteeseen, koska hänkin on asianajaja, (tätini siis ei kyllä ole) ja on usein kommentoinut ongelmia, joita minulla oli, esim. isäni edunvalvonnan kanssa, joksi se vaimo itseään haki, mutta minä estin sen. Koska ei hän olisi huolehtinut isän omaisuudesta niin, että siitä jää minulle e, mitä kuului jäädäkin. Ammattimainen edunvalvoja (minun ehdottamani) valittiin ja hän hoiti kaiken todella upeasti. Isäkin sai olla kalliissa hoivakodissa jonne leski hänet kippasi, mutta varat sai säilytettyä. Kun osasi hoitaa asiat hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, miten kovasti tämä odotti perintöään (siis isänsä kuo lemaa🙄)? Mutta eipä se elämä nyt sen auvoisemmalta vaikuta.
En ”odottanut”, isän elämä vain ei olut enää elämisen arvoista n. viimeiset 2 vuotta. Ja sanoin 2015, että hän elää enää 3-5 vuotta. No, eli 4v. Eli ihan normaali tilanne, kun ihminen on sairas ja vanha. Pitäisikö leikkiä yllättynyttä perinnön suhteen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hallintaoikeus perustuu vuokrasuhteeseen tai jonkinlaiseen syytinkisuhteeseen niin ei kai hallintaoikeuden omistaja ole vastuussa rakennuksen vanhenemisesta ja normaalista kulumisesta johtuvista remonteista vuokraansa enempää. Vuokraa voi tietysti korottaa jos paikkoja kohennetaan saatikka tasoa nostetaan. Eri asia sitten tietysti että jos et pääse tarkastamaan omistamaasi kohdetta.
Kyllä hallintaoikeuden haltijallakin on vastuu rakennusten kunnossapidosta. Jos ei ole 20 vuoteen esim tehnyt remontteja tai on antanut jonkin kattorakenteen mädäntyä ja päästää kosteutta seiniin, niin on vastuussa. Vuokralainenkin on vastuussa vaurion estämisestä ja sellaisen ilmoittamisesta. Eiköhän mökin käyttöoikeuden saajalla ole sitäkin enemmän vastuuta.
Ainakin oma asianajajani oli löytänyt maininnan, että rakennuksista vastaavat sekä omistaja että haltija yhdessä. Ja kuten sanoin, voin mennä sinne tästä lähtien tekemään remontteja joka kesä juuri parhaaseen mökkeilyaikaan. Meinaan, mitenköhän hyvin hän siihen suostuu, jos pelkkä kuntotutkimukseenkin päästäminen on näin vaikeaa?
Uskoisin kyllä, että saan hänet korvausvelvollisuuteen vaurioista, joita mökiltä löytyy.
ApMiksi sinä olet laiminlyönyt kuntotarkistuksia 20 vuotta? En usko että kaatuu nyt mitenkään asukkaan niskaan, olisit hoitanut asian hyvissä ajoin.
Kyllä menee, ei minua ole kukaan velvoittanut kuntotarkastuksia tekemään. Jos siellä on jokin paikka vaatinut korjaamista, siitä ei ole minulle ilmoitettu ja sen takia hallintaoikeuden haltija on korvausvelvollinen. Lisäksi voin vedota siihen, että paikkaa hallitsi myös isäni ja hän on ollut vastuussa tarkastuksista aiemmin minun puolestani.
ApNo siinäkin tapauksessa sinulla on todistamisvelvollisuus että tuo asukas on nimenomaan törkeästi laiminlyönyt ilmottelut. Omistan vastuulla ne rempat on, ja jokaisen nyt pitäisi ymmärtää että 20 vuodessa voi tapahtua vaikka mitä. Noin pitkään jatkunutta laiminlyöntiä et saa mitenkään asukkaan niskoille.
Eihän ole, hänellä on todistustaakka osoittaa, että on ilmoittanut. Kun se vastuu ilmoittamisesta on nimenomaan hänellä. Eikä se ole laiminlyönti, koska hallintaoikeuden haltijan on vastattava kiinteistön kunnostamisesta sen suuruisella summalla, kuin mitä se tuottaisi, jos sen vuokraisi.
ApJos hän on asunut siinä isäsi kanssa ja isäsi on sen omistanut, on ihan hyvin voinut tehdä ilmoitukset suullisesti ja isäsi on sitten laiminlyönyt korjaukset. Ja jos isäsi siinä on asunut, niin niin sillon hänen avokilla tai vaimollssn ei kyllä ole noina 20 vuotena ollut minkäänlaista ilmoitusvastuuta vaan ihan isäsi piikkiin menee.
Ei ole isä omistanut, vaan minä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mt-potilas on sitä sorttia, jonka elämässä on aina jokin väärin, ja se vääryys on aina jonkun muun syytä. Tyytymätön narsisti, naama aina väärinpäin.
Ei ole näin, van tässä asiassa on toimittu törkeästi ja väärin minua kohtaan. Isäni ei koko 20 vuoden aikana kunnostanut mökkiä eurollkaan, PAITSI uusiyhden rakennuksen katon, kun se vuosi vettä sisään! Rakennuksia on 4 kpl. Ja nyt leski ei luovu hallintaoikeudestaan, vaikka mökki on tarkoitettu MINULLE ja mun käyttöön, ei hänelle millään lailla.
Ap
Leski on täss niin törkeä, kuin voi vain ihminen olla, ja saa ihan omaa syytään poliisit viemään niska-perseotteella ovia avaamaan, jos ei hyvälä pysty yhteistyöhön asiassa, jossa hänen kuuluisi tehdä, mitä mä sanon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se oli kuin maailmankaikkuden mukaantuloa, että kunnan rakennuslautakunnan puheenjohtaja sattuikin menemään tontille! Now I have friends n high places 👌
Meinaan tokihan hän sanoi, että asia on omistajan vastuulla MUTTA hän sanoi myös, että sen hallintaoikeuden haltijan kanssa olisi tehtävä sopimus, että jos hän ei päästä minua tontille, niin sitten hän ottaa vastattavakseen vauriot ja on korvausvelvollinen minulle niistä.
En kuitenkaan luota mihinkään sopimuksiin, vaan haluan asiaan selvyyden itse. Ja jos rakennuslautakunnan pj on tätini hyvä ystävä, mitä hän onkin, tätini on puhunut hänestä moneen otteeseen, koska hänkin on asianajaja, (tätini siis ei kyllä ole) ja on usein kommentoinut ongelmia, joita minulla oli, esim. isäni edunvalvonnan kanssa, joksi se vaimo itseään haki, mutta minä estin sen. Koska ei hän olisi huolehtinut isän omaisuudesta niin, että siitä jää minulle e, mitä kuului jäädäkin. Ammattimainen edunvalvoja (minun ehdottamani) valittiin ja hän hoiti kaiken todella upeasti. Isäkin sai olla kalliissa hoivakodissa jonne leski hänet kippasi, mutta varat sai säilytettyä. Kun osasi hoitaa asiat hyvin.
Ap
Jäi ajatus vähän kesken, eli jos rakennuslautakunnan pj on tätini hyvä ystävä, niin eiköhän hän pysty myös vaikuttamaan kunnassa niin, että minua kohdellaan sen mukaan, että minua on tässä kohdeltu väärin ja syyllinen ja vastuullinen on se 20 vuotta itsekkäästi mökissä määräillyt leski. Siis jos viranomaiset jotain pohtivat kiinteistön osalta, mikä vaatii harkintaa.
Ap
Koska tädin ystävä tuntee nimenomaan mökin koko historian, kaikkine käänteineen, kosa se leski aiheutti mummilleni paljon mielipahaa käytöksellään ja itsekkyydellään ja tämä tietenkin vaivasi hänen tytärtään, tätiäni. Joka on kertonut murheitaan ystävälleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh...tuttu juttu, kuulin tämän stoorin ihan tuolla livessä. Onhan AP kertonut vuolaasti siitä monellekin ihmiselle.
Jännää, että sinäkin olet av-palstalaisia.Mitä hehheh? Onko tämä sinusta jotenkin asia jossa olet lesken puolella? Ei kukaan ihminen, jolle tästä olen puhunut, ole.
Ap
Etpä kyllä tiedäkään, miten moni jo tietää tämän kuviosi ja historiasi.
Ei lautakunnan pj päätä yhtään mitään. Todennäköisesti menee vaihtoon vaalien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hallintaoikeus perustuu vuokrasuhteeseen tai jonkinlaiseen syytinkisuhteeseen niin ei kai hallintaoikeuden omistaja ole vastuussa rakennuksen vanhenemisesta ja normaalista kulumisesta johtuvista remonteista vuokraansa enempää. Vuokraa voi tietysti korottaa jos paikkoja kohennetaan saatikka tasoa nostetaan. Eri asia sitten tietysti että jos et pääse tarkastamaan omistamaasi kohdetta.
Eikö se kunnossapito ja nuohous kuulu omistajalle?
Mitä sitä asujaa syyttelemään.
Erikseen sovitaan, jos se asuja siellä jotain ylläpitoa tai kunnostusta tekee. Ei voi olettaa asuvan tekevän remonttia sinun asunnossasi.Kuulostat kyllä hyvin omanapaiselta.
Ei kuulu. Hallintaoikeuden haltija maksaa kiinteistöveronkin. Samoin tienkäyttömaksut ja jätehuollon. Kaikki käyttämiseen liittyvät kustannukset kuuluvat hallintaoikeuden haltijalle. Lisäksi hänen on pidettävä omaisuutta kunnnossa samalla summalla, minkä se tuottaisi, jos sen vuokraisi. Eli ainakin siihen asti hän on korjausvelkaa minulle. Mithän se nyt tekee 20 vuodelta...
ApMiten saat hänet maksamaan jos sinä omistat, ja lasku kiinteistöverosta tulee sinulle?
Eihän se tule. Ilmoitin verohallintoon, että näillä on hallintaoikeus kiinteistöön ja verottaja peri heiltä 5 vuodelta takautuvasti verot (joita he olivat minulle maksaneet, kunnes siihen tuli ongelmia) ja antoi ne mulle.
Ap...ja siis rupesi verottamaan heitä kiinteistöstä. Enää minun ei tarvinnut sitäkään niiltä k*sipäiltä anella. Nyt se akka makselee isoa noin 1300 euron veroa.
Ap
Lol. Isoa 1300 euron veroa? Onko tuo muka iso vero?
Voimia leskelle. Selvästi kyllä uhri tässä
Kyseessä siis joku tätisi, setäsi, äitipuolesi tai isäpuolesi tms? Sinulla taitaa ahneus iskeä päälle? Olet siis mökinkin perinyt eli penniäkään et ole siitä itse maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kunnossapito ja nuohous kuulu omistajalle?
Mitä sitä asujaa syyttelemään.
Erikseen sovitaan, jos se asuja siellä jotain ylläpitoa tai kunnostusta tekee. Ei voi olettaa asuvan tekevän remonttia sinun asunnossasi.Kuulostat kyllä hyvin omanapaiselta.
Ei kuulu. Hallintaoikeuden haltija maksaa kiinteistöveronkin. Samoin tienkäyttömaksut ja jätehuollon. Kaikki käyttämiseen liittyvät kustannukset kuuluvat hallintaoikeuden haltijalle. Lisäksi hänen on pidettävä omaisuutta kunnnossa samalla summalla, minkä se tuottaisi, jos sen vuokraisi. Eli ainakin siihen asti hän on korjausvelkaa minulle. Mithän se nyt tekee 20 vuodelta...
ApMiten saat hänet maksamaan jos sinä omistat, ja lasku kiinteistöverosta tulee sinulle?
Eihän se tule. Ilmoitin verohallintoon, että näillä on hallintaoikeus kiinteistöön ja verottaja peri heiltä 5 vuodelta takautuvasti verot (joita he olivat minulle maksaneet, kunnes siihen tuli ongelmia) ja antoi ne mulle.
Ap...ja siis rupesi verottamaan heitä kiinteistöstä. Enää minun ei tarvinnut sitäkään niiltä k*sipäiltä anella. Nyt se akka makselee isoa noin 1300 euron veroa.
ApLol. Isoa 1300 euron veroa? Onko tuo muka iso vero?
Kesämökistä kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hänellä ei ole niin paljon oikeuksia, kuin kuvittelee. Ja nyt ne lähtee.
Ap
On isäsi tahto, että hallintaoikeus jäi hänen leskelleen. Mietipä sitä, miksi hän niin päätti. Kyllä siihen syy on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hänellä ei ole niin paljon oikeuksia, kuin kuvittelee. Ja nyt ne lähtee.
Ap
Vaikutat aika kusipäälle eli tän perusteella ilkeilet leskelle huvikses. Tai ehkä vaan ahne