Joudun ehkä tekemään oman kesämökkini kuntotarkastuksen polisiin turvaamana
Mökin taivohullu hallintaoikeuden haltija on niin tyhmä, ettei tajua, että mulla on oikeus teetättää omaisuudelleni kuntotutkimus. Luulee, että kun otin asian hänen kanssaan (meilillä) puheeksi, että kysyin häneltä lupaa kuntokartoituksen tekoon. Ehen, honey, vaan kysyin vain, millä tavalla asiassa edetään. Menenkö mä sinne hänen antamillaan avaimilla vai tuleeko hän mukaan availemaan ovia.
Mökki on ollut lähes hoitamatta hänen hallussaan jo 20 vuotta ja mökin ostanut isoäiti tarkoitti sen minun käyttööni. Aion ruveta vaatimaan, että haltija pitää paikkaa kunnossa ja korjaa aiheuttamiaan vaurioita, esim. takka on murtunut. Sitä ei ole nuohottu kunnolla vuosiin. Jne. Myös saunan katto varmaankin vuotaa.
Mutta tarvittaessa poliisi turvaa kuntotutkimuksen suorittamisen paikan päällä, jos tyhmähaltija ei ymmärrä, ettei asiassa kysytä häneltä, että sopiiko (kuin vain siksi, että käytetäänkö poliisia vai avaatko ovet ilmankin?)
Kommentit (98)
Katsopa kun poliisilla on resursseja tuohon... Kun eivät ehdi muitakaan rikoksia selvittää.
Tällä ihmisellä ei ole varaa kunnostaa minun mökkiäni, mutta koska hän on noin tyhmä ja kaikenlisäksi häijy ja ilkeä, eli ei päästä minua omalle mökilleni tekemään kuntotarkastusta, kun itse ei ole laittanut siellä mitään paikkoja kuntoon koko hallinta-aikana, paitsi yhden rakennuksen katon, en tunne minkäänlaista sääliä ajaa häntä ahdinkoon mökin remonttien kanssa. Joudun itsekin niitä maksamaan, mutta perin itse juuri miljoonan, joten minulla on siihen kyllä varaa paremmin, kuin hänellä.
Hän saa osallistua kuitenkin kuluihin ja lisäksi aion ajoittaa remontit touko-elokuulle, jolloin mökin käyttömukavuus tietenkin kärsii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Katsopa kun poliisilla on resursseja tuohon... Kun eivät ehdi muitakaan rikoksia selvittää.
Ei tuollainen poliisin resursseista kiinni jää, oletko jotenkin tuon tyhmän hallintaoikeuden haltijan puolella tässä? Koska samaistut tyhmiin?
Jos kunnan rakennuslautakunta vaatii omistajaa antamaan selvityksen rakennuksen kunnosta ja terveellisyydestä, niin siihen vaadittava tutkimus tehdään poliisin turvaamana, jos siellä joku hullu heiluu estämässä.
Minä voin itse pyytää, että he vaativat kyseisen selvityksen omistajalta, eli minulta. Silloin poliisin virka-apuun ei tarvita edes oikeuden päätöstä.
Katsos poliisi antaa virka-apua kyllä, se menee sinun pienen rikostutkinnan edelle.
Ap
Jos hallintaoikeus perustuu vuokrasuhteeseen tai jonkinlaiseen syytinkisuhteeseen niin ei kai hallintaoikeuden omistaja ole vastuussa rakennuksen vanhenemisesta ja normaalista kulumisesta johtuvista remonteista vuokraansa enempää. Vuokraa voi tietysti korottaa jos paikkoja kohennetaan saatikka tasoa nostetaan. Eri asia sitten tietysti että jos et pääse tarkastamaan omistamaasi kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos hallintaoikeus perustuu vuokrasuhteeseen tai jonkinlaiseen syytinkisuhteeseen niin ei kai hallintaoikeuden omistaja ole vastuussa rakennuksen vanhenemisesta ja normaalista kulumisesta johtuvista remonteista vuokraansa enempää. Vuokraa voi tietysti korottaa jos paikkoja kohennetaan saatikka tasoa nostetaan. Eri asia sitten tietysti että jos et pääse tarkastamaan omistamaasi kohdetta.
Kyllä hallintaoikeuden haltijallakin on vastuu rakennusten kunnossapidosta. Jos ei ole 20 vuoteen esim tehnyt remontteja tai on antanut jonkin kattorakenteen mädäntyä ja päästää kosteutta seiniin, niin on vastuussa. Vuokralainenkin on vastuussa vaurion estämisestä ja sellaisen ilmoittamisesta. Eiköhän mökin käyttöoikeuden saajalla ole sitäkin enemmän vastuuta.
Ainakin oma asianajajani oli löytänyt maininnan, että rakennuksista vastaavat sekä omistaja että haltija yhdessä. Ja kuten sanoin, voin mennä sinne tästä lähtien tekemään remontteja joka kesä juuri parhaaseen mökkeilyaikaan. Meinaan, mitenköhän hyvin hän siihen suostuu, jos pelkkä kuntotutkimukseenkin päästäminen on näin vaikeaa?
Uskoisin kyllä, että saan hänet korvausvelvollisuuteen vaurioista, joita mökiltä löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa lähtee poliisi mukaan.
Kyllä lähtee! Jos minulla on kunnan rakennusvalvonnan määräys tehdä selvitys rakennusten kunnosta ja terveellisyydestä, niin miten sä luulet, että se suoritetaan, jos haltija ei päästä ovista sisään? Poliisi tulee siihen pakottamaan hänet avaamaan ovet ja turvaksi tutkimuksen ajaksi. Jos ei anna avaimia poliisille tai ei tule mukaan avaamaan ovia, saa syytteen virkavallan vastustamisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa lähtee poliisi mukaan.
Kyllä lähtee! Jos minulla on kunnan rakennusvalvonnan määräys tehdä selvitys rakennusten kunnosta ja terveellisyydestä, niin miten sä luulet, että se suoritetaan, jos haltija ei päästä ovista sisään? Poliisi tulee siihen pakottamaan hänet avaamaan ovet ja turvaksi tutkimuksen ajaksi. Jos ei anna avaimia poliisille tai ei tule mukaan avaamaan ovia, saa syytteen virkavallan vastustamisesta.
Ap
...siis mikäli poliisilla on tämä tehtävä turvata rakennuksen turvallisuuden ja terveellisyyden selvittäminen omistajan toimesta, jota he eivät voi suorittaa kyseisen henkilön niskuroinnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hieno voimafantasia.
Ei tämä ole mikään fantasia, vaan tällainen todellakin on kesämökkiäni hallitseva henkilö. Ihan hullu ja tyhmä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lisäksi jos omistaja teettämä remontti häiritsee asumista, pitää remontin ajalta saada vuokran alennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lisäksi jos omistaja teettämä remontti häiritsee asumista, pitää remontin ajalta saada vuokran alennus.
No, hän ei maksa vuokraa.
Ap
Äitihullu taas vauhdissa.
Mitenkäs treidaaminen sujuu?
Muta lopulta joudut itse maksamaan kaikki korjaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hallintaoikeuden haltijallakin on vastuu rakennusten kunnossapidosta. Jos ei ole 20 vuoteen esim tehnyt remontteja tai on antanut jonkin kattorakenteen mädäntyä ja päästää kosteutta seiniin, niin on vastuussa. Vuokralainenkin on vastuussa vaurion estämisestä ja sellaisen ilmoittamisesta. Eiköhän mökin käyttöoikeuden saajalla ole sitäkin enemmän vastuuta.
Ainakin oma asianajajani oli löytänyt maininnan, että rakennuksista vastaavat sekä omistaja että haltija yhdessä. Ja kuten sanoin, voin mennä sinne tästä lähtien tekemään remontteja joka kesä juuri parhaaseen mökkeilyaikaan. Meinaan, mitenköhän hyvin hän siihen suostuu, jos pelkkä kuntotutkimukseenkin päästäminen on näin vaikeaa?
Uskoisin kyllä, että saan hänet korvausvelvollisuuteen vaurioista, joita mökiltä löytyy.
Ap
Miksi sinä olet laiminlyönyt kuntotarkistuksia 20 vuotta? En usko että kaatuu nyt mitenkään asukkaan niskaan, olisit hoitanut asian hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mutta ajapa kameraan 108 km/h satasen alueella niin Interpolia myöten resurssit rikoksen selvittämiseen ovat rajattomat. Sillä Pastersteinilla on joku ohituskaista määrärahoihin.
Edes Nacci Tranbergia ei etsitty samalla hartaudella.
Vierailija kirjoitti:
Äitihullu taas vauhdissa.
Mitenkäs treidaaminen sujuu?
Mä en treidaa. Teen ainoastaan sijoittamista. Ei mitenkään liian hyvin, ositus ei tietenkään etene, kun toinen käyttäytyy tällä tavoin, eli en tiedä, milloin saan pesästä loput rahat sijoituksiin. Mutta tällä hetkellä on sijoitettuna noin 260 000e eri omaisuuslajeihin (asuntoja en pidä sijoituksina tässä yhteydessä, vaan lähinnä osakkeita ja kultaa).
Ap
Selkee.