Vauva vuodelle 2021-2022
Moikka!
Onkos täällä muita, joilla hirmuisen kova vauvakuume ja vauvahaaveet menevät 2021 vuoden loppupuolelle tai 2022 vuodelle? :)
Itselläni ollut vauvakuume jo toukokuusta saakka, kun Mirena otettiin pois ja sain sosionomi-tutkinnon valmiiksi. Mies ei kuitenkaan vielä ole ollut valmis, vaikka itse tunnen että nyt olisi se hetki. Molemmilla tällä hetkellä työpaikat, miehellä vakituinen ja itselläni vuoden 2021 loppuun saakka tällä hetkellä työsopimus. Asumme omassa omakotitalossa 9 kuukautisen koiran kanssa ja arki on rutinoitunut.
Nyt itse asiaan, vauvakuume on siis hirmuinen ja mies alkanut nyt myös lämmetä ajatukselle ja ollaan pohdittu yhdessä että ensi keväänä voitaisiin jättää ehkäisy(kondomi) pois. Kierto ollut itsellä nyt suht.säännöllinen 28 +-1. Noh nyt ollaan tässä edellisen ovulaationkin aikana harrastettu keskeytettyä yhdyntää, joten saa hieman jännittää taas kierron lopussa. Nyt kp 20/28. Pienen pienen pieni toivonkipinä että mitäs jos sittenkin, vaikka hyvin pieni mahdollisuus onkin. En meinaa millään malttaa odottaa että vihdoin jätettäisiin ehkäisy pois kokonaan. Löytyykö haaveilutovereita? <3
Kommentit (1576)
Kisukatti - mulla on esikoisesta alkanu oireet (pahoinvointi + rintojen arkuus) noin dpo 6-7 eli kyllä ne raskausoireet voi alkaa paljon ennen plussaakin! ☺️
Eemi, okei kiva kuulla, seesteisyyttä odotellaan täälläkin siis! Ja toivotaan, että kaikki mene hyvin teillä :) Ymmärrettävästi stressaa, mutta se on varmaan ihan luonnollista, eikä sitä tunnetta tarvitse liikaa hätistellä. Tai itse ainakin kun yritän olla stressaamatta tästä odottelusta niin stressaa kahta kauheammin :D
Sunnuntaityttö, joo totta, että toisaalta mitä kauemmin kestää niin alkaa toivo mennä. Itse pelkään juuri sitä, että mitään ei vaan tapahdu ja löytyykin jotain vikaa. Jos joku sanoisi nyt, että olisin 8 kk päästä raskaana niin tuntuisi paljon helpommalta, vaikka odotus onkin pitkä, kuin se että joka kk vaan epätoivo nousee, eikä tietoa tapahtuuko koskaan. Hyvä, että teillä löytyi kuitenkin selkeä syy, miksi ei ole tärpännyt!
Stressasin senverran että pissin jo nyt tavan tikkuun 😂 ei ainakaan haalistunut oo 😊
Suklaa, komppaan Sunnuntaityttöä että tavallaan helpottaa kun se ”alkuhuuma” laantuu mutta sitten taas kuvioihin astuvat kaikki muut fiilikset ja tunteet kuin kihelmöivä jännitys ja malttamaton odotus mitä kauemmin kestää. Ja uskaltaisinko sanoa että varsinkin jos on esikoisesta & ensimmäisestä raskaudesta kyse, kun ei edes tiedä voiko ikinä ylipäätään tulla raskaaksi. Yk 10 meneillään itsellä. Toki jotkut osaavat ottaa melko rennostikin ja suhtautua asiaan niin että ”tulee jos on tullakseen” ja malttavat vuoden olla kuin ei olisikaan, mutta oma pää alkoi hajoilla noin yk 4 paikkeilla kun ei haamun haamua missään. Nyt on jo alkanut turtumaan että tuskin mitään lasta ilman hoitoja/apuja tuleekaan, mutta asiaa on tutkittu ja johtuu miehen osuudesta. Mutta epäilykset heräsivät jo silloin yk 4 jälkeen vaikka juurikin sanotaan että vuoden voi hyvin katsella jos on alle 35 eikä mitään perussairauksia yms. hedelmällisyyttä heikentävää tiedossa.
Nounou, hyvä että teillä on kuitenkin syy selvinnyt. Meillä myös ensimmäinen lapsi toiveissa ja kuten sanoit niin juuri tuo, kun ei ole tietoa, voiko tulla raskaaksi.
Tein muuten tänään aikaisen testin ja negaa näytti. Kuukautiset pitäisi alkaa tiistaina tai keskiviikkona ja jo nyt alkaa olla toivo mennyt. Itse eilen mietin sitä, että on jo valmiiksi ajatellut, ettei voi tulla raskaaksi. Vaikka todellisuudessa 15% pareista kärsii lapsettomuudesta niin pitäisi ajatella positiivisemmin ainakin vielä tässä vaiheessa. Mietin vaan koko ajan, että entä, jos ei onnistu. Mies eilen sanoi siihen, että entä jos onnistuukin.
Suklaa, hyvinhän sulle voi vielä plussa tulla 😊 kuitenkin viitisen päivää vielä kuukautisten oletettuun alkamiseen.
Itse kärvistelen vielä näiden yöllisten mahakipujen kanssa.. miks ne tulee aina yötä vasten?? 😅😅 pissin tänään digitikkuun ja 2-3 viikkoa näytti 😍
Sunnuntaityttö kirjoitti:
Kisukatti - mulla on esikoisesta alkanu oireet (pahoinvointi + rintojen arkuus) noin dpo 6-7 eli kyllä ne raskausoireet voi alkaa paljon ennen plussaakin! ☺️
Onpa kiva kuulla! Tänään pitäisi alkaa menkat ja menkkoihin liittyvä vatsakipu alkoi eilen. Aiemmin on jo edellisenä päivänä (=eilen) ollut vessakäynnin yhteydessä merkkejä kohta alkavista menkoista, nyt ei. Muistan myös lukeneeni että raskauden aikana saattaa tälläistä vatsakipua olla, mutta sen pitäisi tuntua keskellä vatsaa? Tämä tuntuu juuri keskellä vatsaa ja osittain jopa selän puolella, ei siis mitenkään munuaiskipumaisesti tms vaan tuntuu että niin keskellä mua kuin olla voi!
Mä en uskalla tehdä raskaustestiä :D No osin se on ollut laiskuuttakin, kun apteekki ei ole ihan hollilla. Ajattelin, että tämä päivä näyttää aika pitkälle alkaako menkat vai ei ja sitten ehkä uskaltaa testin tehdä :)
Eemi, ootteko ajatelleet käydä varhaisultrassa yksityisellä? Se on ainakin helpottanut mun omaa mieltä paljon, kun näkee, että siellä se pikkupapu kasvaa ja sydän sykkii ❤️ Mietin, että noihin raskaustesteihinkin uppoaa kohtuullisesti rahaa niin johan sulla olis ultraankin rahat kasassa! 😊
Suklaa ja kisukatti - no tämähän se on, kun esikoista yrittäessä ei välttämättä tiedä, onko se lapsen saanti luomusti mahdollista. Kun on kaksi onnistunutta raskautumista & raskautta takana, kai oletus on, että se on mahdollista - jos nyt mitään radikaalia ei oo tapahtunu. Tosin itsellä on ikää jo yli 35v, mikä toki voi vaikuttaa paljon! Hyvä toki muistaa, että raskautumiseen vaikuttaa tosi monta asiaa: itse ajattelin joskus, että riittää, kun ovulaatio tapahtuu ja ajoitus on oikea eli ovulaation aikaan saa talletettua. No, ilmeisesti se hedelmöittyminen ei kuitenkaan oo mikään itsestäänselvyys ajotuksesta huolimatta. Kiinnittymisestä puhumattakaan! Vaikka munasolu hedelmöittyisi, se ei välttämättä kiinnitykään… Ja nää asiat on selvinneet mullekin vasta tämän kolmannen kohdalla 😅 Mutta ei oo helppoa pitää päätä kylmänä 🙈
NouNou, tämähän se on, kun lapsettomuus on yllättävän yleistä 😞 Mutta moni lapsettomuudesta kärsivä onnistuu, ja tunnen myös pareja, jotka on tarvinnu ekaan apuja, mutta toka onkin tullut luomuna ❤️ Helpottiko sua yhtään tieto siitä, mikä teillä tuottaa haastetta raskautumisessa?
Sunnuntaityttö, juu oon menossa 😊 mutta vasta 7+3 muistaakseni eli piiiitkä aika vielä 😂
Ja Elfrida, ihme ja kumma nuo vatsakivut loppuivat mullakin aikalailla tasan viikko niiden alusta. Jos et ois kirjoittanut että sulla käynyt samoin, niin varmaan hepuloisin huolella 😂
Lueskelin tuota vau.fi ilmaiskirjaa jota saa apteekista, ja siinä oli että kehittyvä istukka alkaa viikolla 4 porautua kohdunseinämään (tms) niin mietin että voikohan jostain sellaisesta johtua tuo.
Ärsyttää kun noihin edullisempiin ultriin ei ole tulevalla viikolla aikoja sopivasti missään 😬 varmaan kävisin jo silloinkin.
Plääh, pakko oli käydä hakemassa testi kun ajoin apteekin ohi, negatiivinen tulos :(
Menkat ei kuitenkaan ole alkaneet, mutta voivat tietysti vielä alkaa tämän päivän aikana.
Tein ihan tavallisen testin, (yliopiston apteekin), onko mahdollista ettei siinä vielä näy raskaus?
Kisukatti, kuinka säännöllinen kierto sulla on? Toivotaan, että kuukautiset ei ala tänään, vaikka oli nega.
Mä tein äsken rfsu varhaisen testin ja mielestäni nään todella haalean viivan, mutta voiko olla viivan paikka? Otin kuvia ja kaikkiin en sitä saanut edes näkyville, mutta kyllä sen silmällä erottaa just ja just.
Menkat pitäisi siis alkaa ti-ke eli vielä 2-3 päivää aikaa.
Suklaa, voi olla haamu tai viivanpaikka.. itse tein noita rfsun testejä viime kierroissa ja ainakin yhteen sain samantyylisen viivanpaikan. Toivottavasti sulla ois muuta 🤩
Itse huomasin nyt kun plussatestejä tein, että vaikka tulis vain haamu niin se alkoi piirtymään heti testin kastuttua. Jäi vain sitten hyvin haaleaksi.
Kisukatti, jos sulla on säännöllinen kierto niin kyllähän sen tänään aikalailla pitäisi näkyä.. toki toisillahan hcg nousee hitaasti, mutta kk oletettuna alkamispäivänä suurimmalla osalla näkyy jo normitestissä selkeä plussa.
Tää on toinen kierto minipillereiden jälkeen, joten ihan varmuudella en voi sanoa kierrosta. Mutta sanoisin että kyllä se melko täsmällinen on, minipillereilläkin tuli tiputtelua. Ja yleensä mulle tulee hirveä hormonifinni sillä viikolla jolloin menkat alkaa ja nyt sitäkään ei ole.
Huolimatta testistä mä olen melko varma että olen silti raskaana. Tai sitten se on tosi vaaleanpunaisten lasien läpi 🙄😅
Täytynee tehdä uusi testi ens viikolla, etenkin jos menkkoja ei näy.
Onko teillä kokemusta, onko jotkut testit herkempiä kuin toiset?
Suklaa, mä oon käyttäny vaan Clearblun testejä, joten en osaa noista sanoa. Mutta sama kokemus kuin Eemillä, eli plussa alkoi kyllä HETI ilmaantua testiin! Mä tosin oon tehnyt molemmat plussat vasta päivä pari kuukautisten pois jäämisen jälkeen ja sillon oli tosi selvä. Ja selviä negatiivisia paaaaaljon enemmän 😭🙈
Eemi, se ultra tulee onneksi tosi pian, vaikkei siltä just nyt tunnu! ❤️
Kisukatti, toivotaan parasta, onhan tässä vielä aikaa kuukautisiin 😍
Suklaa, kyllä se toivo elää koko ajan, mutta monen pettymyksen jälkeen ei enää oo koko päivä pilalla siitä negatiivisesta. Sitä tulee myös vähän kyyniseksi yrityskertojen lisääntyessä tyyliin ”ei se tästäkään tärppää”… Eli yhtäältä helpottuu, toisaalta ei. Vaikeinta oli YK5-6 kieppeillä, kun en ymmärtänyt, miksei tärppää, vaikka muut lapset on saatu ns. helposti. Gynekäynnin jälkeen sain jonkun selkeän mahdollisen syyn tähän (=imetys) niin oon ollu levollisemmin mielin, vaikka nyt YK10. Ehkä lähinnä turhauttaa vaan, että omalla kohdalla tää yrittäminen voi olla ihan turhaa niin kauan, kun imetän 😅
Muistan, kun kuopus tärppäsi kolmannella yrityksellä ja olin varma, etten oo raskaana. En uskonu edes vahvaa positiivista testiä, kun pelkäsin niin paljon pettymystä. Varhaisultraan saakka olin varma, että on tuulimuna tai kohdunulkonen, vaikka meillä ei ikinä ollu mitään haasteita esikoisenkaan kanssa tai kuopusta yrittäessä. Kyllä se epäusko siitä onneksi sitten muuttu ❤️