Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan aspergerdiagnoosin, mutta äitini tekee sen mahdottomaksi!

Vierailija
25.01.2014 |

Olisin saanut sen jo lapsena, mutta äitini ei halunnut minulle diagnoosia joten hän kieltäytyi vastaamasta mitään kenellekään.

Tilani on aiheuttanut minulle vain harmia ja vaikauksia aikuisiälläkin, haluaisin diagnoosin, mutta kaikki tuntuvat vaativan lausuntoja lapsuudesta, mitä minun kohdallani ei ole mahdollista saada. :(

Onko jotain keinoa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa Asperger-diagnoosia. Olen samaa mieltä äitisi kanssa. Miksi halutaan kaikenmaailman ADHD ym. diagnooseja. Täytyy olla todella poikkeava ihminen,joka saa tuollaisen diagnoosin.

Vierailija
22/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin diagnoosin että saisin lääkkeen tarkkaavaisuushäiriöön. Jotkut tarvitsee sitä kuntoutukseen.

Jokatapauksessa psykiatri on oikea ensiaskel. Yksityinen käy hyvin mutta ne ei helposti kirjoita lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

As-diagnoosilla en kyllä tiedä kenekään päässeen minkäänlaiselle eläkkeelle. Kuntoutukset eivät ole mitään mukavaa ajanvietettä vaan henkisesti aika raskaitakin. Ehkä (?) niitä saisi ilman diagnoosiakin, koskaan en kyllä oo moisesta kuullut. Diagnoosin ja lähetteen kanssa Kela korvaa osan, ihan sopivasti jää itsellekin maksettavaa; sen verran, että varmasti voi olla tuetunkin kuntoutuksen este pienituloiselle.

Lapsuutta koskevia lausuntoja täysi-ikäinen saa esim. koulukuraattorin, kouluterveydenhuollon, kasvatusneuvolan tms. arkistoista kopioina ihan kuten jokainen voi hakea kopioita omista terveyskeskus- yms. papereistaan. Ei siihen äidin lupaa tarvita.

Jos asiakaskontaktin kohteena, "hoidettavana", on ollut koko perhe, silloin myös kopioita ko. papereista hakiessa tulee pyynnössä olla kaikkien asianosaisten allekirjoitus.

Jos itsellä olisi tuo tilanne, voisin olla niin ilkeä, että väärentäisin äitini allekirjoituksen, ja pyytäisin kopiot meitä koskevista papereista itselleni. Mitä ihmettä jonkun äiti voi saada siitä, ettei lapselle kirjoiteta diagnoosia?

terv. asiasta kokemuksen kautta jotain tietävä maallikko

Vierailija
24/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 22:10"]

Kuka haluaa Asperger-diagnoosia. Olen samaa mieltä äitisi kanssa. Miksi halutaan kaikenmaailman ADHD ym. diagnooseja. Täytyy olla todella poikkeava ihminen,joka saa tuollaisen diagnoosin.

[/quote]

Halutaan kuntousta, jotta pärjäisi elämässä normaalisti. Siksi.

Vierailija
25/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 22:10"]

[/quote]

Halutaan kuntousta, jotta pärjäisi elämässä normaalisti. Siksi.

Vierailija
26/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n äitiä, kyllä hän kokisi, että on epäonnistunut kasvattajana ja äitinä.Tuo diagnoosi on jotenkin leimaava, et ole samalla viivalla kuin muut

Vierailija
27/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yksityiset lääkäriasemat tekevät diagnooseja. Minä en saanut julkiselta puolelta tutkimuksia, koska olen pystynyt olemaan mukana työelämässä. Olisin halunnut virallisen diagnoosin sille,että olen kummallinen.

Vierailija
28/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,jos olet suorittanut koulusi, valmistunut ammattiin, olet työelämässä, niin jos täytät nuo kriteerit, ei diagnoosi tule helposti, etenkin jos ei ole näyttöä lapsuudenajan ongelmista.

Vierailija
29/29 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin aikuisella iällä halusin itselleni ADHD-diagnoosin kun vuosien sähläämisen ja alisuorittamisen jälkeen huomasin piirteet itsessäni. Ensinnäkin saa lisätietoa omasta "sairaudestaan", jos ADHD:ta tai AS:aa haluaa sellaisiksi mieltää, joka auttaa ymmärtämään itseään ja pärjäämään paremmin arjessa. Diagnoosin saamiseksihan on kriteeri, että tilan pitää huomattavasti vaikeuttaa pärjäämistä normaalielämässä, ja näin itse todellakin koin. Itse en lopulta saanut edes kuntoutusta, mutta kohtalaisen hyvät lääkkeet sentään ja iso asia on, että on jokin "syy" ettei vain ole yhtä hyvä kuin muut, vaikka kuinka yrittää. Tuntui, että kauhea syyllisyyden taakka vierähti pois hartioilta ja kun tietää, mistä tietyt piirteet johtuvat, olen alkanut pärjäämään työssä, koulussa, yms asioiden organisoimisessa paremmin. Ymmärrän siis täysin aloittajaa ja uskon että oikea AS-diagnoosi tulee auttamaan sinua, jo esimerkiksi työnhaussa. Ei ajatella, että onpas epäsosiaalisen oloinen tai muuta, vaan ymmärretään, että tässä on asialleen erittäin omistautunut, lojaali ihminen. Joudut todennäköisesti taistelemaan tiesi vielä läpi terveydenhuollon portaiden, mutta kun pysyy tiukkana, saa avun itselleen. Tsemppiä!