Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilastietojen poisto Kanta.fi

Vierailija
21.10.2020 |

Onko mitenkään mahdollista poistaa potilastietoja kannasta? Olen käynyt kunnalla puhumassa psykologilla ja olen jo pitkään halunnut tietoni sieltä pois. Olen piilottanut psykologikäynnit muilta ja kieltänyt tietojen luovuttamisen eteenpäin, mutta haluaisin ihan toden teolla ne lopullisesti pois sieltä.

Onko olemassa mitään lakipykälää, johon voin vedota TAI onko mahdollista pyytää psykologia kirjoittamasta asioitani kantaan?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Kun kirjoitettin, muistaakseni kirjoitin, että silloin kun on ollut tarvetta, on pyydetty kopioita. Eli potilaaseen on hoitosuhde ja häneltä on tiedusteltu missä hän on ollut aiemmin tämän nyt vaivaan asian kanssa hoidettavana ja voitasko sieltä sitten pyytää asiakirjoja nähtäväksi.

Näin se on toiminut ennenkin.

Tai jos esim. potilas on lähetetty tk:sta erikoissairaanhoitoon, niin lähettävä taho on saanut sitten hoidon päätyttyä hoidosta yhteenvedon...

Ei tietenkään ole menty ihan umpimähkään ja ilman oikeaa tarvetta mitään kyselemään mistään!

Nythän te tämän digiajan myötä luulette että teidän tietojanne urkintaan jatkuvasti sieltä Kannasta. Että nämä eri toimijat kirjoittaisivat teitä koskevat tiedot sinne Kantaan suoraan ja kaiki näkee ja kaikki pääsee sinne.

No, ne tiedot kirjataan kyseisen laitoksen omaan tietojärjestelmään ja kyseine

Ei kukaan pyytele mitään, ellei tarvittava tieto ole eri rekisterissä, johon on tehnyt kiellon. Joissakin muissa maissa asiakkaalle tulee käsittääkseni hyväksyntätekstiviesti, kun tietoja halutaan katsoa. Meillä täällä ei mitään hallintaoikeuksia omiin tietoihin (muuta kuin rekisterien välillä).

Vierailija
62/64 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sen lapun allekirjoittamisesta voi kieltäytyä.

Ei voi. Tarvitsin ajokorttia varten todistuksen, jotta pääsen autolla töihin. Pakko oli antaa suostumus kirjoittamalla nimi lappuun.

Teoriassa kyllä mutta sitten olisin työtön kelaelätti, joka ei käy laatuun minun arvojeni pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea erikseen näitä vastauksia mutta sitä varten on olemassa kyllä oikea paikka, voit kysyä esim terveyskeskuksesta mikä se on (en muista enää). Itse vaadin poistoa parista merkinnästä jotka olivat asiattomia ja tarinan muodossa kirjoitettuja lääkärin omia satuja ja mielipiteitä jotka eivät liity mitenkään potilaskertomukseen eikä sellaisia saa tehdä. Kirjallisesti pitää vaatia ja merkitä ne päivämäärät ja lääkäri joka kirjannut tietoihin. Menee 2-3 viikkoa.

Vierailija
64/64 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Kun kirjoitettin, muistaakseni kirjoitin, että silloin kun on ollut tarvetta, on pyydetty kopioita. Eli potilaaseen on hoitosuhde ja häneltä on tiedusteltu missä hän on ollut aiemmin tämän nyt vaivaan asian kanssa hoidettavana ja voitasko sieltä sitten pyytää asiakirjoja nähtäväksi.

Näin se on toiminut ennenkin.

Tai jos esim. potilas on lähetetty tk:sta erikoissairaanhoitoon, niin lähettävä taho on saanut sitten hoidon päätyttyä hoidosta yhteenvedon...

Ei tietenkään ole menty ihan umpimähkään ja ilman oikeaa tarvetta mitään kyselemään mistään!

Nythän te tämän digiajan myötä luulette että teidän tietojanne urkintaan jatkuvasti sieltä Kannasta. Että nämä eri toimijat kirjoittaisivat teitä koskevat tiedot sinne Kantaan suoraan ja kaiki näkee ja kaikki pääsee sinne.

No, ne tiedot kirjataan kysei

Sulta jäi joku asia nyt taas huomaamatta. Oli kyse ajoista ennen nykyisiä digiyhteyksiä. Sillon on pyydetty. Ja ensin on keskusteltu potilaan kanssa.