kysymys lestadiolaisille
Mikä Taivaslaulu-kirjassa on sellaista joka ei voisi olla totta? Saatteko lukea sitä avoimesti?
Kommentit (6)
Olen kyllä ajatellut lukea sen, kunhan jostain käsiini saan (siis joltain lainaksi tms). Monet ystäväni ovat lukeneet, toiset tykänneet toiset eivät. Joten en nyt valtettavasti voi vastata muuhun kuin tuohon että toki me voimme sen avoimesti lukea :)
vl
Olen lukenut. Minulle vierasta on katkeruus ja kaiken näkeminen " huonojen silmälasien" läpi. En itse tunne ketään vl naista, joka olisi henkisesti romahtanut ja aika isot piirit tunnen, satoja ihmisiä. Ja luulisin, että vl ajattelee nykyään, että henkinenkin sairaus on lääketieteellinen sairaus - jota voi hoitaa lääkityksellä ja ehkäisyllä tarpeen vaatiessa. Mun tulkinta on, että kirjailija kaivaa kaikkea paskaa, saadakseen oikeutuksen omalle visiolleen: ehkäisy on oikein ihan missä tilanteessa vaan. Tätä vanhoillislestadiolaiset eivät tule koskaan hyväksymään.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 09:52"]
Olen lukenut. Minulle vierasta on katkeruus ja kaiken näkeminen " huonojen silmälasien" läpi. En itse tunne ketään vl naista, joka olisi henkisesti romahtanut ja aika isot piirit tunnen, satoja ihmisiä. Ja luulisin, että vl ajattelee nykyään, että henkinenkin sairaus on lääketieteellinen sairaus - jota voi hoitaa lääkityksellä ja ehkäisyllä tarpeen vaatiessa. Mun tulkinta on, että kirjailija kaivaa kaikkea paskaa, saadakseen oikeutuksen omalle visiolleen: ehkäisy on oikein ihan missä tilanteessa vaan. Tätä vanhoillislestadiolaiset eivät tule koskaan hyväksymään.
[/quote]
Voi kuule, kyllä se ehkäisy on jo lisääntynyt mm. eteläisemmässä Suomessa, mutta myös muualla. Omista sukulaisista osalla on vain 3 lasta, ehkäisyn käytön takia (perheen äidillä on ollut masennusta ja pelkää sen uusivan ja kokee, ettei jaksaisi olla enää enemmän lapsimäärän hyvä äiti). Osa sitten tekee lapsia kuten ennenkin eli pian on jo 10 lasta yhdessä perheessä...
Ja sitten tuosta vl-äitien romahtamisesta: luuletko, että vl-äitien osastojaksoista huudellaan yhteisössä jokaiselle vastaantulijalle? Ei tosiaankaan. Sen sijaan HYVIN monet vl-äidit, jotka eivät uskalla ehkäistä, joutuvat koko ajan syömään mielialalääkkeitä, osa raskaana ollessakin :(
Onpa taas masentava tuo nro viitosen viesti. Aika moni uskovaisen perheen lapsi on jäänyt roikkumaan mukaan ilman omakohtaista uskonratkaisua tai sitten se vaan on päässyt unohtumaan arjen vaatimuksissa ja elämän houkutuksissa. Kun itse asia eli usko himmenee, tulee mukaan kaikki lieveilmiöt. Jos itsekin jaksan kaiken kiireen keskellä muistaa sen, miltä tuntuu puhdas mieli ja tunnon rauha, olisin valmis tekemään sen säilymiseksi ihan mitä tahansa. Ja siinä se vaikeus tuleekin, osata erottaa Jumalan ääni ihmisten äänistä ja maailman äänistä ja oman lihan äänistä. Ja erottaminen vaikeutuu enemmän ja enemmän jokaisen väärän ja korjaamattoman valinnan myötä.
Niin varmasti on lisääntynyt nro 5, mutta ei se oikein ole. Vanhoillislestadiolaisuudessa ei tulla koskaan sanomaan, että se on oikein, siis vapaa säännöstely. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, näen ympärilläni samaa kuin sinä nro 5. Itse haluan olla matkalla taivaaseen, keskellä tätä laumaa, enkä tuohon ehkäsyhommaan ala. T nro 4
En halua lukea kirjaa, joten en tiedä sisällöstä tarkemmin. Tämän arvion tein kerran kirjakaupassa ko. opusta selatessani. Kerronta on liian taiteellista makuuni ja kun sisällönkin tietää ebemmän uskia hajoittavaksi kuin rakentavaksi, valinta oli helppo. Ystäväni luki kirjan ja sanoi siitä jääneen onhon olon.
Ei ole mitään virallista instanssia, missä kiellettäisiin tiettyjen kijrjojen lukeminen. Jokainen arpoo jokaisen kirjan kohdalla, onko kirja sopiva lukea vai ei.