Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
4821/5103 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos on laskulla säännöllisin väliajoin lähettäviä tuotteita? Firmat eivät kai joka lähetyksen kohdalla tarkista asiaa?

En ymmärrä kysymystä, jos on jokin tilaus tai suoraveloitus, niin sehän on sinun ottamasi? Kerro esimerkki, mitä tarkoitat.

Tarkoitin että jos asettaa itselleen omaehtoisen luottokiellon johonkin tiettyyn paikkaan saako niitä aiemmin tilattujakaan määräajoin tulevia tuotteita enää kotiin samalla systeemillä eli laskulla. Ilmeisesti saisi. Kuitenkin jos haluaisin sen jälkeen tilata samasta paikasta muita tuotteita laskulla en kai enää saisi niitä. Joidenkin firmojen kohdalla lasku tulee tuotteen mukana, muuta maksutapaa ei tarjota.

Nythän joku jolla on minun tietoni voisi tilata nimissäni ja ilmoittaa väärän osoitteen mutta jättää laskun maksamatta, kun (tietyissä paikoissa) puh-tilausta varten riittää osoite ja hetu.

Olen tehnyt postiin lomakekiellon, mutta ei kai posti aina tarkista jokaisen lähetyksen vastaanottajan osoitetta? Eikö posti yleensä jaeta kuoren tai paketin päällä olevaan osoitteeseen tarkistamatta?

Vierailija
4822/5103 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bing-hakutulosten estämisestä tuli viestiä: "estämiseen Toimitetussa henkilöllisyystodistuksessa ei ole vanhentumispäivämäärää" eli pelkkä nimi ja maa ei riitä. Harmi, että eivät kertoneet sitä tuossa kun estoa haki. 30 päivää aikaa lähettää uusi kuva passista, missä muut tiedot peitetty.

.

Miten Bing-hakutulosten esto tilataan? Onko myös Bing-alert?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4823/5103 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä edennyt mihinkään suuntaan? Tekijästä tietoa?827

Vierailija
4824/5103 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Bingillä löytynyt potilastietoja joita ei löydy Googlella? Ei ole tullut edes mieleen koko Bing.

Vierailija
4825/5103 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä olen viimeksi lukenut/ymmärtänyt, tutkimuksista ei toistaiseksi tiedoteta mutta tutkitaan kyllä ahkerasti. Tuskin on vielä ratkaisevaa, uskoisin että jotain tiedonmurusta on tai ainakin jotain keinoja...

Vierailija
4826/5103 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Oletteko saaneet outoja puheluja (suomalainen numero, mutta puhuu englantia, tuttavallisesti)? Kun tajusin, että liittyy jotenkin kai tähän... aloin puhua "että olen poliisiasemalla". Sulki saman tien.

Vierailija
4827/5103 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Oletteko saaneet outoja puheluja (suomalainen numero, mutta puhuu englantia, tuttavallisesti)? Kun tajusin, että liittyy jotenkin kai tähän... aloin puhua "että olen poliisiasemalla". Sulki saman tien.

Nerokasta! Tuota pitääkin käyttää, jos tulee puhelu.

Vierailija
4828/5103 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nerokasta! Tuota pitääkin käyttää, jos tulee puhelu.

Voisin alkaa vastata kaikille ”poliisi”

Vierailija
4829/5103 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teitte postiin muuttosuojauksen, niin poistitteko samalla osoitteen päivityspalvelun? Itse en poistanut, kun ajattelin, että se voi hankaloittaa omaa elämää.

Vierailija
4830/5103 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun teitte postiin muuttosuojauksen, niin poistitteko samalla osoitteen päivityspalvelun? Itse en poistanut, kun ajattelin, että se voi hankaloittaa omaa elämää.

Mulla on edelleen noi muuttosuojaukset tekemättä (posti ja dvv). Luulin, että olin tehny postin muuttosuojauksen, kunnes pari viikkoa ton tietomurron ja ton tekemisen jälkeen posti oli päivittänyt sivujaan, jossa selitti tarkemmin muuttosuojauksen ja lomake-eston erot. Ja tadaa, olin tehny vaan lomake-eston. Postin ohjeet sen muuttosuojauksen tekemiseen oli niin huonot, etten sitten osannut tehdä tuota. Niinpä oon porskuttanu nyt pelkällä toivon voimalla ton osalta. Dvv:ssä jurppi se, et muuttosuojauksen tekeminen vaatii, että suomi.fi:n viestipalvelu otetaan käyttöön. On tässä ollu ihan riittävästi opeteltavaa ilmankin...

Vierailija
4831/5103 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä Vastaamo joutunut tekemään ilmoituksen oman pääoman menettämisestä, jotta jos on jotain saamassa olisi aika ottaa. 

Vierailija
4832/5103 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näemmä Vastaamo joutunut tekemään ilmoituksen oman pääoman menettämisestä, jotta jos on jotain saamassa olisi aika ottaa. 

Mitä tarkoitti tämä?

Mitä uhrin pitää tehdä?

Vierailija
4833/5103 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnodelta tuli tällainen:

"Tiedoissasi on tapahtunut muutoksia tai luovutuksia edellisen kuukauden aikana.

Näet tapahtumat kirjautumalla palveluun alla olevasta linkistä."

Kauhistuin todella paljon!

Sitten kun avasin Bisnoden omatietoni niin siellä luki näin:

"Kaikki kunnossa, ei muutoksia tai luovutuksia!

Yhteenvedossa huomioidaan muutokset ja luovutukset viimeisten 360 päivän ajalta (15.12.2019 - 09.12.2020)"

Voitte uskoa, että ei kivalta tuntunut.

Pistin palautetta.

Vierailija
4834/5103 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suositteli täällä protonmailia. Otin sen ja olen ilmoittanut sen monille viranomaisille ym. Pettymys oli suuri, kun koitin mailata pitkää mailia ja joka kerta kun yritin muokata tekstiä, se ponnautti minut takaisin sähköpostin ensimmäiselle riville! Oli aivan tuskaa kirjoittaa sillä. Tuli todella ahdistava olo, sillä olen ilmoittanut sen jo moneen paikkaan ja nyt minun on pakko ottaa joku muu. (Ja en halua käyttää eri selainta, koska tuo selain toimii aina kaikilla muilla sivuilla.)

Voitteko suositella jotain toista sähköpostia?

Vierailija
4835/5103 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Bingillä löytynyt potilastietoja joita ei löydy Googlella? Ei ole tullut edes mieleen koko Bing.

Ei ole kyse potilastiedoista.

Vaan siitä, että jos hakukoneella saa sinun kasvokuvan etsittyä. Mieti mitä kasvokuvalla yhdistettynä henkilötunnukseen voi tehdä.

Ihmiset käyttäkää ihan oikeasti järkeä.

Vierailija
4836/5103 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon wiredin artikkelin mukaan, johon tämäkin juttu viittaa, on siia tapahtunut toinen Kim tietomurto maaliskuussa 2019. Aiemmin on tiedotettu vastamolta ja muuallakin mediassa, että 2019 maaliskuuhun asti on päässyt tarkastelemaan tietoja, mutta nyt siis tieto että on tehty ihan toinen murto 2019. Miksei tästä ole kerrottu uhreille mitään?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007675634.html

Vierailija
4837/5103 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain kerrottu Mihin päivämäärään asti nettiin vuodetut tiedot oli, eli mihin päivään asti tiedot siis vietiin siinä murrossa?

Vierailija
4838/5103 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain kerrottu Mihin päivämäärään asti nettiin vuodetut tiedot oli, eli mihin päivään asti tiedot siis vietiin siinä murrossa?

” Tapion mukaan ilmeisesti vuosina 2018 ja 2019 tapahtuneet tietomurrot "hyvin todennäköisesti huomattiin ja peitettiin" maaliskuussa 2019 palomuurin uudelleenasennuksella”

Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vastaamon-ex-toimitusjohtaja-amerik…

Vierailija
4839/5103 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dvv:ssä jurppi se, et muuttosuojauksen tekeminen vaatii, että suomi.fi:n viestipalvelu otetaan käyttöön. On tässä ollu ihan riittävästi opeteltavaa ilmankin...

Juuri tässä huvikseni laskin, että olen (kiitos vastaamon) ollut tänä syksynä useampaan virastoon yhteydessä kuin viimeiseen pariin vuoteen yhteensä. No onneksi tulevaisuuden tietovuotouhreille on olemassa kootut tiedot yhdellä sivulla, mitä kannattaa tehdä. Välttyvät omalta osaltaan samanlaiselta selvityssotkulta.

Dvv:ssä jurppii se, että se tallentaa sähköpostiosoitteen omiin tietoihinsa, kun tuon suomi.fi:n viestipalvelun ottaa käyttöön. Tuli huomattua, että dvv saattaa luovuttaa tietoja tietosuojakielloista huolimatta. 

Sain sähköpostiini jonkun kyselyn jossa viestikenttään oli laitettu koko nimeni ja viestissä kerrottiin että saimme tietosi dvv:stä. Kannattaa siis tarkistaa omista tiedoista, että siellä ei ole sähköpostiosoitetta tallennettu, muuten sähköpostiosoite leviää postituslistalle.

Vierailija
4840/5103 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketuttaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dvv:ssä jurppi se, et muuttosuojauksen tekeminen vaatii, että suomi.fi:n viestipalvelu otetaan käyttöön. On tässä ollu ihan riittävästi opeteltavaa ilmankin...

Juuri tässä huvikseni laskin, että olen (kiitos vastaamon) ollut tänä syksynä useampaan virastoon yhteydessä kuin viimeiseen pariin vuoteen yhteensä. No onneksi tulevaisuuden tietovuotouhreille on olemassa kootut tiedot yhdellä sivulla, mitä kannattaa tehdä. Välttyvät omalta osaltaan samanlaiselta selvityssotkulta.

Dvv:ssä jurppii se, että se tallentaa sähköpostiosoitteen omiin tietoihinsa, kun tuon suomi.fi:n viestipalvelun ottaa käyttöön. Tuli huomattua, että dvv saattaa luovuttaa tietoja tietosuojakielloista huolimatta. 

Sain sähköpostiini jonkun kyselyn jossa viestikenttään oli laitettu koko nimeni ja viestissä kerrottiin että saimme tietosi dvv:stä. Kannattaa siis tarkistaa omista tiedoista, että siellä ei ole sähköpostiosoitetta tallennettu, muuten sähköpostiosoite leviää postituslistalle.

Hyvä kun kerroit! Aivan v:n käsittämätöntä!

Areenassa muuten sarja digihuijatut. Suosittelen jos kiinnostaa mistä kaikesta voi halutessaan ottaa huolta ja stressiä 🙃 Olikohan jaksossa 4, jossa todettiin, että sitä voi joutua nettihuijatuksi/uhriksi vaikka ei ole itse netissä. On huomattu 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän