Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain kerrottu Mihin päivämäärään asti nettiin vuodetut tiedot oli, eli mihin päivään asti tiedot siis vietiin siinä murrossa?
Monessa paikassa mainittu, että mahdollisesti maaliskuun puoleen väliin 2019 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä edennyt mihinkään suuntaan? Tekijästä tietoa?827
Näemmä Vastaamo joutunut tekemään ilmoituksen oman pääoman menettämisestä, jotta jos on jotain saamassa olisi aika ottaa.
Mitä tarkoitti tämä?
Mitä uhrin pitää tehdä?Tarkoittaa että kassa on tyhjä.
Joo tajusin. Mutta voinko saada korvauksia nyt sitten Vastaamosta? Tai Esim valtiolta??
Miten uhrin pitää toimia?
Vierailija kirjoitti:
Kun teitte postiin muuttosuojauksen, niin poistitteko samalla osoitteen päivityspalvelun? Itse en poistanut, kun ajattelin, että se voi hankaloittaa omaa elämää.
Mikä se on???
Olen tehnyt postiin lomake-eston, muuttosuojauksen ja tietojen luovuttamisen kiellon.
Päivityspalvelu ei ole tuttu termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä Vastaamo joutunut tekemään ilmoituksen oman pääoman menettämisestä, jotta jos on jotain saamassa olisi aika ottaa.
Mitä tarkoitti tämä?
Joo tajusin. Mutta voinko saada korvauksia nyt sitten Vastaamosta? Tai Esim valtiolta??
Tämä nimittäin oli outo kommentti:
"jotta jos on jotain saamassa olisi aika ottaa."
Ottaa? Korvauksia? Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain kerrottu Mihin päivämäärään asti nettiin vuodetut tiedot oli, eli mihin päivään asti tiedot siis vietiin siinä murrossa?
Monessa paikassa mainittu, että mahdollisesti maaliskuun puoleen väliin 2019 asti.
Ai minä olen käsittänyt, että varastettu tietokanta ja siten tor verkkoon vuodetut tiedot olisi marraskuulle 2018? Missä tieto, että nämä olisi maaliskuulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitti tämä?
Vastaamo on kai tarjonnut pientä kulukorvausta mitä kaikki eivät ole halunneet ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitti tämä?
Vastaamo on kai tarjonnut pientä kulukorvausta mitä kaikki eivät ole halunneet ottaa.
Miten tätä voi hakea? Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitti tämä?
Tarkoitatko sitä huimaa 9,90e, jonka sai, jos osti tiettyyn päivään mennessä Asiakastieto oy:ltä luottokiellon?
Tolla voi noi firmat pyyhkiä hanurin. 10e on naurettava summa siitä, että joudun pahimmillaan loppuelämän ostaa kahden vuoden välein kahdesta firmasta luottokiellot. Miksi en ite ottanu noita? Koska siinä olis pitäny taas jollain nettilomakkeella jakaa tieto ties kenelle, että on yksi vastaamon uhreista. Tätä tietoa en ole jakanut kun muutamalle läheiselle. Firmoihin soittaessa olen ilmoittanut vain, että hetu varastettiin tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minä olen käsittänyt, että varastettu tietokanta ja siten tor verkkoon vuodetut tiedot olisi marraskuulle 2018? Missä tieto, että nämä olisi maaliskuulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli tuon uutisen mukaan torverkossa julkaistut tietokannan tiedot ovat marraskuulle 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitti tämä?
Tarkoitatko sitä huimaa 9,90e, jonka sai, jos osti tiettyyn päivään mennessä Asiakastieto oy:ltä luottokiellon?
Tolla voi noi firmat pyyhkiä hanurin. 10e on naurettava summa siitä, että joudun pahimmillaan loppuelämän ostaa kahden vuoden välein kahdesta firmasta luottokiellot. Miksi en ite ottanu noita? Koska siinä olis pitäny taas jollain nettilomakkeella jakaa tieto ties kenelle, että on yksi vastaamon uhreista. Tätä tietoa en ole jakanut kun muutamalle läheiselle. Firmoihin soittaessa olen ilmoittanut vain, että hetu varastettiin tmv.
Minä hain tota rahaa, mutta sitä ei ole tullut vielä. Ei siinä kenellekään ulkopuolisille tietoja annettu.
En ole kertonut läheisille, koska he murehtisivat liikaa. Yhdelle kaverille kerroin, hän ei murehdi.
Mutta sen sijaan jokaiselle yhtiölle olen kertonut, että olen tässä vastaajana. Ja kerron vast edeskin. !!! Varmasti kerron tulevalle työnantajallekin, jotta minua tai meidän firmaa ei voi kiristää millään tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli tuon uutisen mukaan torverkossa julkaistut tietokannan tiedot ovat marraskuulle 2018.
No voitko kopioida tähän sen kohdan, mikä saa sinut ajattelemaan noin? Haluaisin jonkun tarkan tiedon tästä, koska minulle on myös tärkeätä tietää minkä kuun tietoja nettiin vuoti. Minä itse oon tulkinnut tätä casea ja linkkiä siten, että myös maaliskuun murron aikana kopioitua dataa on voitu levittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voitko kopioida tähän sen kohdan, mikä saa sinut ajattelemaan noin? Haluaisin jonkun tarkan tiedon tästä, koska minulle on myös tärkeätä tietää minkä kuun tietoja nettiin vuoti. Minä itse oon tulkinnut tätä casea ja linkkiä siten, että myös maaliskuun murron aikana kopioitua dataa on voitu levittää.
Esimerkiksi tämä kohta kertoo mielestäni niin:
"Vastaamon mukaan ensimmäinen tietomurto tehtiin tämänhetkisten tietojen mukaan marraskuussa 2018. Kiristäjä on saanut haltuunsa Vastaamon asiakkaiden arkaluontoisia tietoja ja julkaissut ainakin 300 ihmisen tietoja internetin tor-verkossa.
Nyt yhtiö tiedottaa, että sen järjestelmiin on todennäköisesti tunkeuduttu myös toisen kerran marraskuun lopun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana.
Vastaamon tiedossa ei ole, että tietokantaa olisi tässä yhteydessä varastettu, mutta yksittäisiä tietoja on saatettu katsoa ja kopioida."
Mutta en ole itsekään varma enkä yhtään ihmettele, että ihmisillä on eri käsityksiä, kun viestintä on suoraan sanoen ihan p*******ä. Pistää vihaksi. Sain myös vastaamolta aiemmin tiedon, että olisi kyseessä marraskuun tiedot. En pysty ymmärtämään miten näin olennaista asiaa uhrien kannalta ei pysty kukaan selkeästi sanomaan. Luulisi, että ainakin Hyppönen ja kumppanit keillä on niitä ihmisten vuodettuja tietoja näkee sieltä tarkalleen mihin päivään asti vuodetut terapikäynnit ylettyy!!!! Vastaamo sanoi, että he eivät tiedä tarkkaa päivää, mutta sieltähän sen näkee p*****e. Tämähän on uhreille tosi tärkeä tieto.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007675634.html
Tämmöinen uutinen jos joku ei nähnyt.
Tosi hyvä, että tänne linkkaillaan uusia uutisia. En ainakaan itse jaksa enää kahlata monen lehden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teitte postiin muuttosuojauksen, niin poistitteko samalla osoitteen päivityspalvelun? Itse en poistanut, kun ajattelin, että se voi hankaloittaa omaa elämää.
Mulla on edelleen noi muuttosuojaukset tekemättä (posti ja dvv). Luulin, että olin tehny postin muuttosuojauksen, kunnes pari viikkoa ton tietomurron ja ton tekemisen jälkeen posti oli päivittänyt sivujaan, jossa selitti tarkemmin muuttosuojauksen ja lomake-eston erot. Ja tadaa, olin tehny vaan lomake-eston. Postin ohjeet sen muuttosuojauksen tekemiseen oli niin huonot, etten sitten osannut tehdä tuota. Niinpä oon porskuttanu nyt pelkällä toivon voimalla ton osalta. Dvv:ssä jurppi se, et muuttosuojauksen tekeminen vaatii, että suomi.fi:n viestipalvelu otetaan käyttöön. On tässä ollu ihan riittävästi opeteltavaa ilmankin...
Postiin piti lähettää viesti, että haluaa muuttosuojan, kirjautuneena, omapostin sisällä siis. Kyllä se sieltä renkkaamalla löytyi.
DVV oli paras kun kävin paikan päällä ajanvarauksella. En halunnut suomi.fi -palvelua. Koska haluan esim veropaperit paperilla, tietenkin.
Mutta Postin netti oli erittäin vaikea. Oikeasta yläkulmasta avautuu tietyt palvelut. Ongelma on se, että jos olet jo kirjautunut Omapostiin, niin oikeasta yläkulmasta ei enää saa avatumaan kaikkia vaihtoehtoja. En tajunnut tätä hommaa, koska olin jo kirjautuneena. Tätä tein ja tein ja hain ja hain ehkä tunnin kun pahin Vastaamo-tuska oli lisäksi päällä.
En voi ymmärtää miten joku voi koodata niin huonot sivut, että valikko ei enää anna samoja mahdollisuuksia jos on jo sisällä järjestelmässä.
Alkaa tuo Bisnode hermostuttamaan. Laittavat jatkuvasti spämmiä, että tietojani on kyselty ja, että on muutoksia. Sitten kun menee järjestelmään, niin siellä lukee "Kaikki hyvin! Ei muutoksia tiedoissa!" Tätä "aprillia, aprillia" -hommaa nyt jo kuinka monetta kertaa ja joka kk lähettävät vielä turhan raportin. Sitten kun laittaa sähköpostilla kyselyä, niin tulee vttumainen viesti, jossa ei vastata miksi tätä tapahtuu. Vaan tyyliin "rekisterimme mukaan sinulla ei ole tiedoissasi muutoksia."
Mihin tämmöisestä huonosta palvelusta voi ilmoittaa? Kuluttajansuojaan?
Suomen Asiakastieto Oy oli kanssa erikoinen. Sain operaattorilta sellaisen paketin ostettua puhelimitse ja kysyin myyjältä, että mitenkäs siis saat tämän myynnin läpi, koska minullahan on se omaehtoinen luottokielto? Hän vastasi, että no kokeillaan. Läpi meni. Kun otin yhteyttä Suomen Asiakastieto Oy:öön, tuli sieltä epäkohtelias viesti: "olemme selvittäneet asiaa operaattorinne kanssa, mutta emme voi kertoa mitä siinä on tapahtunut, sillä asia on salassapidettävää tietoa." Operaattorille kun soittaa, niin he eivät tiedä miksi ostos meni puhelimessa läpi.
Että näin.
Ja hakkerille haluan sanoa, että ymmärrätkö miten paljon pahaa olet saanut aikaan? Eikö tämä maailma ole mielestäsi jo ihan tarpeeksi täynnä pahaa ja kankeata byrokratiaa ja sattumuksia, joiden takia ihmisten arki ei toimi? Tätäkö haluat lisää tähän maailmaan? Toivon, että tiedostat, että korjaat tämän potin mitä olet kylvänyt. Et ehkä tänään tai huomenna, mutta jonakin päivänä. Toivottavasti sinulla on vahva mieli ja vahva fysiikka, kun karma alkaa iskeä takaisin. Tämä ei ole mitään älytöntä huuhaata, vaan luonnon laki, joka toimii niin hyvässä kuin pahassakin. Sen tietää ihan jokainen, joka on huonoon putkeen joutunut, ja jokainen, joka on hyvään flouhun itsensä saanut.
What you send out, comes back.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tämä kohta kertoo mielestäni niin:
"Vastaamon mukaan ensimmäinen tietomurto tehtiin tämänhetkisten tietojen mukaan marraskuussa 2018. Kiristäjä on saanut haltuunsa Vastaamon asiakkaiden arkaluontoisia tietoja ja julkaissut ainakin 300 ihmisen tietoja internetin tor-verkossa.
Nyt yhtiö tiedottaa, että sen järjestelmiin on todennäköisesti tunkeuduttu myös toisen kerran marraskuun lopun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana.
Vastaamon tiedossa ei ole, että tietokantaa olisi tässä yhteydessä varastettu, mutta yksittäisiä tietoja on saatettu katsoa ja kopioida."
Mutta en ole itsekään varma enkä yhtään ihmettele, että ihmisillä on eri käsityksiä, kun viestintä on suoraan sanoen ihan p*******ä. Pistää vihaksi. Sain myös vastaamolta aiemmin tiedon, että olisi kyseessä marraskuun tiedot. En pysty ymmärtämään miten näin olennaista asiaa uhrien kannalta ei pysty kukaan selkeästi sanomaan. Luulisi, että ainakin Hyppönen ja kumppanit keillä on niitä ihmisten vuodettuja tietoja näkee sieltä tarkalleen mihin päivään asti vuodetut terapikäynnit ylettyy!!!! Vastaamo sanoi, että he eivät tiedä tarkkaa päivää, mutta sieltähän sen näkee p*****e. Tämähän on uhreille tosi tärkeä tieto.
Hyppönen tai KRP eivät potilastietoihin tai niiden päiväyksiin keskity tutkimuksissaan. Eikä heillä ilmeisesti ole sitä koko tietokantaa hallussaan, joka jonkin aikaa oli jaossa torverkossa. Eli vaikka saisit kuulla, että tietojasi ei löydy niistä tiedostoista, mitkä heillä on, et edelleenkään voisi olla varma, etteivät ne ole väärissä käsissä jossain. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tuo Bisnode hermostuttamaan. Laittavat jatkuvasti spämmiä, että tietojani on kyselty ja, että on muutoksia. Sitten kun menee järjestelmään, niin siellä lukee "Kaikki hyvin! Ei muutoksia tiedoissa!" Tätä "aprillia, aprillia" -hommaa nyt jo kuinka monetta kertaa ja joka kk lähettävät vielä turhan raportin. Sitten kun laittaa sähköpostilla kyselyä, niin tulee vttumainen viesti, jossa ei vastata miksi tätä tapahtuu. Vaan tyyliin "rekisterimme mukaan sinulla ei ole tiedoissasi muutoksia."
Mihin tämmöisestä huonosta palvelusta voi ilmoittaa? Kuluttajansuojaan?
Suomen Asiakastieto Oy oli kanssa erikoinen. Sain operaattorilta sellaisen paketin ostettua puhelimitse ja kysyin myyjältä, että mitenkäs siis saat tämän myynnin läpi, koska minullahan on se omaehtoinen luottokielto? Hän vastasi, että no kokeillaan. Läpi meni. Kun otin yhteyttä Suomen Asiakastieto Oy:öön, tuli sieltä epäkohtelias viesti: "olemme selvittäneet asiaa operaattorinne kanssa, mutta emme voi kertoa mitä siinä on tapahtunut, sillä asia on salassapidettävää tietoa." Operaattorille kun soittaa, niin he eivät tiedä miksi ostos meni puhelimessa läpi.
Että näin.
Ja hakkerille haluan sanoa, että ymmärrätkö miten paljon pahaa olet saanut aikaan? Eikö tämä maailma ole mielestäsi jo ihan tarpeeksi täynnä pahaa ja kankeata byrokratiaa ja sattumuksia, joiden takia ihmisten arki ei toimi? Tätäkö haluat lisää tähän maailmaan? Toivon, että tiedostat, että korjaat tämän potin mitä olet kylvänyt. Et ehkä tänään tai huomenna, mutta jonakin päivänä. Toivottavasti sinulla on vahva mieli ja vahva fysiikka, kun karma alkaa iskeä takaisin. Tämä ei ole mitään älytöntä huuhaata, vaan luonnon laki, joka toimii niin hyvässä kuin pahassakin. Sen tietää ihan jokainen, joka on huonoon putkeen joutunut, ja jokainen, joka on hyvään flouhun itsensä saanut.
What you send out, comes back.
Voi, kun olisikin. Minusta taas ihan jokainen voi havaita, että noin tämä maailma ei toimi.
Tarkoittaa että kassa on tyhjä.