Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
4561/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin (sorry en muista enää muista mistä), että luottokielto kannattaa olla tehty molempiin: sekä Asiakastietoon että Bisnodeen. Saattavat tarkistaa vain toisesta.

Vierailija
4562/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin luin (sorry en muista enää muista mistä), että luottokielto kannattaa olla tehty molempiin: sekä Asiakastietoon että Bisnodeen. Saattavat tarkistaa vain toisesta.

Sekä Kyberturvallisuuskeskus että Rikosuhripäivystys suosittelevat, että luottokielto otetaan molempiin.

Itseä mietityttää tämä, että tästä ei oikeastaan puhuta mitään enää ja jääkö tässä ihan yksin. Läheisilleni en voi kertoa, se huolen määrä ei loppuisi ikinä. Yhdelle ystävälle kerroin ja oli aika raastavaa huomata, että toinen ei ymmärrä asian vakavuutta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4563/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman luottokiellon pitäisi estää Zalandolta tilaamisen:

"Omaehtoisen luottokiellon, jonka olet tehnyt Suomen asiakastietoon pitäisi olla tarpeeksi varma eikä henkilötunnuksella voi tilata laskulle. Zalando varmistaa aina henkilötunnuksen kohdalla, että asiakkaan henkilötunnuksella ei ole luottokieltoa. Mikäli luottokielto on tehty, emme hyväksy laskuvaihtoehtoa."

Mutta ihan saakelin ärsyttävää, että pitää olla se itse maksettu luottokieltto tai muuten alkaa henkilötunnuksella tulla laskuja! Ihan vaan siksi, että nämä nettikaupat luottaa kivikautiseen systeemiin eli JONKUN rehellisyyteen siitä, että ihan "oikeat" henkilötiedot näpyttelee siihen tilaukseen. 

Kans alaisaloitteen allekirjoittamalla edesautetaan sitä, että tälle epäkohdalle tehtäisiin jotain eli firmat itse joutuisivat huolehtimaan siitä, etteivät ala laskuttaa ketään pelkkien henkilötietojen perusteella. Se on väärin kuluttajaa kohtaan ja sen pitää muuttua.

Vierailija
4564/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs Ellos?

Laitoin asiakaspalveluun viestin kysyäkseni heidän luotontarkituksestaan, ei vastausta.

Vierailija
4565/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs Ellos?

Laitoin asiakaspalveluun viestin kysyäkseni heidän luotontarkituksestaan, ei vastausta.

Googlasin "ellos luottotiedot" ja vastauksena oli, että tarkistavat joko Bisnoden tai Suomen Asiakastieto Oy:n kautta.

Vierailija
4566/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta tänään, että 2027 voimaan tuleva henkilötunnusuudistus koskeekin vain uusia henkilötunnuksia (eli syntyviä vauvoja ja maahan muuttavia). Elikkä kahden vuoden välein pitää maksaa Omaehtoiset luottokiellot koko v loppuelämä? Olen ihan älyttömän pettynyt ja harkitsen uuden henkilötunnuksen anomista.

Tosin miten käy sitten esim koulutodistuksien ja työtodistuksien kanssa? Voiko niitä enää käyttää työhaastattelussa? Ja älkää sanoko, että jokaiselta työnantajalta on anottava uusi työtodistus, koska se on ihan helvetillinen tietoturvariski kertoa kaikille, että henkilötunnus on muutettu. Kyllähän sen nyt kaikki tietää mistä silloin on kyse.

Vierailija
4567/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaamon laskuista vastaa Visma oy, laittavat jo yhestä laskusta oikedelliseen perintään, ja kuultu on kaksoilaskutuksista , vastaamon omistajat nykyään setä miehiä, jotka tienasivat vuokralääkäreillä ja ne smmat valtavia kunnalle. 

Vierailija
4568/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin vasta tänään, että 2027 voimaan tuleva henkilötunnusuudistus koskeekin vain uusia henkilötunnuksia (eli syntyviä vauvoja ja maahan muuttavia). Elikkä kahden vuoden välein pitää maksaa Omaehtoiset luottokiellot koko v loppuelämä? Olen ihan älyttömän pettynyt ja harkitsen uuden henkilötunnuksen anomista.

Tosin miten käy sitten esim koulutodistuksien ja työtodistuksien kanssa? Voiko niitä enää käyttää työhaastattelussa? Ja älkää sanoko, että jokaiselta työnantajalta on anottava uusi työtodistus, koska se on ihan helvetillinen tietoturvariski kertoa kaikille, että henkilötunnus on muutettu. Kyllähän sen nyt kaikki tietää mistä silloin on kyse.

Tuossa ylempänä mainittu kansalaisaloi te lobbaa just sitä, että henkilötunnuksen käyttö tunnistautumisessa on kiellettävä. Jos tämä tulisi lakiin, niin kukaan meistä ei olisi pulassa hetun väärinkäytöstä. Firmat olisi velvoitettuja vahvan tunnistautumisen käyttöönottoon, ilman sitä ei asiakkaan kanssa tehty osto- tai lainapäätös olisi pätevä! 

Vaikuttakaa! Allekirjoittakaa itse ja puolisoa voi pyytää myös. Jos kaikki Vastaamon uhrit allekirjoittaisivat, se olisi 40 000 ääntä, ja siihen useilta vielä puoliso tai muu läheinen, niin 50 000 raja olisi heti rikki.

Vierailija
4569/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ylempänä mainittu kansalaisaloi te lobbaa just sitä, että henkilötunnuksen käyttö tunnistautumisessa on kiellettävä. Jos tämä tulisi lakiin, niin kukaan meistä ei olisi pulassa hetun väärinkäytöstä. Firmat olisi velvoitettuja vahvan tunnistautumisen käyttöönottoon, ilman sitä ei asiakkaan kanssa tehty osto- tai lainapäätös olisi pätevä! 

Vaikuttakaa! Allekirjoittakaa itse ja puolisoa voi pyytää myös. Jos kaikki Vastaamon uhrit allekirjoittaisivat, se olisi 40 000 ääntä, ja siihen useilta vielä puoliso tai muu läheinen, niin 50 000 raja olisi heti rikki.

Olen sen käynyt allekirjoittamassa :) mutta ihmettelen, että sillä oli vain n 2000 ääntä. Miten sitä saisi levitettyä että ihmiset äänestää? Itse jaoin sen Facebookissa ja kukaan ei ollut sitä jakanut. Ihan niinkuin ihmiset ei ymmärtäisi mistä on kyse. Kuin ajattelu olisi "no minä oon terve niin ei mun tiedot voi levitä jonkun psykologipalvelun kautta." Ei ole kyse siitä, vaan siitä, että jo pokelle ravintolassa näytetään henkkarit. Kuka tahansa voi katsoa henkkaria helposti muutenkin. Henkilötunnus on cv:ssä ja joka paikassa. Oon niin pahalla tuulella tästä nyt.

Vierailija
4570/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ette ikinä usko mitä löysin. Siivoan vanhoja kirjeitä ja papereita ja löysin ala-asteen opettajan tekemän listan, missä on koko meidän luokan kaikkien nimet, silloiset osoitteet ja HENKILÖTUNNUKSET (80-luvulta tämä siis.)

25 ihmistä. Ei hemmetti tätä. Ihmisten tietoja voi olla missä vain!

Vierailija
4571/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän noita samaa aihetta koskevia kansalaisaloitteita on kaksi, "Henkilötunnuksen käyttö tunnistamiseen kiellettävä identiteettivarkauksien estämiseksi" ja "Henkilötunnuksen käsittely tunnistamistarkoituksessa on kiellettävä"?

Vierailija
4572/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zalandokaan ei ilmeisesti tarkista luottotietoja jokakerta laskulla tilattaessa. Kannattaa ehkä olla sinnekin yhteydessä.

No hyvä kun sanoit.👍Onko muita vielä? Klarnaan ja Qlirolle olen jo soittanutkin.

Mitenköhän sitte vielä kaikki verkossa lainaa/luottoa tarjoavat yritykset, tarkistavatkohan ne luottotiedot ennen lainan/luoton myöntämistä? Lähetin nyt kahteen firmaan, Lainaamoon ja Fellow Financeen kyselyt, onko jonkun mahdollista hakea heiltä lainaa tai luottoa vääriin käsiin joutuneilla henkilötiedoilla vai tarkastavatko he aina asiakkaidensa luottotiedot Asiakastiedon ja/tai Bisnoden luottotietorekisteristä, katsotaan, mitä vastaavat! :)

Vierailija
4573/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän noita samaa aihetta koskevia kansalaisaloitteita on kaksi, "Henkilötunnuksen käyttö tunnistamiseen kiellettävä identiteettivarkauksien estämiseksi" ja "Henkilötunnuksen käsittely tunnistamistarkoituksessa on kiellettävä"?

Tuli samalla testattua, että sanaa _kansalaisaloite_ voi näköjään käyttää ihan vapaasti, vaikka joku uumoili, että kyseisen sanan sisältävät kommentit eivät läpäise julkaisuseulaa! :D

Vierailija
4574/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil ala-asteella piti osata kertoa oma HETU kaikkien edessä ääneen!!

Vierailija
4575/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen käynyt allekirjoittamassa :) mutta ihmettelen, että sillä oli vain n 2000 ääntä. Miten sitä saisi levitettyä että ihmiset äänestää? Itse jaoin sen Facebookissa ja kukaan ei ollut sitä jakanut. Ihan niinkuin ihmiset ei ymmärtäisi mistä on kyse. Kuin ajattelu olisi "no minä oon terve niin ei mun tiedot voi levitä jonkun psykologipalvelun kautta." Ei ole kyse siitä, vaan siitä, että jo pokelle ravintolassa näytetään henkkarit. Kuka tahansa voi katsoa henkkaria helposti muutenkin. Henkilötunnus on cv:ssä ja joka paikassa. Oon niin pahalla tuulella tästä nyt.

Niinpä! Pokeksi jos sattuu joku kriminaali.. siitä alkaa. Myös alkossa kysytään joskus ja pakko näyttää henkkarit. samoin kaupassa.

Vierailija
4576/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks kukaan siellä fb-ryhmässä? Mä en ole mennyt sinne, koska en ole vastaamon uhri. Mut saisko siellä ryhmässä jaettua tietoa tuosta kan-sa-lais aloitteesta? Joku?

Vierailija
4577/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä Kyberturvallisuuskeskus että Rikosuhripäivystys suosittelevat, että luottokielto otetaan molempiin.

Itseä mietityttää tämä, että tästä ei oikeastaan puhuta mitään enää ja jääkö tässä ihan yksin. Läheisilleni en voi kertoa, se huolen määrä ei loppuisi ikinä. Yhdelle ystävälle kerroin ja oli aika raastavaa huomata, että toinen ei ymmärrä asian vakavuutta yhtään.

Sitten vasta tajuaa, kun omalle kohdalle sattuu. Monessa muussa asiassa sama ja sama vähättely. :(

Vierailija
4578/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt, kun tämä koko juttu jotenkin vaimeni. Eikö uutta kerrottavaa ole?

Onneksi täällä käydään tätä keskustelua!!

Koko tämä systeemi ja kaiken keskiössä HeTun käyttö/ ja sen avulla asioiden tarkistaminen tulisi repiä auki ja läpivalaista. Esim. postipaketin vastaanotto, henkilöllisyyden avulla iän todistaminen baarin järjestysmiehelle, KELAkortti terveysasemalla ja apteekissa jne.

Isoja kysymysmerkkejä herättää myös omistuskytkökset pikavippi- ja perintäyrityksillä.

Mätää, mätää riittää.

Vierailija
4579/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla sattumaa, molemmat aloitteen tekijät vain tekivät sen toisistaan tietämättä. 

Molemmat voi allekirjoittaa samalla tunnistautumisella. Siellähän on onneksi tuo vahva tunnistautuminen sentään...

Vierailija
4580/5103 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, kun tämä koko juttu jotenkin vaimeni. Eikö uutta kerrottavaa ole?

Onneksi täällä käydään tätä keskustelua!!

Koko tämä systeemi ja kaiken keskiössä HeTun käyttö/ ja sen avulla asioiden tarkistaminen tulisi repiä auki ja läpivalaista. Esim. postipaketin vastaanotto, henkilöllisyyden avulla iän todistaminen baarin järjestysmiehelle, KELAkortti terveysasemalla ja apteekissa jne.

Isoja kysymysmerkkejä herättää myös omistuskytkökset pikavippi- ja perintäyrityksillä.

Mätää, mätää riittää.

Tästä täytyy pitää meteliä. Kirjoitin tietosuojavaltuutelulle, myös kuluttaja-asiamiehelle voisi laittaa kuluttajan heikosta tietoturvasta hetun suhteen. On monia paikkoja mihin asiasta voisi valittaa. Syytä on!