Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta tänään, että 2027 voimaan tuleva henkilötunnusuudistus koskeekin vain uusia henkilötunnuksia (eli syntyviä vauvoja ja maahan muuttavia). Elikkä kahden vuoden välein pitää maksaa Omaehtoiset luottokiellot koko v loppuelämä? Olen ihan älyttömän pettynyt ja harkitsen uuden henkilötunnuksen anomista.
Tosin miten käy sitten esim koulutodistuksien ja työtodistuksien kanssa? Voiko niitä enää käyttää työhaastattelussa? Ja älkää sanoko, että jokaiselta työnantajalta on anottava uusi työtodistus, koska se on ihan helvetillinen tietoturvariski kertoa kaikille, että henkilötunnus on muutettu. Kyllähän sen nyt kaikki tietää mistä silloin on kyse.
Tuossa ylempänä mainittu kansalaisaloi te lobbaa just sitä, että henkilötunnuksen käyttö tunnistautumisessa on kiellettävä. Jos tämä tulisi lakiin, niin kukaan meistä ei olisi pulassa hetun väärinkäytöstä. Firmat olisi velvoitettuja vahvan tunnistautumisen käyttöönottoon, ilman sitä ei asiakkaan kanssa tehty osto- tai lainapäätös olisi pätevä!
Vaikuttakaa! Allekirjoittakaa itse ja puolisoa voi pyytää myös. Jos kaikki Vastaamon uhrit allekirjoittaisivat, se olisi 40 000 ääntä, ja siihen useilta vielä puoliso tai muu läheinen, niin 50 000 raja olisi heti rikki.
Olen sen käynyt allekirjoittamassa :) mutta ihmettelen, että sillä oli vain n 2000 ääntä. Miten sitä saisi levitettyä että ihmiset äänestää? Itse jaoin sen Facebookissa ja kukaan ei ollut sitä jakanut. Ihan niinkuin ihmiset ei ymmärtäisi mistä on kyse. Kuin ajattelu olisi "no minä oon terve niin ei mun tiedot voi levitä jonkun psykologipalvelun kautta." Ei ole kyse siitä, vaan siitä, että jo pokelle ravintolassa näytetään henkkarit. Kuka tahansa voi katsoa henkkaria helposti muutenkin. Henkilötunnus on cv:ssä ja joka paikassa. Oon niin pahalla tuulella tästä nyt.
Juu eivät todellakaan tajua ennenkuin kohdalle osuu. Erään vakuutusyhtiön sivulla luki, että vuoden sisällä puoli miljoonaa suomalaista on joutunut identiteettivarkauden uhriksi! Eikä meitä ole kuin 5,5 miljoonaa...
Seuraava iso tietomurto voi tulla milloin vain, ja taas joutuu hetut vääriin käsiin, ja luotonestoa myyvät firmat hierovat käsiään, varmaa tienestiä.
Ei se näin saa mennä?! Päättäjille pitää saada ymmärrykseen se, että hetuun perustuva tunnistus on menneisyyttä. Tämä ei ole enää luottamusyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Meil ala-asteella piti osata kertoa oma HETU kaikkien edessä ääneen!!
😳😳😳😳
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, kun tämä koko juttu jotenkin vaimeni. Eikö uutta kerrottavaa ole?
Mediassa tästä luotiin myyvä tarina viattomine uhreineen ja rohkeine sankareineen. Nyt se tarina on kerrottu ja uudet tarinat ovat nousseet tilalle, tarjoten poliitikoille ja muille halukkaille taas uusia mahdollisuuksia päästä Hyveellisyyden, Oikeamielisyyden ja Empaattisuuden valokeilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta tänään, että 2027 voimaan tuleva henkilötunnusuudistus koskeekin vain uusia henkilötunnuksia (eli syntyviä vauvoja ja maahan muuttavia). Elikkä kahden vuoden välein pitää maksaa Omaehtoiset luottokiellot koko v loppuelämä? Olen ihan älyttömän pettynyt ja harkitsen uuden henkilötunnuksen anomista.
Tosin miten käy sitten esim koulutodistuksien ja työtodistuksien kanssa? Voiko niitä enää käyttää työhaastattelussa? Ja älkää sanoko, että jokaiselta työnantajalta on anottava uusi työtodistus, koska se on ihan helvetillinen tietoturvariski kertoa kaikille, että henkilötunnus on muutettu. Kyllähän sen nyt kaikki tietää mistä silloin on kyse.
Tuossa ylempänä mainittu kansalaisaloi te lobbaa just sitä, että henkilötunnuksen käyttö tunnistautumisessa on kiellettävä. Jos tämä tulisi lakiin, niin kukaan meistä ei olisi pulassa hetun väärinkäytöstä. Firmat olisi velvoitettuja vahvan tunnistautumisen käyttöönottoon, ilman sitä ei asiakkaan kanssa tehty osto- tai lainapäätös olisi pätevä!
Vaikuttakaa! Allekirjoittakaa itse ja puolisoa voi pyytää myös. Jos kaikki Vastaamon uhrit allekirjoittaisivat, se olisi 40 000 ääntä, ja siihen useilta vielä puoliso tai muu läheinen, niin 50 000 raja olisi heti rikki.
Miksiköhän noita samaa aihetta koskevia kansalaisaloitteita on kaksi, "Henkilötunnuksen käyttö tunnistamiseen kiellettävä identiteettivarkauksien estämiseksi" ja "Henkilötunnuksen käsittely tunnistamistarkoituksessa on kiellettävä"?
Taitaa olla sattumaa, molemmat aloitteen tekijät vain tekivät sen toisistaan tietämättä.
Molemmat voi allekirjoittaa samalla tunnistautumisella. Siellähän on onneksi tuo vahva tunnistautuminen sentään...
No allekirjoitin vain toisen. Siinä nimen omaan pyydettiin vahvistamaan, että ei ole allekirjoittanut samaa aloitetta jossain muualla. (Ajattelin että ei kai se ihan eettistä oo että ensin valitetaan asian epäreiluudesta ja sitten vilpillä saadaan äänet kasaan.)
Onko muille tullut tänään puhelua, missä ei puhuta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ei tänään, mutta viimeksi eilen tuli kaksi puhelua mulle tuntemattomasta numerosta, toinen Suomesta (ei löydy numeropalvelusta eli varmaan prepaid) ja toinen Tanskasta, mutta en vastannut. Viime viikolla erehdyin vastaamaan ensimmäiseen outoon puheluun ja vielä koko nimelläni, miten hölmöä, sen jälkeen soittaja katkaisi puhelun.
Mistä sun puhelu tuli, Suomesta vai ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän noita samaa aihetta koskevia kansalaisaloitteita on kaksi, "Henkilötunnuksen käyttö tunnistamiseen kiellettävä identiteettivarkauksien estämiseksi" ja "Henkilötunnuksen käsittely tunnistamistarkoituksessa on kiellettävä"?
Taitaa olla sattumaa, molemmat aloitteen tekijät vain tekivät sen toisistaan tietämättä.
Molemmat voi allekirjoittaa samalla tunnistautumisella. Siellähän on onneksi tuo vahva tunnistautuminen sentään...
No allekirjoitin vain toisen. Siinä nimen omaan pyydettiin vahvistamaan, että ei ole allekirjoittanut samaa aloitetta jossain muualla. (Ajattelin että ei kai se ihan eettistä oo että ensin valitetaan asian epäreiluudesta ja sitten vilpillä saadaan äänet kasaan.)
Eiväthän ne ole sama aloite, vain samasta aiheesta. Samaa aloite voi olla paperisena ja sähköisenä, ja siinä tapauksessa vain toisen voi allekirjoittaa.
On kyllä harmi, että aloitteita on samasta aiheesta kaksi, haluaisin jakaa aloitetta tutuillekin allekirjoitettavaksi, mutta tuntuu hankalalta jakaa kahta eri aloitetta, epäilen myös, että harva vaivautuu allekirjoittamaan kumpaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tänään, mutta viimeksi eilen tuli kaksi puhelua mulle tuntemattomasta numerosta, toinen Suomesta (ei löydy numeropalvelusta eli varmaan prepaid) ja toinen Tanskasta, mutta en vastannut. Viime viikolla erehdyin vastaamaan ensimmäiseen outoon puheluun ja vielä koko nimelläni, miten hölmöä, sen jälkeen soittaja katkaisi puhelun.
Mistä sun puhelu tuli, Suomesta vai ulkomailta?
Suomesta, mutta siinä linjassa tuli outo särähdys niinkuin oltaisiin jossain kaukomailla.
....39735 -loppuinen numero.
Tiedän mitä tarkoitat, mutta älä syytä itseäsi, sä saat vastata vaikka koko nimelläsi. Tämä on just tätä että uhri alkaa syyttään itseään. Ei mennä siihen nyt yhtään. 💕
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, kun tämä koko juttu jotenkin vaimeni. Eikö uutta kerrottavaa ole?
Onneksi täällä käydään tätä keskustelua!!Koko tämä systeemi ja kaiken keskiössä HeTun käyttö/ ja sen avulla asioiden tarkistaminen tulisi repiä auki ja läpivalaista. Esim. postipaketin vastaanotto, henkilöllisyyden avulla iän todistaminen baarin järjestysmiehelle, KELAkortti terveysasemalla ja apteekissa jne.
Isoja kysymysmerkkejä herättää myös omistuskytkökset pikavippi- ja perintäyrityksillä.
Mätää, mätää riittää.
Minun tekisi mieli käydä avaamassa uusi mobiililiittymä ja siihen samalla mobiilivarmenne käyttöön, ihan vain että näkisi miten on hoidettu tunnistaminen. Ikävää jos tuo on jonkin myyjän pikaisen tarkistuksen varassa.
Miten jokapuolella keskustelu menee tuosta sotusta ja puhelinnumerista väittelyyn. Henkkareita näytetaan kaupan kassoille,portsareille jne. Passin kopio joka hotelliin maailmallakin ja siinä on sotu.
Suurin ongelma kuitenkin on henkilökohtaisten terapia keskustelujen päätyminen nettiin. Mutta ei sitä voi toisaalta käsittää ennekuin sinulle käy samoin. Tuo muu sotu ja puhelinnumero on oikeestaan vain pikkuharmermeja niille joiden henkilökohtaiset terapia/terveys tiedot on vuodettu...
Vierailija kirjoitti:
Miten jokapuolella keskustelu menee tuosta sotusta ja puhelinnumerista väittelyyn. Henkkareita näytetaan kaupan kassoille,portsareille jne. Passin kopio joka hotelliin maailmallakin ja siinä on sotu.
Suurin ongelma kuitenkin on henkilökohtaisten terapia keskustelujen päätyminen nettiin. Mutta ei sitä voi toisaalta käsittää ennekuin sinulle käy samoin. Tuo muu sotu ja puhelinnumero on oikeestaan vain pikkuharmermeja niille joiden henkilökohtaiset terapia/terveys tiedot on vuodettu...
Pahinta tässä on se, että voidaan ostaa kallista tavaraa. esim 2011 samantapaisessa casessa henkilön nimiin oli ostettu esim Audi, ei ihan halvalla. Onko se pikkuharmi 10 000e Audi nimissäsi? Ja 2 v välein teet omaehtoista luottokieltoa ettei näin tapahtuisi. Mitä väliä jollain masennuksella tai vaikka millä menneisyyden terapiassa kerrotulla synnillä on siihen nähden, että olet tämän kanssa rahallisesti kiinni loppuelämäsi?
Ei voi käsittää ennen kuin käy samoin? No keitä sä luulet tässä ketjussa olevan kommentoimassa? Mietis nyt vähän.....
Järkyttävintä koko asiassa on se kuinka ihmeen paljon mielenterveyshäiriöisiä potilaita keskuudessamme kulkee. Huh huh! Yksistään siis Vastaamolla yli 40 000 MT- potilasta avohoidossa!
Nyt lakimuutosta odotellessa henkkareissa olevan hetun loppuosan voi teipata piiloon. Teipinpalan voi siirtää syrjään mennessä paikkoihin, joissa loppuosaa varmasti tarvitaan. Muuten voi pitää teipin aina paikallaan, niin saa ainakin hitusen mielenrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lakimuutosta odotellessa henkkareissa olevan hetun loppuosan voi teipata piiloon. Teipinpalan voi siirtää syrjään mennessä paikkoihin, joissa loppuosaa varmasti tarvitaan. Muuten voi pitää teipin aina paikallaan, niin saa ainakin hitusen mielenrauhaa.
Mitä lakimuutosta? Joko se on luvattu
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä koko asiassa on se kuinka ihmeen paljon mielenterveyshäiriöisiä potilaita keskuudessamme kulkee. Huh huh! Yksistään siis Vastaamolla yli 40 000 MT- potilasta avohoidossa!
Kuule kun he jotka eivät hakeneet apua ovat lukkojen takana.... Esim henkirikoksista on tutkimuksia ja johtopäätös ollut se, että tapahtunutta ei olisi tapahtunut jos olisivat saaneet apua ja tunne-elämän hallintataitoja ennen, eikä jälkeen.
Jännä että joku kommentoi näin ja samaan aikaan baari- ja nakkikioskitappelut on ihan normaalia suomikulttuuria.
Lähtökohtaisesti älytön juttu että henkilön pitäisi eri toimijoille asettaa maksullisia kieltoja pelkästään hetuun liittyen. Eihän tuollaiset ostot tai lainanotot ole edes laillisia, pitäisi riittää kun kiistää että ei ole kyseisiä tapahtumia tehnyt.
Joku mietti että jääkö ihan yksin kun tästä ei enää puhuta
Et jää! En oo uhri mutta kyllä tää silti koskettaa kovasti ja tietoturvan löysyys joka paikassa kismittää. Tai ylipäätään se että kaikesta tulee väkisin sähköistä. Koittakaa uhrit jaksaa!
Kansanedustajille voi lähettää myös sähköpostia, se on yksi lisäkeino yrittää vaikuttaa. Kiireisiä varmasti ovat mutta...
järki käteen kirjoitti:
Lähtökohtaisesti älytön juttu että henkilön pitäisi eri toimijoille asettaa maksullisia kieltoja pelkästään hetuun liittyen. Eihän tuollaiset ostot tai lainanotot ole edes laillisia, pitäisi riittää kun kiistää että ei ole kyseisiä tapahtumia tehnyt.
Olen ollut aikoinaan identiteettirikoksen uhri pelkkään hetuun liittyen, voin kertoa että ei riitä että itse soittelee ja yrittää kiistää sitten kailenlaiset tapahtumat.. siksi kannattaa ennakoida.
Perintä ja ulosotto toimi uhrille ainakin aikaisemmin niin kauan kuin poliisilta tuli stoppi ja syyllinen oli kiinni, mikä lie tänä päivänä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä idea
Olen sitä mieltä, että nykyinen KELA -kortti pitäisi uudistaa siten, että siihen tulisi siru. Esim. apteekissa asiakas laittaisi sirullisen kortin lukijaan, ja näpyttelisi pin-koodin tai sitten käytettäisiin esimerkiksi sormenjäljen tunnistusta. Käytettäisiin siis nykyteknologiaa, joka on jo olemassa.