Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
341/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kans n. 15 min sitten sähköpostin. Olen käynyt vastaamolla yhden kerran muutama vuosi sitten tutustumiskäynnillä, mutta terapeutti oli semmonen etten yhteistyötä hänen kanssaan aloittanut. Mietin, että onko siinä tapauksessa minusta kirjattu jotain potilastietoja järjestelmään, kun vain yhden kerran kävin. Laskuhan sieltä tuli ja siinä toki sotu yms henkilötiedot, joten :/ Voiko jostain tarkistaa, onko tietoni ollut jossain näkyvillä? Koskeekohan tietovarkaus myös sähköposteja siellä olevien terapeuttien kanssa? Parille tuli aikoinaan kirjoitettua, kun terapeuttia etsin.

Sähköposteja ei ole vuotanut, mutta terapeutti on varmaan kirjoittanut potilaskertomukseen mistä olette keskustelleet.

Lista, jossa on kaikki tähän saakka julkaistut tiedot (200 potilasta), on koko ajan vapaasti luettavissa. Jokaisen potilaan tiedot ovat tiedostossa, joka on muotoa EtunimniSukunimi.txt. IS:n tai Iltalehden mukaan julkaistut tiedot ovat arvottu satunnaisesti.

Vierailija
342/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tuolla asiakas alkuvuodesta 2018, otin aamulla itselleni luottokiellon. Pihahdustakaan ei ole Vastaamon puolelta kuulunut, ei edes yleistä "moikka tyypit, arvatkaa mitä"-sähköpostia.

Miksi luottokielto? Ei pelkällä nimellä ja hetulla mitään ostella tai tilailla, tai jos jostain saa tilattua niin silloin se onnistuu ilman hetuakin.

Häh, todellakin saa ostettua ja nostettua lainaa. Ulkomailla noilla tiedoilla tehdään jopa passeja.

Esim. Klarnalta pystyy tilailemaan kaikenlaista rojua laskulla hyvin heppoisin tiedoin.

Juurikin näin. Edes eri osoite ei merkkaa mitään. Tilasin koronan aikaan kallista kodintekniikkaa eri paikkaan, missä virallisesti asun. Riitti pelkkä nimi, osoite ja hetu. Helposti siis kuka tahansa voi tehdä toiselle ison laskun pelkällä hänen nimellä ja hetullaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tuolla asiakas alkuvuodesta 2018, otin aamulla itselleni luottokiellon. Pihahdustakaan ei ole Vastaamon puolelta kuulunut, ei edes yleistä "moikka tyypit, arvatkaa mitä"-sähköpostia.

Miksi luottokielto? Ei pelkällä nimellä ja hetulla mitään ostella tai tilailla, tai jos jostain saa tilattua niin silloin se onnistuu ilman hetuakin.

Häh, todellakin saa ostettua ja nostettua lainaa. Ulkomailla noilla tiedoilla tehdään jopa passeja.

Esim. Klarnalta pystyy tilailemaan kaikenlaista rojua laskulla hyvin heppoisin tiedoin.

Olemassaolevalle asiakkaalle tämän kotiosoitteeseen ja vahvistus tämän puhelinnumeroon ja sähköpostiin. Uuden asiakkaan rekisteröinti vaatii vahvan tunnistautumisen samoin puh.nron ja / tai sähköpostiosoitteen vaihtaminen. Eli kiusaa voi yrittää tilaamalla kaikkea roinaa mutta jo vahvistusviesti paljastaa jekun ja uhri ehtii perua koko homman.

Vierailija
344/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki muut elämäni murheet olisi kadonnut tämän keissin myötä. Ei kiinnosta korona tai koulujutut. En pysty keskittymään mihinkään vaan pyörin vain ympyrää, olen ahdistunut ja odotan milloin tietoni on netissä.

Onko sulle tullut sähköpostia?

Ei ole tullut. Sitä tarkistelenkin koko ajan.

Vierailija
345/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kaikki muut elämäni murheet olisi kadonnut tämän keissin myötä. Ei kiinnosta korona tai koulujutut. En pysty keskittymään mihinkään vaan pyörin vain ympyrää, olen ahdistunut ja odotan milloin tietoni on netissä.

Onko sulle tullut sähköpostia?

Ei ole tullut. Sitä tarkistelenkin koko ajan.

Mulla oli menny roskapostiin

Vierailija
346/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemassaolevalle asiakkaalle tämän kotiosoitteeseen ja vahvistus tämän puhelinnumeroon ja sähköpostiin. Uuden asiakkaan rekisteröinti vaatii vahvan tunnistautumisen samoin puh.nron ja / tai sähköpostiosoitteen vaihtaminen. Eli kiusaa voi yrittää tilaamalla kaikkea roinaa mutta jo vahvistusviesti paljastaa jekun ja uhri ehtii perua koko homman.

Tuossa on aukkoja. Sähköpostisosoitteita voi tehdä uusia ja puhelin voi olla prepaid.

Vierailija
347/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kans n. 15 min sitten sähköpostin. Olen käynyt vastaamolla yhden kerran muutama vuosi sitten tutustumiskäynnillä, mutta terapeutti oli semmonen etten yhteistyötä hänen kanssaan aloittanut. Mietin, että onko siinä tapauksessa minusta kirjattu jotain potilastietoja järjestelmään, kun vain yhden kerran kävin. Laskuhan sieltä tuli ja siinä toki sotu yms henkilötiedot, joten :/ Voiko jostain tarkistaa, onko tietoni ollut jossain näkyvillä? Koskeekohan tietovarkaus myös sähköposteja siellä olevien terapeuttien kanssa? Parille tuli aikoinaan kirjoitettua, kun terapeuttia etsin.

Sähköposteja ei ole vuotanut, mutta terapeutti on varmaan kirjoittanut potilaskertomukseen mistä olette keskustelleet.

Lista, jossa on kaikki tähän saakka julkaistut tiedot (200 potilasta), on koko ajan vapaasti luettavissa. Jokaisen potilaan tiedot ovat tiedostossa, joka on muotoa EtunimniSukunimi.txt. IS:n tai Iltalehden mukaan julkaistut tiedot ovat arvottu satunnaisesti.

Niin missä on vapaasti luettavissa?

Veikkaan, että modet ei tykkää, jos tänne linkitetään lista tietoihin.

Testatkaa te, joille on tullut Vastaamolta sähköposti, löytääkö F-Securen palvelu teidän osoitetta tunnetuista tietovuodoista.

https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/identity-theft-checker

Vierailija
348/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska joku hakkeroi Kannan?

Tämä

Ihmisten sairastamiset eivät kiinnosta oikeasti ketään, paitsi ehkä sitten jos jää kiinni valehtelemisesta että on mustamaalannut koko lähipiirinsä terapeutilleen.

Vierailija
349/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotain ihan kauheaa.

Miten pystyttäisiin estämään tämänkaltainen hakkerointi ja tällaiset tietovarkaudet? Onko kenelläkään tietämystä ja ehdotuksia???

Vierailija
350/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pystyttäisiin estämään tämänkaltainen hakkerointi ja tällaiset tietovarkaudet? Onko kenelläkään tietämystä ja ehdotuksia???

Minulla on sellainen käsitys että meillä häpeillään omista sairauksista puhumista enemmän kuin mitä muualla on tapana.

Vierailija
351/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska joku hakkeroi Kannan?

Tämä

Ihmisten sairastamiset eivät kiinnosta oikeasti ketään, paitsi ehkä sitten jos jää kiinni valehtelemisesta että on mustamaalannut koko lähipiirinsä terapeutilleen.

ai ei kiinnosta esim pedofiiliset seksuaalifantasiat?

Vierailija
352/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen käsitys että meillä häpeillään omista sairauksista puhumista enemmän kuin mitä muualla on tapana.

Kyse ei ole nyt siitä miten paljon kukakin puhuu sairauksistaan, häpeileekö vai eikö, vaan siitä että miten ylipäänsä joka tahoa kohtaan pystyttäisiin estämään hakkerointi ja tietovarkaudet. Onko mitään keinoja olemassa???

Vierailija
353/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole nyt siitä miten paljon kukakin puhuu sairauksistaan, häpeileekö vai eikö, vaan siitä että miten ylipäänsä joka tahoa kohtaan pystyttäisiin estämään hakkerointi ja tietovarkaudet. Onko mitään keinoja olemassa???

Miksi pitäisikään, koska siihen joutuu kuitenkin varautumaan että tiedot saattavat joutua hakoteille, puhelin jää jonnekin, pankkikortti katoaa. Joskus olen oikein ihmetellyt kun viranominen suorastaan markkinoi täydellistä salattavuutta, ehkä meillä on ajauduttu siihen pohjoismaisen hyvän hallinnon kulttuurin seurauksena, luotetaann viranomaisiin ja niiden järjestelmiin, kaiketi muualla Euroopassa osataan suhtautua varauksella kelle uskoo niitä kaikkein arkaluontoisimpia ajatuksiaan. Omasta mielestäni terveydenhuolto on puolijulkista oletusarvoisesti, eikä siihen sen vuoksi ole tarpeen satsata enempää kuin on kohtuullista, hakkerit on kuitenkin aina askeleen edellä. Ne jotka tarvitsevat täydellisen suojauksen, joutavat maksamaan itse, palveluja on kyllä tarjolla siihenkin ja vähillä keinoilla voi välttää ettei jää mitään tietoja mihinkään rekisteriin.

Vierailija
354/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kukaan tällä hetkellä tuolla terapiassa? Onko asiaa mitenkään selitelty? Mä olen käynyt tuolla 4 kertaa (B-lausunto), mutta mun terapia on muualla. Luulis, että niillä hinnoilla voidaan pitää vähän parempaa huolta turvallisuudesta, mutta ei näköjään. Toivottavasti tuo perustaja menettää oikeutensa toimia psykologina. En ole itse ainakaan saanut mitään viestiä Vastaamosta, mutta koska tietoja on noin paljon, niin olen aika varma, että se tarkoittaa melkein kaikkien tietoja.

Vastaamon toimari ei ole psykologi vaan ohjelmistoalan ihminen. Sitäkin ihmeellisempää, että tietokantaan pääsi käsiksi netistä kuka tahansa.

Vierailija
355/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes voi ymmärtää, miksi eivät maksaneet?

Et ole ilmeisesti se penaalin terävin kynä? Eivät maksaneet, koska muuten kiristäjät olisivat pyytäneet uuden maksun seuraavana päivänä, tai julkaisseet aineiston ihan vaan "for shits and giggles".

Tuolla tavalla pilaavat bisneksensä. Kukaan ei maksa, jos sanaan ei voi luottaa. Uutisissahan kerrottiin, että murtoja olisi kiristäjän mukaan ollut kolme kappaletta ja kaksi muuta ovat maksaneet.

Eli Garmin ja Nokia maksoivat? Sehän kannustaa jatkamaan rikollista toimintaa.

356/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. Edellä olevalla en tarkoita, etteikö terapautti olisi hyvä terapeutti, mutta jos valvontaviranomaisen valvonta, ohjaus- ja sanktiotoimet eivät ulotu terapeuttiin, niin silloin terapeutin hoitoon menneillä potilailla ei ole tarvittavaa oikeusturvaa, jos terapia aiheuttaakin haittaa.

Lisäisin tähän vielä, että tällaisen henkilön toimintaa ei sido myöskään laki potilaan oikeuksista. Eli hänellä ei ole salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta.

Käynti tällaisella henkilöllä rinnastuu esim. ennustajan luona käyntiin.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
357/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netistäkin varmaan löytyy se yleinen tieto miten hetun loppuosan voi laskea pelkästä syntymäpäivästä, joten kyllähän kaikki merkkipäiväilmoituksensa lehteen laittaneet ja muut julkkikset on siten ihan selkeetä riistaa?

Vierailija
358/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se sähköposti Vastaamolta. Pahoittelevat...

Vierailija
359/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisikään, koska siihen joutuu kuitenkin varautumaan että tiedot saattavat joutua hakoteille, puhelin jää jonnekin, pankkikortti katoaa. Joskus olen oikein ihmetellyt kun viranominen suorastaan markkinoi täydellistä salattavuutta, ehkä meillä on ajauduttu siihen pohjoismaisen hyvän hallinnon kulttuurin seurauksena, luotetaann viranomaisiin ja niiden järjestelmiin, kaiketi muualla Euroopassa osataan suhtautua varauksella kelle uskoo niitä kaikkein arkaluontoisimpia ajatuksiaan. Omasta mielestäni terveydenhuolto on puolijulkista oletusarvoisesti, eikä siihen sen vuoksi ole tarpeen satsata enempää kuin on kohtuullista, hakkerit on kuitenkin aina askeleen edellä. Ne jotka tarvitsevat täydellisen suojauksen, joutavat maksamaan itse, palveluja on kyllä tarjolla siihenkin ja vähillä keinoilla voi välttää ettei jää mitään tietoja mihinkään rekisteriin.

Haluatko jakaa ja antaa vinkkejä noista täydellisen suojauksen palveluista, eli mitä firmoja esim. tai millä hakusanoilla löytyy ja myöskin niistä keinoista, ettei jää tietoja mihinkään rekisteriin? (sivusta kommentoin)

Vierailija
360/5103 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunantaakse kirjoitti:

Todella oksettava ja sairas teko. Avun hakemiseen liittyy muutenkin jo paljon stigmaa ja sen saaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kuinka moni jättää avun hakematta tämän jälkeen, tai ei uskalla enää puhua terapeutille kipeistä asioista siinä pelossa, että kohta se on kaikki netissä kaiken kansan riepoteltavana? Millainen sairas p_askakasa ottaa kohteekseen ihmiset, jotka ovat käyneet läpi h_yväksikäyttöä, traumoja, rankkoja elämäntilanteita ja pyrkii nöyryyttämään näitä ihmisiä julkaisemalla kaikki heidän yksityisasiansa ja syvimmät haavansa netin törkyfoorumeilla?

Täytyy olla täysin empatiakyvytön psykopaatti, joka tuollaisilla tiedoilla alkaa kiristämään. Vanhan ajan pankkirosvot ovat pyhimyksiä noiden rinnalla.