Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Voi vaan kuvitella, millainen tuska ja shokki tämä on potilaille. Voi olla takana jo lukuisia luottamuksen pettämisiä ja laiminlyöntejä. Sitten viimein uskaltaa puhua asiasta terapiassa, alkaa luottamaan terapeuttiin ja ahdistavat kokemukset alkavat korjautua. Kaiken luvataan olevan luottamuksellista ja salaista. Ihminen vuodattaa kipeimmät kokemuksensa, joita ei pysyt kenellekään muulle kertomaan ja luottaa siihen, että asiat jäävät potilaan ja terapeutin välille. Sitten lävähtää pommi, kaikki tiedot ovatkin kaikkien luettavissa. Voi olla, että joidenkin kohdalla terapian hyöty pyyhkiytyi hetkessä pois.
Vierailija kirjoitti:
Aika harmaalla alueella liikkuu tuokin, joka noita vuotaneita tänne käy tarkistelemassa. Tallentanut koneelleen koko listan.
Nyt pitäis vastaamon äkkiä itse ottaa heihin yhteyttä.
Ei harmaalla, vaan LAITTOMALLA. Salaisten potilasasiakirjojen tai nimirekisterin tallentaminen, hallussapito ja lukeminen on laitonta.
Terveisiä tälle ko. listaa selaavalle, toivottavasti sut ilmiannetaan ja tulee poliisisetä käymään.
Hyi helvata, miten kylmiä ja ymmärtämättömiä jotkut osaavat olla muita kohtaan.
Terapiaan hakeutuneet ovat usein jo saaneet aimo annoksen paskaa niskaansa näiltä kovasydämisiltä, tunteettomilta ihmisiltä. Ja niitä traumoja he ovat mennet terapiaan käsittelemään.
Se on oman mielenterveyden hoitamista.
Usein juuri nämä kovat ihmiset, jotka eniten tarvitsisivat terapiaa, eivät sinne mene!
Menet terapiaan, kerrot asioita, joita ei edes ystävälle haluaisi sanoa ja uskot kaiken pysyvän luottamuksellisena tietona.
Sitten tällainen rahanahne, häiriintynyt mulkvist kiristää täysin viattomia uhreja, eikä moraalilla ole mitään merkitystä, on niin sairasta, ettei mitään rajaa!
Tämä on röyhkeä häpäisy puolustuskyvyttömiä ihmisiä vastaan!
18283465 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta tai missä olette onnistuneet näkemään tämän 300 hlön nimilistan edes. Tuntuu että kaikki ovat nähneet tämän kuvakaappauksen ja minä en. Olisi kiva tietää onko oma nimi joukossa.
Tor-verkossa. Kaikkea sitä joutuu äiti-ihminen tekemäänkin että voi suojella itseään ja läheisiään... Anna vaikka sun etunimen kaksi ekaa kirjainta niin katson löytyykö. En jaa nimilistaa koska en halua syyllistyä rikokseen enkä olla muutenkaan paska ihminen.
Hei voisitko katsoa löytyykö minun tietoni? Etunimen 2 ekaa kirjainta Mi ja sukunimen eka kirjain H. Iso kiitos!
Yksi osuma löytyi :(
Sen H:lla alkavan sukunimen vika kirjain on G, N tai O. Laitoin noi kolme kirjainta ettei su voisi tunnistaa tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tavallisena rivikansalaisena minua ei muiden terapiatiedot kiinnosta, ja toivon että muutkin ajattelisivat näin. Vaikka olenkin luonteeltani utelias ja harrastan nettistalkkailua, en todellakaan aio etsiä näitä tietoja käsiini. Vaikka tiedot lähetettäisiin minulle tekstiviestinä tai kirjepostina, en lukisi, koska _ei kuulu minulle_. Jokaisella meistä on omat luurangot kaapissaan, kaikki vaan ei käsittele niitä terapiassa.
Aika mautonta muuten, että kiristäjät ovat näille murron kohteena olleille henkilöille lähettämissään viesteissä pahoitelleet sitä, että joutuvat nyt valitettavasti vähän kiristelemään. Cry me a river.
Näin on varmasti useimpien peruskansalaisten kohdalla. Sitten taas on niitä, joita asia kiinnostaa ja jotka oikein etsivät kaikkea "inhaa" mitä potilasasiakirjoissa on, jotta voivat kiristää. Minua ahdistaisi jo pelkästään se, jos terapiassani käsiteltävä asia leviäisi terapiahuoneen ulkopuolele. En välttämättä kestäisi sitä.
Niitäkin valitettavasti varmasti on. Mutta jos valtaosa meistä peruskansalaisista ei vuodettuja tietoja aio katsoa, se varmasi vie kiristykseltä pohjaa jonkin verran? Vaikea kiristää tiedolla, joka ei kiinnosta juuri ketään. Toivottavasti myös se, että moni meistä ihan tietoisestikin välttelee näihin tietoihin törmäämistä, helpottaa niiden murron kohteena olleiden oloa hieman.
Mutta niitä tietoja voidaan jakaa puolisolle ja se tuska, jos tietää, että siellä on pahaa settiä ja joutuu koko elämän odottelemaan, että koska se tulee julki. Se kaikkein pahin ja hirvein. Ja tietää, että jos se tulee, niin koko siinä muodossa missä sen tietää, on ohi.
Tämän ei ole tarkoitus olla mitenkään vähättelyä nyt. Mutta jos ne terapiassa käsitellyt asiat ovat niin vakavia, että niiden paljastuminen voi tuhota esimerkiksi avioliiton, eikö silloin elä muutenkin jossain määrin valheessa? Jos on tehnyt jotain, joka voi satuttaa toista, eikä ole jäänyt siitä kiinni, onko silloin kantanut vastuun teostaan? Jos taas kyseessä on asia, johon itse on syytön, mitä se kertoo liitosta, jos liitto tällaiseen kaatuu? Kunhan mietin.
Tilanne on aivan kamala niiden osalta, jotka joutuvat tämän tietovuodon takia pelkäämään oman tai toisten hengen edestä. Heille on tarjottava kaikki mahdollinen tuki siihen, että voivat jatkaa elämäänsä. Ja mieluiten niin, että se henkeä uhkaava tekijä pyritään saattamaan vaarattomaksi. Hehän joutuivat nyt uudelleen uhriksi tässä. Tietovuodon taustalla on selkeästi taho, jolla ei ole kovasti elämänkokemusta ja -ymmärrystä. Täytyy olla aika moraaliton tapaus, jos lähtee lyömään lyötyä.
Tuolla joku kommentoi, että tieto siitä että valtaosa meistä tavallisista kansalaisista ei aio tietoja käydä kaivelemassa, ei helpota uhrien tuskaa. Mutta mitä muuta me voimme tehdä, kuin vakuuttaa että pysyttelemme tiedoista kaukana? Eikö sekin ole parempi, kuin huoli siitä että kaikki kynnelle kykenevät ryntäävät nyt uteliaisuuttaan pimeään verkkoon?
Ei kukaan kerro omalle puolisolleen raatorehelllisesti kaikkiea ajatuksiaan. Esimerkiksi henkilö on voinut olla tyytymätön vaikka seksiin tai johonkin puolison fyysiseen ominaisuuteen. Tämä jos tulee ilmi, se on hyvin loukkaavaa vaikka itse asiasta olisi potilas jo päässyt yli. Potilastiedot eivät ole se keino, joilla avioliiton rehellisyyttä parannetaan. Ihmisen täytyy voida käydä lääkärissä ja terapeutilla ilman, että puoliso tietää.
Olet aivan oikeassa. Mutta kuka puolisolle näistä asioista ilmoittaisi, mikäli hän ei itse niitä mene katsomaan? Kiristäjä? Koska kyllähän on pakko tajuta, että myös se, jonka fyysiseen ominaisuuteen ollaan oltu tyytymättömiä, tulee kärsimään tästä tiedosta.
Jos taas puoliso kävisi tiedot katsomassa itse, miten jo se tekona vaikuttaisi avioliiton rehellisyyteen? Sehän kielisi halusta kurkistella alueelle, jonka tietää toiselle yksityiseksi. Vähän niinkuin salaa lukisi toisen päiväkirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harmaalla alueella liikkuu tuokin, joka noita vuotaneita tänne käy tarkistelemassa. Tallentanut koneelleen koko listan.
Ei harmaalla, vaan LAITTOMALLA. Salaisten potilasasiakirjojen tai nimirekisterin tallentaminen, hallussapito ja lukeminen on laitonta.
Terveisiä tälle ko. listaa selaavalle, toivottavasti sut ilmiannetaan ja tulee poliisisetä käymään.
Hei - mulla ei ole sitä linkkilistaa, enkä ikinä tallentaisi sitä enkä avaisi niitä linkkejä. Olen itsekin uhri. Mulla on ainoastaan kuvakaappaus siitä listasta, jossa on ne 300 vuodettua nimeä ilman mitään muita tietoja. Nimilistan vastaa siis tietoturvatasoltaan facebookia, mutta siinä ei ole niin paljoa yksilöiviä tietoja kuin facessa. Olen luonnollisesti tietoinen juridiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ja harmittaa tämä lässynlässynlää-tulokulma jostain keskustelukriisiavusta, kun nyt tarvittaisiin toimia:uudet hetut halukkaille ja kunnon ohjeet poliisilta ja tietosuojavaltuuteltulta. Keskusteluilla tämä ei ratkea, vaan pitää toimia. Toinen asia on sit uskaltaako enää ikinä käydä terapiassa, vaikka toisaalta ei nämä asiat sen ihmeellisempiä ole kuin mitä seiskasta saisi lukea. Hyssyttely ja hymisteli ärsyttää. Ihmisillä on oikeus olla vihaisia ja Vastaamon kuuluu kantaa tästä kunnon vastuu. Myös tietosuojavaltuutetun toimistossa asiaa on pyöritelty päiviä pöydällä. Myös poliisilta olisin toivonut muuta kuin ymmärryspyyntöjä, miten heidän sähköinen järjestelmä on niin ylikuormittunut(voi kyynel). Mut ne tiedot meni jo ja sille ei oikein mitään voi. Pitää vaan elää tämän kanssa. Huomenna yhteys juristin!!!
Pistetään näkyvästi twitteriin viestiä päättäjille, että kaikki asianosaiset voisivat halutessaan vaihtaa hetun nyt heti. Niille pitää antaa se idea päähän, koska eivät itse tajua mitä toimenpiteita pitää tehdä uhrien suojelemiseksi.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että äkkiä säädös jolla hetulla ei saa yhtään mitään tilattua tai sovittua lainoja yms. muuta. Kyllä politiikassa pitää asioita saada nopeamminkin aikaan kuin 10 vuoden pähkäilyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hakkeri sai rahansa - vastaamo taipui
ransom_man 2020-10-23 (Pe) 21:xx:yy No. 19159 >>19161
I got my money, so thank you and goodbye. It has been a privilige to hack vastaamo.
Suomalainen. Vain suomalainen kirjoittaa privilige, koska siltä se kuulostaa suomalaisen korvaan. Oikea kirjoitusasu on privilege. Myös muutoin tekstit ovat olleet suomalaistyylisiä ilmauksia enkuksi käännettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tavallisena rivikansalaisena minua ei muiden terapiatiedot kiinnosta, ja toivon että muutkin ajattelisivat näin. Vaikka olenkin luonteeltani utelias ja harrastan nettistalkkailua, en todellakaan aio etsiä näitä tietoja käsiini. Vaikka tiedot lähetettäisiin minulle tekstiviestinä tai kirjepostina, en lukisi, koska _ei kuulu minulle_. Jokaisella meistä on omat luurangot kaapissaan, kaikki vaan ei käsittele niitä terapiassa.
Aika mautonta muuten, että kiristäjät ovat näille murron kohteena olleille henkilöille lähettämissään viesteissä pahoitelleet sitä, että joutuvat nyt valitettavasti vähän kiristelemään. Cry me a river.
Näin on varmasti useimpien peruskansalaisten kohdalla. Sitten taas on niitä, joita asia kiinnostaa ja jotka oikein etsivät kaikkea "inhaa" mitä potilasasiakirjoissa on, jotta voivat kiristää. Minua ahdistaisi jo pelkästään se, jos terapiassani käsiteltävä asia leviäisi terapiahuoneen ulkopuolele. En välttämättä kestäisi sitä.
Niitäkin valitettavasti varmasti on. Mutta jos valtaosa meistä peruskansalaisista ei vuodettuja tietoja aio katsoa, se varmasi vie kiristykseltä pohjaa jonkin verran? Vaikea kiristää tiedolla, joka ei kiinnosta juuri ketään. Toivottavasti myös se, että moni meistä ihan tietoisestikin välttelee näihin tietoihin törmäämistä, helpottaa niiden murron kohteena olleiden oloa hieman.
Mutta niitä tietoja voidaan jakaa puolisolle ja se tuska, jos tietää, että siellä on pahaa settiä ja joutuu koko elämän odottelemaan, että koska se tulee julki. Se kaikkein pahin ja hirvein. Ja tietää, että jos se tulee, niin koko siinä muodossa missä sen tietää, on ohi.
Tämän ei ole tarkoitus olla mitenkään vähättelyä nyt. Mutta jos ne terapiassa käsitellyt asiat ovat niin vakavia, että niiden paljastuminen voi tuhota esimerkiksi avioliiton, eikö silloin elä muutenkin jossain määrin valheessa? Jos on tehnyt jotain, joka voi satuttaa toista, eikä ole jäänyt siitä kiinni, onko silloin kantanut vastuun teostaan? Jos taas kyseessä on asia, johon itse on syytön, mitä se kertoo liitosta, jos liitto tällaiseen kaatuu? Kunhan mietin.
Tilanne on aivan kamala niiden osalta, jotka joutuvat tämän tietovuodon takia pelkäämään oman tai toisten hengen edestä. Heille on tarjottava kaikki mahdollinen tuki siihen, että voivat jatkaa elämäänsä. Ja mieluiten niin, että se henkeä uhkaava tekijä pyritään saattamaan vaarattomaksi. Hehän joutuivat nyt uudelleen uhriksi tässä. Tietovuodon taustalla on selkeästi taho, jolla ei ole kovasti elämänkokemusta ja -ymmärrystä. Täytyy olla aika moraaliton tapaus, jos lähtee lyömään lyötyä.
Tuolla joku kommentoi, että tieto siitä että valtaosa meistä tavallisista kansalaisista ei aio tietoja käydä kaivelemassa, ei helpota uhrien tuskaa. Mutta mitä muuta me voimme tehdä, kuin vakuuttaa että pysyttelemme tiedoista kaukana? Eikö sekin ole parempi, kuin huoli siitä että kaikki kynnelle kykenevät ryntäävät nyt uteliaisuuttaan pimeään verkkoon?
Ei kukaan kerro omalle puolisolleen raatorehelllisesti kaikkiea ajatuksiaan. Esimerkiksi henkilö on voinut olla tyytymätön vaikka seksiin tai johonkin puolison fyysiseen ominaisuuteen. Tämä jos tulee ilmi, se on hyvin loukkaavaa vaikka itse asiasta olisi potilas jo päässyt yli. Potilastiedot eivät ole se keino, joilla avioliiton rehellisyyttä parannetaan. Ihmisen täytyy voida käydä lääkärissä ja terapeutilla ilman, että puoliso tietää.
Olet aivan oikeassa. Mutta kuka puolisolle näistä asioista ilmoittaisi, mikäli hän ei itse niitä mene katsomaan? Kiristäjä? Koska kyllähän on pakko tajuta, että myös se, jonka fyysiseen ominaisuuteen ollaan oltu tyytymättömiä, tulee kärsimään tästä tiedosta.
Jos taas puoliso kävisi tiedot katsomassa itse, miten jo se tekona vaikuttaisi avioliiton rehellisyyteen? Sehän kielisi halusta kurkistella alueelle, jonka tietää toiselle yksityiseksi. Vähän niinkuin salaa lukisi toisen päiväkirjaa.
Kiristäjä, tuttava, joku random sadisti... Ihmiset ovat aika raadollisia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei - mulla ei ole sitä linkkilistaa, enkä ikinä tallentaisi sitä enkä avaisi niitä linkkejä. Olen itsekin uhri. Mulla on ainoastaan kuvakaappaus siitä listasta, jossa on ne 300 vuodettua nimeä ilman mitään muita tietoja. Nimilistan vastaa siis tietoturvatasoltaan facebookia, mutta siinä ei ole niin paljoa yksilöiviä tietoja kuin facessa. Olen luonnollisesti tietoinen juridiikasta.
Kyllä sulla vain on laiton rekisteri hallussas. Ja vielä sieltä jaat tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi se puoliso haluaisi sitten olla ihmisen kanssa, joka ei kerro raatorehellisesti ajatuksiaan, eli että onkin jotain pahaa ajateltavaa omasta kumppanista? Sellainen ihminen ei ansaitse ehkä sitä toista. Joku voi olla miettinyt, että yksin olisi helpompaa ja luettuaan ne raatorehelliset kuvaukset saa ilman syyllisyyden tunnetta jatkaa itsekseen.
EI pitäisi haitata suurinta osaa lainkuuliaisista kansalaisista sillä heillä ei ole mitään salattavaa.
Tottakai potilastiedot ovat kaikkien mielestä salattavaa, älä ole naurettava, kun et asiasta mitään näemmä ymmärrä.
Voisitko myös katsoa AN. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi se puoliso haluaisi sitten olla ihmisen kanssa, joka ei kerro raatorehellisesti ajatuksiaan, eli että onkin jotain pahaa ajateltavaa omasta kumppanista? Sellainen ihminen ei ansaitse ehkä sitä toista. Joku voi olla miettinyt, että yksin olisi helpompaa ja luettuaan ne raatorehelliset kuvaukset saa ilman syyllisyyden tunnetta jatkaa itsekseen.
Sulla on tosi naiivi käsitys ihmissuhteista ja ihmisistä. Kaikilla on sellaisia ajatuksia, jotka julkitullessaan pilaisivat ihmissuhteita. Juuri sen vuoksi terapiassa on niin voimakas salassapitovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minun Omatietoni -turvapalvelu
Selvitä luottotietosi ja mahdolliset maksuhäiriömerkinnät
Automaattinen ilmoitus luottotietojesi käytöstä
24/7 tukipalvelu identiteettivarkauksien varalta
Nettihäirikkötuki tarjoaa ennaltaehkäisevää neuvontaa ja tukea epätoivotun materiaalin poistamiseen internetistä
Mä linkitin tänne joku päivä sitten Mysafety linkin, niin jengi hiiltyi sen "mainonnasta", luulivat että olen tuon firman joku agentti, työntekijä tms. Mitenhän sun tähän Omatieto -vinkkiisi täällä suhtaudutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä uni tullut viime yönä. Olo on niin nöyryytetty ja ahdistus on suunnaton. Mullakin kyseessä oli yksi ainoa kerta, jossa kartoitin terapian tarvetta eli latelin kuin tarjottimella tiivistetysti kaikki työelämään ja kotiin liittyvät todella arkaluontoiset asiat. Kerrankin uskalsin sanoa ne ääneen. Haluan selvittää mahdollisimman pian Vastaamosta mitä tietoja minusta on sinne kirjattu. Tämä hetki, kun en muista miten asiat kerroin ja miten tarkasti ne on litteroitu on kaikista pahin.
Luottokiellot on nyt tehty, rikosilmotuksen teen heti kun poliisin palvelu taas toimii. Vertaistuki tai keskusteluapu olisi paikallaan, onneksi ystävät ovat tukena. Tsemppiä kaikille samassa veneessä oleville.
Jos olet ympäröinyt itsesi järkevillä ja luotettavilla ihmisillä niin ei hätää - ei ne sun tietoja halua katsella. Ei siitä kannata murehtia kun sille ei mitään voi. Kannattaa kuitenkin minimoida riskit niiden henkilötietojen väärinkäytösten suhteen. Sellainen ihminen joka käyttää terapiassa sanottuja tietoja sinua vastaan ei ole sen arvoinen että kannattaa elämässään pitää. Tsemppiä!
Miten voit varmaksi sanoa, että lähipiiri ei halua katsella terveystietoja? Miksi sitten ihan terveydenhuollossakin urkitaan tuttujen terveystietoja jos ne eivät kerran kiinnosta ketään? Asiasta jää jopa lokitieto, mutta sekään ei estä. Nyt tiedot ovat avoimesti kaikkien saatavilla ja uskottelet, että "ketään ei kiinnosta".
Jos joku lähipiiristä paljastuisi urkkijaksi niin tekisin rikosilmoituksen ja se olisi entistä lähipiiriä. Simple as thät. Sellainen ihminen olisi alempi kuin roska enkä murehtisi sitä enää.
Mutta urkinta ei välttämättä koskaan paljastu. Eihän puoliso välttämättä kerro toiselle, että on käynyt lukemassa. Tai työkaveri. Joskus voi tulla vaan ns. sopiva piikki. Milläköhän uhri todistaa, että piikin pistäjä on käynyt lukemassa potilastietoja? Ei millään.
Jos en tiedä niin eihän siinä ole vahinkoa. Jos "piikkejä" tulee tarpeeksi että herää "epäilys" niin ottaisin varmaan hajurakoa ihmiseen.
Sille äiti-ihmiselle, joka tarkastelee täällä lataamiaan listoja; olet tehnyt rikoksen asiassa. Toivottavasti poliisi ottaa yhteyttä. Ehkäpä joku mode olisi sen verran edes hereillä että vie asian eteenpäin. Rikoksen lisäksi täysin sairasta tollanen toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Myös pyydän apua etunimi sa. Kiitos.
Noita löytyy useampi niin yleinen (omani on saman alkuinen siitä muistan), itse näin aikoinaan sen 200:n nimen listan. Yhtään tiedostoa en ole avannut. En ole siis tämä tyyppi jolla on tuo kuvakaappaus nimistä.
Minun Omatietoni -turvapalvelu
Selvitä luottotietosi ja mahdolliset maksuhäiriömerkinnät
Automaattinen ilmoitus luottotietojesi käytöstä
24/7 tukipalvelu identiteettivarkauksien varalta
Nettihäirikkötuki tarjoaa ennaltaehkäisevää neuvontaa ja tukea epätoivotun materiaalin poistamiseen internetistä
https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi