Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Kirjoita Googleen Vastaamo korvaukset ja valitse sieltä esimerkiksi Aamulehden artikkeli asiasta. Siellä ons elkeästi kerrottu mahdollisista korvauksista. Vielä ei kuitenkaan korvausvaatimusta kannata esittää. Odotetaan nyt ensin että tapaus saa koko mittakaavan ja ihan varmasti meille tulee informaatioita, miten korvausvaatimus tulee esittää.
Paljonko olette budjetoineet tähän caseen? Minkä hinnan laitatte pervoilunne yksityiskohtien paljastumiselle perheellenne? Esimiehellenne? Äidillenne? Euroissa/Bitcoinseissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tavallisena rivikansalaisena minua ei muiden terapiatiedot kiinnosta, ja toivon että muutkin ajattelisivat näin. Vaikka olenkin luonteeltani utelias ja harrastan nettistalkkailua, en todellakaan aio etsiä näitä tietoja käsiini. Vaikka tiedot lähetettäisiin minulle tekstiviestinä tai kirjepostina, en lukisi, koska _ei kuulu minulle_. Jokaisella meistä on omat luurangot kaapissaan, kaikki vaan ei käsittele niitä terapiassa.
Aika mautonta muuten, että kiristäjät ovat näille murron kohteena olleille henkilöille lähettämissään viesteissä pahoitelleet sitä, että joutuvat nyt valitettavasti vähän kiristelemään. Cry me a river.
Näin on varmasti useimpien peruskansalaisten kohdalla. Sitten taas on niitä, joita asia kiinnostaa ja jotka oikein etsivät kaikkea "inhaa" mitä potilasasiakirjoissa on, jotta voivat kiristää. Minua ahdistaisi jo pelkästään se, jos terapiassani käsiteltävä asia leviäisi terapiahuoneen ulkopuolele. En välttämättä kestäisi sitä.
Niitäkin valitettavasti varmasti on. Mutta jos valtaosa meistä peruskansalaisista ei vuodettuja tietoja aio katsoa, se varmasi vie kiristykseltä pohjaa jonkin verran? Vaikea kiristää tiedolla, joka ei kiinnosta juuri ketään. Toivottavasti myös se, että moni meistä ihan tietoisestikin välttelee näihin tietoihin törmäämistä, helpottaa niiden murron kohteena olleiden oloa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Niin miten voin tarkistaa oonko siellä 300 joukossa?
Tor verkossa on ne tiedot, mutta lienee parempi ettet mee sinne seikkailemaan.. saitko kiristysviestin? Entä olitko vastaamolla terapiassa 2013-2019 välisellä ajalla? Oon tosi pahoillani sun puolesta, en voi auttaa kun ei sitä nimilistaa saa klikkaa, jakaa, mitään muutakaan. Itse en sitä uskalla lähteä etsimään ja avaamaan.
Mitäpä se syyllisen löytyminen oikeesti auttaa? Vahinko on jo tapahtunut.
Tsemppiä kaikille uhreille. Kunpa se idiootti jäisi kiiinni jo tänään! Voimia teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh kirjoitti:
Minäkin sain juuri kiristysviestin. Laitoin vahingon kiertämään eli lähetin sen Vastaamolle missä totesin että haen oikeusteitse taloudellisia korvauksia merkittävästä henkisestä kärsimyksestä, stressistä ja mainehaitasta. Mutta voivat olla minuun yhteydessä mikäli haluavat sopia asiasta :D
Sun pitää kylläkin tehdä siitä rikosilmoitus :)
Mä sain kaksi ja nyt sain ohjeeksi tehdä molemmista erikseen.Ai että molemmista äsken saapuneista sähköposteista pitäisi tehdä erilliset rikosilmoitukset?
Joo mä sain äsken sen ohjeen.
Mistä tämä ohje on peräisin, että molemmista viesteistä erikseen ilmoitukset?
No mun terapeutilta. Mutta kuulemma kohta on tulossa tiedote vastaamon sivuille, ehkä siinä on tarkennusta asiaan.
Tehkää se rikosilmoitus Vastaamosta, perusteena EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) noudattamisen laiminlyönti. Mukaan myös vaade luottokieltopalveluista aiheutuneiden kulujen korvaamisesta.
Kysymys! Mitä laitoitte tuohon rekisterikielto lappuu, ruksi pelkkään kaupparekisyerikohtaan vai myös kohtaan muu rekisteri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kyllä Vastaamo ilmoitti torstaina, että olen anastettujen tietojen listalla. Mutta miten saan selville, onko minun tietoja julkaistu jossain?
Et varmaan mitenkään muuten kuin lataamalla lista ja tarkistamalla sieltä. Poliisi voisi reagoida tässä kohtaa informoimalla uhreja hyvissä ajoin ennen kuin kaikki hätääntyneet kopioivat tiedoston itselleen.
No varmaan tässä kysyttiinkin että miten se lista ladataan tai avataan ja mistä sen löytää ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Kaverille tää on paska homma, on piilossa väkivaltaista eksää joka vainosi. Nyt potentiaalisesti osaa yhdistää potilaskertomuksesta uuden nimen ja henkilön ja tietää sen myötä osoitteen jne. Tosi kiva.
Vähättely on nyt pahinta mitä voitte tehdä. Suomessa vähätellään kaikkea ja se on yksi syy miksi itse jouduin terapeutille. Tämän myötä varmaan omien tietojen osalta käy niin, että en saa enää töitä mistään. Mutta onneksi henki ei vaarassa.
Vähättely on yksi selviytymiskeino. Pelästytään, "voiko tämä tapahtua minullekin" tai ahdistutaan suunnattomasti tuntemattoman tuntemasta tuskasta ja halutaan valheellisesti vakuutta, että "ei ketään kiinnosta potilastiedot". En itsekään usko, että ne suurimpaa osaa kiinnostaisivat. En itse käy lukemassa niitä yhtään ja ilmiannan kuvaukset niistä. Kuitenkin ymmärrän, että kaikki ihmiset eivät ole näin kivoja ja empaattisia kuin minä ja muutamat muut av-mammat. Ymmärrän myös omakohtaisesti sen, että terapiassa voidaan käsitellä sellaisia asioita, joiden on aivan pakko potilaan turvallisuuden vuoksi säilyä salaisina. Moni elää aika suojattua elämää, vaikka kävisikin terapiassa. Heillä voi olla ns perusasiat silti hyvin. Voi joo nolottaa, mutta ei ole esim avioero tulossa, eikä työpaikka lähde alta, eikä koko loppuelämä pilalla. Osa pitää identiteettivarkautta pahempana, jonka ymmärrän silloin, kun ei tosiaan tarvitse pelätä mitä potilastiedoista paljastuu. Osalla ei elämä ole mennyt niin jouhevasti. Osa joutuu ihan tosissaan pelkäämään, että mitä jos ne tiedot tulevat julki. Vähättely on suomalaisten kansantauti. Aina pitää jaksaa ottaa kaikki paska vastaan. On oltava valmis pesämään kaikki likapyykki julkisesti, koska "ihmisiä tässä vaan ollaan".
Älkää missään nimessä maksako! Tuo on huijausviesti ja rahat menee jonnekkin ihan muualle ja tiedot säilyy silti. Jäitä hattuun ihmiset.
Tämä oli juuri se arvattavissa oleva tapahtuma mikä seuraa kun tietoja julkistetaan. Jokaista aletaan kiristää erikseen ja sille ei loppua näy. Monet ovat saaneet parilta lähettäjältä kiristysviestin, eli täysin pelkkää huijausta.
Se on elämää kirjoitti:
Rikosilmoitus, luottokielto, osoitteenmuutoskielto ja rekisteröintikielto tehty. Toivotaan, että tästä joku osaava ottaisi kopin nostaa ryhmäkanteen Vastaamoa vastaan, kun en itse osaa. Saisivat edes luottokielloista maksamani 40 euroa palauttaa takaisin.
Kiristysviesti tuli myös sähköpostissa. Ei 40 euroa riitä tähän tuskaan. Kieltoja on lähetetty ja tehty joka paikkaan. Silti on uhka, että omat ja firman asiat tulevat julkiseksi vitsiksi. Mistään et saa apua. Potilastietokannat vuotavat, poliitikot kehuvat itseään tai eivät ota vastuuta. On tämä kädetön yhteiskunta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne tuli myös. Tein rikosilmoituksen heti mutta tarvitsee varmaan soittaa vielä perään, että ei ilmoitus huku muiden joukkoon.
En valehtele, tekisi mieli maksaa koska ahdistaa. Mutta en maksa. Minusta ei ole käynniltä kirjattu mitään mutta hetu on viety
Ai mistä tiedät ettei käynniltä oo kirjattu?
Koska unohdin mennä sinne ajalle. En ole siis ikinä käynyt siellä paikan päällä, mutta koska varasin ajan, heillä on tietoni
Onnekas unohdus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miten voin tarkistaa oonko siellä 300 joukossa?
Tor verkossa on ne tiedot, mutta lienee parempi ettet mee sinne seikkailemaan.. saitko kiristysviestin? Entä olitko vastaamolla terapiassa 2013-2019 välisellä ajalla? Oon tosi pahoillani sun puolesta, en voi auttaa kun ei sitä nimilistaa saa klikkaa, jakaa, mitään muutakaan. Itse en sitä uskalla lähteä etsimään ja avaamaan.
Olin tutustumiskäynnillä lokakuussa 2018. Että huonoa tuuria, osuu aikajanaan.
No minä uskallan käydä katsoon olenko siellä, kun vain tietäisin miten sen löytää
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää kirjoitti:
Rikosilmoitus, luottokielto, osoitteenmuutoskielto ja rekisteröintikielto tehty. Toivotaan, että tästä joku osaava ottaisi kopin nostaa ryhmäkanteen Vastaamoa vastaan, kun en itse osaa. Saisivat edes luottokielloista maksamani 40 euroa palauttaa takaisin.
Kiristysviesti tuli myös sähköpostissa. Ei 40 euroa riitä tähän tuskaan. Kieltoja on lähetetty ja tehty joka paikkaan. Silti on uhka, että omat ja firman asiat tulevat julkiseksi vitsiksi. Mistään et saa apua. Potilastietokannat vuotavat, poliitikot kehuvat itseään tai eivät ota vastuuta. On tämä kädetön yhteiskunta!
No kerro nyt että mitä politiikkojen pitäisi tässä nyt tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Se on elämää kirjoitti:
Olemme muutenkin miettineet muuttoa ulkomaille, mm suomalaisen terveydenhuollon heikon laadun vuoksi. Tämä case sekä kaikki vähättely asian suhteen oli viimeinen niitti. Olemme asuneet aiemmin Saksassa sekä Ruotsissa, veljeni perheineen asuu Norjassa ja näistä kolmesta hyvät kokemukset. Mikä tahansa houkuttaa nyt enemmän kuin tämä maa.
Auttaisi jos pääministerillä olis uusi mekko? Menis huomio pois tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku tietoja nähnyt kertoa, että mitä siellä on julkaistu? Siis yleiskuva, onko kuinka yksityiskohtaisia tietoja käynneistä, vai yleisluontoisia?
En ole nähnyt tietoja enkä aio katsoia. Mutta se kuinka yksityiskohtaisesti terapeutit kirjaavat, riippuu terapeutista. Joku asia on yleisluontoisestikin ilmaistuna hyvin intiimi julkisesti jaettavaksi ja voivat aiheuttaa vakavia seurauksia potilaalle. Jos haluat tietää, mitä sinusta on kirjattu, tilaa potilasasiakirjat Vastaamosta.
Voisiko joku antaa yleisluontoisen esimerkin siitä millaisesta terapiassa annetusta tiedosta vois olla potilaalle vakavia seurauksia. En ole edes harkinnut terapiaan menoa enkä pysty kuvittelemaan mistä voisi olla kyse. Samasta syystä en oikein ymmärrä tietomurron herättämää erittäin voimakasta ärtymystä.
Joku on maininnut edellä seksuaalisen hyväksikäytön, mutta eihän uhrilla ole mitään hävettävää ja tiedot ovat jo oikeuden pöytäkirjoissa. Toinen esimerkki on hurjat ja/tai laittomat seksuaalifantasiat, onko jollakin tosiaan sellaisia ja tuleeko ne kaikki tilitettyä terapiassa?
Kysytkö nyt ihan tosissasi, että onko ihmisillä hurjia ja toteutessaan rikollisia seksuaalifantasioista? (fantasiat itsessään eivät koskaan ole rikos). Siis ihan oikeasti kysyt tätä? Tottakai ihmisillä on tälläisiä fantasioita. Osa tajuaa, että ei todellakaan halua toteuttaa tiettyjä asioita ja hakee niihin apua. Ja nyt jos näitä on kirjattu edes yleistasolla niin voi saada ihmisten halveksunnan osakseen. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että ajatus ja rikos ovat eri asia.
Tuskin kovinkaan monella on rikollisia seksuaalifantasioita, ei minulla ainakaan. Mutta jos joku on tullut hyväksikäytetyksi, niin ei todellakaan tarvitse hävetä eikä salailla tekijää. Jos muu perhe saa tietää ja kääntää selkänsä, mitä sitten, voisipa jopa paljastua että muutkin sisarukset ovat joutuneet saman hyväksikäyttäjän uhriksi eikä kukaan uskalla puhua siitä ulkopuoliselle.
Monelle omat terapiajutut voivat tuntua tosi vakavilta jutuilta, mutta ulkopuolisen korvissa ei ollenkaan. Kuten esim. joku mainitsi haaveilleensa riisuvansa työpaikan naiset ja koskettelevansa heitä, on sellainen fantasia josta varmaan lähes jokainen mies on haaveillut. Ja monilla miehillä, täysin heteroillakin, puhumattakaan biseksuaalisista, on fantasioita seksistä oman sukupuolen kanssa, mitä sitten. Tai että joku käy terapiassa vihanhallintaongelmien kanssa, sehän on hieno juttu.
En vähättele kenenkään ongelmia, mutta sen elämässä olen oppinut, että kaikesta selviää, vaikka sillä hetkellä ei siltä tunnukaan. Kenenkään ei kannata edes harkita elämänsä päättämistä tämän takia. Elämä on arvokas ja ainutkertainen, jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin on.
Pitääkö sitten joitakin seksuaalifantasioita hävetä? 'etenkin kun niihin on hakenut apua?
Ei, mikäli fantasiat kohdistuvat 16 vuotta täyttäneisiin henkilöihin eikä niihin sisälly ihmisen henkistä tai fyysistä vahingoittamista.
Tarkoitatko oikeasti, että henkilön pitää hänetä pedofiilisia fantasioita, joita EI aio toteuttaa ja joihin on hakenut apua? Ymmärrätkö nyt oman asenteesi kautta, miksi niin moni ei halua kaikkea julki ja tuntee suurta hätää, ja on itsemurhan ja väkivallan uhan alla?
Kyllä. Sellaiselle ihmiselle olisi parempi, että laitettaisi myllynkivi kaulaan.
Ja jotkut vielä kehtaavat vähätellä sitä haittaa mitä julkaiseminen aiheuttaa! HÄPEÄ! Edistät itsemurhia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole mitään rikollista tehnyt, ei ole mitään todellista pelättävää, salattavaa tai hävettävää. Ainoa realistinen pelko tässä on identiteettivarkaus. Sen estämiseksi onkin tässä ketjussa jo tullut hyviä toimintaohjeita.
Ymmärrätkö, että osa saattaa joutua väkivallan kohteeksi tietojen takia? Tai kiusaamisen? Tai voi tulla avioero.
Joo. Siksi ei kannata pettää.
Älä viitsi trollata.
No, kannattako sinun mielestäsi? Meillä Suomessa on niin hienosti asiat että meillä puolison saa itse valita.
Aivan mutta on hiukan tympeää, että jos avioero tulee salaiseksi tarkoitetun materiaalin kautta.
Tehkää se rikosilmoitus Vastaamosta, perusteena EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) noudattamisen laiminlyönti. Mukaan myös vaade luottokieltopalveluista aiheutuneiden kulujen korvaamisesta.