Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen hain jäisiä suppilovahveroita metsästä

Vierailija
21.10.2020 |

Alkaa olla sienikeittotarpeita pakastimessa muutamaksi vuodeksi.

Menen vielä metsään, kun lumi sulaa viikolla, koska ei niitä suppiksia ole täällä joka kesä. Luulen että etelä-suomessa on näitä sieniä paljon, että menkää metsään.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla valtava pakastin tai sitten syöt varsin vähän sieniä, jos monen vuoden tarpeiksi on.

Vierailija
2/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa olla valtava pakastin tai sitten syöt varsin vähän sieniä, jos monen vuoden tarpeiksi on.

Itse kuivaan suppikset, eivät vie pakastintilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suppiksia pakastaa kannata. Kuivaaminen on niille ihan paras säulöntämenetelmä.

Vierailija
4/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin eilen paljon jauhosieniä metsästä. Tein niistä muhennosta.

Vierailija
5/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastintilaa on n. 600 litraa.

Alkaa olla aika täynnä marjoja, sieniä, ja kasviksia.

ap

Vierailija
6/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan tavallinen arkkupakastin ja sinne mahtui hyvin 175 pakasterasiaa. Että jos pari kerta viikossa syö, niin on tuo vuosia.

Vierailija
7/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suppiksia pakastaa kannata. Kuivaaminen on niille ihan paras säulöntämenetelmä.

Olen myös kuivannut.

Minulla ei ole varsinaista kuivuria, jonka suppikset oikeastaan tarvitsisivat. Lämminvesivaraajan päällä olen tuota tehnyt. Sanomalehti alle (ehdoton). Myös lakki ja jalkaosa kannattaa erottaa. Lisäksi jos sieni vanhemman puoleinen, niin ei onnistu sienen lakkiosan kuivaaminen, vaan alkaa mädäntyä. 

Vanhan suppiksen tunnistaa tummasta väristä ja siitä että murenee helposti.

ap

Vierailija
8/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuivaat 20 litraa suppiksia?

Uunissa ei onnistu jos uunin alin lämötilanäyttö on 50 astetta. Ei vaikka pitäisi luukkua raollaan, koska uuni tekee kaikkensa saavuttaakseen tuon 50 asteen lämpötilan.

Vierailija
9/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan tavallinen arkkupakastin ja sinne mahtui hyvin 175 pakasterasiaa. Että jos pari kerta viikossa syö, niin on tuo vuosia.

Itse asiassa reilut 1,5 vuotta ;)

Vierailija
10/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuivannut sieniä lehden päällä ja lehti ollut lattialla.

Vierailija
11/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialämmityksen päällä voi myös kuivata sieniä.

Vierailija
12/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin päälläkin kuivuvat hyvin.

Vierailija
13/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunissa ei onnistu jos uunin alin lämötilanäyttö on 50 astetta. Ei vaikka pitäisi luukkua raollaan, koska uuni tekee kaikkensa saavuttaakseen tuon 50 asteen lämpötilan.

Jos joka vuosi sienestää, niin kannattaa hommata kuivuri. Ne eivät ole kalliita. Mä pakastan osan (paistan pannulla nesteet pois) ja kuivaan loput.

Vierailija
14/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuivurilla voi toki kuivata muutakin, esim. yrttiteetarpeita.

Vierailija
15/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuivannut.

Minulla ei ole varsinaista kuivuria, jonka suppikset oikeastaan tarvitsisivat. Lämminvesivaraajan päällä olen tuota tehnyt. Sanomalehti alle (ehdoton). Myös lakki ja jalkaosa kannattaa erottaa. Lisäksi jos sieni vanhemman puoleinen, niin ei onnistu sienen lakkiosan kuivaaminen, vaan alkaa mädäntyä. 

Vanhan suppiksen tunnistaa tummasta väristä ja siitä että murenee helposti.

ap

Itse olen kuivanut sanomalehden päällä leivinuunin päällä ja saunassa. Muutama päivä mene ja käännellä pitää. Ihan huoneilmassa kuivuu.

Vierailija
16/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olla kotivaraa. 

Tulee kova ja ankara talvi. 

Vierailija
17/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kiertoilmauunissa saa ilmankierron päälle ilman lämpöä. Kuivasin kaksi pellillistä kerralla, muut odottivat vuoroaan saunan lauteelle levitettynä. Lämpömittari viereen ja välillä hetivalmis-kiukaasta kansi ylös. 35-40 asteen lämpö on sopiva. Kun uuni vapautui, saunasta seuraavat kaksi pellillistä uuniin.

Näin se käy.

Vierailija
18/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niin paljon sieniä, ettei kyllä vuosiksi riitä, vaikka miten säilöisi.

Vierailija
19/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä olla kotivaraa. 

Tulee kova ja ankara talvi. 

Mistä tiedät ja millä alueella?

Vierailija
20/21 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön niin paljon sieniä, ettei kyllä vuosiksi riitä, vaikka miten säilöisi.

Jos suppilovahveroita tulee kerran 10 vuodessa reippaasti, niin en näe mitään syytä, että miksi niitä pitäisi syödä vuodessa ahkyyn asti, ja olla sitten seuraavat 9 vuotta pienellä tarjonnalla, kuten on ollut.

Syön ennemmin tatit pakastimesta ensin, koska niitä kuitenkin on joka vuosi saatavilla.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän