Miten ihmiset lihoo kilotolkulla huomaamatta?
Tämä ei ole mikään ilkeilyketju, vaan ihan oikeasti mietin, että miten ihmiset voi lihoa tai laihtua kilotolkulla huomaamatta. Onko siinä kyse oikeasti jostain geeneistä? Mulla on jotenkin tosi stabiili paino ja yleensä paino pysyy sellaisessa kahden kilon haarukassa. Jos syön todella vähän ja liikun superpaljon, saatan laihtua pari kiloa, mutta ne kilot tulee muutamassa viikossa takaisin. Ja se sama toimii myös toiseen suuntaan eli jos syön tosi paljon enkä liiku ollenkaan, voi mulle tulla pari kiloa lisää, mutta ne yleensä häipyy jossain vaiheessa. En edes mitenkään erityisesti rajoita syömisiäni, vaan yritän syödä terveellisesti, mutta syön herkkuja joka päivä ja yleensä niin paljon kuin haluan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomista en ihmettele, mutta että muka huomaamatta. Kai nyt jokainen tuntee sen vaatteissaan ja näkee peilistä, jos 10-20 tai vielä enemmänkin lihoo. Ei kukaan voi olla huomaamatta.
Ennen kuin lihoo 10 kg, siinä on jo monta kiloa, joita ei huomaa. En tuijottele itseäni kauheasti peilistä.
Minä huomaan jo parin kilon menkkaturvotuksen nimenomaan olossa, tuntuu vaan tosi inhottavalta.
Kummallista miten jotkut pystyy lihomaan kymmeniä kiloja muka huomaamatta.
Lihavuus on uusi normaali. Kesällä huomasin kuinka sähkökäyttöiset potkulaudat ja mopo on lisääntyneet liikenteessä ja lähes poikkeuksetta sillä ajoi ylipainoinen ihminen. Entistä vähemmän hyötyliikuntaa kun ei ihmiset viitsi edes kävellä tai pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomista en ihmettele, mutta että muka huomaamatta. Kai nyt jokainen tuntee sen vaatteissaan ja näkee peilistä, jos 10-20 tai vielä enemmänkin lihoo. Ei kukaan voi olla huomaamatta.
Ennen kuin lihoo 10 kg, siinä on jo monta kiloa, joita ei huomaa. En tuijottele itseäni kauheasti peilistä.
Minä huomaan jo parin kilon menkkaturvotuksen nimenomaan olossa, tuntuu vaan tosi inhottavalta.
Turvotus on ihan eri asia kuin rasvakudos. Turvotus tulee äkkiä ja häviää yhtä äkkiä. Rasvakudos kehittyy hitaammin. Mulla ei ole kauheasti elämässäni ollut turvotusta, mutta siitä tulee kyllä jotenkin tukkoinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin sen menkkaturvotuksen huomaan, kun alavatsa alkaa pömpöttää ja farkut kiristää. Samoin huomaan, jos olen edeltävänä iltana juonut alkoholia tai syönyt jotain suolaista ja rasvaista, niin naama on pöhöttynyt. Se ei ole kuitenkaan sama asia, kuin läski ja lihominen.
Kyllä varmasti useamman kilon lihomisen huomaa, mutta ei vaan sitten juuri sillä hetkellä jaksa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä, kun minä niin ei muidenkaan pidä. Ja tuo lässytys ilkeilystä. Enhän minä, MUTTA...
Toiset syö myös sen minkä haluaa ja lihoo. "En edes mitenkään erityisesti rajoita syömisiäni" paskapuhetta sanon minä.
Mulla alkoi jo ala-asteella syömishäiriökierre, nyt oon 33. Edellisen kerran kun olin alipianoinen noin viisi vuotta sit lihoin 10 kiloa nopealla vauhdilla kun aloin taas normaalisti syömään. Keho otti takaisin kaiken ja laihdutus oli mahdotonta, jos sain kaksi kiloa pois niin tuli kolme tilalle. Sit vaan hyväksyin läskini ja kesti pari vuotta, ennenkuin keho alkoi itsestään luopumaan ylimääräisestä.
En mäkään rajoita enää ainakaan tietoisesti, syön toki ravitsevaa ja terveellistä mutta paljon ja lenkkeilen. Nyt paino heittelee kierron mukaan maksimissaan parilla kilolla ja painan vain pari kiloa enemmän kuin 15-vuotiaana, tää on kai se mihin keho pyrkii.
Monet on oikeasti pilanneet aineenvaihduntansa niin, että pienetkin heitot syömisissä näkyy heti painossa.
En usko että terve keho mitenkään mystisesti kahlitsee itseensä rasvaa tasapainoisesta ruuasta tai varsinkaan miinuskaloreista. Jos se tekee niin niin käy lääkärissä.
Ruokaa saa syödä aika uskomattomia määriä jos sen koostaa oikein.
Minä olen lihonnut 8kg aika lyhyessä ajassa (vuoden aikana). Olen nyt 161cm 56kg ja edelleen minulle mahtuu s-koon vaatteet vaikka toki kiristävätkin. Tuntuu että näytän samalta kuin ennenkin...mutta kai se on uskottava että 8kg lihavampi sitä ollaan.
Itse pystyn arvioimaan painonvaihteluni 100 gramman tarkkuudella ( olen normaalipainoinen). Tiedän että isompi dinneri viikonloppuna nostaa painoa jopa 1.5kg mutta keskiviikkoon mennessä olen saanut sen pois kun syön vähän vähemmän alkuviikosta. En ikinä voisi lihoa huomaamatta.
Vaikea ymmärtää.
n60v
Minä en huomannut, enkä huomaa vieläkään, mutta ulkohousuni huomasivat.. 😒
Ei se nyt mitenkään huomaamatta minulla tapahtunut. Masennuksen takia lihosin kymmeniä kiloja ja tottakai siinä joutui jo ostamaan uusia rintaliivejä, pikkuhousuja, paitoja ja housuja, jopa uusia kenkiäkin ja talvitakkikin piti uusi hommata. Pyhävaatteista puhumattakaan. Kaulakorutkin on kuin kuristuspanta ja vanhat sormukset on voinut jättää pois jo kokonaan, ehkä pikkurilliin menee enää.
En vaan oo jaksanut välittää mistään. Sitähän se masennus on.
Et varmaan tarkoittanut pilkata, mutta kyllä se vaan on ihan typerää väittää etteikö ihminen muka itse huomaisi omaa lihoamistaan, kun sitä ei kertakaikkiaan voi olla huomaamatta! Eri asia sitten se, miksei se kiinnosta.
Ison elämänkriisin aikana laihduin ensin lyhyessä ajassa melkein kymmenen kiloa, seuraavan reilun vuoden aikana sain nuo kilot takaisin ja vielä 10+ kg päälle. Minä, joka aina ollut alipainoinen ilman suurempia painonvaihteluita, raskauskilotkin "jäivät laitokselle".
Eli oma vastaukseni: iso kriisi yhdistettynä keski-ikään. Mielialalääkkeet todellakin lihottavat kuten ilmeisesti monet muutkin lääkkeet. Eikä omaa lihomista edes ihan reaaliajassa tajunnut kriisin keskellä, kun ajatukset oli muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomannut 10 kg lihomista. Mulla on aina löysät vaatteet. Laitoin kaikki normaalin vaihtelun nimiin.
Pesun jälkeen esim housut on vähän kireämmät jne.
Nyt oon tiputtanut 13 kg enkä huomaa sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
34 ja nainen.
Ap
😂😂😂😂 Olisit lisännyt vielä että +ìdìootti, koska kukaan ei kysynyt sukupuoltasi ja olemme naikkosten palstalla 😂😂😂😂 İDİOOŤŤI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomannut 10 kg lihomista. Mulla on aina löysät vaatteet. Laitoin kaikki normaalin vaihtelun nimiin.
Pesun jälkeen esim housut on vähän kireämmät jne.
Nyt oon tiputtanut 13 kg enkä huomaa sitäkään.
Öööö😂😂😂 housut OVAT pesun jälkeen kireämmät 😑😑🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Minulla jää helposti takit pieniksi, kun intoudun pesemään liian korkeassa lämpötilassa ja joskus olen myös kuivattanut koneessa, mitä ei pitäisi tehdä. Lisäksi joskus erehdyn testaamaan takkeja ilman rintsikoita. Sitten kun laitan rintsikat ja rinnat ovat muhkeammat, on takkikin hetkessä liian pieni.
En siis kuvittele lihoneeni päivänselvien asioiden takia. Eli esimerkiksi sen takia, että pesun jälkeen housut kiristävät hetken. Jossain vaiheessa ne lörpsöttävät taas.
Mullakin 40 ikävuoden jälkeen paino kohosi, eikä tipu enää kirveelläkään. Kilpirauhassairauden myötä paino tippui 5 kiloa huomaamatta, vaikka söin kuin hevonen. Samalla tavalla paino liikatoiminnasta vajaan kautta normaaliin olotilaan nosti painoa 10 kiloa, paino nyt siis 70 kiloa, kun mun normaali paino on 65 kiloa. Mäkään en alle nelikymppisenä uskonut tuota, et paino vaan nousee, eikä sitä saakaan enää muutaman päivän kevennyksellä pois. Nauti siis bielä kun voit!
Mulle kävi niin. Olin vielä nuorena alipainoinen. Söin mitä vain, enkä lihonut koskaan. En ostanut vaakaa.
Sitten valmistuin ja menin töihin. Ostin herkkuja enemmän kuin ennen, kun sain palkkaa opintorahan sijaan. En edes ajatellut, että voisin lihoa, koska en liho.
Valmistuin 1999 ja olin laiha. 2003 neuvolassa sanottiin, että minun pitää tarkkailla syömisiäni, koska olin lihava. En uskonut. Vasta 2012 tajusin olevani lihava, kun katsoin valokuvia. Silloin olin 30 kiloa ylipainoinen.
En ollut kiinnittänyt huomiota itseeni, vaan olin keskittynyt työhön, perheeseen ja opintoihini.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan syödä vain vähän kulutukseeni nähden, eli n 1000kaloria päivässä. Silloin en liho, mutta en laihdukaan. Mutta 1000 kaloria tulee täyteen melko nopsasti, eikä esim aamupalani sisällä muuta kuin maitokahvia ja 1.5 dl jugurttia. Houkutus syödä enemmän on suuri. Eli tarkkana saa olla. Olen ylipainoinen, mutta jos haluaisin laihtua, pitäisi kaloreita tiputtaa tuonne 500–700 kaloriin päivässä, mikä on pitkällä tähtäimellä käytännössä mahdotonta.
Minulla on lääkitys, jota en voi jättää pois ja joka hidastaa aineenvaihduntaa.
Lihomiseen ei siis tarvita muuta kuin kitukuuriin tuskastuminen minun kohdallani.
Kerros nyt vielä pituutesi ja painosi koska mitä kerroit ei voi pitää paikkaansa.
Se on varmaan vaikea ymmärtää jos itse ei lihoa millään. Vastaavasti taas on ihmisiä, jotka keräävät laardia ympärilleen pelkästä ruoan ajattelemisesta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään ja voin sanoa että jo tokkiisa, 10 kiloa tulee helposti huomaamatta. Jossain vaiheessa vaatteet alkaa tietenkin kiristää enemmän, mutta aika pitkälle se menee normaalin ajoittaisen turvotuksen lukuun. Tähän voi vielä lisätä sen, että toiset lihoo pelkästä stressistä kun taas toiset laihtuu, eli aina ei tarvitse edes syödä liikaa lihotakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan syödä vain vähän kulutukseeni nähden, eli n 1000kaloria päivässä. Silloin en liho, mutta en laihdukaan. Mutta 1000 kaloria tulee täyteen melko nopsasti, eikä esim aamupalani sisällä muuta kuin maitokahvia ja 1.5 dl jugurttia. Houkutus syödä enemmän on suuri. Eli tarkkana saa olla. Olen ylipainoinen, mutta jos haluaisin laihtua, pitäisi kaloreita tiputtaa tuonne 500–700 kaloriin päivässä, mikä on pitkällä tähtäimellä käytännössä mahdotonta.
Minulla on lääkitys, jota en voi jättää pois ja joka hidastaa aineenvaihduntaa.
Lihomiseen ei siis tarvita muuta kuin kitukuuriin tuskastuminen minun kohdallani.Kerros nyt vielä pituutesi ja painosi koska mitä kerroit ei voi pitää paikkaansa.
Pituus 164 ja paino 97kg
Taas näitä, kun minä niin ei muidenkaan pidä. Ja tuo lässytys ilkeilystä. Enhän minä, MUTTA...
Toiset syö myös sen minkä haluaa ja lihoo. "En edes mitenkään erityisesti rajoita syömisiäni" paskapuhetta sanon minä.