Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset lihoo kilotolkulla huomaamatta?

Vierailija
21.10.2020 |

Tämä ei ole mikään ilkeilyketju, vaan ihan oikeasti mietin, että miten ihmiset voi lihoa tai laihtua kilotolkulla huomaamatta. Onko siinä kyse oikeasti jostain geeneistä? Mulla on jotenkin tosi stabiili paino ja yleensä paino pysyy sellaisessa kahden kilon haarukassa. Jos syön todella vähän ja liikun superpaljon, saatan laihtua pari kiloa, mutta ne kilot tulee muutamassa viikossa takaisin. Ja se sama toimii myös toiseen suuntaan eli jos syön tosi paljon enkä liiku ollenkaan, voi mulle tulla pari kiloa lisää, mutta ne yleensä häipyy jossain vaiheessa. En edes mitenkään erityisesti rajoita syömisiäni, vaan yritän syödä terveellisesti, mutta syön herkkuja joka päivä ja yleensä niin paljon kuin haluan.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenu sun viestii mut venaakko annan sulle yhe rivi vastauksen tähä otsikon onkelmaa( jota joku väittää monisyiseks (ei oo!)) ni voidan sit kilpaa äänestellä että ketä on oikees x----DDDD

Vierailija
2/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kohtasin elämässä suuren kriisin ja hoidin sit alkoholilla. 10 kiloa tuli vuodessa. Nyt mietin, että millähän niistä pääsisi eroon... Alkoholin lopettaminen ei ole pudottanut painoa yhtään.

Vierailija
4/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

34 ja nainen.

Ap

Vierailija
5/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomista en ihmettele, mutta että muka huomaamatta. Kai nyt jokainen tuntee sen vaatteissaan ja näkee peilistä, jos 10-20 tai vielä enemmänkin lihoo. Ei kukaan voi olla huomaamatta.

Vierailija
6/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

34 ja nainen.

Ap

Voi olla tai sitten ei, että sullakin hidastuu aineenvaihdunta, kun tulet vanhemmaksi. Mulle on nyt käynyt niin, kun täytin 40. Paino junnaa, vaikka olen vähentänyt aterioiden määrää huomattavasti. Niinä päivinä, kun olen vähemmän kotona, syön vain kahdesti päivässä. Paino ei kuitenkaan putoa.

Vierailija
7/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kohtasin elämässä suuren kriisin ja hoidin sit alkoholilla. 10 kiloa tuli vuodessa. Nyt mietin, että millähän niistä pääsisi eroon... Alkoholin lopettaminen ei ole pudottanut painoa yhtään.

Tuo on kyllä ikuinen mysteeri miten alkoholi vaikuttaa painoon, ja etenkin sen lopettaminen. Itse ryyppäsin ahkerasti pari vuotta (lähinnä kirkkaita) ja laskennallisesti minun olisi pitänyt lihoa yli 25kg mutta lihoin vain 2kg. Oliko keho niin stressitilassa että ne energiat paloi siinä vai mikä ihme tuonkin selittää.

Ihan mielenkiinnosta, millaisia juomia joit? Oletko varma ettet juomisen yhteydessä napostellut tai syönyt muuten huolettomammin? Entä krapulapäivinä?

Vierailija
8/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomista en ihmettele, mutta että muka huomaamatta. Kai nyt jokainen tuntee sen vaatteissaan ja näkee peilistä, jos 10-20 tai vielä enemmänkin lihoo. Ei kukaan voi olla huomaamatta.

Ennen kuin lihoo 10 kg, siinä on jo monta kiloa, joita ei huomaa. En tuijottele itseäni kauheasti peilistä.

Vierailija
9/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan nyt ihan huomaamatta lihoo kilokaupalla. Kyllä mä luulen että valtaosa sen huomaa, mutta ei vaan jaksa/halua/koe tarpeelliseksi reagoida siihen. Toki osin se voi johtua siitäkin, että aivot tulee sekä lihomisessa että laihtumisessa vähän jälkijunassa, ja siksi esim. peilistä ei välttämättä itse heti havaitse isoa eroa. Eron näkee paremmin vaatteista tai kuvista.

Vierailija
10/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itseasiassa ymmärrän tuon ihan hyvin, kun olen nyt maaliskuun puolestavälistä asti etätyöskennellyt kotoa käsin ja kaikki harrastuksetkin ovat olleet tauolla. Tämän seurauksena olen viettänyt 24/7 aikaa asusteissa, sisältävät jonkin tai jotkin perässä mainitut: löysä yöpaita, collegehousut, verkkarit, juoksutrikoot, collegeshortsit, t-paita, urheilutoppi, collegepaita, neule, collegeshortsit, kesämekko, löysä, valtava maalaust-paita, villasukat, huppari, trikootoppi. Jokin saattoi unohtua, mutta kuuluisi samaan kategoriaan. Itse en ole lihonut, koska minulla korona-aika on mahdollistanut sen, että olen kotona laittanut hyvää ja terveellistä ruokaa ulkona syömisen sijaan ja liikuntaakin olen harrastanut enemmän ja jopa monipuolisemmin kuin ennen koronaa. Mutta kun tuossa jotain viikkoja sitten oli pakko yhtiökokoukseen laittaa jotain ihan sivistynyttäkin päälle, niin hämmennyin siitä, miten löysältä farkut tuntuivat päällä.

Minulla siis muutos oli tapahtunut toiseen suuntaan, mutta selitys lienee sama - jos käyttää koko ajan vaatteita, joiden istuvuus ei ole tarkasti kiinni siitä, paljonko painat, on hyvin vaikea havaita, onko paino muuttunut suuntaan tai toiseen. Sen todennäköisesti huomaa vasta sitten, kun muutos on jo todella iso (tai joutuu pitkästä aikaa laittamaan esim. sen talvitakin päälle, kuten toisessa ketjussa eräälle oli käynyt). Ja silloin sitä monesti "tilapäisratkaisee" asian ostamalla uuden talvitakin/housut/mekon, kun sitä nyt kuitenkin juuri sillä hetkellä tarvitsee, eikä parissa päivässä laihdu 10 kiloa. Ja näin kierre on valmis. Oikeasti uskon, että ihmiset, jotka työssään tai muuten sitten omasta halustaan, yleensä käyttävät vaatteita, jotka on tehty kankaasta, jossa ei ole elastaania tai muuta vastaavaa, huomaavat oman painonvaihtelunsa paljon helpommin. Jos sitten se perusasuste on trikoot/stretchfarkut/joustavat hameet ja löysät tunikat/paidat/mekot, voi olla, että painon muutoksia oikeasti havaitse ennen kuin puhutaan jo 10 kilosta tai ylikin.

Ja väittäisin, että vaikka elämäntapalaihduttajat ja -painontarkkailijat muuta ehkä kuvittelevatkin, keskivertoihmisen arkeen ei kuulu säännöllinen itsensä punnitseminen ja mittaaminen, vaan valtaosa menee mutulla ja fiiliksen mukaan ja vaa'alla käydään vasta, kun oikeasti halutaan tietää, mitä painaa. Minä en edes omista vaakaa, vaan luotan siihen, että farkut ja muut "oikeat" vaatteet kertovat kyllä riittävällä tarkkuudella, missä mennään.

Vierailija
11/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he olettavat, että nälkä on vaarallista ja ihmisen pitää puputtaa kahden tunnin välein. Määrät eivät pysy kohtuudessa.

Vierailija
12/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ero, ja puntari jäi exälle. Jouduin uusimaan vaatevarastoni. Toki oli minulla aiemminkin "fiksuja" vaatteita, mutta tulee aika, jolloin ei voi enää vetää menemään samoissa nirunarutopeissa mitkä 22-vuotiaana ovat olleet ihan ok. Peittävämmät vaatteet eivät ole ihonmyötäisiä, vaikka ostaisi pienintä kokoa.

Toki sitten elämän tavat muuttuvat, köyhänä opiskelijana roskaruoka oli harvinaista herkkua, baaripäivinä ei syöty ja otettiin light-siideriä. Muistan että opiskelijana saatoin elää päiviä vain perunalla tai makaroonilla. Aikuisena taas tulee syötyä valmisruokia ja herkkuja, koska niihin on varaa. Pizzan haku ei kaada koko kuukauden ruokabudjettia.

Mutta joo, itsepä olen itseni tähän tilanteeseen saattanut. En tiedä montako kiloa on tullut, en aio edelleenkään hankkia puntaria, mutta arvioisin että 7?

Vierailija
13/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Oma painoni pysyi vuosia ihan kivasti vakiona. (Kävin ehkä pari kertaa vuodessa vaa'alla.) Sitten yhtäkkiä huomasin, että kovasti kiristää housut. Menin vaa'alle ja 7 kiloa tullut lisää?? Mikään ei ollut elämässä muuttunut (paitsi, että ikää oli tullut 40 vuotta). Nyt nuo on melkein karistettu, mutta sitkeässä ovat ja todella varovasti saa syödä, että tippuu. En tiedä meneekö tämä vielä siihen, että päivässä voi syödä vain yhden porkkanan... Tosin siinä vaiheessa taidan luovuttaa ja hyväksyä jonkinlaisen painonnousun.

Vierailija
14/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä ikuinen mysteeri miten alkoholi vaikuttaa painoon, ja etenkin sen lopettaminen. Itse ryyppäsin ahkerasti pari vuotta (lähinnä kirkkaita) ja laskennallisesti minun olisi pitänyt lihoa yli 25kg mutta lihoin vain 2kg. Oliko keho niin stressitilassa että ne energiat paloi siinä vai mikä ihme tuonkin selittää.

Ihan mielenkiinnosta, millaisia juomia joit? Oletko varma ettet juomisen yhteydessä napostellut tai syönyt muuten huolettomammin? Entä krapulapäivinä?

Join olutta, siideriä, punaviiniä pääasiassa. En oikein muista, mitä söin, mielestäni en paljon mitään...? Alkoholi vei nälän kuitenkin. Töissä lounas (yleensä ulkona), töistä kotiin tullessa ehkä joku toinen ruoka. Vihanneksia olen aina syönyt paljon. Krapulapäiviä ei ollut, se olikin päivittäisen dokaamisen hyvä puoli 😀

Vierailija
15/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit vuodessa päästä tuosta 10 kilosta eroon. Se vastaa suunnilleen 70 000 kilokaloria. Sinulla täytyy olla -191 kcal päivittäinen vaje päivässä tai -1337 kcal viikossa. Voisit esimerkiksi lisätä liikuntaa kolmesti viikossa siten, että kulutat yhteensä -1337 kcal (eli 3 x -445 kcal) tai sitten vähennät syömisestäsi -191 kcal päivässä. TDEE laskurit antavat hyvän arvion siitä, mikä on päivittäinen kulutuksesi.

Vierailija
16/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on elämä, toisin kuin aloituksen rahka-petrillä.

Vierailija
17/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne näköjään aika huomaamatta tulee ainakin alussa. Olen raskaana ja lihonut 15 kiloa, peilistä näyttää et vain maha olisi kasvanut tai max pari-kolme kiloa tullut muualle mutta eihän se 15 kiloa vaan mahaan ole mennyt. Vaatteet jäi liian pieneksi tai kiristää.

Vierailija
18/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan syödä vain vähän kulutukseeni nähden, eli n 1000kaloria päivässä. Silloin en liho, mutta en laihdukaan. Mutta 1000 kaloria tulee täyteen melko nopsasti, eikä esim aamupalani sisällä muuta kuin maitokahvia ja 1.5 dl jugurttia. Houkutus syödä enemmän on suuri. Eli tarkkana saa olla. Olen ylipainoinen, mutta jos haluaisin laihtua, pitäisi kaloreita tiputtaa tuonne 500–700 kaloriin päivässä, mikä on pitkällä tähtäimellä käytännössä mahdotonta.

Minulla on lääkitys, jota en voi jättää pois ja joka hidastaa aineenvaihduntaa.

Lihomiseen ei siis tarvita muuta kuin kitukuuriin tuskastuminen minun kohdallani.

Vierailija
19/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit vuodessa päästä tuosta 10 kilosta eroon. Se vastaa suunnilleen 70 000 kilokaloria. Sinulla täytyy olla -191 kcal päivittäinen vaje päivässä tai -1337 kcal viikossa. Voisit esimerkiksi lisätä liikuntaa kolmesti viikossa siten, että kulutat yhteensä -1337 kcal (eli 3 x -445 kcal) tai sitten vähennät syömisestäsi -191 kcal päivässä. TDEE laskurit antavat hyvän arvion siitä, mikä on päivittäinen kulutuksesi.

Kiitos, kyllä tämä kaikki on periaatteessa tuttua ja pätkäpaastolla olen aiemmin tiputtanut kiloja tehokkaasti. Nyt keskityn kuitenkin kadonneen lihasmassan kasvatukseen ensisijaisesti, salikäyntejä tulee viikossa 4 ja pari-kolme aerobista päälle mutta ne eivät ole ainakaan näin kuukaudessa tiputtaneet painoa yhtään. Maha on ja pysyy! Toki alkoholia menee vieläkin liikaa, mutta nyt vain viikonloppuisin.

Vierailija
20/45 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Oma painoni pysyi vuosia ihan kivasti vakiona. (Kävin ehkä pari kertaa vuodessa vaa'alla.) Sitten yhtäkkiä huomasin, että kovasti kiristää housut. Menin vaa'alle ja 7 kiloa tullut lisää?? Mikään ei ollut elämässä muuttunut (paitsi, että ikää oli tullut 40 vuotta). Nyt nuo on melkein karistettu, mutta sitkeässä ovat ja todella varovasti saa syödä, että tippuu. En tiedä meneekö tämä vielä siihen, että päivässä voi syödä vain yhden porkkanan... Tosin siinä vaiheessa taidan luovuttaa ja hyväksyä jonkinlaisen painonnousun.

Mulla myös sama, 40 täyttämisen jälkeen lihoin sillä ruoalla, joka oli aiemmin pitänyt mut samanpainoisena vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi