Miten ihmiset lihoo kilotolkulla huomaamatta?
Tämä ei ole mikään ilkeilyketju, vaan ihan oikeasti mietin, että miten ihmiset voi lihoa tai laihtua kilotolkulla huomaamatta. Onko siinä kyse oikeasti jostain geeneistä? Mulla on jotenkin tosi stabiili paino ja yleensä paino pysyy sellaisessa kahden kilon haarukassa. Jos syön todella vähän ja liikun superpaljon, saatan laihtua pari kiloa, mutta ne kilot tulee muutamassa viikossa takaisin. Ja se sama toimii myös toiseen suuntaan eli jos syön tosi paljon enkä liiku ollenkaan, voi mulle tulla pari kiloa lisää, mutta ne yleensä häipyy jossain vaiheessa. En edes mitenkään erityisesti rajoita syömisiäni, vaan yritän syödä terveellisesti, mutta syön herkkuja joka päivä ja yleensä niin paljon kuin haluan.
Kommentit (45)
Tiukka työputki ajattelutyötä tietokoneella, kaamospimeys ja keski-ikä. Tosi vaarallinen yhdistelmä painon kannalta. Keväällä sitten huomaa miten on talven aikana tullut liikakiloja muutamassa kuukaudessa 10-15. Viimevuosina olen hoitanut asian osallistumalla Cambridge-ohjelmaan näin kaamosaikaan niin ei tarvitse huolehtia syömisistä sitäkään vähää ja koko perhe voi syödä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan syödä vain vähän kulutukseeni nähden, eli n 1000kaloria päivässä. Silloin en liho, mutta en laihdukaan. Mutta 1000 kaloria tulee täyteen melko nopsasti, eikä esim aamupalani sisällä muuta kuin maitokahvia ja 1.5 dl jugurttia. Houkutus syödä enemmän on suuri. Eli tarkkana saa olla. Olen ylipainoinen, mutta jos haluaisin laihtua, pitäisi kaloreita tiputtaa tuonne 500–700 kaloriin päivässä, mikä on pitkällä tähtäimellä käytännössä mahdotonta.
Minulla on lääkitys, jota en voi jättää pois ja joka hidastaa aineenvaihduntaa.
Lihomiseen ei siis tarvita muuta kuin kitukuuriin tuskastuminen minun kohdallani.Kerros nyt vielä pituutesi ja painosi koska mitä kerroit ei voi pitää paikkaansa.
Pituus 164 ja paino 97kg
Jos makaat sänkypotilaana päivät pitkät voit syödä 1785 kilokaloria lihomatta. Jos syöt tuon alle, laihdut.
Siis peruskulutuslaskurin mukaan, jos olet 45 vuotias.
Kyllä perimällä täytyy olla suuri merkitys. Olen 46-v mies, ja painoni on 25-vuotiaasta lähtien pysynyt ihan muutamien kilojen rajoissa, vaikken mitenkään suunnittele syömisiäni ja olen toimistotöissä, en mikään himoliikkuja. Alle 80kg olen ollut aina, pituus 176. Syön toki suht terveellisesti, mutta mitä itse huvittaa ja oluttakin kuluu silloin kun huvittaa. Ei ole tarvinnut taistella painon kanssa mitenkään.
Sen sijaan "kaikki" naiset, joita olen pidemmän ajan tapaillut, ovat lihoneet ihan silmin nähtävästi, varmaankin yli 10 kg vuoden-parin aikana, eivätkä mitään langanlaihoja ole olleet alunperinkään. Samoin yksi ystäväni on painanut aina jotain 150kg. Toisiin vain ilmeisesti jotenkin kalorit jäävät ja toisilla menee läpi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perimällä täytyy olla suuri merkitys. Olen 46-v mies, ja painoni on 25-vuotiaasta lähtien pysynyt ihan muutamien kilojen rajoissa, vaikken mitenkään suunnittele syömisiäni ja olen toimistotöissä, en mikään himoliikkuja. Alle 80kg olen ollut aina, pituus 176. Syön toki suht terveellisesti, mutta mitä itse huvittaa ja oluttakin kuluu silloin kun huvittaa. Ei ole tarvinnut taistella painon kanssa mitenkään.
Sen sijaan "kaikki" naiset, joita olen pidemmän ajan tapaillut, ovat lihoneet ihan silmin nähtävästi, varmaankin yli 10 kg vuoden-parin aikana, eivätkä mitään langanlaihoja ole olleet alunperinkään. Samoin yksi ystäväni on painanut aina jotain 150kg. Toisiin vain ilmeisesti jotenkin kalorit jäävät ja toisilla menee läpi?
Mitä luulet että kävisi jos nuo tuntemasi naiset laitettaisiin esim sairaalan valvomalle peruskulutusdieetille, jossa saisivat ruokaa vain kulutuksensa verran, lihoisivatko silti 10 kiloa hupsista vaan?
Kyllä sen lihomisen taustalla on aina ylensyöminen. Jos sinä olet 80 kiloinen 180 centtinen mies ja nämä naiset ovat 20 kiloa kevyempiä ja 20 centtiä lyhyempiä, mutta vetelette saman määrän ruokaa vuoden ajan, ei tarvitse olla einstein tajutakseen, että naiset kasvattavat massaa.
Jos makaat sänkypotilaana päivät pitkät voit syödä 1785 kilokaloria lihomatta. Jos syöt tuon alle, laihdut.