Tänään S-marketissa ihmisten lihavuus oli epätavallisen silmiinpistävää
En voinut kuin hämmästyä tänään asioidessani erään eteläsuomalaisen pikkukaupungin marketissa. Kanssa-asioivista YKSI oli hoikka/normaalipainoinen. Lopuista n. 15-20 asiakkaasta puolet olivat vähän tuhteja, ylipainoa ehkä 10-20 kg ja puolet jopa sairaalloisessa kunnossa ja todella huonokuntoisen näköisiä. Ja kaikki vieläpä kohtalaisen nuoria ihmisiä. Ihan hullua missä jamassa Suomen väestö on. Jokin ihmisten arjessa on pielessä, mutta mikä? Miten tätä lihavuusepidemiaa voisi hoitaa?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, ettei kukaan ole ylipainoinen omasta halusta (tai ehkä joku 0.0000000000000001% on), vaan ongelmana on esimerkiksi köyhyys, mielenterveyden ongelmat tai ylipäätänsä paha olo. Myös työttömyys ja tyhjyys aiheuttavat sitä, että syödään vähän enemmän kuin pitäisi.
Ihan selväähän se on. Ei kukaan olisi lihava jos normaalipainossa pysyminen olisi helpompaa. Yhteiskunnan tulisi tarjota apua pysyvästi terveellisen elämäntavan ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen syöminen ja liikkuminen on sekin voimakkaasti tulosidonnaista siten, että rikkaimmat syövät terveellisimkin ja liikkuvat eniten. Mistä tämä johtuu? Siitäkö, että voi valita kaupasta ruoka-aineet ei hinta edellä, vaan terveellisyys edellä? Siitäkö, että he voivat syödä paljon ulkona ja työpaikoilla ja valikoida hinnan estämättä kaikista terveellisimmät ruuat? On aikaa ja tarmoa liikkua, kun ei tarvitse stressata arjesta selviytymisestä rahan puolesta?
Aiheesta oli hyvä dokumentti Amerikasta, jossa kerrottiin siitä, miten maissisokeria tuetaan. Tämän seurauksena kokiksen hinta ei ole noussut 20 vuoteen. Samassa ajassa vihannesten hinta oli kolminkertaistunut. New Yorkissa ylipainoisten asuinalueet ja köyhien alueet menevät 100% päällekäin. Big mäkki ei maksa mitään.
Te4veysnatsit ovat ylikontrolloidussa perhepiirissä isänsä ja äitinsä toiveet feilannut katkera pikkutyttö. Etsii ulkoapäin syyt muista jotta kokisi itsensä kelvoksi.
Ihmiset hakee onnellisuushormoonia ruuan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen syöminen ja liikkuminen on sekin voimakkaasti tulosidonnaista siten, että rikkaimmat syövät terveellisimkin ja liikkuvat eniten. Mistä tämä johtuu? Siitäkö, että voi valita kaupasta ruoka-aineet ei hinta edellä, vaan terveellisyys edellä? Siitäkö, että he voivat syödä paljon ulkona ja työpaikoilla ja valikoida hinnan estämättä kaikista terveellisimmät ruuat? On aikaa ja tarmoa liikkua, kun ei tarvitse stressata arjesta selviytymisestä rahan puolesta?
Rikkaat voivat saada muualta mielihyvää, eikä sitä tarvitse hakea ruuasta. Siksi rikkaat ovat hoikempia.
Uskon tähän. Olen nimittäin itse työtön eikä minulla ole ongelmia syödä terveellisesti. Esimerkiksi kaali tai pakastewokkivihannekset ovat todella halpoja. Mutta vaikka olen työtön, minulla on elämässäni sisältöä ja merkitystä. Olen perheetön sinkku, joten pienilläkin tuloilla pärjää. Monesti työttömyys tuo mukanaan ongelmia, joita itselläni ei onnekseni ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat voivat saada muualta mielihyvää, eikä sitä tarvitse hakea ruuasta. Siksi rikkaat ovat hoikempia.
Uskon tähän. Olen nimittäin itse työtön eikä minulla ole ongelmia syödä terveellisesti. Esimerkiksi kaali tai pakastewokkivihannekset ovat todella halpoja. Mutta vaikka olen työtön, minulla on elämässäni sisältöä ja merkitystä. Olen perheetön sinkku, joten pienilläkin tuloilla pärjää. Monesti työttömyys tuo mukanaan ongelmia, joita itselläni ei onnekseni ole.
Tottakai kaikki köyhät eivät ole lihavia, mutta köyhyys ja liikalihavuus liikkuvat käsi kädessä. Elämyksien sijaan köyhät perheet onnittelevat lasta ruualla, käyvät mäkkärissä sen sijaan, että maksavat monien satojen tai tonnien edestä lomasreissuja.. Lapset oppivat saamaan mielihyvää ruuasta, mikä sitten tuottaa ongelmia aikuisuudessa.
Lauloitko että "Läskiä ja lotinaa..."
Muutama kommentti koskikin mainontaa, olen huomannut että illan mainoksista suurin osa on erilaisia karkki/suklaa mainoksia, ja silloin alkaa oikeesti tehdä niitä mieli! Onneksi olen (No vähän pyöreä kyllä) mutta normaalipainoinen, eikä mulla ole mitään herkkukätköä kotona, koska jos olisi niin luultavasti hakisin jonkun patukan aina tuollaisia mainoksia nähtyäni. Voisi oikeesti kieltää nuo mainokset.
Ei saa sanoa. Ollaan vaan kehopositiivisia ja kuvitellaan että joku haluaa katso XL-mallia. NOT!
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta kysyttäisiin kauppareissun jälkeen minkä kokoisia ihmisiä kaupassa oli tai mitä he ostivat, niin ei aavistustakaan. Yleensä kai ihmiset kiinnittävät niihin asioihin huomiota, joissa heillä itsellään tai läheisellään on fyysisiä tai henkisiä ongelmia ellei satu olemaan lääkäri tai ravitsemusterapeutti... tai keskustelupalstan trolli.
Kun on elänyt aikana, jolloin lihava ihminen oli todella poikkeus, kiinnittää kyllä huomiota ylipainoisiin. Ennen, eikä siitä nyt ole niin kauan aikaa, lihavuudessa oli yleensä kyse vanhemmasta miehestä, jolla oli ns. kaljamaha. Sellaisia nuoria läskivuoria, joita tänään tapaa jatkuvasti, ei ollut olemassakaan. Yhdusvaltalainen kenraali kertoi Ted talkin esitelmäss, että ylipaino on tulevaisuudessa USA:n kansallisuuden turvallisuuden suurin ongelma. Jo tällä hetkellä 70% armeijaan pyrkivistä ei jaksa punnertaa yhtä minuuttia ja juosta =(hölkätä) 1.5 mailia. Kyse on siis parhaassa iässä olevista nuorista miehistä ja naisista. Englannissa (Euroopan lihavin kansa) lääketieteen seminaarin aiheena oli liikalihavuus. Ko. esitelmässä kerrottiin, että siellä elää nyt ensimmäinen sukupolvi, josta suuri osa kuolee ennen vanhempiaan, ja syynä on ylipaino. Tässä vähän trollausta asiaa vähättelevälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, ettei kukaan ole ylipainoinen omasta halusta (tai ehkä joku 0.0000000000000001% on), vaan ongelmana on esimerkiksi köyhyys, mielenterveyden ongelmat tai ylipäätänsä paha olo. Myös työttömyys ja tyhjyys aiheuttavat sitä, että syödään vähän enemmän kuin pitäisi.
Ihan selväähän se on. Ei kukaan olisi lihava jos normaalipainossa pysyminen olisi helpompaa. Yhteiskunnan tulisi tarjota apua pysyvästi terveellisen elämäntavan ylläpitoon.
Tietoa ja apuja on saatavilla enemmän kuin koskaan aiemmin historiassa.
Mitä muuta yhteiskunnan pitäisi tehdä? tulla nostamaan lihavan jalkoja lenkillä ?
Etkö todellakaan näe mikä on vikana?? "Jokin ihmisten arjessa on pielessä, mutta mikä?"-kyselet. Kerron sulle vastauksen: kyttäävät alipainoiset ihmiset jotka pitävät omaa kuvaansa muka täydellisenä ja ainoana oikeana. Nälkäiset laiheliinit jotka on kateellisia siitä että jotkut uskaltaa syödä ja ovat tyytyväisiä omaan ulkonäköönsä muutaman ylikilonkin kanssa. Normaali-ihmiset elää elävää elämää ja nämä laiheliinit somekuvien elämää. Se tässä ihmisten arjessa on vikana. Ei yhtään mikään muu.
Te4veysnatsit ovat ylikontrolloidussa perhepiirissä isänsä ja äitinsä toiveet feilannut katkera pikkutyttö. Etsii ulkoapäin syyt muista jotta kokisi itsensä kelvoksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kommentti koskikin mainontaa, olen huomannut että illan mainoksista suurin osa on erilaisia karkki/suklaa mainoksia, ja silloin alkaa oikeesti tehdä niitä mieli! Onneksi olen (No vähän pyöreä kyllä) mutta normaalipainoinen, eikä mulla ole mitään herkkukätköä kotona, koska jos olisi niin luultavasti hakisin jonkun patukan aina tuollaisia mainoksia nähtyäni. Voisi oikeesti kieltää nuo mainokset.
Ota kolme ja maksa yksi! Nyt 300grammaa enemmän! ... Määrä on mainonnan suurin makeisia arvo mainostettaessa, ei laatu, teveellisyys, maku tai muut ominaisuudet. Karkkipussin koko on 20-vuoden aikana vähintään tuplaantunut. Kuluttajille myydään jopa kokonaisia laatikoita, joita ennen käytettiin makeisten varastointiin.
DrPhil kirjoitti:
Muotisana "Kehopositiivisuus" on ymmärretty väärin ja muodostomassa "kiroukseksi". Sen verukkeella jotkut voivat syödä miten lystäävät ja olla ylpeitä reilusta ylipainostaan! Pitäisi ajatellaan toisin; kehopositiivuus on sitä että pidät huolta itsestäsi, terveydestäsi, kropastasi, mutta silti ei tarvitse olla mikään trimmattu insta-fitness-pimu/poika!
Tämä on totta. Tämän varjolla myös lihavien mallien kritisoijia syytetään ns. "fatphobiasta". Lihavia malleja ei kritisoida sen vuoksi että heitä pidettäisiin jotenkin vähemmän arvokkaina tai sen takia että heidän lihavuutensa jotenkin huonontaisi heitä ihmisinä. Lihavia malleja kritisoidaan koska lihavuutta ei tule esittää mallina. Asia olisi täysin eri jos lihavuudesta ei koituisi terveyshaittoja. Mutta juuri näiden terveyshaittojen takia lihavuutta ei tule esittää mallina. Lihavuus on epäterveellistä ja aiheuttaa monenlaista vaivaa ja sairautta, siitä ei pääse mihinkään. Lihavuudesta ei näin ollen voi tehdä hyväksyttävää normia, vaikka kuinka haluttaisiin olla kehopositiivisia. Miksi vaatemainoksissa mallit eivät polta tai juo? Koska se katsottaisiin epäterveellisten elintapojen mainonnaksi ja suosimiseksi. Miksi lihavia malleja ei pidetä tällaisen viestin välittäjinä? Koska se leimattaisiin "fatphobiaksi", vaikka sitä se ei ole.
Kehopositiivisuuden tarkoitus on ilmaista että olet juuri hyvä niiltä piirteiltäsi joita et voi muuttaa. Sanonta "ole oma itsesi" on väärä. Parempi olisi sanonta "ole paras versio itsestäsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta yhteiskunnan pitäisi tehdä? tulla nostamaan lihavan jalkoja lenkillä ?
Yhteiskunta voisi lopetta lihavien mollaamisen. Siis te, jotka tänne aina kirjoitatte vähän väliä ja mollaatte lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se sitä vaatii, niin kyllä. Todellisuudessa mielenterveyspalveluita pitäisi kehittää ja tehdä helpommin saavutettaviksi ja vähentää stigmaa aiheen ympärillä. Samassa yhteydessä voisi aina tarjota ravitsemusterapeutin palveluitakin kaikille, joilla vaikuttaisi olevan vähäisintäkään ongelmaa ruuan kanssa.
Yleensä älykkäät ei sorru mainoksiin.
Ihan sama mitä se mainos kertoo,ei sitä silti kukaan pakota ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
DrPhil kirjoitti:
Muotisana "Kehopositiivisuus" on ymmärretty väärin ja muodostomassa "kiroukseksi". Sen verukkeella jotkut voivat syödä miten lystäävät ja olla ylpeitä reilusta ylipainostaan! Pitäisi ajatellaan toisin; kehopositiivuus on sitä että pidät huolta itsestäsi, terveydestäsi, kropastasi, mutta silti ei tarvitse olla mikään trimmattu insta-fitness-pimu/poika!
Tämä on totta. Tämän varjolla myös lihavien mallien kritisoijia syytetään ns. "fatphobiasta". Lihavia malleja ei kritisoida sen vuoksi että heitä pidettäisiin jotenkin vähemmän arvokkaina tai sen takia että heidän lihavuutensa jotenkin huonontaisi heitä ihmisinä. Lihavia malleja kritisoidaan koska lihavuutta ei tule esittää mallina. Asia olisi täysin eri jos lihavuudesta ei koituisi terveyshaittoja. Mutta juuri näiden terveyshaittojen takia lihavuutta ei tule esittää mallina. Lihavuus on epäterveellistä ja aiheuttaa monenlaista vaivaa ja sairautta, siitä ei pääse mihinkään. Lihavuudesta ei näin ollen voi tehdä hyväksyttävää normia, vaikka kuinka haluttaisiin olla kehopositiivisia. Miksi vaatemainoksissa mallit eivät polta tai juo? Koska se katsottaisiin epäterveellisten elintapojen mainonnaksi ja suosimiseksi. Miksi lihavia malleja ei pidetä tällaisen viestin välittäjinä? Koska se leimattaisiin "fatphobiaksi", vaikka sitä se ei ole.
Kehopositiivisuuden tarkoitus on ilmaista että olet juuri hyvä niiltä piirteiltäsi joita et voi muuttaa. Sanonta "ole oma itsesi" on väärä. Parempi olisi sanonta "ole paras versio itsestäsi".
Aikoinaan kun oli tupakkamainoksia, niin kyllä niissä ihmiset tupakoivat. Sama on alkoholimainoksissa, kyllä niissä aikoinaan ihmiset joi.
Tupakoinnilla ja juomisella ei ole mitään tekemistä ylipainoisten vaatemainoksien kanssa. Ylipainoiset esittelevät itsensä kokoisten vaatteita. Kyllähän he ovat malleja, koska esittävät niitä vaatteita.
Älykkyydestä se johtuu.