KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, EN LAIHDU TÄLLÄ RUOKAVALIOLLA? MISSÄ VIKA?
Olen 70kg ja 165cm, olen nyt kaksi viikkoa noudattanut seuraavan laista ruokavaliota eikä painoni ole tippunut yhtään, pikemminkin muutama sata gramma tullut lisää??? En käsitä mitä teen väärin, auttakaa!
Tässä esimerkkipäivä:
aamupala: kahvi, vesi, rahkaa 250g tai kananmuna + hedelmä
lounas: n.100g lihaa/kanaa/kalaa + loppu lautanen salaattia ja vihanneksia (syön TODELLA paljon vihanneksia, lieneekö siinä syy? lautanen pullollaan)
välipala: hedelmä +kourallinen pähkinöitä tai kananmuna tai rahkaa 250g(maustamaton vähärasvainen aina)
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: sama kuin aamupala tai välipala.
plus välillä muutama hedelmä lisää pitkin päivää.
Lisäksi käyn kävelylenkillä n.5 kertaa viikossa reilu 3km matkan. Olen aikaisemmin onnistunut laihduttamaan 10kg samanlaisella ruokavaliolla ja en ymmärrä miksi nyt paino ei vain laske ollenkaan? syönkö liikaa hedelmiä? vai liikaa kananmunia jos niitä joskus tulee jopa 3 päivässä tai 3 kertaa päivässä rahkaa riippuen aamu-, väli- ja iltapalavalinnoista. (jos vika liika hedelmissä/rahkassa/kananmunassa/pähkinöissä niin millä muulla hyvällä ravinteikkaalla ruualla ne voisi korvata?)
Kartan perunaa/riisiä/makaroonia ja leipää koska minulle tulee niistä todella turvonnut olo.
Olen kiitollinen jos auttaisitte minua ruokavalioni kanssa oikeaas suuntaan ja huomaamaan virheet.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:50"]
Aamupala: 1 hedelmä ja 250g rahkaa tai 1 kananmuna
Lounas: 100g kanaa/lihaa/kanaa + vihanneksia ja salaattia paljon
Päivällinen: sama kuin lounas
Iltapala: marjoja
Tätä olen nyt kolmatta päivää noudattamassa :). Rajoitin hedelmien syöntiä yhteen/päivä (entisen 5+/päivä), ja syön yhtä näistä kerran päivässä: rahkaa 250g/1 kananmuna/ kourallinen pähkinöitä.
Ei ole ollut nälkä ja on todella kevyt olo! Tepsii ainakin minulle.
Ap
[/quote]
Voisit lisätä iltapalaan esim juustonpalan, niin saat vähän protskua ja rasvaa hiilareitten kaveriksi.
Ota onkeesi se proden vähentäminen ylu puoli kiloa rahkaa päivässä. Anteeksi, mutta mitä ttua?! Ja tosiaan noita kaloreita pitää nostaa, EI alentaa. Millainen "ravintoneuvoja" laittaa liikkuvan ihmisen jollekin 1300-1400 kcal ruokavaliolle? Diettis on hyvää vauhtia menossa päin persettä. Ota vaikka se ruokavalio siltä PT:ltä. Ja vaikka onnistuisit laihtumaan niin et jaksa loppuelämääsi vetää joka päivä tuolla 1300-1400 kalorin päiväsäännilla tai puolella kilolla rahkaa päivässä tai sun todella yksipuolisella dieetillä ilman kunnon rasvoja ja hiilaria. Sitten lihot taas, koska olet vain laihduttanut, ET MUUTTANUT ELÄMÄNTAPAASI TAI RUOKAILUTOTTUMUKSIASI. Oikeasti laihduta vaan kerran ja ota siitä opiksesi.
Marjoista vadelma ja mansikka ovat muuten ainoita, joiden fruktoosipitoisuus on selvästi hedelmiä pienempi, http://www.livestrong.com/article/542442-what-fruits-are-high-in-fructose/
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:06"]
Marjoista vadelma ja mansikka ovat muuten ainoita, joiden fruktoosipitoisuus on selvästi hedelmiä pienempi, http://www.livestrong.com/article/542442-what-fruits-are-high-in-fructose/
[/quote]
Niin ja hedelmistä samainen artikkeli suosittelee vain banaania ja omenaa (yhtä paljon fruktoosia kuin mustikassa), muissa fruktoosipitoisuus on hyvin suuri.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 09:50"]
Näyttää jatkuvalta mussuttamiselta. Jätä ainakin nuo välipalat pois. Ennen seuraavaa ateriaa saa tulla kunnon nälkä. Nälkäisenkin oppii tekemään asioita ja pitämään hermonsakin kurissa.
[/quote]
Ei sillä ole väliä kuinka usein syö, vaan sillä, paljonko syö kaloreita... hölmö.
[/quote]
Kyllä sillä on väliä kuinka usein syö. Ja silläkin on väliä, mistä ne kalorit tulee.
Anteeksi, mutta syot mielestani ihan hirveasti... Miten voit tankata isoja annoksia viisi kertaa paivassa? Kolme rahkaa paivassa, kaksi lamminta ateriaa, ei ihme kun ei matamilta kilot tipu! Ei tuo ole laihduttajan ruokavalio, vaan isokokoisen naisen tasapainoenergiamaara.
Vertailun vuoksi, tassa on oma taman paivan ruokavalioni:
Aamulla ja toissa 5 kuppia teeta, siella taalla vesilasillisia
Kotiin tullessa voileipa 2 kpl, paalla kinkkua ja salaattia, juomaksi horppays miehen mehusta
Iltaruoaksi makaronilaatikkoa ja iso vihersalaatti.
Illalla otan varmaan viela kupin teeta.
Olen 163 senttia pitka ja paino viisissakymmenissa. Viitta ateriaa paivassa en ole syonyt sitten kasvupyrahdyksen...
Tämä taisi olla ap:lle, ei siis minulle joka treenaan PT:n kanssa.
Minulla ei ole tuta rahkaongelmaa, kun vatsa ei kestä, protskut hyvin laskettuina ihan muusta. Puolukka ja mustikka ovat tässä talossa arvossaan, kuka jaksaa meuhkata täällä noista banaaneista.
Minulla ei ole tuta rahkaongelmaa, kun vatsa ei kestä, protskut hyvin laskettuina ihan muusta. Puolukka ja mustikka ovat tässä talossa arvossaan, kuka jaksaa meuhkata täällä noista banaaneista.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:06"]
Tänään lähtee kokeiluun tämä uusi ruokavalio! Paljonko tuossa illalla olisi hyvä syödä marjoja? 100g vai 250g vai? Toivottavasti tämä tepsi. Ymmärsin vasta itsekin kuinka hirvittävästi olen syönyt vaikka ruoat ovatkin ollees ns. terveellisiä.
Ap
[/quote]
Jos et kaipaa iltaisin muuta kuin marjoja, se on ok. Itse kaipaan kyllä kunnollista iltapalaa ja tein laihduttaessani usein ruisleivistä lämpimiä leipiä. Levitteen sijaan tomaattia. Täytteeksi muuten esim. herkkusieniä. Päälle hiukan juustoraastetta (punnitse että opit sopivan määrän)
Minulle sopi tahti, jossa syön 4 aterialla noin 300kcal ja välipalalla 100-200kcal, mutta olen sinua paljon painavampi. Liikunnan kaloreita en laskenut sen kummemmin miksikään, se oli vain mieltä kohottava lisä ja tsoitti ehkä pieniä lipsahduksia. Otin tavoitteeksi viikossa kolme kertaa 1-1,5h kävelylenkin, kävin myös uimassa esim. 2x 2km. Merkitsin tämän laskuriin kevyeksi tai kohtalaiseksi liikunnaksi.
17kg laihduttanut
http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja
Voisit vaihdella aamupalaa myös sellaiseksi, että syöt vaikkapa tuorekaurapuuroa ja marjoja! Saisit kuituja eikä illalla iske niin kova nälkä, kun syö "suurimmat" ruoat ja aamun ja päivän aikana. Muista myös se, että liikunnan aloittaminen kerryttää monelle nesteitä, joten älä liian tarkasti katsele vaakaa. Tsemppiä!
Tossahan on ihan LIIKAA syömistä pitkin päivää! Hei camoon kanamunaa ja maitorahkaa? Eikä kasviksia tartte nii paljoo vetää. Ihminen tulee toimeen vähemmälläkin. Turhia nämä hössötykset kasviksista yms! Syö vähemmän ja liiku kuten olet liikkunutkin. Äläkä ajattele sitä ruokaa koko aikaa. PALJON vettä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:54"]Tossahan on ihan LIIKAA syömistä pitkin päivää! Hei camoon kanamunaa ja maitorahkaa? Eikä kasviksia tartte nii paljoo vetää. Ihminen tulee toimeen vähemmälläkin. Turhia nämä hössötykset kasviksista yms! Syö vähemmän ja liiku kuten olet liikkunutkin. Äläkä ajattele sitä ruokaa koko aikaa. PALJON vettä.
[/quote]Muista että ihminen voi kärsiä välillä nälkääkin. Ei jääkaapille tarvitse marssia heti näläntunteen tultua. Näläntunne kun iskee, alkaa laihtuminen, eikä se syö todellakaan heti lihaksia. Ihminen joutuu kärsimään nälkää aika pitkään ennen kuin se ottaa sitä lihaksista, ja pienillä ruokamäärillä kehoa huijataan ottamaan sitä edelleen rasvavarastosta.
Miten kellään on aikaa syödä edes kolmea kertaa päivässä? Nimim. Syömällä 1-2 ateriaa päivä laihtuu ja myös pysyy hoikassa kunnossa. Ajatteletteks te päivän aikan muut ko ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:01"]
Miten kellään on aikaa syödä edes kolmea kertaa päivässä? Nimim. Syömällä 1-2 ateriaa päivä laihtuu ja myös pysyy hoikassa kunnossa. Ajatteletteks te päivän aikan muut ko ruokaa?
[/quote]
Kuinka kiire on nykynuorella, jos ei ole aikaa syödä? Eihän siihen mene kuin 10-15min.
Totuus on että stressaat tästä laihdutusasiasta liikaa. Relaa. Syö välillä mitä huvittaa, älä ole vihainen itsellesi, äläkä missään nimessä rankaise itseäsi. Pääasia että syöt 80 %:sesti oikein. Loput miten huvittaa.
Itse junnasin VUODEN samassa painossa, vaikka en syönyt lähestulkoon mitään. Sitten lopetin laihduttamisen ja kas kummaa: paino alkoi putoamaan ihan itsestään. Jälkeenpäin kun mietin, olin liian ankara itselleni. Stressihormonit ovat merkittävä syy lihomiseen ja laihtumisen vaikeuteen.
Itsellä oli kolme viikkoa sitten samat mitat ja nyt painan 69.9. Yhden viikon kyllä paino jumitti kun söin liikaa pähkinöitä.
Itse en syö välipaloja.
Syön aamulla puolikkaan purkin rahkaa pähkinärouheella ja tummasuklaahippusilla
lounaaksi syön esim avokadon, keitetyn kananmunan, kananfileen, sekä salaattia paljon
päivälliseksi syön sitten sitä mitä muukin perhe, mutta ilman pastaa tai vastaavia
illalla syön ehkä muutaman pähkinän, omenan, pari siivua juustoa
Minulla on kyllä paheena sitten jonkun aterian yhteydessä syödä pieni tummasuklaapatukka ja pari lasia cokista. Ehkä nekin kalorit olisi fiksumpaa saada jostain muusta, mutta näin pysyy herkkuhimot kurissa sen viisi päivää. Lauantaina syön mitä huvittaa ja sunnuntainakaan en hirveästi syömisiä mieti.
Näin olen aikaisemminkin pudottanut 14kg ja parasta tässä on, että ei tunnu kituutusdiietiltä vaan elämäntavalta. Eihän tämä täydellinen ruokavalio ole, mutta varmasti parempi kuin se hiilarihöttöruokavalio jota noudatin ennen.
Miksi vetää muutama pähkinä ja pari siivua juustoa? Nekin turhia,hyh! Ei siä suus tarvi koko aja jotain olla!!!
Jos syö päivällisen joskus 18.00 aikaan ja menee nukkumaan siinä 02.00 maissa niin voi vähän hiukoa jos ei mitään suuhunsa laita aamiaisen ja päivällisen välissä + pähkinöistä saa hyviä rasvoja joita ruokavaliossani on aika niukasti eikä kalsiumiakaan ihan hirveästi tule ruokavaliosta joten ne pari juustosiivua tuskin kuolettavia on.
lisää liikuntaa, rankempaa, ja pitkäkestoisempaa. Vaihtelevaa liikuntaa.
Ja ruokavaliotakin voit muunnella, ettei aina ihan samaa, ja kokeile syödä muutamana päivänä vähemmän, ja sitten taas normaalista.. jne..