KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, EN LAIHDU TÄLLÄ RUOKAVALIOLLA? MISSÄ VIKA?
Olen 70kg ja 165cm, olen nyt kaksi viikkoa noudattanut seuraavan laista ruokavaliota eikä painoni ole tippunut yhtään, pikemminkin muutama sata gramma tullut lisää??? En käsitä mitä teen väärin, auttakaa!
Tässä esimerkkipäivä:
aamupala: kahvi, vesi, rahkaa 250g tai kananmuna + hedelmä
lounas: n.100g lihaa/kanaa/kalaa + loppu lautanen salaattia ja vihanneksia (syön TODELLA paljon vihanneksia, lieneekö siinä syy? lautanen pullollaan)
välipala: hedelmä +kourallinen pähkinöitä tai kananmuna tai rahkaa 250g(maustamaton vähärasvainen aina)
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: sama kuin aamupala tai välipala.
plus välillä muutama hedelmä lisää pitkin päivää.
Lisäksi käyn kävelylenkillä n.5 kertaa viikossa reilu 3km matkan. Olen aikaisemmin onnistunut laihduttamaan 10kg samanlaisella ruokavaliolla ja en ymmärrä miksi nyt paino ei vain laske ollenkaan? syönkö liikaa hedelmiä? vai liikaa kananmunia jos niitä joskus tulee jopa 3 päivässä tai 3 kertaa päivässä rahkaa riippuen aamu-, väli- ja iltapalavalinnoista. (jos vika liika hedelmissä/rahkassa/kananmunassa/pähkinöissä niin millä muulla hyvällä ravinteikkaalla ruualla ne voisi korvata?)
Kartan perunaa/riisiä/makaroonia ja leipää koska minulle tulee niistä todella turvonnut olo.
Olen kiitollinen jos auttaisitte minua ruokavalioni kanssa oikeaas suuntaan ja huomaamaan virheet.
Kommentit (109)
Hedelmät sisältää helvetisti sokeria, kuten leipä. Hedelmät pois ja marjoja tilalle. Käytä voita. Paista ruoka voissa, lisää voita mihin vaan pystyt. Juustoja ja kerma tuotteita jos mahasi ei ole herkkä. Kookos rasva myös hyväksi. Kaloreita pitää olla reilusti, mutta älä ota niitä hiilareista vaan rasvasta. Ja taatusti laihdut.
Tossa on liikaa proteiinia. Noin paljon tarvitsee, jos treenaa kovaa monta kertaa viikkoon.
Vähennä siis proteiinimäärää. Ja kuituja voisi lisätä, kasviksista tulevat kuidut eivät toimi ihmisellä kunnolla, vähän vaikka leseitä mukaan, niin eiköhän ala homma toimimaan!
Paljon lie on kaloreita vähä rasvasessa rahkassa? Normaalissa on ainakin melko paljon. Kannattas vaihtaa vaikka jugurttiin tai jtn.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 08:27"]
Paljon lie on kaloreita vähä rasvasessa rahkassa? Normaalissa on ainakin melko paljon. Kannattas vaihtaa vaikka jugurttiin tai jtn.
[/quote]
Ja nimenomaan rasvaiseen jugurttiin. Rasvaton ruoka ei todellakaan edistä laihtumista.
Hieman naurettavaa kun jokainen kehottaa vähentämään hedelmien syöntiä. Kukaan ei varmasti ole lihonut hedelmiä syömällä. Ne ovat todella terveellisiä. Itse syön 3-4 hedelmää päivässä ja olen laihtunut siten 4 kiloa kahdessa kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 08:40"]Hieman naurettavaa kun jokainen kehottaa vähentämään hedelmien syöntiä. Kukaan ei varmasti ole lihonut hedelmiä syömällä. Ne ovat todella terveellisiä. Itse syön 3-4 hedelmää päivässä ja olen laihtunut siten 4 kiloa kahdessa kuukaudessa.
[/quote]
Täällä jossain laihdutusketjussa joku heitti, että jos kerta ne hedelmät on niiiiiiin pahasta, niin miksei noissa laihdutusohjelmissa koskaan ole ketään "olen Maija, painan 120kg, koska syön niin paljon banaania".
Niinpä.
Ruokavalio näyttää hyvältä, älä jätä niitä hedelmiä pois! Liikunnan puute. Kertoja riittävästi, mutta kilometrejä pitäisi olla tupla määrä(6km). Kirjaatko aina ylös, kun laitat jotain suuhusi? ....sieltä ne yllätykset yleensä tulee, keksi tai karkki, muutama kerta päivässä?
Lähes samassa kerhossa ollaan. Aloitin punttisalin ja liikunnan pt:n kera, liikunnalla palaa viikossa 3000 kcal, syön 1300-1400 kcal / päivä ravintoneuvojan ohjeiden mukaan, joka on lähellä samaa kuin sinun, muttei sisällä hedelmiä. Kaksi kuukautta tasan on mennyt, paino pudonnut huimat 900 g. Minulle on sanottu ettei missään nimessä saa mennä alle tuon kalorimäärän, joten mittaan ja punnitsen ja merkkaan ihan kaiken ylös, silti tämä on tuskastuttavan hidasta. Pt oli joopa sitä mieltä, että kalorimäärää pitäisi pystyä nostamaan 300 :lla / vrk. Siihen taitaa se pieninkin pudotus? AIna puhutaan säästöliekistä, mutta mitäs sitten kun paino ei lähde alaspäin, ei katoa sentit, vaan tilanne on jo yhdeksättä viikkoa lähes samassa ? En pidä tuota vajaata kilon pudotusta juuri minään, ja rupeaa kyllä turhauttamaan. Onko täällä nyt kukaan paikalla, joka ihan oikeesti osaisi sanoa, mitä hitsiä kannattaa tehdä. Laskennallisestihan painon pitäisi laskea, koska levossa (liikkumatta) kulutan tuon 1300 kcal. Joten joka viikko tulee 3000 kcal miinusta. Se taas x 8 viikkoa on 24000 kcal. Luulisi että jotakin tapahtuisi. Jos 7000 kcal vastaa yhtä kiloa (olenko ymmärtänyt oikein?) niin laskujeni mukaan painon olisi pitänyt pudota jo tässä ajassa vähintään 3 kg. Kohta iskee epätoivo.
Oletkin jo saanut paljon vinkkejä. En ole yhtään mikää asiantuntija, mutta huomasin, että minua auttoi se, että en niinkään kiinnitänyt huomiota ruokaan (toki jossain määrin) mutta liikuin suunnilleen näin: punttisalilla kerran, jumpassa kerran, pilatejsessa kerran, kävelyllä kerran ja juoksulenkillä kerran / viikko.
Seuraatko nyt painoa turhaan? Miltä peilikuvasi näyttää? Jos lihakset kasvaa, paino ei ainakaan tipu
siis. miks hitos vedätte sitä rahkaa tollaset määrät? ette kuitenkaan liikunnalla kasvata lihasta. 3 kilsan kävelyt päiväs ei ole mitään liikuntaa.
Lihakset kasvaa? Käyn inbody-mittauksessa, joka on kyllä hyvä, ja sen mukaan lihakset eivät ole kasvaneet mihinkään suuntaan, joten mikään ei tässä kropassa tunnu. Joo, ymmärtäisin, jos tilanne olisi se että lihasmassa kasvaisi, se vaikuttaisi painoon eikä harmittaisi ollenkaan, mutta mutta. Samaa löllöä peilikuvassa päivästä toiseen, se taas ottaa pannuun. En siis ole hoikka ja lihaksikas, vaan sain elokiloja reilut 12 kg stressaamalla avioeroa aikanaan, nehän ei sitten lähde pois. Vatsan ympärys yli riskirajojen ja lievä ylipaino, autsh. Vaikka enää siitä ei ole stressiä ja elämänlaatu on oikein hyvä, olin jo optimisti, kun lähdin pudottamaan painoa. Onhan se totta, että mieli on liikunnan ansiosta parempi:) Pitääkö tässä varata rasvaimu, kun tuntuu ettei muu enää pure?
Normaalipainoinen kyllä lihoaa jos syö joka päivä 3 banaanin verran ylimääräistä. Ap.kin veti joka päivä 4-5 hedelmää, se on liikaa. Yksi hedelmä per päivä on hyvä määrä. Kertoohan sekin jotain että bodarit käyttää banaaneja paljon
Minä itse laihduin liikunnalla sekä jättämällä kunnon päivällisen pois, syön silloin vain jonkun leipäpalan ja hedelmän. Lisäksi vähensin iltasyöntiäni ja lopetin myös alkoholin ja limukoiden juomisen. Samalla kaavalla teen edelleen ja paino on pysynyt kurissa.
Nää tällaiset ketjut on niin liikkiksiä - mielipiteet ovat tosia kuin persereikiä, jokaisella kun on omansa. Ja jokainen on niin varma omastaan, vaikka mitään todellista tietoa sen oman, tärkeän mielipiteen takaa ei löydykään, mutta kyllä niille läskeille voi sanoa ihan mitä vaan, se on ihan hyväksyttävää ja sallittua. Mielipiteet menevätkin täysin ristiin, yksi sanoo yhtä, toinen toista ja pari vaarallistakin vinkkiä taitaa löytyä.
Mahtui mukaan pari pakollista "laihduttaminen on yksinkertaista: syöt vain vähemmän kuin kulututat" - jankkaajaa. Ihmisiä, jotka ovat oppinen yhden lauseen ulkoa ja toistavat sitä juuri niin kuin opetetut papukaijat tekevät. Good for you.
Älä stressaa! Jos otat laihduttamisen liian vakavasti, et laihdu. Älä kyttää vaakaa! Kyllä elimistö tietää, että kun näin täpinöissä ollaan, tarvitaan paljon vararavintoa. Eli se ei luovu mistään, vaan käyttää kaikki hyväkseen... Käveleskele, lisää vähän ruokaa ja tee sellaista, mistä itse tykkäät (terveen järjen rajoissa). Kun sinulla on hyvä mieli, et keskity ruokaan liikaa ja saatat laihtua "huomaamatta".
Mun mielestä sä mätät tota proteiinia ihan liikaa. Siinä syy sun kilojen pysyvyyteen. Syöt ilmeisemmin 500-750 g rahkaa päivässä + kananmunat ja pähkinät. Laskeppa huvikses paljo siitä tulee. Proteiinikin menee läskiksi jos sitä saadaan yli tarpeen. Lisäksi missä sun rasvat on ja hyvät hiilarit? Oikeesti se sun dieetti ei kaadu siihen jos lisäät lounaalle esim. Desin riisiä. Käytä valkoista riisiä, se sulaa paremmin kuin täysjyvä jos et halua turvotusta. Ilalla näkkäriä\riisikakkuja ja leikkeleitä jotka sulaa helposti.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 09:50"]
Näyttää jatkuvalta mussuttamiselta. Jätä ainakin nuo välipalat pois. Ennen seuraavaa ateriaa saa tulla kunnon nälkä. Nälkäisenkin oppii tekemään asioita ja pitämään hermonsakin kurissa.
[/quote]
Ei sillä ole väliä kuinka usein syö, vaan sillä, paljonko syö kaloreita... hölmö.
En suosittelisi katsomaan kiloja laihduttaessa. Tärkeämpää on lähtevät sentit. Itse sain vyötäröltä -12cm viime vuonna ja kiloja TULI LISÄÄ 5kg. Lisäsin liikuntaa ja katsoin mitä söin. Ainakin sen 1500kcal päivässä, kunnon treenipäivänä 2200kcal. Eli olen nyt hoikempi, mutta painavampi.
Tiedätkö, että rasva polttaa rasvaa? Jos syöt jotain kitu ruokaa et varmana laihdu. Jätä pois hetkeksi kaikki hiilihydraatit ja lisää rasvaa. Voita. Paitelet munia runsaassa voissa, jauhelihaa ja voita/ juureksia. Kun elimistö saa tarpeeksi rasvaa se alkaa toimia.
Näin olen minä laihtunut 17 kg 7kk:ssa.