Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, EN LAIHDU TÄLLÄ RUOKAVALIOLLA? MISSÄ VIKA?

Vierailija
24.01.2014 |

Olen 70kg ja 165cm, olen nyt kaksi viikkoa noudattanut seuraavan laista ruokavaliota eikä painoni ole tippunut yhtään, pikemminkin muutama sata gramma tullut lisää??? En käsitä mitä teen väärin, auttakaa! 

Tässä esimerkkipäivä:

aamupala: kahvi, vesi, rahkaa 250g tai kananmuna + hedelmä

lounas: n.100g lihaa/kanaa/kalaa + loppu lautanen salaattia ja vihanneksia (syön TODELLA paljon vihanneksia, lieneekö siinä syy? lautanen pullollaan)

välipala: hedelmä +kourallinen pähkinöitä tai kananmuna tai rahkaa 250g(maustamaton vähärasvainen aina)

päivällinen: sama kuin lounas

iltapala: sama kuin aamupala tai välipala.

plus välillä muutama hedelmä lisää pitkin päivää.

Lisäksi käyn kävelylenkillä n.5 kertaa viikossa reilu 3km matkan. Olen aikaisemmin onnistunut laihduttamaan 10kg samanlaisella ruokavaliolla ja en ymmärrä miksi nyt paino ei vain laske ollenkaan? syönkö liikaa hedelmiä? vai liikaa kananmunia jos niitä joskus tulee jopa 3 päivässä tai 3 kertaa päivässä rahkaa riippuen aamu-, väli- ja iltapalavalinnoista. (jos vika liika hedelmissä/rahkassa/kananmunassa/pähkinöissä niin millä muulla hyvällä ravinteikkaalla ruualla ne voisi korvata?)

Kartan perunaa/riisiä/makaroonia ja leipää koska minulle tulee niistä todella turvonnut olo. 

Olen kiitollinen jos auttaisitte minua ruokavalioni kanssa oikeaas suuntaan ja huomaamaan virheet.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, hanki keittiövaaka ja punnitse ruokasi vaikka viikon ajan. Saat huomaamttasi kaloreita ihan kauheasti mm. pähkinöistä. Kourallinen on varmasti 50g= 300kcal. Viisi hedelmää esimerkiksi tekisi varmasti toisen 300kcal, banaani vielä enemmän. Jos käytätöljyä, 10ml= 90kcal. Ruokalusikallisessa on 15ml ja se on pieni tilkka jossakin salaatin päällä tai paistinpannulla.

Saat yksinkertaisesti liikaa kaloreita, vaikka hyvälaatuisista lähteistä olisivatkin. Olet sen verran pienikokoinen, että saisit syödä vain 1000kcal päivässä, jotta laihtuisit kilon viikossa. Tuokin on suuntaa antava, laskennallinen arvo. Tuskin laihtuisit kilon viikkotahdilla kuin alussa.

Vierailija
22/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laske kalorit. Ei laihduttaminen mitään avaruustiedettä ole: laihdut, kun syöt vähemmän mitä kulutat.

Ruokavaliosi on terveellinen, mutta ei kovin kevyt. Esim. hedelmissä on kyllä energiaa aika lailla, esim. banaanissa yli sata kaloria per hedelmä. Vähärasvaisessa rahkassakin on 150 kaloria/250 gramman purkki. Yhdessä kananmunassa on kaloreita noin sata, eli jos popsit niitä päivässä kolme, siitäkin kertyy jo 300 kaloria.

Ja vaikka pähkinät ovat terveellisiä, ne ovat oikea kaloripommi. Esim. kourallinen pähkinöitä on jo kuutisen sataa kaloria!

Toisin sanoen jo munista, rahkasta ja pähkinöistä saat tuossa kasaan aika hulppeasti, tuhatkunta kaloria! Päälle sitten monta hedelmää, lihaa tai kalaa pari kertaa päivässä, vihanneksia...

VÄHENNÄ siis. Ota selvää kalorimääristä, ne löytyvät helposti esim. www.fineli.fi -osoitteesta.

Kuntoilua olisi hyvä myös lisätä, kolmen kilometrin eli puolen tunnin kävely ei kuluta kuin about 1,5 kananmunan verran. Usko tai älä, se lähinnä vain lisää ruokahaluasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja

Ota käyttöön se teelusikka tai ruokalusikka, kun mittaat öljyä pannulle tai kastiketta salaattiisi. Jos hulautat pullosta suoraan, pannulle menee helposti 30ml ja taas se on 300kcal lisää eikä näy lautasella.

20

Vierailija
24/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vahva vihreä tee+CLA-kapselikombo. Juo 3L vettä ja pidennä/lisää vähän kävelylenkkejä, tee vaikka yksi niistä huomattavasti ripeämmällä tahdilla.

Vierailija
25/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla on ruokavaaka? Monesti silmämääräisesti arvioiden tulee arvioitua ruokien painot ihan väärin.

Vierailija
26/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin jonkun sortin valaistumisen! Kiitos vain kalorilaskuri vinkistä! Laitoin tuon yllä mainitun esimerkkipäiväni sinne ja huomasin kauhistukseksi että sain siitä huimat n.1900 kcal. Luulin ruokavalioni olevan hyvä ja jopa kevyt (???) mutta se ei sitä todellakaan ollut kalorilaskurin jälkeen! Huhhuh...

Miltä kuulostaisi tämmöinen ruokavalio: 

Aamupala: rahka/kananmunan valkuainen + 1 hedelmä

Lounas: edelleen sama 100g liha/kana/kala(harvemmin kalaa) + vihanneksia paljon

Välipala: ei mitään, poisjätetty.

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: marjoja

Kuulostaisiko tämä paremmalta? Vai meneeköhän jo liian kevyeksi? Aloitan ensiviikolla (kyllä, olen näitä "maanantaina alkaa dietti/liikunta tmv..") 3 krt/vk juoksulenkki(5-7km)/kuntosali 1h. 

Jos tällä lähtisi liikkeelle painokin...

Olen edelleen kauhuissani kuinka paljon syön todellasuudessa... 1900kcal ei hyvä tämmöiselle laiskamadolle!

Olen kiitollinen että kehoititte käyttämään kalorilaskuria apuna! Se avasi silmäni.

Ap

Vierailija
27/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 09:51"]

ihmisen tulisi syödä mieluiten 3-4 tunnin välein! kuitua ruokaan lisäksi! vettä 3litraa!!

[/quote]

Ihminen ei ole märehtijä jonka tarvitsisee syödä noin usein. Ja liika vesi vain kirjamellisesti kusetusta.

Minä kehoittaisin pidentämään kävelylenkkejä. 3km on vajaa puoli tuntia ja rasvanpoltto käynnistyy vasta puolen tunnin jälkeen.

Vierailija
28/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:37"]

Kai sinulla on ruokavaaka? Monesti silmämääräisesti arvioiden tulee arvioitua ruokien painot ihan väärin.

[/quote]

Komppi tälle. Kalorit ilmaistaan esim. tuolla Finelissä per sata grammaa, joten jotta voit laskea ruokasi kalorit, tietysti pitää tietää syödyn määrän paino. Jos syöt esim. 125 grammaa jotain, jossa on 86 kaloria per sata grammaa, kerrot 1,25x86. Ei se vaikeaa ole, hiukan työlästä alussa - mutta kun olet tarkka jonkin aikaa, opit itsekin arvioimaan paremmin, miten paljon tulet syöneeksi päivän mittaan.

Esim. Clas Ohlsonilta saa huokealla tarkkoja keittiövaakoja, suosittelen.

21

Vierailija
29/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:41"]

Koin jonkun sortin valaistumisen! Kiitos vain kalorilaskuri vinkistä! Laitoin tuon yllä mainitun esimerkkipäiväni sinne ja huomasin kauhistukseksi että sain siitä huimat n.1900 kcal. Luulin ruokavalioni olevan hyvä ja jopa kevyt (???) mutta se ei sitä todellakaan ollut kalorilaskurin jälkeen! Huhhuh...

Miltä kuulostaisi tämmöinen ruokavalio: 

Aamupala: rahka/kananmunan valkuainen + 1 hedelmä

Lounas: edelleen sama 100g liha/kana/kala(harvemmin kalaa) + vihanneksia paljon

Välipala: ei mitään, poisjätetty.

Päivällinen: sama kuin lounas

Iltapala: marjoja

Kuulostaisiko tämä paremmalta? Vai meneeköhän jo liian kevyeksi? Aloitan ensiviikolla (kyllä, olen näitä "maanantaina alkaa dietti/liikunta tmv..") 3 krt/vk juoksulenkki(5-7km)/kuntosali 1h. 

Jos tällä lähtisi liikkeelle painokin...

Olen edelleen kauhuissani kuinka paljon syön todellasuudessa... 1900kcal ei hyvä tämmöiselle laiskamadolle!

Olen kiitollinen että kehoititte käyttämään kalorilaskuria apuna! Se avasi silmäni.

Ap

[/quote]

Tuo kuulostaa hyvältä. Jos on kova nälkä, keitä vaikka pieni kaurapuuro rasvattomaan maitoon, siinä on 200 kaloria, mutta se vie tehokkaasti nälän 2-3 tunniksi ja antaa hyviä hiilareita ja kuituja, joita sinulla ei ole ruokavaliossa mitenkään ylettömästi. Viljojakin siis olisi hyvä olla hiukan ruokavaliossa, ja kaura olisi terveellistä muutenkin.

Tsemppiä, tuo tehoaa varmasti kun jaksat ylläpitää sitä.

21

Vierailija
30/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä osoitteessa voit valita grammat tai annoskoot, kumpikin toimii. Ja todellakin tuo liki 2000kcal kuulostaa todelta. Olen laihduttanut tuon laskurin avulla 17kg ja noudatin 4-5 aterian rytmiä. Ravitsemusterapeuttini mukaan jokainen löytää yksilöllisen rytminsä, sen olisi hyvä olla 3-6 ateriaa päivässä. Kokeile 1200 kcal:n dieettiä. 20

Vierailija
31/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähtee kokeiluun tämä uusi ruokavalio! Paljonko tuossa illalla olisi hyvä syödä marjoja? 100g vai 250g vai? Toivottavasti tämä tepsi. Ymmärsin vasta itsekin kuinka hirvittävästi olen syönyt vaikka ruoat ovatkin ollees ns. terveellisiä.

Ap

Vierailija
32/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorilaskuria en ole kokeillut, mutta minulla on toiminut hyvin kiloklubi ( http://kiloklubi.fi/ ). Sieltä näkee päivittäisten kalorimäärien lisäksi mukavasti myös mm. saako energiaa oikeassa suhteessa (siis riittävästi rasvaa & proteiineja, ovatko rasvat hyvänlaatuisia), syökö riittävästi kasviksia ja saako riittävästi kuituja. Sivustolle voi lisäksi kirjata liikuntamäärät, ja niistäkin saa palautteen, onko aerobista/liikkuvuutta/lihaskuntoa oikeassa suhteessa.

Vierailija
33/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep jep! ei kannata jättää välipalaa pois, kostaantuu päivällisellä!!!! liika kuri ja mittailut ym, ei niitä kukaan tavallinen jaksa tehdä, muutosta kannattaa tehdä kokonaisvaltaisesti ja fiksusti, kos ei halua jojoefektiä! syö n. 5x päivässä (aineenvaihdunta)

Vierailija
34/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahka on hyvä proteiinin kannalta tarviit 2g proteiinia per painokg

Vierailija
35/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on aika vähäistä. Kolme kilometriä ei ole oikein matka eikä mikään, toki riippuu hieman ihmisen lähtötasosta. 10km kävelylenkki reippaalla tahdilla, 5km hölkkälenkki, miltä kuulostaisi?

Vierailija
36/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:22"]

jep jep! ei kannata jättää välipalaa pois, kostaantuu päivällisellä!!!! liika kuri ja mittailut ym, ei niitä kukaan tavallinen jaksa tehdä, muutosta kannattaa tehdä kokonaisvaltaisesti ja fiksusti, kos ei halua jojoefektiä! syö n. 5x päivässä (aineenvaihdunta)

[/quote]

Joo, en mäkään usko mihinkään loppu elämän jatkuvaan tarkkaan mittailuun, mutta monesti avaa silmät seurata tarkasti vaikka viikon verran niitä omia kalorimääriä. Ihminen on monesti niin sokea omille syömisilleen.

Vierailija
37/109 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä jättäisin nuo hedelmät kokonaan syömättä ja söisin tilalta marjoja ja kasviksia. Lisäisin rasvaa; rasvaista kalaa (mieluummin esim. muikkuja kuin lohta), nokare voita sinne ja loraus kermaa tänne. Proteiinit kannattaa laskea, tarvitset niitä vain suositellun määrän, ylimääräinen proteiini ja hiilihydraatti lihottaa. Rasva auttaa pitämään nälän loitolla ja näin selviät vähemmällä ruokamäärällä. Viisi kertaa päivässä on ihan liikaa, kolme ateriaa päivässä riittää.

Syö ruoka hitaasti, että huomaat milloin sinulla ei ole enää nälkä. Eli älä syö niin kauan että vatsasi on täynnä vaan vain sen verran, että nälkä menee pois.

Liikuntaa myös lisää ja monipuolisempaa. Jos hölkkäät tuon 3km se on ihan hyvä, mutta jos kävelet, niin kävele tuplamatka ja reipasta tahtia ja ota vaikka sauvat mukaan. Uinti ja vesijuoksu ovat hyviä lajeja, kevyt kuntosaliharjoittelu myös, samoin jumppa. Tietysti myös pallopelit, hiihto, luistelu, kuntopyöräily .

Nukkuminen on hyvä laihdutuskeino myös, eli nuku joka yö ainakin 8 tuntia ja sitä parempi mitä useamman tunnin nukut ennen puoltayötä. Seksi on myös avuksi, jokainen akti kuluttaa naisella n. 90 kcal. Tosin kaloreita ei kannata niin kovasti laskea. Mitä vähemmän syöt hiilareita, sitä tasaisempana pysyy verensokerisi ja se taas mahdollistaa laihtumisen, koska verensokerin nousu tarkoittaa insuliinipiikkiä elimistössä ja insuliini kerää rasvaa elimistöön.

Vierailija
38/109 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli eilen vahvat mielihalut kun söin vähemmän mihin olin tottunut terveellistä ruokaa, mutta en sortunut ahmimiseen. Jatkan samaa linjaa ja ajattelin käydä puntarilla viikon välein, tai ainakin nyt aluksi katsoakseni toimiiko tämä ruokavalio vai ei. Pitäisi ainaki nesteet olla lähtenyt liikkeelle eli että vaaka näyttäisi hitusen matalamman luvun. 

Yritän pudottaa 10kg kesään mennessä sitten olisin samoissa mitoissa kun vuosi sitten jolloin olin todella tyytyväinen omaan kehooni. Reidet ja jenkkakahvat ovat ongelmakohtani. 

Ap

Vierailija
39/109 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät eivät ole kalorittomia, niistä tulee yllättävän paljon kaloreita. Ylipainoa ei ole myöskään paljon, joten ehkä syöt liikaa, ainakin niitä hedelmiä. Toisaalta joskus paino junnaa samassa, mutta sitten yhtäkkiä tulee romahdus, vaikka esim 2-3 kg. Kannattaa katsoa netistä mitä mikäkin hedelmä ym sisältää kaloreita ja kirjata kaikki syömiset ylös. Pähkinöitä ei myöskään tule syödä säkkikaupalla.

Vierailija
40/109 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:47"]

Tuli eilen vahvat mielihalut kun söin vähemmän mihin olin tottunut terveellistä ruokaa, mutta en sortunut ahmimiseen. Jatkan samaa linjaa ja ajattelin käydä puntarilla viikon välein, tai ainakin nyt aluksi katsoakseni toimiiko tämä ruokavalio vai ei. Pitäisi ainaki nesteet olla lähtenyt liikkeelle eli että vaaka näyttäisi hitusen matalamman luvun. 

Yritän pudottaa 10kg kesään mennessä sitten olisin samoissa mitoissa kun vuosi sitten jolloin olin todella tyytyväinen omaan kehooni. Reidet ja jenkkakahvat ovat ongelmakohtani. 

Ap

[/quote]

No eihän tuossa sun uudessa ruokavaliossa ole mitään järkeä! (Alle) 1000kcal! Syö enemmän tavallista ruokaa (jätä siitä entisestä pois liiat hedelmät ja viilaa vähän määriä)- Jos haluat, googlaa vaikka go fat go ja muokkaa siitä itsellesi sopivampi.

Sen lisäksi sun pitää liikkua eri tavalla. Pidä nuo kävelylenkit, mutta lisää lihaskuntoa. Ellet halua käydä salilla, käy edes jossain lihaskunto/kuntopiirijumpassa tai kahvakuulaile. Sillä ne jenkkakahvat ja reisiläskit pienenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän