Jätättekö asioita väliin maskipakon tai -painostuksen takia?
Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset. Saa nähdä, loppuuko tämä koskaan.
Kommentit (482)
En tietenkään, en ole herkkis vauva vaan aikuinen ihminen, joka kyllä kestää maskin käytön missä se onkin tarpeen tai hyödyksi (lue: sisätiloissa, joissa liikkuu muitakin ihmisiä). Jätän paljon menemisiä väliin ihan tartuntariskin minimoimiseksi, sillä perheessä on riskiryhmään kuuluvia.
Toivottavasti palstan kulkutautimyönteisillä on jokin järkeväkin peruste kannalleen. Foliohattuilu tai kiukuttelu pakkoa vastaan periaatteesta eivät sellaisia ole.
En ole jättänyt mitään asioita väliin ja tekemättä, jos vain kyseinen palvelu on ollut avoinna. En käytä maskia missään tilanteissa, sitä voidaan suositella. Käytännössä silti ei voida sitä pakottaa missään käyttämään, jotkut jaksaa paheksuvasti tuijottaa kumma kyllä ainoat valittajat ovat olleet pari iäkästä naista. Heille olen sanonut, että parempi pysyä kotona jos noin kovasti pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan oikeasti ymmärrä, mikä siinä maskissa nyt on niin kamalaa?
Ahaa, et siis lukenut sanaakaan tästä keskustelusta.
En minäkään ymmärrä mikä maskissa on kamalaa, vaikka ketjua olen lukenut. Ei täällä ole juurikaan siitä puhuttu, että mikä siinä on se hankala juttu. Itse olen työn vuoksi käyttänyt maskia jo vuosikausia, koska vaihtoehtoa ei ole. Siihen tottuu todella nopeasti. Happi kulkee ja lasitkaan ei huurru kun asettelee ne sillä tavalla, että ilma ei kierrä laseihin.
Tuntuu, että haluatte vain vastustaa, ettekä pysty sopeutumaan. Jäykkiä muutosten edessä. Tämä tulee jatkumaan hyvin pitkään ja menee vielä pahemmaksi, joten siinäpähän hakkaatte päätä seinään.
Siihen maskiin kyllä tottuu nopeasti ja sitten sitä käyttää ihan mielellään myös vapaa ajalla esim. Kaupoilla ollessa. Sen tietävät kaikki joilla maskipakko töissä.
Juuri näin. Mulla meni ehkä päivän töissä kun totuin maskiin. Nyt en edes huomaa sitä millään tavalla. Käytän sitä kaikkialla missä ihmisiä on.
Minulla on paljon turvallisempi olo ihmisten ilmoilla kun on itsellä laadukas ja hyvä maski päällä. Ilman maskia joku voi vaikka yskästä ja se olisi sitten siinä. Yskäisyn partikkelit lentää monta metriä ilmaan, vaikka miten yskisi hihaan. Enkä todellakaan luota, että ihmiset pitäisi riittäviä turvavälejä. Vaikka itse muistaa turvavälit, niin se ei riitä. Kaupassakin ryysätään ihan selän taakse kassajonossa.
Maski myös tuo minulle ison vapauden liikkua paikoissa. En halua kökkiä vain kotona seuraavaakin vuotta, vaan haluan elää ja nauttia. Siihen nähden se on hyvin hyvin pieni vaiva.
Olen jättänyt kaikki nuo yllämainitut väliin en maskien takia, vaan siksi että pelkään saavani tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja sekin aiheuttaa ahdinkoa yrityksille ja lisää työttömyyttä kun asiakkaat kaikkoavat maskien takia - ei koronan.
Näin kävi minullekin. Pe loppuivat työt ja potkut per...een! Täs iäs ei uusi hommia saa eikä minusta ole hanttihommiin kun vanha pe...ru jo. Korona vei asiakkaat ja itse en uskalla juuri mihinkään mennä kun maskin käyttö tukalaa. Töissä jo pelkäsin miten täss vieläkäy... no, kävi se mitä minun ei tarvinnut päättää... Ettäs aikalailla hankalaa tulee jatko olemaan. Vielä kun nuo rokotukset alko takkuamaan. Tässä saa kauan odotella normaalieloa... ja pelkään että se ole normaali enääkoskaan. Tämä voi olla uusi infulenssa ja joka vuosi samat näytelmät...
Tottakai on sama näytlmä joka vuosi,pandemia vaan vaihtuu.Kyllä Kiinan viruslabrasta näitä riittää ja lisääkin keksitään tarvittaessa..Eliitti nauraa käkättää linnoissaan ja normi-kansa köyhtyy köyhtymistään...
Lähinnä pidän maskitonta ihmistä idioottina, vaiva maskin käyttämiseen on niin pieni.
Joo, jätän väliin kaiken turhan ja se on ihanaa.
Ei tarvitse selitellä, miksei halua istua baarissa katsomassa idioottien dokaamista tai katsoa inhoten jengin ökylomapostauksia somesta. Hyvä näin. On kämppä, lapset ja omat vanhemmatkin hengissä (toistaiseksi, ellei joku maskiton idiootti mene tappamaan heitä kauppa jonossa. Hoitoalan opinnot etänä ja harjoittelussa maski, tietty. Eli maski olisi muutenkin päässä.
Maailmalla on nyt ärhäkkää kulkutautia liikkeellä. Se leviää pisaratartuntana. Ainoa tapa yrittää välttää sitä leviämästä on välttää pisaratartuntaa. Keinot ovat nämä. Ennen kuin saadaan rokotteet. Vaikka eihän nekään auta, jossei niitä oteta. Asennoidun niin, ettei tämä lopu koskaan, eikä mua haittaa.
Joiltakin ihmisiltä suojelu ei vaan onnistu, koska itsetuhoisuus ja murhanhimoisuus aka empatiakyvyttömyys, itseinho ja kyynisyys. Toivottavasti tauti iskee just teihin.
Ja turha tulla itkemään, että pandemiat/suojatoimet on salaliiton keksintöjä, se on jo vanha juttu,hoh hoijaa. Ainoa, mikä mua vähän haittaa, on oman ihmisinhoni lisääntyminen.
Hoitotyössä asiakkaat onneksi lapsia, vanhuksia, narkomaaneja eikä omahyväistä boomereita, joiden syytä tämä pandemia on. Asiakkaista saan voimia. Ainoa, mitä kaipaan, on teatterit, keikat ja muu elävä kulttuuri. Läheisten kanssa näemme kuten ennenkin, maskeilla, turvaetäisyyksillä ja extra käsienpesulla.
Vierailija kirjoitti:
Maskit on vaarallisia arkisessa elinympäristössä. Happivaje tuhoaa aivoja tehokkaasti. Ihmettelen miksi ihmiset suostuu moiseen.
Niin, ajattele mitä korona tekee keuhkoille. Tuhoaa ne koko loppuelämäksi. Niiden tehosta lähtee pois 20-50%. Ne arpeutuu ja muuttuu joustamattomaksi. Moni urheilija on joutunut lopettamaan urheilun, koska keuhkot ei enää toimi.
Maskia sen sijaan käytetään vain sen aikaa kun on ihmisten ilmoilla. Sitten se "happivaje" loppuu kun otat maskin pois. Koronan pilaamat keuhkot taas pysyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset
Minäkin olen jättänyt nämä väliin, mutta en maskipakon tai -painostuksen takia, vaan ihan vain vähentääkseni koronatartunnan todennäköisyyttä. Etäkursseja kyllä suoritan; niitä onkin nyt ollut hyvin tarjolla.
On se kumma, että aikuisissa ihmisissäkin on niin yksinkertaisia etteivät tajua että maski vähentää taudin leviämistä ja säästää ihmishenkiä. Siis on oikeasti olemassa niin tyhmiä henkilöitä etteivät tajua, että maskia pidetään siksi että ihmishenkiä säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa maskin käytön kanssa, pikkujuttuhan se on, mutta voi olla iso vaikutus.
Kuten näistäkin kommenteista näkee, moni käyttää moneen kertaan käytettyä maskia vain näön vuoksi. Eli pelkkää teatteria koko homma.
En käytä missään maskia ja mihinkään maskipakko-paikkaan en mene.
Ihmisten pelko ja kyttääminen ja monen ihmisen todellinen luonne on tosiaankin tässä 'pandemiassa' paljastunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa maskin käytön kanssa, pikkujuttuhan se on, mutta voi olla iso vaikutus.
Etsipä asiasta tietoa ihan itse niin saat selville että kyseessä pelkkä "pyramidihuijaus" eikä maskeista todellisuudessa ole mitään hyötyä muutoin kuin jos et aivasta hihaan.
Meinaan tukehtua maskin kanssa, en tiedä miksi. Ollaan siirrytty kokonaan käyttämään kauppakassipalvelua. Muutaman kerran olen joutunut hakemaan myymälän puolelta jotakin unohtunutta tavaraa ja voi luoja, että se kassajonossa seisominen ja odottaminen on rasittavaa.
Tuntuu, että maskien käyttö on vienyt muiltakin asiakkailta hapet aivoista, ihmiset on kassalla kuin hidastetussa filmissä.
En mene mihinkään missä on pakko käyttää maskia eli jool
Eli jos sä menet leikkaukseen niin onko sulle ok ettei kirurgi tai hoitajat käytä maskia? Sitten ne pikkuisen köhii siihen avonaiseen mahaan tms niin ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsipä asiasta tietoa ihan itse niin saat selville että kyseessä pelkkä "pyramidihuijaus" eikä maskeista todellisuudessa ole mitään hyötyä muutoin kuin jos et aivasta hihaan.
Etsipä itse asiasta tietoa. Miten luulet myös oireettomien levittävän tautia? Oireeton=ei pääsääntöisesti aivastele. Taudin etenemisestä ja rakenteesta riippuen ihmiset levittävät taudinaiheita yskimisen ja aivastelun lisäksi myös huutaessaan, puhuessaan, ja jopa hengittäessään. Tästä et tule löytämään poikkeavia, tieteeseen pohjaavia näkemyksiä muualta kuin huuhaasivustoilta tai Tegnellin kaveripiireistä.
Turvavälit, joita Suomessa on alusta lähtien suositeltu ovat koko ajan olleet riittämättömät ja perustuneet väärinkäsitykseen siitä, että tauti leviää pääasiassa suurissa pisaroissa, jotka putoavat lähialueelle. Ne eivät yksin riitä mihinkään, varsinkaan huonosti ilmastoiduissa (siis lähes kaikissa julkisissa) sisätiloissa. Miksi meillä on edelleen tartuntoja? Baarit ovat edelleen auki, koulut auki, ihmiset huohottavat maskit päässä toistensa niskaan kaupoissa, käyvät siellä isolla porukalla ja puhua pälpättävät mennessään minkä ehtivät, mahdollisesti tautisina levittävät taudinaiheita kaikkialle sisäilmaan johon se jää riittämättömän ilmastoinnin vuoksi pyörimään jopa tuntikausiksi. Kauppojen työntekijät ovat erityisen alttiita ja myös erityisen tehokkaita taudin uudelleenlevittäjiä täysin turhine visiireineen. Kesällä tartunnat saatiin laskuun ihan samasta syystä kuin kaikki muutkin vastaavanlaiset taudit silloin vähenevät; ihmiset viettävät ennemmin aikaa ulkona kuin sisällä, kotona pidetään ikkunoita ja ovia selällään, porukalla on lomat ja lapsilla koulut kiinni.
Jos tauti halutaan oikeasti nujertaa, kauppoihin ja muihin vastaaviin sisätiloihin pitäisi saada maskipakon lisäksi puhumispakko ja ovella puettavat turvakaaret, jotka huolehtivat siitä että ehdottomista minimiturvaväleistä pidetään kiinni, kun aikuisille ihmisille näyttää olevan niin tavattoman vaikeaa arvioida, paljonko se pari metriä on. Vielä vaikeampaa lienee huomioida kaupassakäynnin aikataulussa, että siellä kaupassa saattaa mennä vähän pidempään kanssaihmisiä väistellessä.
Miksi maski? Siksi, koska juuri sinä et voi tietää, eritätkö virusta ympäriinsä kailottaessasi kaupan hyllyjen välissä. Miksi maski? Siksi, että kun sekä taudin levittäjällä että ympäröivillä henkilöillä on maski, niiden hyödyt ovat suurimmillaan. Miksi maski? Koska yksinkertaisesti mitä nopeammin jengi lakkaa pelleilemästä ja ottaa homman tosissaan, sitä nopeammin päästään koko ruljanssista eroon. Nyt on koko ajan löytynyt liikaa teitä, jotka eivät tätä tunnu millään käsittävän, ja teidän vuoksi tässä kärsitään kaikki. Oikein pitkän kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tama maskikammoisuus olla samaa luokkaa kuin suomalaisten lukemattomat allergiat. Vahan naurattaa.
Törkeä kommentti.
Meinaatko että feikkasin pikkulapsena allergiani, kun koko kroppa meni punaisille kutiaville näpyille ja lopulta kokonaan tulipunaiseksi? Tai kun koivun siitepölyaikaan hengitykseni lamaantui niin, että lääkäri määräsi astmalääkettä?
Maskikammoon on helppo hoito: käyttää fyysisessä työssä 10 päivää maskia, joka päivä 8 tuntia, niin johan alkaa sujua.
Siis onko Suomessakin nykyään maskipakko? Otsikosta saa sen kuvan. En tiennytkään.
Word
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sä menet leikkaukseen niin onko sulle ok ettei kirurgi tai hoitajat käytä maskia? Sitten ne pikkuisen köhii siihen avonaiseen mahaan tms niin ei mitään ongelmaa.
En jätä käymättä maskin takia, vaan ihan siksi, että katson tällä hetkellä parhaaksi vältellä muita ihmisiä mahdollisimman paljon.