Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätättekö asioita väliin maskipakon tai -painostuksen takia?

Vierailija
20.10.2020 |

Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset. Saa nähdä, loppuuko tämä koskaan.

Kommentit (482)

Vierailija
201/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai laissa oo vielä pakkoa määrätty. En käytä maskia, mutta pidän turvavälit, pesen käsiä ja yskin hihaan. Painostus ei minuun toimi, yks muija mulkoili mua kaupassa kun en käyttänyt maskia ja kysyin että "mitä oikeen tuijotat? onko sulla jokin ongelma? kannattaskohan vetää se naama peruslukemille!"

Vierailija
202/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruin työväenopiston kurssin, jossa opetusaika olisi ollut klo 10-16. En jaksa olla kuutta tuntia maski naamalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Menen ilman maskia kaikkialle minne tahdon mennä. Jos mut poistetaan jostain väkisin kun en käytä maskia, aion viedä asian oikeuteen.

Vierailija
204/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ette usko sen tehoon, niin moni muu kuitenkin uskoo ja se, että käyttäisitte maskia, toisi meille muille vähintäänkin turvallisuuden tuntua. EIkö sillä ole mitään arvoa?"

Ihan rehellisesti, ei, minulle ei ole sillä mitään arvoa, että joku saa valheellisen turvallisuuden tunteen.

Lisäksi: valtaosa maskeista valmistetaan kiinassa, minulla ei ole mitään tarvetta laittaa rahaa kiinaan senttiäkään.

Sulle ei olekaan, mutta saattaa olla monelle yrittäjälle. Viime keväänä ei käytetty maskeja, mutta ihmiset alkoivat ihan omatoimisesti välttää paikkoja, joissa oli muita ihmisiä. Kauppakeskukset hiljenivät , kampaamot, kauneushoitolat, kuntosalit jne alkoivat laittaa lappua luukulle, koska ei ollut riittävästi asiakkaita. Olisiko silloin maskit muuttaneet tilannetta, vaikea sanoa. Valheellinen turvallisuuden tunne tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttaja menee sellaisiinkin paikkoihin, joihin jättäisi menemättä ilman tätä tunnetta. 

Se, että joku on koronapsykoosissa eikä uskalla mennä kauppaan ei ole oikeasti minun käsissäni. Minä en voi kenenkään mielenterveysongelmille mitään. Itse kävin keväällä ihan normaalisti kampaamoissa, kauneushoitoloissa ja kuntosaleilla, kuten käyn nytkin. Minä en ole se syy, miksi yrityksillä menee huonosti, vaan nämä maskipelle hysteerikot.

En väittänytkään, että se olisi sun syysi. Mutta osaatko asettua niiden yrittäjien asemaan, jotka keväällä joutuivat laittamaan lapun luukulle, koska asiakkaita oli liian vähän?  Eikä kyse ollut keväällä edes mistään maskeista?  Yrityksille ainoa merkityksellinen asia on, paljonko asiakkaat tuovat yritykseen rahaa (ei siis edes asiakkaiden lukumäärä vaan se, kuinka suurella summalla kuluttavat). Heille on ihan sama, saadaanko rahavirta firmaan maskeilla vai ilman maskeja. Vain aika näyttää, miten nyt käy, eli onko maskisuosituksista yrityksille hyötyä vai haittaa. Voihan tässä käydä nimittäin niinkin, että osa asiakkaista lakkaa käymästä juuri siksi, että pitäisi käyttää maskia, mutta vastaavasti ei tule uusia maskillisia asiakkaita riittävästi tai maskiasiakkaat käyttävät vähemmän rahaa kuin maskittomat. Kuluttajien käyttäytymistä on vaikea ennustaa. 

Keväällä rummutettiin joka tuutista, että pysykää kotona. Pahimpaan hysteria-aikaan jopa ulkoilua pidettiin "vääränä", eli ei tätä tilannetta voi mitenkään verrata siihen aikaan.

Keväällä ei tunnettu koko tautia eikä siihen oltu valmistauduttu. Silloin hysteriaan oli aihetta hetkellisesti, mutta osa porukasta on henkisesti jäänyt siihen tilaan. Ja pysyy siinä, kunnes korona häviää...eli pysyy ikuisesti.

Se, että onko maskeja keväällä tai nyt on merkityksetöntä kokonaisuudessa. Sen todistaa taudin leviäminen maskipakkomaissa.

Mä ajattelen maskiasiaa vain kuluttajien käyttäytymisen näkökulmasta. Ja kuten aiemmin kirjoitin, aika näyttää, miten kuluttajat - maskilla tai ilman - muuttavat tai ovat muuttamatta kulutustottumuksiaan. 

Vierailija
205/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette voi käyttää maskia, kun on mahdollista, että se ehkäisee tautien leviämistä? Mitä haittaa siitä teille on? (Nyt ei tarvitse niiden oikeasti ahdistuvien ja niiden jotka ei pysty maskin kanssa hengittää, tulla sanomaan mitään, tietekin on aina niitä, joille poikkeukset tulee sallia.) Jos ette usko sen tehoon, niin moni muu kuitenkin uskoo ja se, että käyttäisitte maskia, toisi meille muille vähintäänkin turvallisuuden tuntua. EIkö sillä ole mitään arvoa?

Oletko miettinyt asiaa lainkaan siltä kannalta, että maskien aiheuttama liiallinen turvallisuudentunne saa osan ihmisistä unohtamaan turvavälit, käsihygienian ja muut varotoimenpiteet? Tyhmimmät elää maskin kanssa normaalia elämää myös flunssaoireisina, "koska kyllähän se maski suojaa tartunnoilta".

Hyvä huomio. 

Tunnen hoitajan, joka ei suosittele ihmisille maskin käyttöä, koska näkee jatkuvasti miten ihmiset eivät osaa sen kanssa käyttäytyä tai käyttää sitä oikeaoppisesti. 

Hyvä kun joku ottaa elämän realiteetit huomioon sen sijaan, että tuijottaa pelkkiä laboratorio-oloissa tehtyjä tutkimustuloksia.

Olen sivutyössäni järjestyksenvalvojana nähnyt, miten ihmiset käyttää maskeja tapahtumissa. Maskipakko on kaikkein pahin, mutta myös silloin kun maskin käyttöön ei pakoteta eikä suoranaisesti painosteta, moni käyttää maskia ihan miten sattuu: Maskia kosketellaan jatkuvasti likaisin käsin, sitä pidetään välillä leuan alla, taskussa ja ties missä, ja jopa lattialle pudonnut maski laitetaan muina miehinä takaisin hengitysteiden eteen. Eikä puhettakaan siitä, että kädet desinfioitaisiin edes maskin ulkopinnan koskettamisen ja suuhun menevään ruokaan koskemisen välillä!

Olin viimeksi maanantaina töissä jalkapallo-ottelussa, jossa oli maskipakko. Kylmä ilma sai ihmisten nenät vuotamaan, ja moni maski olikin jo väliajalla sierainten kohdalta läpimärkä. Silti melkein kaikki käytti samaa maskia pelin loppuun asti. Jotkut laittoi pelin jälkeen kertakäyttömaskinsa taskuun, vaikka roskis oli ihan vieressä. Kuinkahan moni heistä otti/ottaa saman likaisen maskin uudestaan käyttöön pesemättä sitä ensin?

Mitä jos maskinkäytön kyseenalaistamisen sijaan opeteltaisiin kaikki käyttämään niitä oikein?

Vierailija
206/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että väki kulkee hengityssuojat naamalla on signaali hälytystilasta. Suomi ei ole lähelläkään hälytystilaa. Touhu on ihan naurettavaa, ja typerää, että hallitus meni tähän hypeen mukaan. Kevään linjaus olu ihan hyvä.

Juuri siksi maskien käyttö on tärkeää että siihen hälytystilaan ei jouduta, ennaltaehkäisy on avain, siinä vaiheessa on turha itkeä kun lasti on jo housuissa. Pienempi pahahan tämä on kuin kevään täyssulku.

Vierailija
207/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos koen jossain painostusta maskin käyttöön, rupean pärskimään niin johan paheksujat kaikkoaa ympäriltä.

Vierailija
208/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette voi käyttää maskia, kun on mahdollista, että se ehkäisee tautien leviämistä? Mitä haittaa siitä teille on? (Nyt ei tarvitse niiden oikeasti ahdistuvien ja niiden jotka ei pysty maskin kanssa hengittää, tulla sanomaan mitään, tietekin on aina niitä, joille poikkeukset tulee sallia.) Jos ette usko sen tehoon, niin moni muu kuitenkin uskoo ja se, että käyttäisitte maskia, toisi meille muille vähintäänkin turvallisuuden tuntua. EIkö sillä ole mitään arvoa?

Oletko miettinyt asiaa lainkaan siltä kannalta, että maskien aiheuttama liiallinen turvallisuudentunne saa osan ihmisistä unohtamaan turvavälit, käsihygienian ja muut varotoimenpiteet? Tyhmimmät elää maskin kanssa normaalia elämää myös flunssaoireisina, "koska kyllähän se maski suojaa tartunnoilta".

Hyvä huomio. 

Tunnen hoitajan, joka ei suosittele ihmisille maskin käyttöä, koska näkee jatkuvasti miten ihmiset eivät osaa sen kanssa käyttäytyä tai käyttää sitä oikeaoppisesti. 

Hyvä kun joku ottaa elämän realiteetit huomioon sen sijaan, että tuijottaa pelkkiä laboratorio-oloissa tehtyjä tutkimustuloksia.

Olen sivutyössäni järjestyksenvalvojana nähnyt, miten ihmiset käyttää maskeja tapahtumissa. Maskipakko on kaikkein pahin, mutta myös silloin kun maskin käyttöön ei pakoteta eikä suoranaisesti painosteta, moni käyttää maskia ihan miten sattuu: Maskia kosketellaan jatkuvasti likaisin käsin, sitä pidetään välillä leuan alla, taskussa ja ties missä, ja jopa lattialle pudonnut maski laitetaan muina miehinä takaisin hengitysteiden eteen. Eikä puhettakaan siitä, että kädet desinfioitaisiin edes maskin ulkopinnan koskettamisen ja suuhun menevään ruokaan koskemisen välillä!

Olin viimeksi maanantaina töissä jalkapallo-ottelussa, jossa oli maskipakko. Kylmä ilma sai ihmisten nenät vuotamaan, ja moni maski olikin jo väliajalla sierainten kohdalta läpimärkä. Silti melkein kaikki käytti samaa maskia pelin loppuun asti. Jotkut laittoi pelin jälkeen kertakäyttömaskinsa taskuun, vaikka roskis oli ihan vieressä. Kuinkahan moni heistä otti/ottaa saman likaisen maskin uudestaan käyttöön pesemättä sitä ensin?

Mitä jos maskinkäytön kyseenalaistamisen sijaan opeteltaisiin kaikki käyttämään niitä oikein?

Maskin oikeaoppinen käyttö on usein niin hankalaa, että se jää monelta tekemättä vaikka kaikki siihen liittyvät säännöt olisi hyvin tiedossa.

Meillä on töissä maskipakko, eikä varmaan kukaan meistä ole ensimmäisen päivän jälkeen yrittänyt käyttää maskia ohjeiden mukaan. Syyllistyn itsekin jatkuvasti räikeisiin virheisiin. Mun on esim. pakko korjata maskin asentoa käsilläni monta kertaa tunnissa, koska en saa sitä pysymään paikallaan vaan se liikkuu aina niin että silmälasieni linssit huurustuu enkä lopulta näe mitään. En voi tehdä työtäni sokeana, eikä mulla ole oikeasti mahdollisuutta desinfioida käsiä joka välissä, koska siihen käytetty aika olisi pois tehokkaasta työajasta. Olen pelkkä keikkatyöläinen ja jos heittäydyn hankalaksi, mulle ei enää tarjota työvuoroja vaan tilalleni otetaan joku muu. Siksi käytän maskia suht huolettomasti, vaikka tiedän kyllä miten sitä kuuluisi käyttää.

Vierailija
209/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä väliin mitään ”maskipainostuksen” vuoksi vaan pandemian vuoksi. Minusta maskinkäyttö ei ole vaikeaa, tekeväthän monet sen kanssa töitä tropiikissakin myös normaalisti. Aivan tolkutonta on joidenkin draama tähän liittyen ja se on minusta maskihommaa paljon vaikeampi käsittää.

Pandemia on kurja asia ja teen mieluusti kaikkeni säästääkseni terveydenhuollon kustannuksia ja ihmishenkiä enkä luokittele tässä perussairaita, iäkkäita jne. erikseen. Jokainen elämä on arvokas.

Keksin kyllä tekemistä, joka ei levitä tautia ja välttämättömän tekemisen suhteen teen varotoimet, jotta en levitä tautia. Nämä teen antamatta niille liikaa painoarvoa. Ihmiset ovat selvinnet epidemioista, luonnonkatastrofeista, sodista.. Tästäkin selvitään, mutta siitä ei, että minä minä minä on niin tärkeä, että ei ole kykyä nähdä yhteistä hyvää tai jokaisen ihmisarvoa.

Vierailija
210/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien tarkoitus on ennen muuta suojata muita. Kuulostaa todella itsekeskeiseltä ylpeillä sillä, ettei maskia käytä. Pahasti hengitysvaikeuksista kärsivät ovat sitten erikseen, mutta teidän periaatteellinen vastustuksenne vaikuttaa piittaamattomalta.

Virusta erittyy ilmaan myös puhuessa. Siksi maski on tarpeellinen myös oireettomalla. Se ei ole täydellinen suoja mutta parempi kuin ei mitään.

Tässä jutussa lisää: ”Koska se pystyy infektoimaan nenän ja kurkun, me käytännössä syljemme sitä puhuessamme.”

Minä en ainakaan ylpeile sillä. Olen vastannut aloituksen kysymykseen, ja selittänyt miksi en halua pitää maskia. Tämä ei ole mikään ylpeilynaihe eikä periaatekysymys. Yksinkertaisesti valitsen mieluummin konsertin tai ostosressun jättämisen väliin, kun menen maski päässä.

Vierailija
211/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Mä en tajua, mikä ihme ihmisillä on näin hanakasti maskeja vastaan? Jos on ihan oikeasti se tilanne, ettei maskia pysty käyttämään esim. niin pahan ahdistuksen tai sairauden takia, niin fine, ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun jotkut mulkoilee ja jos yritetään pakottaa maskia käyttämään. Mutta se, että ihan vaan periaatteesta ollaan maskia vastaan - sitä en ymmärrä. Tai "kokeillaan" maskia 5 minuuttia ja todetaan, että en tykkää ja se on sitten "hirveän ahdistavaa". Ymmärrän oikean ahdistuksen, mutta mitenkään voi uskoa, että niin monella sellainen maskista tulee.

Kyllä minuakin maski alkuun häiritsi ja se oli vaikea muistaa pitää mukana, mutta pian siihen kuitenkin tottui. Nyt vaan välillä tulee kuuma maskissa, mutta jos olisin välinpitämättömämpi, niin toki siinä vaiheessa varmaan vaan ottaisin sen pois. Se on kuitenkin tosi harvoin ja vain silloin, jos sitä joutuu pitämään pidempään tai jos muuten tulee tosi kuuma.

Ja minä taas en tajua, miksi et ymmärrä, vaikka olet lukenut tämän ketjun? Täällähän näitä syitä on selitetty.

Jotkut haraavat toki vain periaatteen vuoksi vastaan, koska eivät pidä pakottamisesta ja säännöistä. Näitäkin ihmisiä on aina, oli asia mikä hyvänsä.

Mun mielestä ulkonaliikkumiskiellot, julkisten tilojen sulut, liikkumisrajoitukset ja yleiset maskipakot ovat niin järeitä ja yksilönvapautta rajoittavia toimia, että tarvitaan vähän enemmän kuin MAHDOLLISUUS ehkäistä taudin levittämistä, ennen kuin näitä voin kannattaa. Jos kiistatonta näyttöä ei ole, että hyödyt ovat huomattavasti suuremmat kuin haitat, ei voida edellyttää näitä asioita pakolla.

Maskinkäyttö on jokaisen yksityisasia ja oma päätös, eikä muiden pidä siihen painostaa.

Turvallisuudentunne on subjektiivinen asia. Jollekin se tulee siitä, että toinen pitää maskia. Toiselle siitä, että muut peittävät hiuksensa huivilla. Toiselle siitä, ettei kylillä kulje ulkomaalaisen näköisiä ihmisiä. Toisille maskit näyttävät uhkaavilta ja pelottavilta. Siinä on rajansa, kuinka paljon voi vaatia muilta oman turvallisuudentunteen takia, jos tarkoitus ei ole millään tavalla uhata tai vahingoittaa toista, vaan elää rauhassa omaa elämää ja huolehtia omista asioista.

Vierailija
212/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Mä en tajua, mikä ihme ihmisillä on näin hanakasti maskeja vastaan? Jos on ihan oikeasti se tilanne, ettei maskia pysty käyttämään esim. niin pahan ahdistuksen tai sairauden takia, niin fine, ymmärrän, että tuntuu pahalta, kun jotkut mulkoilee ja jos yritetään pakottaa maskia käyttämään. Mutta se, että ihan vaan periaatteesta ollaan maskia vastaan - sitä en ymmärrä. Tai "kokeillaan" maskia 5 minuuttia ja todetaan, että en tykkää ja se on sitten "hirveän ahdistavaa". Ymmärrän oikean ahdistuksen, mutta mitenkään voi uskoa, että niin monella sellainen maskista tulee.

Kyllä minuakin maski alkuun häiritsi ja se oli vaikea muistaa pitää mukana, mutta pian siihen kuitenkin tottui. Nyt vaan välillä tulee kuuma maskissa, mutta jos olisin välinpitämättömämpi, niin toki siinä vaiheessa varmaan vaan ottaisin sen pois. Se on kuitenkin tosi harvoin ja vain silloin, jos sitä joutuu pitämään pidempään tai jos muuten tulee tosi kuuma.

Ja minä taas en tajua, miksi et ymmärrä, vaikka olet lukenut tämän ketjun? Täällähän näitä syitä on selitetty.

Jotkut haraavat toki vain periaatteen vuoksi vastaan, koska eivät pidä pakottamisesta ja säännöistä. Näitäkin ihmisiä on aina, oli asia mikä hyvänsä.

Mun mielestä ulkonaliikkumiskiellot, julkisten tilojen sulut, liikkumisrajoitukset ja yleiset maskipakot ovat niin järeitä ja yksilönvapautta rajoittavia toimia, että tarvitaan vähän enemmän kuin MAHDOLLISUUS ehkäistä taudin levittämistä, ennen kuin näitä voin kannattaa. Jos kiistatonta näyttöä ei ole, että hyödyt ovat huomattavasti suuremmat kuin haitat, ei voida edellyttää näitä asioita pakolla.

Maskinkäyttö on jokaisen yksityisasia ja oma päätös, eikä muiden pidä siihen painostaa.

Turvallisuudentunne on subjektiivinen asia. Jollekin se tulee siitä, että toinen pitää maskia. Toiselle siitä, että muut peittävät hiuksensa huivilla. Toiselle siitä, ettei kylillä kulje ulkomaalaisen näköisiä ihmisiä. Toisille maskit näyttävät uhkaavilta ja pelottavilta. Siinä on rajansa, kuinka paljon voi vaatia muilta oman turvallisuudentunteen takia, jos tarkoitus ei ole millään tavalla uhata tai vahingoittaa toista, vaan elää rauhassa omaa elämää ja huolehtia omista asioista.

Amen. Ei lisättävää, niin tyhjentävä vastaus.

Vierailija
213/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ette usko sen tehoon, niin moni muu kuitenkin uskoo ja se, että käyttäisitte maskia, toisi meille muille vähintäänkin turvallisuuden tuntua. EIkö sillä ole mitään arvoa?"

Ihan rehellisesti, ei, minulle ei ole sillä mitään arvoa, että joku saa valheellisen turvallisuuden tunteen.

Lisäksi: valtaosa maskeista valmistetaan kiinassa, minulla ei ole mitään tarvetta laittaa rahaa kiinaan senttiäkään.

Sulle ei olekaan, mutta saattaa olla monelle yrittäjälle. Viime keväänä ei käytetty maskeja, mutta ihmiset alkoivat ihan omatoimisesti välttää paikkoja, joissa oli muita ihmisiä. Kauppakeskukset hiljenivät , kampaamot, kauneushoitolat, kuntosalit jne alkoivat laittaa lappua luukulle, koska ei ollut riittävästi asiakkaita. Olisiko silloin maskit muuttaneet tilannetta, vaikea sanoa. Valheellinen turvallisuuden tunne tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttaja menee sellaisiinkin paikkoihin, joihin jättäisi menemättä ilman tätä tunnetta. 

Kevään tilanne oli ihan eri kuin nyt. Silloin maamme oli poikkeustilassa, olimme aivan uuden uhan edessä, kukaan ei tiennyt, mitä tulisi tapahtumaan ja milloin sairastuneet täyttäisivät jokaisen Suomen vuodepaikan. Kaikki oli kiinni ja kaupungit autioita. Ei siinä olisi maskeilla ollut mitään merkitystä. Itsekään en liikkunut missään 2,5 kuukauteen!

Nyt tiedämme enemmän ja yritämme varovaisesti elää normaalia elämää, sikäli kun se on turvavälien, karanteenien ja rajoitusten vuoksi mahdollista. Toiset kokevat maskin käytön perustelluksi ja toiset eivät. Miksi ei voi tyytyä siihen, että se on jokaisen oma asia? Miksi pitää painostaa, uhkailla ja nimitellä muita? Eikö nyt juuri pitäisi yrittää luoda yhteishenkeä?

Vierailija
214/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jäi välistä silmälasiliikkeessä asiointi, kun en halunnut / kehdannut mennä sinne maskitta.

Vierailija
215/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja sekin aiheuttaa ahdinkoa yrityksille ja lisää työttömyyttä kun asiakkaat kaikkoavat maskien takia - ei koronan.

No mikä siinä maskin käytössä on niin kamalaa? Meneekö pikkuisella meikki suttuun, kasvot ei näy tarpeeksi hyvin miehien miellyttämistä ajatellen? Mä en ymmärrä miks maskien takia mikään katoaisi. Minä ainakin lopetin julkisten käytön ja kaupoissa, kirjastossa,kahviloissa... pyörimisen, koska maskipakkoa EI ole.

Edelleen, MIKSI se häiritsee ettei joku mene maskipaikkoihin? Parempihan se teille maskinaamoille on mitä vähemmän porukkaa, etenkin kun maskien tehosta ei tosiaan sitä näyttöä ole..

Vierailija
216/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevään tilanne oli ihan eri kuin nyt. Silloin maamme oli poikkeustilassa, olimme aivan uuden uhan edessä, kukaan ei tiennyt, mitä tulisi tapahtumaan ja milloin sairastuneet täyttäisivät jokaisen Suomen vuodepaikan. Kaikki oli kiinni ja kaupungit autioita. Ei siinä olisi maskeilla ollut mitään merkitystä. Itsekään en liikkunut missään 2,5 kuukauteen!

Nyt tiedämme enemmän ja yritämme varovaisesti elää normaalia elämää, sikäli kun se on turvavälien, karanteenien ja rajoitusten vuoksi mahdollista. Toiset kokevat maskin käytön perustelluksi ja toiset eivät. Miksi ei voi tyytyä siihen, että se on jokaisen oma asia? Miksi pitää painostaa, uhkailla ja nimitellä muita? Eikö nyt juuri pitäisi yrittää luoda yhteishenkeä?

En minäkään ymmärrä painostusta, uhkailua enkä nimittelyä. Varsinkaan nyt, kun on ihan mahdollista hankkia sellaisia suojavarusteilla, joilla voi suojata itse itsensä. Jos ihan ehdottomasti haluaa lähteä shoppailemaan, kampaajalle tai vaikka teatteriin, ei se kympin investointi voi olla niin suuri, että budjetti menisi siitä nurin. Kuluttajat kuitenkin itse päättävät, mitä tekevät. Ja yrityksiä kiinnostaa vain ja ainoastaan kassavirta. Yrityksiä ei kiinnosta, onko asiakkailla maskit vai ei. 

Vierailija
217/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien tarkoitus on ennen muuta suojata muita. Kuulostaa todella itsekeskeiseltä ylpeillä sillä, ettei maskia käytä. Pahasti hengitysvaikeuksista kärsivät ovat sitten erikseen, mutta teidän periaatteellinen vastustuksenne vaikuttaa piittaamattomalta.

Virusta erittyy ilmaan myös puhuessa. Siksi maski on tarpeellinen myös oireettomalla. Se ei ole täydellinen suoja mutta parempi kuin ei mitään.

Tässä jutussa lisää: ”Koska se pystyy infektoimaan nenän ja kurkun, me käytännössä syljemme sitä puhuessamme.”

Huoh. Social distancing on ensisijainen ohje. Koko ajan on sanottu että maskia ei saa pitää minään turvariepuna, on väärin ajatella että väkijoukkoihin meneminen on turvallista kun on maski. Jokainen joka on mennyt museoon, teatteriin jne ilman esim. työnantajan määräystä on tehnyt väärin, koska pakollisia nuo hömpötykset ovat vain harvoille.

Kohta on täälläkin sama tilanne kuin Tsekeissä missä on maskipakko ja ihmiset sitten sen rätin turvin parveilevat ja kappas, nyt yli 10000 tartuntaa per päivä (väkiluku 2x Suomen väkiluku).

Vierailija
218/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski on tuonut räkijät ja kakojat takaisin liikenteeseen. Koko kevät, kesä ja alkusyksy busseissa oli hiirenhiljaista, mutta nyt flunssaiset ovat palanneet julkisille paikoille. Tänäänkin bussissa välillä Meilahti-Kamppi 2 tyyppiä yski ja kakoi oikein tyrät rytkyen. Sitten se maski syrjään ja nenäliinalla rään pyyhintä ja maski takaisin ja sama toistui tuolla 10min matkalla useita kertoja. Ah niin hygieenistä.

Vierailija
219/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskeja vastustavat haluavat koronavirusta pelkäävien pysyvän kotona ja lopettavan kuluttamisen. 

No, tehän pysytte muutenkin kotonanne. Voi luoja... ettehän te antais muidenkaan lähteä mihinkään "turhaan", ettei vaan korona leviä.

Niiille, jotka pysyvät kotona, on yks p**skan hailee, käyttääkö joku maskia vai ei. Maskia käyttävät taas eivät pysy kotona vaan käyvät kuluttamassa. Maskeja vastustavat haluavat nimenomaan maskeja käyttävät pysymään kotona ja lopettavan kuluttamisen. 

Näin internetin aikaan voi kotona kuluttaa 24/7, toisin kuin jossain tuppukylän main streetillä.

Vierailija
220/482 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskeja vastustavat haluavat koronavirusta pelkäävien pysyvän kotona ja lopettavan kuluttamisen. 

No, tehän pysytte muutenkin kotonanne. Voi luoja... ettehän te antais muidenkaan lähteä mihinkään "turhaan", ettei vaan korona leviä.

Niiille, jotka pysyvät kotona, on yks p**skan hailee, käyttääkö joku maskia vai ei. Maskia käyttävät taas eivät pysy kotona vaan käyvät kuluttamassa. Maskeja vastustavat haluavat nimenomaan maskeja käyttävät pysymään kotona ja lopettavan kuluttamisen. 

Näin internetin aikaan voi kotona kuluttaa 24/7, toisin kuin jossain tuppukylän main streetillä.

Joo, tavaraan ja ravintolaruokaan, mutta ei juuri muuhun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi