Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana en ymmärrä tämän alan jatkuvaa haukkumista. Ihan hyvä duuni kyseessä ja itse olen ainakin saanut sanella ehdot työnantajalle enkä ole työpaikoilla tehnyt edes 100% työaikaa. Työpaikat tosi monipuolisia. Palkka on ihan ok, yksityisellä voi neuvotella itselleen paremmat liksat vaikka aina väitetään, että siellä muka huonommat. Tiedän monia yksityisellä olevia hoitajia hyvillä liksoilla. Julkisella puolella on tietenkin omat etunsa.
Harmittaa kun jotkut alalle sopimattomat hoitajat lyttäävät koko alan vaikka kyse on vaan siitä etteivät he itse sovi alalle. Toki tällä alalla on varmastikin huonoja työpaikkoja myös enkä minäkään huonoihin paikkoihin astuisi jalallanikaan. Olen onneksi tähän mennessä ollut vain hyvissä työyhteisöissä.
Viimeisen kappaleesi ensimmäinen lause jo kertoo jotain siitä, miksi hoitoalan jaksamis- ja palkkausongelmat tulevat jatkumaan maailmanloppuun asti. Eli työtahtia ja muita oloja kritisoivat ovat "joitain alalle sopimattomia hoitajia". Just.
Olen tässä vuosien mittaan nähnyt useita iloisena alalle tulleita ihmisiä sekä päteviä vanhoja konkareita, jotka pitäisivät itse hoitotyöstä kovastikin mutta jotka vaan ovat todenneet että saman palkan saa helpommallakin ja terveyttään menettämättä. Homma menee koko ajan sairaammaksi, eikä asiaa auta ilmaista ylityötä tekevät kollegat, ja alan ongelmien työntämistä kriittisempien sopimattomuuden syyksi.
Tämä ongelma ei todellakaan ole pelkästään hoitoalalla, vaan ihan kaikilla aloilla. Itse työskentelen sote-alalla edelleen, työnkuva vähän muuttunut mutta samat ongelmat. Liian paljon työtä palkkaan ja käytettävissä olevaan aikaan verrattuna.
Helposti sokeutuu vain oman työn ongelmille ja sitten valitetaan kun hoitotyö on kuormittavaa. Itse taidan vaihtaa takaisin sairaanhoitajaksi, koska mielestäni se oli silti inhimillisempää kuin tämä asiantuntijatyö.
Sellaiselle, joka ei pohjimmiltaan kiinnosta 😉
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettaja. Akateeminen ammatti, surkea palkka, kamalat työolot, kohtuuttomat vaatimukset ja paineet työpaikalla.
Eikös sama palkka kuin sh:lla? Ainakin peruspalkan suhteen (2300-2400€)?
Naisen kannattaa tarkkaan miettiä myös sovinistisia miesten aloja, koska hyvästä osaamisesta huolimatta väärä sukupuoli voi estää työllistymisen jo harjoittelupaikoista lähtien. Toinen asia, viihtyykö tällaisessa huonon viestinnän kulttuurissa. Sosiaaliselle naiselle voi olla ihan myrkkyä, kun työkaverit ovat mykkiä ja kyräileviä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat unohatavat myös sen asian, että heidän palkan maksaa yleensä veronmaksajat.
Insinööri-AMK voi tuottaa yritykselle RAHAA suuria summia, joten saakin itse myös isomman korvauksen.
Toisaalta ymmärrän hoitajien narinan, koska lääkärit saavat niin suuria summia. Sitä voisi tasata vähän. Hoitajille vähän enemmän, lääkäreille vähän vähemmän (toki lääkärin palkka PITÄÄ olla suurempi kuin sairaanhoitajan, mutta ei moninkertainen tarvitse olla)
Lääkärien palkat ovat Suomessa jo nyt melkein puolet pienempiä kuin esim. muualla Euroopassa tai Amerikassa. Siinä vaiheessa kun päälle 12 vuoden kouluttautumisesta, kaiken oman vapaa-ajan uhraamisesta, henkisestä kuormituksesta ja ihmisten hengen ja/tai elämänlaadun pelastamisesta aletaan maksaa VIELÄKIN vähemmän korvausta, niin minä ainakin pakkaan laukut ja muutan koko perheen kanssa ulkomaille. Sellaiseen paikkaan, missä omalla ahkeruudella ansaitun rahan saa itse pitää, eikä sitä pidetä jonain rikoksena että vaurastuu.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettaja. Akateeminen ammatti, surkea palkka, kamalat työolot, kohtuuttomat vaatimukset ja paineet työpaikalla.
Kuvailetko myös mitä ne paineet ovat? Mitä tulospaineita on lastentarhan opettajalla? Tuleeko potkut, jos lapsi x ei opi lukemaan tms?
Vierailija kirjoitti:
eikö muka biologeille ole töitä?
Kyllä ainakin meidän firmassa on jatkuvasti auki paikkoja mikro/molekyylibiologeille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat unohatavat myös sen asian, että heidän palkan maksaa yleensä veronmaksajat.
Insinööri-AMK voi tuottaa yritykselle RAHAA suuria summia, joten saakin itse myös isomman korvauksen.
Toisaalta ymmärrän hoitajien narinan, koska lääkärit saavat niin suuria summia. Sitä voisi tasata vähän. Hoitajille vähän enemmän, lääkäreille vähän vähemmän (toki lääkärin palkka PITÄÄ olla suurempi kuin sairaanhoitajan, mutta ei moninkertainen tarvitse olla)
Lääkärien palkat ovat Suomessa jo nyt melkein puolet pienempiä kuin esim. muualla Euroopassa tai Amerikassa. Siinä vaiheessa kun päälle 12 vuoden kouluttautumisesta, kaiken oman vapaa-ajan uhraamisesta, henkisestä kuormituksesta ja ihmisten hengen ja/tai elämänlaadun pelastamisesta aletaan maksaa VIELÄKIN vähemmän korvausta, niin minä ainakin pakkaan laukut ja muutan koko perheen kanssa ulkomaille. Sellaiseen paikkaan, missä omalla ahkeruudella ansaitun rahan saa itse pitää, eikä sitä pidetä jonain rikoksena että vaurastuu.
Kreikassa on paljon alemmat palkat ja lisäksi jokainen vastavalmistunut on velvoitettu työskentelemään valtion määräämässä paikassa pari vuotta..
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaa tarkkaan miettiä myös sovinistisia miesten aloja, koska hyvästä osaamisesta huolimatta väärä sukupuoli voi estää työllistymisen jo harjoittelupaikoista lähtien. Toinen asia, viihtyykö tällaisessa huonon viestinnän kulttuurissa. Sosiaaliselle naiselle voi olla ihan myrkkyä, kun työkaverit ovat mykkiä ja kyräileviä.
Naiset nimenomaan etenevät miesvaltaisilla aloilla ihan vain sen takia että ovat naisia, ei osaamisella niin väliä kunhan firman diversiteettiluvut kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin koulutus on vain 6,5 vuotta. Erikoistuminen on palkallista työtä. Tervemenoa USA:han niin näet, että siellä ei ole sosiaaliturvaa, eikä kerry myöskään eläkettä. Ei ole päivähoitoa, vanhempainvapaita, opintotukea ym. Jos et ole rikkaasta perheestä, et välttämättä edes olisi päässyt lääkäriksi USA:ssa. Suomi on kouluttanut sinut lääkäriksi verovaroista, joten suuta kannattaa vähän pitää pienemmällä.
Biologian maisteri. Ne jotka tunnen , ovat aikuisena kaikki tyottöminä, samoin monet muuskot ja media-asistentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa LÄÄKÄRI OPISKELEE ILMAISEKSI, VERONMAKSAJIEN RAHOILLA
Poliisi. Palkka on surkea. Lisäksi poliisin töitä saat tehdä myös esim. Oikeustieteen tutkinnolla, jonne on helpompi päästä opiskelemaan ja palkkaus aivan toinen.
Opettaja. Lapset on ihania, mutta kaikki muu... opettajia syyllistetään loputtomiin "lyhyistä päivistä" ja heille voi kasata mitä vaan töitä lisää, koska hehän ehtivät lyhyiden päivien lisäksi tehdä nekin. Kaikilla muilla ammattiryhmillä on oikeus kieltäytyä töistä, opettajilla ei. Koska ne lyhyet työpäivät ja lomat. Palkankorotuksetkin on heikot, koska lomat... Olen miettinyt, että kuinka moneen kertaan niistä lomista pitää "maksaa". Ensin alipalkkauksena jopa julkisen sektorin sisällä. Sen jälkeen vielä loputon potkiminen päähän ja syyllistäminen. Jos sosiaalityöntekijän lähtöpalkka on jo se noin 3300, niin miksi luokanopettajan on 2600-2700? Koska lomat. Ei saisi sen päälle sitten vielä erikseen vedot lomiin, kun kerran ne jo palkassa näkyy noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin koulutus on vain 6,5 vuotta. Erikoistuminen on palkallista työtä. Tervemenoa USA:han niin näet, että siellä ei ole sosiaaliturvaa, eikä kerry myöskään eläkettä. Ei ole päivähoitoa, vanhempainvapaita, opintotukea ym. Jos et ole rikkaasta perheestä, et välttämättä edes olisi päässyt lääkäriksi USA:ssa. Suomi on kouluttanut sinut lääkäriksi verovaroista, joten suuta kannattaa vähän pitää pienemmällä.
Heh. Sinä voit ärhennellä niin paljon kuin haluat, mutta se tosiasia ei silti muutu, että jos lääkärien palkkoja lähdetään laskemaan niin vastavalmistuneet pakollisen terkkavuoden suorittaneet alkavat suunnata suuressa määrin ulkomaille. Tiedän itsekin heti useamman viime keväänä valmistuneen, jotka katselevat jo nyt asuntoja keski-euroopasta ja aikovat lähteä sinne saman tien, kun tilanne sen mahdollistaa. Sekö on sitten toivottava tilanne mielestäsi, että ne verovaroilla kustannetun kalliin koulutukse käyneet ammattilaiset suunnataan suoraan älyvuotona muille valtioille? Se on vaan kysynnän ja tarjonnan laki, että arvokasta taitoa omaava vie erityisosaamisensa sinne, missä siitä saa hyvän korvauksen.
Ja kyllä niitä köyhien tai vähävaraisten perheiden nuoria koulutetaan Amerikassakin lääkäreiksi ihan samalla tavalla, opintolainaa saa sielläkin lukukausimaksuja varten. Ja jos on oikein lahjakas ja menestynyt opiskelija, niin voi saada stipendin jolla pääsee opiskelemaan ilmaiseksi. Ahkeruudesta ja taidokkuudesta palkitaan siis, kuten kuuluukin.
Mitä se sairaanhoitajan työhön vaikuttaa hokeminen,: palkka tulee verorahosita. Ihan samalla tavalla töitä tehdään yksityisellä klinikalla, ihan samaa työtä. Pahimmista riitelijöistä toki pääsee helpommin eroon. Mutta he eivät edes tule ykstyiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Sinä voit ärhennellä niin paljon kuin haluat, mutta se tosiasia ei silti muutu, että jos lääkärien palkkoja lähdetään laskemaan niin vastavalmistuneet pakollisen terkkavuoden suorittaneet alkavat suunnata suuressa määrin ulkomaille. Tiedän itsekin heti useamman viime keväänä valmistuneen, jotka katselevat jo nyt asuntoja keski-euroopasta ja aikovat lähteä sinne saman tien, kun tilanne sen mahdollistaa. Sekö on sitten toivottava tilanne mielestäsi, että ne verovaroilla kustannetun kalliin koulutukse käyneet ammattilaiset suunnataan suoraan älyvuotona muille valtioille? Se on vaan kysynnän ja tarjonnan laki, että arvokasta taitoa omaava vie erityisosaamisensa sinne, missä siitä saa hyvän korvauksen.
Ja kyllä niitä köyhien tai vähävaraisten perheiden nuoria koulutetaan Amerikassakin lääkäreiksi ihan samalla tavalla, opintolainaa saa sielläkin lukukausimaksuja varten. Ja jos on oikein lahjakas ja menestynyt opiskelija, niin voi saada stipendin jolla pääsee opiskelemaan ilmaiseksi. Ahkeruudesta ja taidokkuudesta palkitaan siis, kuten kuuluukin.
Se on kutsumusammatti! Haluat auttaa ja hoitaa ihmisiä. Ethän opiskele lääkäriksi sen takia, että haluat paljon RAHAA? Paljon on ihmisiä, jotka haluaisivat lääkäriksi, ja tyytyisivät pienempään palkkaan, koska se olisi heille oikea kutsumusammatti. Sen sijaan sinun kaltaiset ahneet porvarit, narsistiset p*skiaiset lukevat lääkäriksi vain sen takia, että saisi paljon fyrkkaa. Pääsykokeet pitää uudistaa ja niihin sisällyttää psykologiset testit, että onko todella soveltuva alalle ja omaa hyvät sosiaaliset taidot jne.
Määrätään laki: jos veronmaksajat maksavat koulutuksen, niin valtio määrää, missä olet töissä ensimmäiset 2 vuotta. Näin poistuu ongelma seuduilla, joihin on vaikea saada lääkäriä. Jos maksat koulutuksesi ITSE joko Suomessa tai ulkomailla, saat vapaasti valita, mihin menet aluksi töihin.
Luokanope. Ei ole enää entisajan hohtoa ja arvostus alaa kohtaan ropisee kokoajan säästöjen myötä. Uudet OPS:t hullut. Töihin pääsykään ei ole niin sanottua että saa vakiviran kesälomineen.
Jääkiekkous. Huono ala korona-aikaan