Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi. Surkea palkka ja selkänahka verellä joka päivä töis.
Vielä tämä korona.....
Ei ainakaan itselläni päde. Töissä on ihan mukava työtahti, välillä jopa lepposaa. Palkka on ihan keskivertohyvä.
T: hoitaja
Kiinteistönvälittäjä / asuntomyyjä: ei pohjapalkkaa, aina töissä, vaativia asiakkaita, iso vastuu, provisiopalkalla ei elä ellet ole 'huippumyyjä' (joita on ehkä 1% kaikista).
Lastentarhanopettaja. Kai se on sanottu jo? Yliopistokoulutus ja palkka keskimäärin 2400€ kuussa. Sama kuin peruspalkka lähihoitajalla kaikkien ikälisien kanssa, jota voi sentään nostaa viikonloppu ja vuorotyöllä.
Sairaanhoitajana en ymmärrä tämän alan jatkuvaa haukkumista. Ihan hyvä duuni kyseessä ja itse olen ainakin saanut sanella ehdot työnantajalle enkä ole työpaikoilla tehnyt edes 100% työaikaa. Työpaikat tosi monipuolisia. Palkka on ihan ok, yksityisellä voi neuvotella itselleen paremmat liksat vaikka aina väitetään, että siellä muka huonommat. Tiedän monia yksityisellä olevia hoitajia hyvillä liksoilla. Julkisella puolella on tietenkin omat etunsa.
Harmittaa kun jotkut alalle sopimattomat hoitajat lyttäävät koko alan vaikka kyse on vaan siitä etteivät he itse sovi alalle. Toki tällä alalla on varmastikin huonoja työpaikkoja myös enkä minäkään huonoihin paikkoihin astuisi jalallanikaan. Olen onneksi tähän mennessä ollut vain hyvissä työyhteisöissä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana en ymmärrä tämän alan jatkuvaa haukkumista. Ihan hyvä duuni kyseessä ja itse olen ainakin saanut sanella ehdot työnantajalle enkä ole työpaikoilla tehnyt edes 100% työaikaa. Työpaikat tosi monipuolisia. Palkka on ihan ok, yksityisellä voi neuvotella itselleen paremmat liksat vaikka aina väitetään, että siellä muka huonommat. Tiedän monia yksityisellä olevia hoitajia hyvillä liksoilla. Julkisella puolella on tietenkin omat etunsa.
Harmittaa kun jotkut alalle sopimattomat hoitajat lyttäävät koko alan vaikka kyse on vaan siitä etteivät he itse sovi alalle. Toki tällä alalla on varmastikin huonoja työpaikkoja myös enkä minäkään huonoihin paikkoihin astuisi jalallanikaan. Olen onneksi tähän mennessä ollut vain hyvissä työyhteisöissä.
Itse olen työskennellyt aina julkisella puolella ja se on fakta, että hoitajien työssä on ihan mielettömiä eroja, mutta palkka kuitenkin sama! Jotkut pääsee paljon helpommalla, kuin toiset... Ei palkassa näy mitenkään suuremmin vaadittava erityisosaaminen, kiireellisyys, potilasmäärät tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.
Hyvä, niin sen tulee ollakin. Taidetta ja kulttuuria tarvitaan, mutta mielestäni on aivan hirveä ajatus niiden kaupallistuminen siihen tyyliin että pitää opiskella joku tutkinto jne. Ei taide saa olla sellaista suorittamista.
Kyllä esim musiikkialalla näkyy koulutuksen tuoman tietotaidon ja teknisen tason nousu niin että taiteellisestikin syntyy monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa kuin ennen. Kun ihmiset saavat keskittyä paloonsa kokopäiväisesti, syntyy hienoja asioita.
Kaupallinen puolikin on taloudelle tärkeää, musiikki ja sen vienti on esim Ruotsissa iso kakku taloutta, mutta siellä onkin tuettu kulttuuria pitkään.
Kaikki eivät tietenkään voi olla taiteilijoita, mutta eivät kaikki haluakaan työn epäsäännöllisyyden ja pienen palkan takia. Tässä tilanteessa myöskään en suosittelisi enää hakeutumaan alalle ainakaan ainoana ansaitsemismuotona vaan täytyy olla jokin vara-ammatti myös.
Tuossa oli puhe taiteilijoista, ei muusikoista. Taidetta ei voi missään koulussa kenenkään päähäb kaataa, sen tekemisen taito täytyy vaan itse oppia. Menestyneimmät ja kuuluisimmat taiteilijat ovat lähes kaikki itseoppineita. Taidekoulujen ainoa oikea hyöty alalla etenemisessä on se, että sitä kautta voi saada suhteita ja päästä osallistumaan esim. Opiskelijanäyttelyihin, joiden kautta saa näkyvyyttä.
Kuppaaja ja gigolo . Samalla asialla ja voi levittää tauteja likaisilla vehkeillä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työskennellyt aina julkisella puolella ja se on fakta, että hoitajien työssä on ihan mielettömiä eroja, mutta palkka kuitenkin sama! Jotkut pääsee paljon helpommalla, kuin toiset... Ei palkassa näy mitenkään suuremmin vaadittava erityisosaaminen, kiireellisyys, potilasmäärät tms.
Jep, olen samaa mieltä siinä, että ilman muuta palkassa täytyisi näkyä työn vaativuus ja erityosaaminen. Yksityinen tietysti maksaa mitä haluaa, mutta julkisella pitäisi ehdottomasti katsoa palkat enemmän työnkuvan ja työn vaativuuden mukaan. Olet siinä ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Hyvä työllisyys ja palkka, mutta ihmisten lääkäriviha on loputon kaivo kuten tältäkin palstalta voi lukea. Mikään muu ammattikunta ei ole yhtä vihattu ja halveksittu. Ei kertakaikkiaan ole sen arvoista.
Ymmärrän tunteen. Suhteessa siihen, että lääkäri opiskelee pitkän tutkinnon ja käyttää työpäivänsä auttaakseen sairaita ihmisiä, kritiikkiä sataa paljon niskaan.
Absoluuttisesti ajateltuna lääkäreitä kuitenkin professiona arvostetaan.Se kritiikki varmasti tuntuu lääkäristä pahemmalta kuin vaikka puhelinmyyjästä.
Ennen vanhaan johtajat työllistivät eivätkä loukkaantuneet siitä että alaiset eivät heitä rakastaneet; vanhemmat kasvattivat lapsiaan eivätkä loukkaantuneet siitä että lasten mielestä äiti on tyhmä; lääkärit diagnosoivat ja hoitivat potilaita eivätkä loukkaantuneet siitä että maallikot purnasivat selän takana. Ehkä se olikin henkisestä kevyempää?
Lääkärit nyt ovat kaikkein hemmotelluin ammattiryhmä Suomessa. Ei ole millään alalla yhtä hyvä työtilanne ja palkkataso, vaikka monet muutkin opiskelevat pitkän ja vaativan tutkinnon. Lääkärit ovat myös ainut ammattiryhmä, jonka palkkaukseen ja etuihin kyllä pistetään paukkuja samalla kun muilla aloilla säästetään ja kiristetään ja potkitaan pellolle joka pikkutaantuman aikaan.
Lääkärien koulutusmäärät vähintään kaksinkertaisiksi eli vastaamaan kysyntää, palkkataso puoleen nykyisestä ja hemmotteluedut samalle tasolle muiden duunareiden kanssa, niin ehkä tämä koettu "lääkärivihakin" helpottaa.
Palkkataso puoleen nykyisestä = lääkärin palkka pienemmäksi kuin hoitajan. Silloin sinne ei ainakaan kannata kenenkään hakea.
Onko hoitajilla kymppitonnin palkka?
Huvittaa vähän nää puheet huonoista palkoista. Ainahan sitä omasta mielestään saa liian vähän palkkaa, kyllä enempi olisi kivempi!
Joku jo linkkasikin, että sairaanhoitajan palkat pyörii mediaanipalkan tasolla. Ihan hyvin tuolla koulutuksella.
Samaa valitusta amiksen käyneiltä, nyyh kun lääkärit tienaa ja minä en (Joo vähän nyt kärjistän).
Itse olen siistissä toimistohommassa (parit haukut päivässä joutuu tosin kuunnella), amk-koulutus ja palkka alle 3000. Alaisina mm. amiksen/jonkin kurssin käyneitä trukkikuskeja, joista ainakin osa tienaa enemmän kuin minä. Mutta otan hyvänä työkokemuksena ja toivottavasti pääsen etenemään tulevaisuudessa vähän parempipalkkaisiin hommiin, tämä nykyinen homma ei ole niin vaativaa että tästä edes yli kolmea tonnia kannattaisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamaan pääsee ilman opiskelujakin.
Pääsee, mutta ne vakipaikat, joilla maksaa lainat ja laskut, ja joissa ei tarvitse raataa itseään hengggiltä (sensuuri...), vaativat koulutuksen. Sama trendi jo viimeiset 20 vuotta.
Laitoshuoltajana tosiaan tienaa paremmin kuin museossa, tuli kokeiltua sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi. Surkea palkka ja selkänahka verellä joka päivä töis.
Vielä tämä korona.....Ei ainakaan itselläni päde. Töissä on ihan mukava työtahti, välillä jopa lepposaa. Palkka on ihan keskivertohyvä.
T: hoitaja
Kerro lisää työpaikastasi. Näitä tarinoita kaivattaisiin kipeästi lisää niille jotka harkitsevat alaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa vähän nää puheet huonoista palkoista. Ainahan sitä omasta mielestään saa liian vähän palkkaa, kyllä enempi olisi kivempi!
Joku jo linkkasikin, että sairaanhoitajan palkat pyörii mediaanipalkan tasolla. Ihan hyvin tuolla koulutuksella.
Samaa valitusta amiksen käyneiltä, nyyh kun lääkärit tienaa ja minä en (Joo vähän nyt kärjistän).
Itse olen siistissä toimistohommassa (parit haukut päivässä joutuu tosin kuunnella), amk-koulutus ja palkka alle 3000. Alaisina mm. amiksen/jonkin kurssin käyneitä trukkikuskeja, joista ainakin osa tienaa enemmän kuin minä. Mutta otan hyvänä työkokemuksena ja toivottavasti pääsen etenemään tulevaisuudessa vähän parempipalkkaisiin hommiin, tämä nykyinen homma ei ole niin vaativaa että tästä edes yli kolmea tonnia kannattaisi maksaa.
Olen tradenomi ja miesvaltaisella alalla toimistohommissa. Kyllä ne amiksen käyneet duunarimiehet (ja muutama nainen) tienaa minua enemmän, mutta en valita, koska saan istua viihtyisässä toimistossa tietokoneella ja välillä myös etänä ja on vielä liukuva työaikakin. Kyllä koen, että ne excel-taulukot, palaverien järjestämiset, asiakkaiden kanssa neuvottelut sun muut koneella tapahtuvat hommelit on helpompia, kuin trukilla ajelu ja osien hitsaaminen.
Lakimies, arkkitehti, farmaseutti, autonkuljettaja - tekoäly korvaa seuraavien 20-30 vuoden aikana
Tradenomi ollutkin pari kertaa esillä. En täysin allekirjoita etteikö kannattaisi opiskella ko. tutkintoa. Itse olen vuonna 2016 valmistunut tradenomi, työllistyin raksakokemukseni ansiosta rakennusyrityksen toimistoon ja minulle koulutettiin siellä kustannuslaskenta. Omasta pyynnöstäni. Teen samaa työtä edelleen ,mutta eri firmassa ja nostamatta yhtään omaa häntääni olen työssäni erittäin hyvä. Työn kuvaan kuuluu rakennusurakan laskentamateriaaliin tutustuminen, omien töiden laskeminen ja alihankintojen neuvotteleminen. Tästä värkkää urakkatarjous ja neuvottele kaupat kotiin. Hankkeiden arvo on minun kohdalla vaihdellut tuhansista neljään miljoonaan. Tätä työtä normaalisti tekee insinöörit ja palkka neuvoteltavissa. Itse hankin ensi vuonna 60 000 jos tulospalkkaus pitää päällään.
Ensimmäinen firma kyykkäsi alta pari vuotta sitten. Tein loogisen ratkaisun ja laitoin hakemukset kahdeksaan kilpailevaan yritykseen, sain kolme työtarjousta ja valitsin niistä parhaan.
Näkisin, että tradenomin tutkinto on pitkälti sen arvoinen, mitä ihmisenä olet. Jos ei ole raakaa ja kylmää suorituskykyä, et pärjää stressin kanssa, etkä näe asioiden kaupallista puolta ei todennäköisesti tule pääsemaan kummoisiin tehtäviin. Sata valmistunutta tradenomia työllistyy noin 70 eri tehtävänimikkeeseen. Tehtäviä on siis laidasta laitaan ja parhaisiin pääsee tuottavimmat yksilöt. Vapaassa markkinataloudessa kun eletään.
Jos haluat luoda uran ja olet valmis tekemään töitä, anna mennä, kouluttaudu. Et varmasti tuhlaa aikaa.
Pitkälti kaikki alat, joissa harrastelijat voivat viedä työpaikan aivan yhtä helposti. Esimerkkejä kuvataiteet (ei opettaja), musiikki, valokuvaus ym.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysla. Huonot palkat ja hukkuu töihin.
Höpö höpö. Vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa noin 3000€/kk. Jos tällainen sote-alan lynkkaus jatkuu niin tulevaisuudessa ei ole hoitajia. Esim. Erikoistuva lääkäri/ lääketieteen lisensiaatti saa kvtesin mukaan sairaalassa noin 3400-3900€/kk. Päivystykset toki nostavat ansiota. Mutta sanon silti että hoitajien palkat ovat ihan hyvät.
T. Sh, jonka paras palkka kolmivuorotyöstä joulukuussa oli 3900€.
No kyllä noiden alojen ihmisiä on paljon töissä nyt korona-aikanakin, tiedän vaikka kuinka monia.