Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!

Vierailija
20.10.2020 |

Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.

Kommentit (1895)

Vierailija
861/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ja kieltenopettaja. Tuttuja on opettajina eikä käy kateeksi. Palkka pienempi kuin 10 v.sitten, koska tuntimäärät pienentyneet koko ajan. Rehtorin suosikit saavat ylitunteja ja kivoimmat ryhmät. Kouluja lopetetaan ja yhdistetään, ja virkoja lakkautetaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä.  Ei auta, vaikka olisi miten pitkä ura, voi tulla kenkää eläkeiän kynnyksellä, varsinkin, jos olet erehtynyt vaihtamaan työpaikkaa ja olet ollut samassa talossa vain vajaat 15 vuotta. Työssä koko ajan kiire, ja oppilailla yhä enemmän vakavia ongelmia. Ala- ja yläkoulu tosi raskaita ja lukiossa hukkuu työhön. Eikä minkäänlaisia mahdollisuuksia edetä uralla, ellei halua rehtoriksi.  Koko ajan työnmäärä lisääntyy, ja pitäisi olla tietokoneguru kaiken muun lisäksi. Homekoulu vie pahimmassa tapauksessa terveyden, näitäkin on nähty. Erityisopettajilla on töitä tarjolla, mutta työ niin rankkaa, että huh.

Jos on ihan pakko ruveta kieltenopettajaksi, kannattaa hankkia pätevyys kolmeen kieleen eli englantiin, ruotsiin ja sitten vaikka ranska tai saksa ja vaikka espanja tai italia päälle, ja hankkiutua töihin pääkaupunkiseudulle ja katsoa hiukan, minkä alueen kouluun hakeutuu. Pääkaupunkiseudulla sentään riittää sijaisuuksia, ja hyvällä onnella voi sijaisuuksien jälkeen saada viran kivasta koulusta esim.15 vuoden pätkätöiden jälkeen ellei sivuaineena ole sitä ruotsia. Maaseudun talousvaikeuksissa kamppaileviin tuppukyliin ei kannata hakeutua, sieltä voivat äkkiä työt loppua, kun lapset vähenevät ja kouluja lakkautetaan. Eikä niissä arvosteta opettajan työtä senkään vertaa mitä muualla. 

Hui

Kielenopettajan tarkoita ei ole tehda lapsesta pateva kielen puhuja, vaan opettaa alkeet jotta, jos, jonain paivana tarvitset kielta niin olet paassyt alkuun ja voit itse opiskella lisaa.

Se oli ennen. Nykyään jos tarvitset niin on wikitonges, dualingo, youtube ja rosetta stone. Serkkuni tarvitsi espanjan kielen taitoa ja Rosettan avulla paasi alkuun

Jopa L ylioppilaskirjoituksessa ei tee sinusta sujuvaa kielenpuhujaa

Vierailija
862/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mut tuli vastaan lähes kaikki ammatit. Eli mitä KANNATTAA opiskella? T. Uuden ammatin valinta harkinnassa

Tee saippuaa. Myy netin kautta, kirppareilla jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ja kieltenopettaja. Tuttuja on opettajina eikä käy kateeksi. Palkka pienempi kuin 10 v.sitten, koska tuntimäärät pienentyneet koko ajan. Rehtorin suosikit saavat ylitunteja ja kivoimmat ryhmät. Kouluja lopetetaan ja yhdistetään, ja virkoja lakkautetaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä.  Ei auta, vaikka olisi miten pitkä ura, voi tulla kenkää eläkeiän kynnyksellä, varsinkin, jos olet erehtynyt vaihtamaan työpaikkaa ja olet ollut samassa talossa vain vajaat 15 vuotta. Työssä koko ajan kiire, ja oppilailla yhä enemmän vakavia ongelmia. Ala- ja yläkoulu tosi raskaita ja lukiossa hukkuu työhön. Eikä minkäänlaisia mahdollisuuksia edetä uralla, ellei halua rehtoriksi.  Koko ajan työnmäärä lisääntyy, ja pitäisi olla tietokoneguru kaiken muun lisäksi. Homekoulu vie pahimmassa tapauksessa terveyden, näitäkin on nähty. Erityisopettajilla on töitä tarjolla, mutta työ niin rankkaa, että huh.

Jos on ihan pakko ruveta kieltenopettajaksi, kannattaa hankkia pätevyys kolmeen kieleen eli englantiin, ruotsiin ja sitten vaikka ranska tai saksa ja vaikka espanja tai italia päälle, ja hankkiutua töihin pääkaupunkiseudulle ja katsoa hiukan, minkä alueen kouluun hakeutuu. Pääkaupunkiseudulla sentään riittää sijaisuuksia, ja hyvällä onnella voi sijaisuuksien jälkeen saada viran kivasta koulusta esim.15 vuoden pätkätöiden jälkeen ellei sivuaineena ole sitä ruotsia. Maaseudun talousvaikeuksissa kamppaileviin tuppukyliin ei kannata hakeutua, sieltä voivat äkkiä työt loppua, kun lapset vähenevät ja kouluja lakkautetaan. Eikä niissä arvosteta opettajan työtä senkään vertaa mitä muualla. 

Muuttaa Japaniin, Taiwaniin tai muualle Aasiaan opettamaan englantia ja elää kuin kunkku. Kielten opettajista on huutava pula. Palkka on hyvä ja pätevyyttä ei taideta edes tarkastaa, kuhan nyt on joku tutkinto alalta. Varmasti helpoin työ mitä tuolla päin maailmaa voi länsimaalainen tehdä. 

Vierailija
864/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala, muutut peikoksi ja menetät ajattelukysi. Ihmisiä koulutetaan liikaa ja ehkä 5% on työpaikka. Todennäköisesti menetät ravintolassa ikäsi ja terveytesi.

Vierailija
865/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja tarkoittaen lähihoitajia, sairaanhoitajia, labrahoitajia, röntgenhoitajia jne.. Huono palkka työhön nähden, vaikka ammattikorkea käytynä (näillä viimeisillä). Arvostusta ei juuri saa potilailta, omaisilta, lääkäreiltä, esimiehiltä, eikä varsinkaan "toisen alan" hoitajilta. Työtä saa tehdä selkä vääränä ja joka päivä enemmän, eikä siitä mitään tulospalkkiota jaeta. Jos omat lapseni opiskelevat hoitajaksi, niin olen tehnyt kyllä elämässäni jotain pahasti väärin.

No amk-koulutetuilla hoitajilla on lähtöpalkka ilman mitään lisiä päälle 2500e/kk. Lisillä pääsee yli 3 tonnin, ei palkka mikään surkea ole, vaikka tottakai vastuuseen nähden pitäisi olla ehdottomasti parempi palkka. Potilailta saa kyllä kiitosta ja arvostusta jatkuvasti, työnantajalta harvemmin.

Tuo viimeinen lause osoittaa surullisesti sen ettet vaan itse arvosta hoitoalan työntekijöitä ollenkaan.

Ihan oikeastiko luulet, että kaikki amk-koulutetut sairaanhoitajat saa jotain lisiä? Palkka on surkea. Oikeasti.

Lisiä saa vain jotkut harvat sairaanhoitajat, jotka ovat töissä ympäri vuorokauden toimivassa sairaalassa. Lähinnä jossain erikoissairanhoidon yksiköissä, joita on Suomessa muutama. Nykyään sairaalapaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin ennen, koska melkein kaikki leikkauksetkin tehdään päiväkirurgiassa. Päivätyö tulee halvemmaksi, eikä potilaitakaan pidetä yötä sairaalassa. Vanhusten hoidossa on yövuoroja, mutta niissä yövuoroissa ei ole sairaanhoitajia vaan lähihoitajia. 

Etkö osaa lukea? Kirjoitin palkan sekä ennen lisiä että lisien jälkeen. Missään en väittänyt, että kaikki sairaanhoitajat saisivat lisiä. Vuorotyöpaikkoja joka tapauksessa on runsaasti tarjolla jos lisätä tykkää.

Vierailija
866/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja tarkoittaen lähihoitajia, sairaanhoitajia, labrahoitajia, röntgenhoitajia jne.. Huono palkka työhön nähden, vaikka ammattikorkea käytynä (näillä viimeisillä). Arvostusta ei juuri saa potilailta, omaisilta, lääkäreiltä, esimiehiltä, eikä varsinkaan "toisen alan" hoitajilta. Työtä saa tehdä selkä vääränä ja joka päivä enemmän, eikä siitä mitään tulospalkkiota jaeta. Jos omat lapseni opiskelevat hoitajaksi, niin olen tehnyt kyllä elämässäni jotain pahasti väärin.

No amk-koulutetuilla hoitajilla on lähtöpalkka ilman mitään lisiä päälle 2500e/kk. Lisillä pääsee yli 3 tonnin, ei palkka mikään surkea ole, vaikka tottakai vastuuseen nähden pitäisi olla ehdottomasti parempi palkka. Potilailta saa kyllä kiitosta ja arvostusta jatkuvasti, työnantajalta harvemmin.

Tuo viimeinen lause osoittaa surullisesti sen ettet vaan itse arvosta hoitoalan työntekijöitä ollenkaan.

Ihan oikeastiko luulet, että kaikki amk-koulutetut sairaanhoitajat saa jotain lisiä? Palkka on surkea. Oikeasti.

Lisiä saa vain jotkut harvat sairaanhoitajat, jotka ovat töissä ympäri vuorokauden toimivassa sairaalassa. Lähinnä jossain erikoissairanhoidon yksiköissä, joita on Suomessa muutama. Nykyään sairaalapaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin ennen, koska melkein kaikki leikkauksetkin tehdään päiväkirurgiassa. Päivätyö tulee halvemmaksi, eikä potilaitakaan pidetä yötä sairaalassa. Vanhusten hoidossa on yövuoroja, mutta niissä yövuoroissa ei ole sairaanhoitajia vaan lähihoitajia. 

Etkö osaa lukea? Kirjoitin palkan sekä ennen lisiä että lisien jälkeen. Missään en väittänyt, että kaikki sairaanhoitajat saisivat lisiä. Vuorotyöpaikkoja joka tapauksessa on runsaasti tarjolla jos lisätä tykkää.

Lisätä*

Niin ja todellakin iso osa tekee vuorotyötä hoitoalalla.

Vierailija
867/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi tulla joillekin yllätyksenä, mutta tosiaan sairaanhoitaja ei pääse välttämättä koskaan mihinkään kolmeen tonniin. On paljon sairaanhoitajia, jotka on töissä esimerkiksi poliklinikoilla, jotka on auki vain virka-aikaan. Samoin neuvolat, työterveyshuolto, pienet terveysasemat ja laboratoriot, ei niissä ole mitään mahdollisuutta tehdä vuorotyötä. Moni tekee päivätyötä liukuvalla työajalla, jolloin ei tule ylityökorvauksiakaan, vaan jos tekee ylimääräistä niin saa ehkä sitten joskus pitää vapaata. 

Lopetetaan siis höpisemästä aina sairaanhoitajien palkan yhteydessä noista mystisistä suurista lisistä. Palkka on oikeasti surkea. Missä tahansa työssä voi saada kolme tonnia, jos sitä tekee yöllä ja juhlapyhinä. 

Olen itse sairaanhoitaja ja mielestäni on hyvä tiedostaa palkkaus ennen koulutukseen hakeutumista. Itse otin palkasta selvää ennen kouluun hakeutumista.

Ketään ei "pakoteta" tekemään päivätyötä ja päivätöistä kilpaillaan paljon. Vuorotyötä on tarjolla halukkaille. 3 tonniin pääsee tällä alalla kyllä jos haluaa, monessa paikassa ihan lähihoitajakin. Kyllä minunkin mielestäni meidän palkan tulisi ehdottomasti olla korkeampi, mutta samaan aikaan olen myös loputtoman kyllästynyt tämän ammattikunnan jatkuvaan valittamiseen. Niin ja yksityisellä työterveyshuollossa saa kyllä 3 tonnia päivätyöstäkin, jos osaa neuvotella palkkansa. Labrassa on näytteenottolisää.

Terveysasemilla ja poluilla ei lisiä tipu, mutta senhän tietää jo sinne hakiessa. Terveysasemalla pk-seudulla palkka lähentelee 2700e joka ei mielestäni surkea ole, tämäkin toki suhteellista. Erikoissairaanhoidon palkat on ihmeellisen surkeat ja saisi todellakin olla paremmat, kaupungilla tienaa paremmin jos verrataan pelkkiä päivätöitä.

Vierailija
868/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi tulla joillekin yllätyksenä, mutta tosiaan sairaanhoitaja ei pääse välttämättä koskaan mihinkään kolmeen tonniin. On paljon sairaanhoitajia, jotka on töissä esimerkiksi poliklinikoilla, jotka on auki vain virka-aikaan. Samoin neuvolat, työterveyshuolto, pienet terveysasemat ja laboratoriot, ei niissä ole mitään mahdollisuutta tehdä vuorotyötä. Moni tekee päivätyötä liukuvalla työajalla, jolloin ei tule ylityökorvauksiakaan, vaan jos tekee ylimääräistä niin saa ehkä sitten joskus pitää vapaata. 

Lopetetaan siis höpisemästä aina sairaanhoitajien palkan yhteydessä noista mystisistä suurista lisistä. Palkka on oikeasti surkea. Missä tahansa työssä voi saada kolme tonnia, jos sitä tekee yöllä ja juhlapyhinä. 

Olen itse sairaanhoitaja ja mielestäni on hyvä tiedostaa palkkaus ennen koulutukseen hakeutumista. Itse otin palkasta selvää ennen kouluun hakeutumista.

Ketään ei "pakoteta" tekemään päivätyötä ja päivätöistä kilpaillaan paljon. Vuorotyötä on tarjolla halukkaille. 3 tonniin pääsee tällä alalla kyllä jos haluaa, monessa paikassa ihan lähihoitajakin. Kyllä minunkin mielestäni meidän palkan tulisi ehdottomasti olla korkeampi, mutta samaan aikaan olen myös loputtoman kyllästynyt tämän ammattikunnan jatkuvaan valittamiseen. Niin ja yksityisellä työterveyshuollossa saa kyllä 3 tonnia päivätyöstäkin, jos osaa neuvotella palkkansa. Labrassa on näytteenottolisää.

Terveysasemilla ja poluilla ei lisiä tipu, mutta senhän tietää jo sinne hakiessa. Terveysasemalla pk-seudulla palkka lähentelee 2700e joka ei mielestäni surkea ole, tämäkin toki suhteellista. Erikoissairaanhoidon palkat on ihmeellisen surkeat ja saisi todellakin olla paremmat, kaupungilla tienaa paremmin jos verrataan pelkkiä päivätöitä.

Mutta toki siis meidän palkat tulisi olla kuitenkin suuremmat, siinä olen ehdottomasti samaa mieltä. Lisäksi mielestäni palkka pitäisi suhteuttaa suoraan työnkuvaan: mitä vaativampi työ ja enemmän erityisosaamista, sitä isompi palkka. Näinhän ei tällä hetkellä ole. Olen kuitenkin sitä mieltä ettei pelkkä valittaminen auta, on mietittävä jotain oikeita tekoja tämän asian edistämiseksi..

T: sama kirjoittaja

Vierailija
869/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana saa suurin piirtein saman verran. Tämä kuitenkin on akateeminen loppututkinto, jossa on 140op matikkaa ja 60op fysiikkaa. Harvemmin saa pitää koko viikonlopun vapaata.

ohis

Vierailija
870/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Museoala. Huonosti töitä, ja nekin usein silppua tai pätkää järjettömän huonolla palkalla.

Mitenkähän jotkut on onnistuneet pääsemään museonjohtajiksi? Luulis että tosi vaikeaa.

Vierailija
871/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa missä ei ole varma työpaikka tiedossa. Menee nimittäin hyvin nopeasti opiskelu hukkaan, jos tulee työttömyysjakso sen jälkeen.

Vierailija
872/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala, jolla ei töitä tarjolla. Musiikki tms.

Sosiaali- ja terveysala. Itse opiskelen ja on virhe. Kaiken maailman valmiuslait sekoittaa tulevaisuuden ja pakottaa työhön. Koronat ja vastaavat ei lopu tähän. Alalla ei arvosteta työtä ja palkka kehno. Potilaat aukoo päätään. Taidan siirtyä johonkin työhön tietokoneen välityksellä, en enää ihmisten kohtaamisia.

Vierailija
873/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.

Hyvä, niin sen tulee ollakin. Taidetta ja kulttuuria tarvitaan, mutta mielestäni on aivan hirveä ajatus niiden kaupallistuminen siihen tyyliin että pitää opiskella joku tutkinto jne. Ei taide saa olla sellaista suorittamista.

Ei opiskeleminen ole yhtä kuin kaupallisuus. Koetapa ruveta pianistiksi tai balettitanssijaksi ilman että opiskelet.

Mäkään en ymmärtänyt tuota kaupallisuusheittoa. Enemmän taidealoilla varmaan juuri opiskelematta alalle tulleet tekevät ns.kaupallisemmiksi luokiteltuja töitä.

Vierailija
874/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhenkuiskaaja.

Ei ole töitä

Vierailija
875/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoturkistarhaaja.

Ei ole koulutuspaikkaa, eikä kyllä töitäkään.

Vierailija
876/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko. 40v. sitten, jolloin valmistuin, laboratoriohoitaja teki kaikki analyysit sairaalan laboratoriossa, nyt kaikki näytteet lähtevät automaatiolaboratorioon.

Eli tätä nykyä bioanalyytikon homma on lähes pelkkää näytteenottoa.

Työpaikkoja bioanalyytikoille on runsaasti, mutta työn mielekkyys on laskenut hurjasti.

Vierailija
877/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aikaisemmassa kommentissaan sanoi, että laboratoriohoitaja on ammattikoulupohjainen. Ei pidä paikkaansa - laboratoriohoitajaksi valmistui sairaanhoito-opistossa ja kun opiskelu siirtyi ammattikorkeakouluun ammattinimitykseksi tyli bioanalyytikko. Ammattikoulusta valmistuu edelleen LABORANTTEJA, joka on siis IHAN ERI asia kuin laboratoriohoitaja/bioanalyytikko.

Vierailija
878/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. Palkka on hyvä ja ammatti kiinnostava. Vastapainoksi alalle hakeutuu paljon narsistisia ja itsetunnoltaan hauraita ihmisiä, jotka voivat tehdä opiskeluajasta ja työelämästä raskaan. Millään muulla yliopistoalalla ei kiusata ja häiriköidä niin paljon.

Voin yhtyä tähän. Oma puolisoni jätti lääkärinopinnot kesken, koska opiskeluilmapiiri oli aivan käsittämättömän myrkyllinen.

Kerrotko kaupungin, ettei vaan lapseni sinne hae.

Vierailija
879/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuriala. Esim. museo.

Itse nuorena idealistina opiskelin alalle. Nautin siitä kyllä täysin rinnoin, että ihan oikea omaan persoonaan mutta kun niitä töitä ei vain ole. Itse sain pelkkiä pätkätöitä. Palkat myös matalat (tosin itseäni ei haitannut koska pidin siitä niin paljon, halusin vain töitä).

Suurin osa alan kehnoon työllisyystilanteeseen liittyy sen rahoitukseen. Omassa kunnassa esim. sisäpiiriläinen osasi kertoa, että museolle itseasiassa tarvittaisiin kipeästi työvoimaa, mutta kun kaupunki sanoo, että he eivät saa palkata ketään. Näin ollen vaikka halukasta työvoimaa olisi tarjolla, niin hyväksikäytetään pelkkiä harjoittelijoita ym.

Vierailija
880/1895 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassa, en tiedä onko siihen koulutusta sen enempi kuin parin päivän perehdytys. Itse palvelukassat yleistyy, se ei vaan näy hinnoissa vaikka asiakas tekee kassa työn itse.