Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!

Vierailija
20.10.2020 |

Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.

Kommentit (1895)

Vierailija
541/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uralla voi edelleen edetä miltä koulutuspohjalta tahansa. Nykyään voi lähes kuka tahansa opiskella lähes mitä tahansa lähes minkä ikäisenä tahansa. Itse olen suorittanut 50-vuotiaana jonkin verran matikkaa ja tietotekniikkaa, mutta en taida enää tutkintoa hommata. Alaa vaihdoin vielä yli nelikymppisenä. Se oli riski, ei ollut hyvin työllistävä ala, mutta itse sain alani töitä. Piti vain muuttaa eri paikkakunnalle työn perässä. 

Vierailija
542/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja lanu-linja, päiväkodeista ei enää töitä löydy 2030 jälkeen kun lakiuudistus tulee voimaan ja ryhmissä vain yksi lastenhoitaja. Näin jos vakan työt olisi kiinnostaneet.

Ja opettajiahan riittää kaksi joka ryhmään?😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja lanu-linja, päiväkodeista ei enää töitä löydy 2030 jälkeen kun lakiuudistus tulee voimaan ja ryhmissä vain yksi lastenhoitaja. Näin jos vakan työt olisi kiinnostaneet.

Ja opettajiahan riittää kaksi joka ryhmään?😂

Ei niihin taida riittää enää lapsia. Sen lisäksi, että lasten määrä vähentyy, uskon, että lapsia aletaan hoitaa enemmänkin kotona, työaikajärjestelyin. Aika moni tuntuu jo nyt saaneensa tarpeekseen niiden levottomuudesta. 

Vierailija
544/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle ei kannata opiskella, jos huono palkka on ongelma. Se ei siitä muutu miksikään, joten ei kannata sinne alalle mennä odottelemaan että jotain tapahtuisi. Mutta jos se ei ole ongelma, niin sitten toki kannattaa opiskella jos muuten ala kiinnostaa.

Onko oikeasti olemassa ihmistä, jolle palkkatasolla ei ole väliä? Ongelma on monien ammattien kohdalla, että päätös ammatista on tehty nuorena ja naiivina, kun raha ei ole ollut yhtä tärkeää kuin ihmisten auttaminen tms. idealistiset arvot. Kun aikuistuu ja perustaa ehkä perheen, rahakin alkaa kiinnostaa. Hoitajana niitä keinoja nostaa omaa palkkatasoaan on harmittavan vähän, kun mitkään vastuutehtävät ja lisäkoulutukset eivät taulukkopalkkaa nosta. Ainoastaan alan vaihtaminen auttaa.

Opiskelin hoitoalalle päälle nelikymppisenä, se oli parempi vaihtoehto kuin työttömyyspäiväraha. Ala on raskas ja huonosti palkattua sitä ei voi kiistää. Nuorena kannattaa opiskella mahdollisimman pitkälle, yliopistokoulutus ja suunnata ulkomaille. 

Vierailija
545/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

433 kirjoitti:

Hoitoala edellyttää huolellisuutta ja hyvää muistiakin sekä ihmissuhdetaitoja. On vastuussa toisen ihmisen terveydestä ja usein hengestäkin. Aikaisemmin puhuttiinkin kutsumusammatista. Sitä se vieläkin on käytännössä.

Tämä kutsumuspas ka vaan karkoittaa osaavia ihmisiä alalta. Mikä ihmeen kutsumus? Onko kaikilla insinööreillä kutsumusta, entä ajoneuvonkuljettajilla?  Tuolla saadaan kuitattua kaikki niskaan satava kura hoitoalalla. Ei millekään alalle ole tarjolla reserviä ihmisiä, jotka ovat jo lapsesta asti tienneet haluavansa joksikin ja ovat ominaisuuksiltaan aivan täydellisiä tähän tehtävään. On töitä ja työnkuvia, ja kannattaa valita sellainen joka tukisi parhaiten omia vahvuuksia ja jolta löytyy myös töitä.

Meille tulee jossain vaiheessa hoitajapula kun valtava määrä väkeä siirtyy eläkkeelle. Pitkät luettelot siitä, mitä työntekijän pitää olla mutta vaakakupissa ei tarjota kuin kutsumusta ja ihmisläheisyyttä ei paljon houkuttele.

Vierailija
546/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä (yliopistokoulutus) ja sosionomi/sosiaaliohjaaja (AMK) kaksi eri roolia. Lastensuojelussa työskentelevänä sosiaalityöntekijänä mulla oli 3600 e aloituspalkka ja olen tähän kyllä tyytyväinen.

Sosionomien/sosiaaliohjaajien palkka alkaa kakkosella mikä on mielestäni työstä liian vähän ja ymmärrän että tästä valitetaan, mutta ei pidä sekoittaa kahta ammattia!

Valmistuin sosionomiksi viime vuonna ja jo nyt ala kaduttaa sekä ärsyttää. Alalle kouluttautuu ihan ihmeellisiä ilkeitä vallanhaluisia ihmisiä. Niiden kanssa sitten pitäis työpaikoilla tulla toimeen. Nyt on uusi ala jo katseilla. En ymmärrä mikä tuossa sosiaalialassa on että ne narsistisimmat haluaa sinne. Ihan hirveitä kokemuksia työhaastatteluissa ja työpaikoilla. Varsinkin kun olen nuori niin minulla ei nähdä mitään arvoa. Palkka on huono mutta enemmän mielestäni tuo ilmapiiri häiritsee.

Vierailija
547/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uralla voi edelleen edetä miltä koulutuspohjalta tahansa. Nykyään voi lähes kuka tahansa opiskella lähes mitä tahansa lähes minkä ikäisenä tahansa. Itse olen suorittanut 50-vuotiaana jonkin verran matikkaa ja tietotekniikkaa, mutta en taida enää tutkintoa hommata. Alaa vaihdoin vielä yli nelikymppisenä. Se oli riski, ei ollut hyvin työllistävä ala, mutta itse sain alani töitä. Piti vain muuttaa eri paikkakunnalle työn perässä. 

Olen muuttanut työn perässä jo kuusi kertaa. Silti olen taas työtön aineenopettaja. Ikää on pian 60, joten uudelleenkouluttautuminenkin tuntuu nyt turhalta.

Vierailija
548/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija. Tuntipalkka 10,xx €/h, lisät surkeat, tarjolla lähinnä osa-aikaikaisia työsopimuksia joilla päätyy kusipäisten simputtajien pelinappulaksi. Töissä jatkuva riski päätyä toisaalta väkivallan uhriksi ja toisaalta Youtube-"tähdeksi", joka saa paskaa niskaansa vaikkei edes tekisi mitään väärää.

Vierailija
549/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle ei kannata opiskella, jos huono palkka on ongelma. Se ei siitä muutu miksikään, joten ei kannata sinne alalle mennä odottelemaan että jotain tapahtuisi. Mutta jos se ei ole ongelma, niin sitten toki kannattaa opiskella jos muuten ala kiinnostaa.

Onko oikeasti olemassa ihmistä, jolle palkkatasolla ei ole väliä? Ongelma on monien ammattien kohdalla, että päätös ammatista on tehty nuorena ja naiivina, kun raha ei ole ollut yhtä tärkeää kuin ihmisten auttaminen tms. idealistiset arvot. Kun aikuistuu ja perustaa ehkä perheen, rahakin alkaa kiinnostaa. Hoitajana niitä keinoja nostaa omaa palkkatasoaan on harmittavan vähän, kun mitkään vastuutehtävät ja lisäkoulutukset eivät taulukkopalkkaa nosta. Ainoastaan alan vaihtaminen auttaa.

Näin juuri on.

Lisäksi työ on usein rutiininomaisempaa ja yksitoikkoisempaa yms kuin nuorena luuli.

Autettavat ihmiset eivät olekaan aina niiiiin kiitollisia , työajat rassaa jne.

Enkä puhu hoitoalasta pelkästään vaan monesta muustakin alasta.

Vierailija
550/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja, toimitilahuoltaja ei kannata kouluttautua.

Saat p***** niskaan, joka suunnalta. Asiakkaat vattuilevat, kiusaavat yms yms....

Palkka on surkea työn raskauteen nähden.

Pomot uhkailevat, kiristävät ja, jopa pakottavat tekemään töitä palkatta muuten työt loppuvat.

Aikataulut kiristetty monissa paikoissa minimiin jopa kuntapuolella! Säästöjä haettaessa ensimmäisenä säästetään siivouksesta eli aikaa kohteeseen tulee entistä vähemmän, mutta silti samat työt on hoidettava.

Vierailija
551/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajana saa nykyään pk-seudulla 2700e/kk päivätyöstä. Työterveyshoitajana yksityisellä palkka alkaa kolmosella päivätyössäkin. Itse siis olen hoitaja ja ihmettelen jatkuvaa palkasta itkemistä. Loppujen lopuksi kun alkaa miettimään niin eipä oikein missään saa tuon parempaa palkkaa ellei sitten opiskele lääkäriksi tai juristiksi. Kyllä hoitoalalle parempi palkka pitäisi saada, varsinkin sinne akuutteihin paikkoihin sairaalaan, siis todellakin. Mutta loppujen lopuksi on aika vähissä ne vaihtoehdot missä edes saa parempaa palkkaa. Otan mielelläni ehdotuksia vastaan, sillä parempi palkka kiinnostaa, ei pitkiä yliopisto-opintoja kuitenkaan. Saa ehdottaa.

Vierailija
552/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikoksi ei kannata opiskella. Optinen ala tulee muuttumaan niin, ettei optikoita tarvita tai ainakaan enää niin paljoa.. 

Vierailija
553/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua kun lukee niin herää enemmänkin kysymys siitä, että mitä KANNATTAA opiskella? 😳😂

Vierailija
554/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on lapsenoloinen kuvitelma, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Tai tuo todella väsynyt hokema "helpommallakin voi leipänsä tienata". Todellako. Missä pääsee helpolla ja saa vielä hyvän palkan. Missä on aina mukavat työkaverit. Ei missään.  

Vierailija
555/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajana saa nykyään pk-seudulla 2700e/kk päivätyöstä. Työterveyshoitajana yksityisellä palkka alkaa kolmosella päivätyössäkin. Itse siis olen hoitaja ja ihmettelen jatkuvaa palkasta itkemistä. Loppujen lopuksi kun alkaa miettimään niin eipä oikein missään saa tuon parempaa palkkaa ellei sitten opiskele lääkäriksi tai juristiksi. Kyllä hoitoalalle parempi palkka pitäisi saada, varsinkin sinne akuutteihin paikkoihin sairaalaan, siis todellakin. Mutta loppujen lopuksi on aika vähissä ne vaihtoehdot missä edes saa parempaa palkkaa. Otan mielelläni ehdotuksia vastaan, sillä parempi palkka kiinnostaa, ei pitkiä yliopisto-opintoja kuitenkaan. Saa ehdottaa.

Terveydenhoitaja opiskelee 4v. Aika pitkät opinnot, siihen nähden palkka saisi kyllä olla parempi. Terveydenhoitaja on sairaanhoitaja, joka on vielä siitä lisäksi erikoistunut terveydenhoitoon. Kätilön palkka pitäisi myös olla parempi, vitsi mikä vastuu siinä työssä on!! Samoin sairaanhoitajilla erityinen vastuu kaikkialla missä toteutetaan suonensisäistä lääkitystä, toki muutenkin.

Vierailija
556/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tepi kirjoitti:

Tradenomi vaikea työllistyä

Yep, rinnastetaan merkonomin tutkintoon työnhaussa.

Vierailija
557/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, yleensä naisten valitsemat matalapalkka-alat. Eli tuottamaton työ, joka kustannetaan verovaroilla. Ei ikinä nouse palkat. Samalla saadaan se naisen eurokin(80senttiä) nousemaan oikeasti euroon. Siitähän tässä on kyse. Nainen saa kyllä saman palkan kuin mieskin, mutta kun naiset ihan vapaaehtoisesti hakeutuvat näille hoitoaloille, tai siivoamaan. No tottakai vaikuttaa äitiyslomatkin pikkusen, tai miesten röyhkeämmät palkkavaatimukset ja ylityöt. Mutta suurin ongelma on tuo ammatinvalinta.

M:42

Vierailija
558/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassakaan yhtä ja parhainta alaa. Se työssä viihtyminen on työpaikasta kiinni, ei alasta. Jokaiselta alalta löytyy hyviä, huonoja ja hyvin huonoja työpaikkoja. Jokaisella alalla on omat ongelmansa. Kaikista tärkeintä työssä on omasta mielestäni työkaverit. Pelkkä palkka ei auta jaksamaan, työkaverit on erittäin tärkeä asia ja ylipäänsä työpaikan ilmapiiri.

Vierailija
559/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalous. 

Vierailija
560/1895 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

433 kirjoitti:

Hoitoala edellyttää huolellisuutta ja hyvää muistiakin sekä ihmissuhdetaitoja. On vastuussa toisen ihmisen terveydestä ja usein hengestäkin. Aikaisemmin puhuttiinkin kutsumusammatista. Sitä se vieläkin on käytännössä.

Hoitoala ei todellakaan ole mikään kutsumusammatti. Raivostuttaa tuollainen ajattelutapa. Hoitoala ei ole mitään kutsumusta! Jollekin voi ollakin, mutta ei todellakaan yleisesti. Se on ihan työ siinä missä muutkin, ei mitään kutsumusta.