Helvetti, jäänkö kotiin??
Aikuisopiskelen ja kuukautiset alkoi eilenillalla, vuodan kuin Niagara:/
Kipujakin on, selkä tulessa mutta siihen kyllä löytyisi nappia, sen sijaan sellaista nappia ei ole mikä tämän vuodon inhimillistäisi sellaiseksi että olisi "turvallinen" olo. Voi helvetin 16, voiko aikuisopiskelija olla pois koulusta? Tänään olisi 4h päivä ja huomenna opintokäyntipäivä eli julkisilla liikkumista yms. Ekat 2vrk aina tällaista että vuodan ja paljon.
Ottaa pattiin:(
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:55"]
Olet siis jäämässä pois tentistä kuukautisten takia? Eikö ainakin kannattaisi mennä kokeilemaan sitä tenttiä eikä ehdoin tahdoin ottaa siitä hylsyä, vaikka sitten aamun lintsaisi?
[/quote]
Mistä ihmeen tentistä??
[/quote]
Niin siis ap kertoi että iltapäivällä on tentti.
Jos ihmisellä oikeasti on noin invalidisoivat menkat niin miksi hän ei käytä e-pillereitä tai horminikierukkaa?
Kyllähän aapee aikuisopiskelijana voi jäädä pois koulusta ja tentistä ihan koska haluaa (hänhän kirjoittaa itse itselleen poissaolotodistuksen) mutta hölmöä ja typerää vaikeuksien kerjäämistä ja ylimääräisen työn tuottamista sekä itselle että opettajille se silti on.
Ja en sano tätä siksi, etten ymmärtäisi kuukautisten voivan olla ongelma. Lähes 10 vuotta minä itse kärsin sellaisista kuukautiskrampeista, että makasin kylpyhuoneen lattialla oksentamassa kuukautisten ekan päivän. Toisena pääsin jo liikkumaan, mutta silloin selkä oli lopussa ja kipeä kouristelujen jälkjiltä. Lopulta löysin onneksi lääkärin, joka kirjoitti kunnon kipulääkkeen ja lopulta ensin e-pillerit ja sitten lapsen syntymä poistivat ongelman.
Mun päähän ei muuten mahdu, että miksi näissä tarinoissa aina puhutaan useammasta yösiteestä päällekäin, vaikka, kuten kaikki terveyssiteiden toimintaa vähänkään miettineet tajuavat, useampi side päälekäin ei lisää imukykyä yhtään, vaan neste, joka ei imeydy siihen päällimmäiseen siteeseen, valuu siteen sivuilta reisille ja sitä myöten niiden alla olevienkin siteiden ohi housuihin. JOS kerran vuoto on noin runsasta, miksi ei suoraan käytä kroonikkovaippaa? Ei vie housuissa enempää tilaa, mutta ei myöskään valuta reisille?
Krooninen anemiahan tuosta tosiaan seuraa, sellainen, joka vie kyllä lääkäriin muutamassa kuukaudessa, joten harva tuollaista elämää vuosia elää.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:14"]
En tiedä, kuulostaa kivalta. Iltapäivällä vielä tentti josta ei voi hyppiä vessaan kesken kaiken. No, täytyy kai yrittää ja ottaa vaihtohousut mukaan tms..
ap
missäs sinä nämä housut vaihdat jos sidettä + tamponia et pysty vaihtamaan? Trokkenroll
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:09"]
Etkö pärjää matkaa ja jokaista oppituntia esim. tamponi + side -yhdistelmällä? Eli joka välissä vessaan kun vaan pääset ja tuplavarmistus.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:38"]
Isoa kuukuppia suosittelisin. Siinä on myös mittaviivat joten joku kerta kun on aikaa voisit mitata vuodon määrän per päivä ja yhteensä kuukautisten aikana. Jos ilmenee että vuoto on sairaalloisen runsasta, asialle varmaan on jotain tehtävissä.
Mutta ei sellaista vuotoa ole olemassakaan ettei siitä selviäisi kuukupin/tamponin ja siteen kanssa (jollei sitten ole ihan äsken synnyttänyt). Jos on joku super-extralarge-hyper-suction -tamponi ja se pitää vaihtaa viiden tunnin välein niin kyllä sä siitä selviydyt. Kyllähän ihmisten pitää viiden tunnin välein saada pitää tauko että kusellekin pääsee.
[/quote]
Itsellä on aina kaikkein imukykyisin tamponi ja yöside, mutta ne pitää pahimpana vuotopäivänä vaihtaa tunnin välein.
Jos otat kipulääkettä, niin ne yleensä hillitsee vähän vuotoakin.
Minusta voit kyllä pahimpina päivinä, jos olisi jotain erikoista ohjelmaa ja vessa käynnit hankalia, jäädä kotiin.
Kannattaisiko harkita vaikka e-pillereitä ihan vuodon takia, vaikka mutuen ei olisi tarvetta, ne yleensä auttaa näihin vaivoihin. Juttele glynekologin kanssa.
Kipulääkkeet ei mitenkään eirtyisen yleisesti hillitse vuotoa. Päinvastoin sekä asperin-tyyppiset että ibuprofeiinit lisäävät verenvuotoa. Parasetamoli ei lisää. kuukautiskipuihin erikseen suunnatut vahvemmat reseptikipulääkkeet yleensä eivät lisää.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:31"]
Kipulääkkeet ei mitenkään eirtyisen yleisesti hillitse vuotoa. Päinvastoin sekä asperin-tyyppiset että ibuprofeiinit lisäävät verenvuotoa. Parasetamoli ei lisää. kuukautiskipuihin erikseen suunnatut vahvemmat reseptikipulääkkeet yleensä eivät lisää.
[/quote]
Aijaa, minä olen kyllä saanut ibuprofeiinilla todella runsaat menkat lähes normaaleiksi. Kumma juttu...
AP, kokeile kuukautiskupin käyttöä, sillä pärjää pidemmälle kuin siteillä ja tamppooneilla!
Älkää nyt pliis tulko nillittämään asiasta josta ette mitään tiedä. Mulla myös samanlaiset niagaramenkat kuin ap:lla. Kolme yösidettä kerrallaan käytössä päivin ja öin ja ei tosiaan minnekään asiaa parina ekana päivänä. Kun nousee ylös niin sitä tavaraa hulahtaa kahvikupillinen pöksyihin ja usein menee housuista läpi vaikka toppauksia olisikin. Lisäksi on aina ihan sairas olo noi pahimmat vuotopäivät, kuin olis flunssassa. Mulla oli krooninen anemia noiden menkkojen takia, vaikka söin rautaa. Sain vuotoa vähentävään lääkkeeseen reseptin, mutta en alkanut käyttää kun aloin odottaa nuorimmaista jonka syntymän jälkeen hieman helpotti. Niin ettei anemiaa ole enää, mutta kyllä vuoto on hyvin runsasta edelleen. Kuvitelkaa kun itse pissaisitte housuun varoittamatta useamman kerran päivässä, tekisikö mieli liikkua ihmisten ilmoilla?