Mikä mulla on? Ahdistuskohtaus?
Sydän hakkaa, oksettaa, vatsa tuntuu oudolta. Tuntuu et pitää hengittää tosi nopeesti ja huokailla.
Kommentit (15)
Kuulostaa ihan siltä. Koeta hengittää paperipussiin tai tee näin: puhalla kaikki ilmat ulos. Asetu etukumaraan. PUmppaa hengitystä pidättäen vatsaa sisään-ulos niin kauan kuin jaksat. Hengitä kun on pakko hengittää. Toista, jos rintakehä ei vielä rentoudu. Auttaa minulla. Kova liikunta tai reipas hengästyttävä kävelykin voi auttaa. Jos tuollaista on usein ja se häiritsee elämääsi etkä saa sitä hallintaan, mene lääkäriin.
Lääkärissä olen käynyt ja sairaslomallakin ollut 3 viikkoa viime vuoden lopulla. En uskalla enää jäädä saikullekaan koska pomo kaatoi sen verran peetä niskaan kun palasin vuoden vaihteen jälkeen saikulta.
Töissä siis niin paha olla ettei tosikaan. Kunhan voisi jollekin jutella ja itkeä pahaa oloaan.
Nyt pidättelen itkua koko pitkän työpäivän ja välttelen pomon näkemistä. En vaan pysty.
Eilen jouduin kylmiltään keskustelemaan pomon kanssa, ilman ennakkovaroitusta. Nyt uhkaa siirto toiseen tiimiin.
Tekis mieli huuuuutaaa suoraa huutoa.
Ap
Lääkärissä olen käynyt ja sairaslomallakin ollut 3 viikkoa viime vuoden lopulla. En uskalla enää jäädä saikullekaan koska pomo kaatoi sen verran peetä niskaan kun palasin vuoden vaihteen jälkeen saikulta.
Töissä siis niin paha olla ettei tosikaan. Kunhan voisi jollekin jutella ja itkeä pahaa oloaan.
Nyt pidättelen itkua koko pitkän työpäivän ja välttelen pomon näkemistä. En vaan pysty.
Eilen jouduin kylmiltään keskustelemaan pomon kanssa, ilman ennakkovaroitusta. Nyt uhkaa siirto toiseen tiimiin.
Ap
Voi ei, kamala tilanne =(
Olen itse kiitollinen siitä että meillä on hyvä tiimi töissä, ja kannustava esimies, koska työ voi olla aika pelottavaa kun ikinä ei tiedä milloin joku pimahtaa.. Tälläkin hetkelä mustelmilla ja nenä sekä leuka kosketusarkoja viimeisimmän episodin jälkeen.....
Alkoholi, kahvi ja tupakka pois. Liikunta auttaa. Ahdistukselta kuulostaa jos on ns. tuskainen outo olo.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:50"]
Ap
[/quote]
Mitä lääkäri sanoi sinulla olevan? Tuo kierre jatkuu ellet saa apua. Itselläni paniikkihäiriö ja meni vuosia ennen kuin sain apua (tästä kymmeniä vuosia), silloin ei vielä paniikkihäiriöstä tiedetty/puhuttu kovin paljon, vikahan oli että päässä vikaa, hullu! Sehän johtuu serotoniinin puutteesta. Käy ihmeessä uudelleen lääkärissä jospa saisit lääkkeet, keskusteluapua esim. mielenterveysneuvolassa. Pidä huolta että liikut hyvin, kahvi ja alkoholi pahentaa tilannetta. Älä ala välttelemään tilanteita missä tuo kohtaus tulee. Et ole yksin vaikka nyt siltä tuntuisikin. Voimia!
"Uhkaa siirto toiseen tiimiin" - eikö se saata tuossa tilanteessa olla hyvä asia, eikä uhka? Siis jos duuni ahdistaa ja pomon kanssa ei tule toimeen niin siirtohan voi olla varsinainen pelastus. Toki muutos pelottaa ja varsinkin silloin kun voimavaroja on vähän, mutta oikeasti pieni muutos työnkuvassa ja työntekotavoissa, sekä työkavereissa voi hyvinkin olla juuri se, mitä tarvitset. Pääset irti vanhasta, saat aloittaa jotain uutta.
Minusta sinun kannattaa mennä uudestaan lääkäriin ja pyytää saada pari aikaa työpsykologille. Sille saat jutella ja itkeä pahaaoloasi, kuten kaipaat. Se on vaitiolovelvollinen, ainakin siihen asti, kun työnantaja pyytää arvioita sun pitempiaikaisesta työkunnostasi. Jos teillä on kunnon työterveys, tämä ei ole mikään ongelma, jos joudut käymään terveyskeskuksessa, saat palvelun sieltäkin, kunhan itket ensin lääkärille. Sairaslomaa ei tarvitse ottaa, mutta voi se olla joskus viisaampi ottaa - kun on paremmin kunnossa, jaksaa reagoida "pomon syytämään paskaankin" enemmän sen ansaitsemalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:54"]
Olen itse kiitollinen siitä että meillä on hyvä tiimi töissä, ja kannustava esimies, koska työ voi olla aika pelottavaa kun ikinä ei tiedä milloin joku pimahtaa.. Tälläkin hetkelä mustelmilla ja nenä sekä leuka kosketusarkoja viimeisimmän episodin jälkeen.....
[/quote]
Apua, kuka sinua töissä pahoinpitelee? Tuohon pitäisi puuttua ja heti.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:05"]
[/quote]
[/quote] Lähihoitajien arkipäivää monessa paikassa. Kehitysvammaiset voivat olla aggressiivisia, samoin dementikot... Ja monet muutkin. Ei auta mitään, saa vain varautua aina seuraavaan lyöntiin.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 09:05"]
[/quote]
[/quote] Lähihoitajien arkipäivää monessa paikassa. Kehitysvammaiset voivat olla aggressiivisia, samoin dementikot... Ja monet muutkin. Ei auta mitään, saa vain varautua aina seuraavaan lyöntiin.
[/quote]
No nyt ymmärrän. Se rankkaa puuhaa, voimia sinulle töissä. Teet arvokasta työtä. 11
Siirto toiseen tiimiin ei muuta mitään muuta kuin pomo ja pomo heidän tiimissä vielä pahempi kuin omani nyt. Se vasta osaa "kyykyttää".
Soitin miehelleni ja juttelin asiasta. Mies käski heti laittaa viestiä pääluottamusmiehelle. Niin tein. Mieheni mukaan kaikki nää asiat alkaa täyttämään kiusaamisen kriteerejä.
Hieman helpotti oloa, vaikka edelleen sydän jyskyttää ja keskittymiskyky aivan nollassa.
Joku ehdotti työpaikkalääkäriä, mutta en kehtaa sinne mennä koska ne haluaa vaan syöttää masennuslääkkeitä. Pyskologille jos pääsis, niin se meidän psykologi on ihan onneton lapanen. Liian hissukka. Olen pari kertaa käynyt ja se vaan tuijottaa mua ja piipittää "niin, joo, joo..." jne.
Ap
Siirto toiseen tiimiin ei muuta mitään muuta kuin pomo ja pomo heidän tiimissä vielä pahempi kuin omani nyt. Se vasta osaa "kyykyttää".
Soitin miehelleni ja juttelin asiasta. Mies käski heti laittaa viestiä pääluottamusmiehelle. Niin tein. Mieheni mukaan kaikki nää asiat alkaa täyttämään kiusaamisen kriteerejä.
Hieman helpotti oloa, vaikka edelleen sydän jyskyttää ja keskittymiskyky aivan nollassa.
Joku ehdotti työpaikkalääkäriä, mutta en kehtaa sinne mennä koska ne haluaa vaan syöttää masennuslääkkeitä. Pyskologille jos pääsis, niin se meidän psykologi on ihan onneton lapanen. Liian hissukka. Olen pari kertaa käynyt ja se vaan tuijottaa mua ja piipittää "niin, joo, joo..." jne.
Ap
Psykologit tahtoo olla kaikki vähän silleisi "niin, joo, hmm, joo, niin"-mutisijoia =D Opetetaankohan sitä heille koulussa vai onko se joku luonnejuttu että sellaiset ihmiset hakeutuu psykologeiksi? Mieleen tulisi että opetetaan että hokemalla "hmm, niin, joo" asiakkaalle tulee olo että kuunnellaan ja otetaan kantaa asioihin vaikkei mitään asiaa sanookaan =D
Mutta hienoa että sait lähetettyä viestiä eteenpäin, tsemppiä ja toivottavasti kaikki muuttuu sinulla parempaan suuntaan!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:15"]
Psykologit tahtoo olla kaikki vähän silleisi "niin, joo, hmm, joo, niin"-mutisijoia =D Opetetaankohan sitä heille koulussa vai onko se joku luonnejuttu että sellaiset ihmiset hakeutuu psykologeiksi? Mieleen tulisi että opetetaan että hokemalla "hmm, niin, joo" asiakkaalle tulee olo että kuunnellaan ja otetaan kantaa asioihin vaikkei mitään asiaa sanookaan =D
Mutta hienoa että sait lähetettyä viestiä eteenpäin, tsemppiä ja toivottavasti kaikki muuttuu sinulla parempaan suuntaan!
[/quote]
Eihän psykologit saakaan ottaa kantaa mihinkään, niiden tehtävä on vain kuunnella ja potilaan itse keksiä ratkaisut.
Paniikkihäiriö? Koita rauhoittua ja mennä hetkeksi vaikka ulos kävelemään ja yritä ajatella jotain muuta kuin hengittämistä ja "outoa" oloa. Auttaa ainakin mulla.