Olen päälle enkä ymmärrä miten töitä saadaan muutenkuin työkkärin kautta.
Silloin kun olin n. 16-19v, kävin työkkärissä puhumassa ja passittivat minut aina työharjoitteluihin ja sitä kautta sain työpaikan vähäksi aikaa. Sitten päälle 20-vuotiaana kävin amiksen ja olin erilaisilla kursseilla. Hain oman alan töitä mutten koskaan saanut. Jossain kohtaan pääsin työvalmennukseen ja työkkärin nainen sanoi että työhakemukseni ovat erinomaisia ettei tarvitse mitään muuttaa. Tässä kohtaa oli myös pitkä sairasloma/kuntoutus jakso ja en tiedä vaikuttiko tämä negatiivisella tapaa työllistymiseeni. Lähellä 30 ikä vuotta pääsin palkkatukityöpaikkaan jonka senkin työkkäri vain tarjosi (lappu tipahti postissa, että hae tuonne). Kun kysyn työkkäristä apua, miten voisi työllistyä, mitään neuvoa ei tule. Onko he vaan luovuttanut mun suhteen vai mitä? Mulle ois silti jotain 35 vuotta työikää jäljellä.
Kommentit (18)
Eipä niitä voi saada sieltä eikä mitään muutakaan kautta ellet ole jonkun työhönottajan sukulainen tai hyvä kaveri. Kun niitä työpaikkoja ei vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä voi saada sieltä eikä mitään muutakaan kautta ellet ole jonkun työhönottajan sukulainen tai hyvä kaveri. Kun niitä työpaikkoja ei vaan ole.
Mä en tiedä uskonko enää edes siihen et jos luen toisen ammatin, et saanko edes silloin työpaikkaa?
Mä olen päälle 50 enkä ole yhtään työpaikkaani saanut työkkärin kautta. Tai no, yhteen työllistymiskurssiin olisin saanut osallistumisoikeuden, mutta sainkin sitten suoraan oikean työpaikan muualta (tämä valmistumiseni jälkeen ysärillä).
Samankaltainen tarina, ja meitä on monta. Olen vain harjoitellut kuinka sanoa mahdollisimman pahasti takaisin sellaisille "mä sain heti työpaikan, mikset sinä edes yritä?" prinsessapieruille jotka saavat työpaikan mamman tai täti Monikan kautta, jonka jälkeen työllistyvät lisää talon sisällä, tai muilla suhteilla joita kierryttänyt tämän työpaikkansa kautta. Kaikille ei ole näitä kortteja annettu koskaan. En uhriudu, mutta nämä nepoilut ja kultalusikkamussukat voivat olla täysin, täysin hiljaa jos eivät ole raataneet köyhyydestä rikkauteen ihan itse, ilman suhteita ja sitä täti Monikaa.
Hae töitä, hae hae hae... ei se heti tärppää, ihan mitä vaan mihin ei nyt hirveesti tarvii koulutusta ja eikös sulla oo joku ammstillinen koulutus niin sinne sitten. Toki työnanta näkee että oot jo ton ikänen eikä tuöhistoriaa juuri ole niin kyllähän se kertoo jostain..
Tee hakemus vuokratyöfirmaan tai soita sinne ja kysy duunia, ne ottaa kyllä listoilleen ja hanki sitä kautta itsellesi kokemusta ja kun teet työsi hyvin, niin sana kyllä kiirii. Sitten kun haet vakituista paikkaa hanki kirjalliset suositukset niiltä mistä olet saanut hyvää palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Samankaltainen tarina, ja meitä on monta. Olen vain harjoitellut kuinka sanoa mahdollisimman pahasti takaisin sellaisille "mä sain heti työpaikan, mikset sinä edes yritä?" prinsessapieruille jotka saavat työpaikan mamman tai täti Monikan kautta, jonka jälkeen työllistyvät lisää talon sisällä, tai muilla suhteilla joita kierryttänyt tämän työpaikkansa kautta. Kaikille ei ole näitä kortteja annettu koskaan. En uhriudu, mutta nämä nepoilut ja kultalusikkamussukat voivat olla täysin, täysin hiljaa jos eivät ole raataneet köyhyydestä rikkauteen ihan itse, ilman suhteita ja sitä täti Monikaa.
Joo,mmulla oli joskus vielä tossa 24-26 vuotiaana ihan varmuus, että kyllä mä työllistyn. Mutta hain ja hain ja mitään ei tapahtunut.
Hakeudu työkokeiluun, en nyt osaa sanoa mikä se instanssi on joka etsii näitä työkokeilupaikkoja. Meillä julkishallinnossa (sabolaiskaupunki) on kymmeniä työkokeilijoita joka alalla niin siivouksessa kuin keittoötyössä, apuvälinepalvelussa ja kiinteistönhoidossakin ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hae töitä, hae hae hae... ei se heti tärppää, ihan mitä vaan mihin ei nyt hirveesti tarvii koulutusta ja eikös sulla oo joku ammstillinen koulutus niin sinne sitten. Toki työnanta näkee että oot jo ton ikänen eikä tuöhistoriaa juuri ole niin kyllähän se kertoo jostain..
Tee hakemus vuokratyöfirmaan tai soita sinne ja kysy duunia, ne ottaa kyllä listoilleen ja hanki sitä kautta itsellesi kokemusta ja kun teet työsi hyvin, niin sana kyllä kiirii. Sitten kun haet vakituista paikkaa hanki kirjalliset suositukset niiltä mistä olet saanut hyvää palautetta.
Mitä jos edes vuokratyöfirmat eivät palkkaa? Edes niihin mihin ei tarvitse koulutusta mutta ohitsesi menee hän jolla on jo kokemusta? Työttömiä on nyt niin paljon, että siellä on osaavaa porukkaa hakemassa myös. Ilman kokemusta et saa paikkaa, ilman paikkaa et saa kokemusta. Ratkaisu?
Olen kysynyt työkokeilupaikkoja työkkäristä josko he voisi auttaa mutta mitään ei ole tarjota
Tuollainen se työllisyystilanne nyt vaan on. Ei työkkäri ole enää vuosiin pystynyt paljon mitenkään auttamaan edes kaikkia asiakkaina olevia nuoria, vanhemmista asiakkaista puhumattakaan. Joitakin onnistaa, kaikkia ei.
Siksi ihmettelenkin, miksi siivoojia yms. tuodaan ulkomailta. Tavallinen työtön nuori, joka hakee ensimmäistä siivoustyöpaikkaa, ei usein sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Päälle 30 vuotas piti otsikkoon kirjoittaa siis
Luulin, että tunnustat olevasi "pälli", koska se olisi selittänyt asian.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu työkokeiluun, en nyt osaa sanoa mikä se instanssi on joka etsii näitä työkokeilupaikkoja. Meillä julkishallinnossa (sabolaiskaupunki) on kymmeniä työkokeilijoita joka alalla niin siivouksessa kuin keittoötyössä, apuvälinepalvelussa ja kiinteistönhoidossakin ilmeisesti.
Työkokeilu on sitä varten että voi kokeilla on ala sopiva. Ei työpaikka, eikä saa olla vastuuta yms. eli siellä kirjaimellisesti ihmetellään ja kokeillaan sopisiko senkaltaiset tehtävät, esim. jos on jotain rajoitteita tai ala muuten kiinnostaa. Ei se lupaa mitään pysyvää. Siksi teilläkin siellä kymmeniä kokeilijoita kun helppoa ja halpaa laittaa tekemään duunia ilmaiseksi. Eli jos menet kokeiluun, se on max. kuukausi! Ja et tee mitään vastuullista vaikka laitettais tekeen, tästä ihan työkkäri sanonut että jotkut hyväkskäyttää.
Minä olen miettinyt miksi se työkkäri on olemassa nykyään. Virkailijat kovasti kehuvat kun on hyvät yhteydet työnantajiin, mutta työntekijään asti se ei välity. Onko se sellainen suojatyöpaikka sitten, jossa kehuskellaan työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos edes vuokratyöfirmat eivät palkkaa? Edes niihin mihin ei tarvitse koulutusta mutta ohitsesi menee hän jolla on jo kokemusta? Työttömiä on nyt niin paljon, että siellä on osaavaa porukkaa hakemassa myös. Ilman kokemusta et saa paikkaa, ilman paikkaa et saa kokemusta. Ratkaisu?
Aika turhaa on hakea vuokratyöfirmastakaan hyvällä koulutuksella ja kunnon työhistorialla töitä, jos olet vanha tai haet paikkaa, johon olet "liian pätevä"
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt miksi se työkkäri on olemassa nykyään. Virkailijat kovasti kehuvat kun on hyvät yhteydet työnantajiin, mutta työntekijään asti se ei välity. Onko se sellainen suojatyöpaikka sitten, jossa kehuskellaan työttömille.
Veikkaan että on yhteydet työnantajiin tietyillä aloilla vain.
Tarjoudu Katariina Sarasteelle (kok) kotiasiivoojaksi/lastenhoitajaksi/kotiapulaiseksi.
Varma paikka! Sillä ois heti tarvetta! Ei tartte kokemusta eikä mitään, kunhan on matalasti koulutettu ja alallakaan ei nyt niin väliä!
Vierailija kirjoitti:
Tarjoudu Katariina Sarasteelle (kok) kotiasiivoojaksi/lastenhoitajaksi/kotiapulaiseksi.
Varma paikka! Sillä ois heti tarvetta! Ei tartte kokemusta eikä mitään, kunhan on matalasti koulutettu ja alallakaan ei nyt niin väliä!
Siis Karoliina Saraste
Päälle 30 vuotas piti otsikkoon kirjoittaa siis