Kannabis lailliseksi?
Mitäs mieltä täällä ollaan tällaisesta aloitteesta?
(tai linkki suoraan aloiteeseen: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/703)
Päätin itse allekirjoittaa aloitteen. Vaikka kannabiksesta voi varmasti olla montaa mieltä, en toivo että kukaan sen takia joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin tai saa merkintöjä rekistereihin.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 17:47"]
Niin...kannabis ei taida lihottaa, kuten alkoholi ja joskus olisi ihan kiva irtautua arjesta. Ei ole tosin kokemusta, mutta alkoholi ei sovi minulle eikä miehelleni. Kannatan siis!
[/quote]
Kannabis aiheuttaa makean himon ja nälän, eli välillisesti kyllä lihottaa.
[/quote]
No ei todellakaan aina aiheuta.
[/quote]
Hieno juttu...mutta totuus on kuitenkin toinen.
[/quote]
On kuitenkin myös tutkittu, että tietyntyyppinen kannabis vähentää halua epäterveelliseen mässäämiseen, ja sitä määrätään myös lääkkeeksi tässä tarkoituksessa. Kun taas tosiaan toisentyyppistä kannabista määrätään lääkkeeksi esim. toipuville anorektikoille, että voisivat syödä, ja esim. kemoterapian aiheuttaman pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden hoitoon.
lopeta homoseksuaalisen propagandasi, kukaan ei ajo vetää huumeita ja suostua viettelykseen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 18:15"]
Niin...kannabis ei taida lihottaa, kuten alkoholi ja joskus olisi ihan kiva irtautua arjesta. Ei ole tosin kokemusta, mutta alkoholi ei sovi minulle eikä miehelleni. Kannatan siis!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ilmeisesti olen joku tieteellinen epäsikiö, kun ei minulla aiheuta, vaikka miten jankutetaan, että aina aiheuttaa?
[/quote]
"Ei se tupakka mitään keuhkosyöpää aiheuta, kummin kaimakin poltti kolme askia päivässä ja eli satavuotiaaksi." No, hyvä jos ei sinulla aiheuta, mutta tieteelliset tutkimukset koskevatkin aina laajempaa populaatiota.
Ja ei se kannabiksen vapauttaminen näytä niin hirvittävästi alkoholin kulutukseen vaikuttavan. Hollantikin on sekä miesten että naisten osalta Euroopan johtavia maita runsaan kertajuomisen suhteen (WHO:n raportin mukaan).
[/quote]
Sama juttu avopuolison kanssa...ja sen veljen. Ei sitä aina tee mieli syödä yhtään mitään. Aika monta poikkeusta on mahtunut absoluuttiseen sääntöön...ja meillä on vaikuttanu nimenomaan alkoholin käyttöön, ei pilvessä tee edes mieli juoda mitään alkoholia, kaikki alkoholi maistuu vaan ihan älyttömän pahalle.
Tuo aloite on kannabiksen dekriminalisoimiseksi, ei laillistamiseksi. Kannabis on jo dekriminalisoitu useassa Euroopan maassa. Suomi elää tässä asiassa vielä 90-lukua esim. Keski-Eurooppaan verrattuna. (Toki Hollanti on aina ollut erikoistapaus).
Huomaa kuitenkin, että nyt asiasta on sentään jo mahdollista keskustella täällä.
Ja tottakai allekirjoitin.
Ei hampusta mene pää sekaisin. Jos lääkkeeksi määrätty saa ajaa autoakin.
Ymmärtäisin, jos vaikka esim. alkoholi korvattaisiin kannabiksella tms. Nyt muuten en näe mitään järkeä sallia lisää päihteitä nyt jo sallituiden lisäksi.
Typerin argumentti ikinä on se, että kannabis tulisi laillistaa siksi, koska alkoholi on paljon pahempaa ja sekin on laillista. No kun meillä kerran on laillisena jo niin huono päihde, miksi ihmeessä laillistaisimme siihen _lisäksi_ vielä lisää muita päihteitä? Alkoholin _korvaamisessa_ sentään olisikin jo vähän järkeä.
Ja ymmärrättekö sitä, että jos lähes jokaisessa maassa kannabiksen viihdekäyttö olisi laillista, kannabiksen myynnistä tulisi aivan samallainen bisnes kuin tupakastakin? Yksi ongelma lisää, jee. En näe siinä mitään hyvää, että nuoret alkaisivat polttaa nurkan takana tupakan lisäksi myös kannabista ja viikonloppuna juomisen lisäksi myös polteltaisiin.
Ja kyllä se laittomuus estää moniakin ihmisiä. Toki sitä saa laittomanakin, mutta on silti paljon ihmisiä jotka ei kannabiksen kokeiluun ryhdy juurikin sen takia, että se on laitonta. Tietoisesti tai ei, mutta minusta se on ihan hyvä.
Myynnistä tulevat verot olisivat ainoa hyvä puoli ja lääkekäyttö on ihan ok.
Kieltolaista on paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. Niin terveydellistä kuin sosiaalistakin. Lisäksi jäävät todellakin ne verotulot saamatta ja poliisin resursseja menee hukkaan uhrittomien rikoksien selvitettelyyn.
Sitäpaitsi kysymys ei yhä ole siitä sallimmeko kannabiksen. Kannabis on jo täällä, eikä tule koskaan poistumaan ja käyttö lisääntyy koko ajan. Laittomuudesta huolimatta.
"Kannabis yhtä harmitonta kuin roskaruoka":
http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/cannabis-no-worse-than-junk-food-says-report-8211012.html
Eli alkoon ei todellakaan kannata kenenkään verrata. Ei vastustajien tai kannattajien.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse olen huomannut, että tietyt lajikkeet aiheuttavat makeanhimoa tai nälkää. Esimerkiksi hasiksesta ei tule muncieita, mutta jostain kunnon sativasta voi laskuissa tulla. Riippuu tietenkin siitä, oletko ennen polttelua syönyt.
Itse en allekirjoittaisi, koska en halua lisää päihteitä markkinoille :/
Olkoonkin vaarattomampaa kun alkoholi tai muut huumeet, en silti halua yhtään enempää päihteitä laillistettavan. Kaikki juopot ja pilvenpolttajat aina vetoaa siihen, etttä se on niin oma asia mitä tekee, mutta ainahan se koskettaa jotakuta muutakin! Ystäväni menetti veljensä huumeille pari vuotta takaperin, ja mieheni isä on juoppo. Valitettavasti pössyttelykään ei ole vain oma asiasi, se voi tuottaa tuskaa läheisillesi. Samoin juopottelu.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:24"]
Olkoonkin vaarattomampaa kun alkoholi tai muut huumeet, en silti halua yhtään enempää päihteitä laillistettavan. Kaikki juopot ja pilvenpolttajat aina vetoaa siihen, etttä se on niin oma asia mitä tekee, mutta ainahan se koskettaa jotakuta muutakin! Ystäväni menetti veljensä huumeille pari vuotta takaperin, ja mieheni isä on juoppo. Valitettavasti pössyttelykään ei ole vain oma asiasi, se voi tuottaa tuskaa läheisillesi. Samoin juopottelu.
[/quote]
Ei ainakaan minun läheisilleni. Vanha äitini tulee mielellään mukaan pössyttelemään, samoin kuin siskoni.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:24"]
[/quote]
Kannabis on markkinoilla jo! Sitä saa melkein jokainen halutessaan jostain hankittua.
Pointti onkin siinä, miksi nykylainsäädännön mukaan ihmiset syyllistyvät rikokseen tehdessään jotain, joka ei aiheuta mitään haittaa muille? Varsinkin kun kyse on aineesta, jota käytetään jopa lääkitsemistarkoituksiin.
Ja eikö olisi hyvä, että kannbiksen ostamisesta saatavista rahoita tulisi myös veroa valtiolle, eikä kaikki mene sinne järjestäytyneen rikollisuuden pussiin?
Laillisena tuotteena kannabiksen laatua voitaisiin myös vartioida, ettei myytäisi mitään sekoitteita tai epämääräisempiä aineita kannabiksena. Huonolaatuisesta ruohosta niitä ongelmiakin yleensä seuraa. Todella harvoin puhtaasta kannabiksesta.
Joillekin ihmisille tulee ongelmia jopa pähkinöiden syömisestä.
suomalainen eliitti tahtoo pitää herkun omanaan, tyytyköön rahvas kossuun ja keskikuraan. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikilla olisi kivaa