Hyväksyisittekö pettämistä missään tilanteessa?
Kommentit (85)
En hyväksy minkäänlaista suhmurointia toisen selän takana. Kyllä pitää ihmisellä olla selkärankaa olla uskollinen, jos niin on luvannut. Jos ei kykene niin täytyy olla yksin. Avoimet suhteet sitten erikseen. M33
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:24"]
En hyväksy minkäänlaista suhmurointia toisen selän takana. Kyllä pitää ihmisellä olla selkärankaa olla uskollinen, jos niin on luvannut. Jos ei kykene niin täytyy olla yksin. Avoimet suhteet sitten erikseen. M33
[/quote]
Eli jos saisit tietää, että puolisosi olisi pettänyt, niin se olisi kerrasta poikki? Ei mitään sovitteluvaraa?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:24"]
[/quote]
Eli jos saisit tietää, että puolisosi olisi pettänyt, niin se olisi kerrasta poikki? Ei sovitteluvaraa?
[/quote]
Kyllä se minun puolesta olisi suhteen loppu. Vaikka olisi ihastunutkin toiseen niin tekojansa voi aikuinen ihminen hillitä ja olla ruokkimatta, jos ei niin silloin ei minun mielestä rakasta eikä kunnioita kumppaniaan. Jos seksiä ei ole niin mitä sellaisella suhteella edes tekee, miksi siinä roikkuu? Jos vaimoni ryhtyisi pihtaamaan niin yrittäisin kaikin keinoin pelastaa suhteemme mutta jos joutuisin esim vuoden olemaan ilman seksiä niin kyllä ero olisi meille molemmille paras vaihtoehto. Minä tulen niin kiukkuiseksi ilman seksiä :) mutta meitä miehiäkin on moneksi M33
Millainen se hyväksyttävä tilanne voisi olla?
Ehkä silloin, jos mies olis jonkun naisen kans ainoat eloonjääneet jossain, niin etteivät voi tietää pelastuvatko. Ymmärrän, jos tarraudutaan toiseen tuollaisessa tilanteessa, ja eletään niin, kuin olisi viimeinen päivä menossa. Eikä nyt tietenkään heti, oitis ja välittömästi, vaan niin, että olisivat olleet kuukausia jossain, missä lie, ilman toivoa.
Pettämisuutisen kuultua monet ovat niin shokissa, ettei heti voi tehdä järkeviä päätöksiä. Monet ajattelevat, että se on sitten kerrasta poikki, mutta mieli saattaa muuttua, kun tilanne tulee oikeasti omalle kohdalle. Itse ajattelen myös, että jättäisin puolisoni jos hän pettäisi edes kerran, mutta en tiedä miten tositilanteessa menettelisin. Samalla tavalla ajatteli myös ystäväni, mutta kun hänen miehensä sitten paljastui pettäjäksi, ei hän osannut päättää mitä tekee. Heillä oli pitkä suhde takana ja mies katui tekoaan. He menivät pariterapiaan ja nyt kuukausien jälkeen ystäväni päätti, että aikoo jatkaa vielä miehensä kanssa. Minun on ulkopuolisena vaikea hyväksyä ystäväni päätöstä, mutta olen yrittänyt olla kannustava ja tukena, koska hän ei varmaan kaipaa silmien pyörittelyä, enkä minä ole kokenut vastaavaa kriisiä omassa elämässäni.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:47"]
Pettämisuutisen kuultua monet ovat niin shokissa, ettei heti voi tehdä järkeviä päätöksiä. Monet ajattelevat, että se on sitten kerrasta poikki, mutta mieli saattaa muuttua, kun tilanne tulee oikeasti omalle kohdalle. Itse ajattelen myös, että jättäisin puolisoni jos hän pettäisi edes kerran, mutta en tiedä miten tositilanteessa menettelisin. Samalla tavalla ajatteli myös ystäväni, mutta kun hänen miehensä sitten paljastui pettäjäksi, ei hän osannut päättää mitä tekee. Heillä oli pitkä suhde takana ja mies katui tekoaan. He menivät pariterapiaan ja nyt kuukausien jälkeen ystäväni päätti, että aikoo jatkaa vielä miehensä kanssa. Minun on ulkopuolisena vaikea hyväksyä ystäväni päätöstä, mutta olen yrittänyt olla kannustava ja tukena, koska hän ei varmaan kaipaa silmien pyörittelyä, enkä minä ole kokenut vastaavaa kriisiä omassa elämässäni.
[/quote]
Näinhän se on.
Oma mieheni on myös pettänyt. Alkushokin jälkeen tajusin, että ei olekaan niin helppoa lähteä suhteesta, varsinkin kun odotin yhteistä lasta. Oli kännipäissään pannut jotakin vanhaa tuttuaan. Tunnusti asian minulle ja oli selvästi pahoillaan.
Myönnän, että asia niin sanotusti lakaistiin maton alle. Jälkeenpäin sanoin miehelle, että pettäminen loukkasi minua hyvin paljon ja toisesta kerrasta tulee kengän kuva ahteriin.
Miestä olisi ollut turha edes yrittää puhua mihinkään terapiaan, ei hän moisiin usko eikä halua levitellä asioita ulkopuolisille. Eipä hän silti minunkaan kanssani asioista puhu.
Noh, arki jatkuu mutta luottamus puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:36"]
[/quote]
Ymm, no vaikea tietysti sanoa mikä olisi kenenkäkin mielestä hyväksyttävä tilanne, mutta ajatellaan nyt vaikka seuraavanlainen:
Olet saanut puolenvuoden mittaisen työkomennuksen ulkomaille. Miehesi jää omien töidensä takia Suomeen. Tänä aikana ehditte nähdä vain kerran/pari.
Jossain vaiheessa miehesi pettää, mutta kertoo siitä saman tien ja osoittaa katuvansa ja rukoilee anteeksiantoasi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:47"]
[/quote]
Niinpä. Itse uskoisin pystyväni antamaan anteeksi, jos kyseessä olisi vain yksi kerta, pettäminen ei olisi sattunut kenenkään minulle läheisen ihmisen kanssa ja mies osoittaisi aidosti katuvansa.
Miks mun aloitus saa alapeukkuja :D :D :D
En hyväksyisi. Jos kumppanilla ei riitä selkärankaa tai keskustelutaitoa ilmoittaa ongelmista suhteessa ennen pettämistä, suhde on niin heikoilla kantimilla, ettei sitä kannata jatkaa.
Tällä hetkellä en tahdo olla suhteessa missä on mukana ulkopuolisia. Ainoastaan jos olisin suhteessa missä ei ole selvästi määritelty mikä on ja mikä ei ole ok, olisin valmis jatkamaan "pettämisen" jälkeen.
Yleensä käsitykseni parisuhteesta on joustava ja suon jokaiselle oikeuden määritellä omat suhteensa. Aiempi suhteeni oli avoin, koska en tahtonut rajata itseäni enkä kumppaniani. Nykyisessä rajat on sovittu niin että jos jotain tekee mieli tehdä, siitä puhutaan avoimesti eikä salailla.
Se, että jatkaa pettäjän kanssa, ei tarkoita että hyväksyisi pettämisen.
En hyväksy missään tapauksessa. Jos haluaa olla muiden kanssa, niin pitää sitten erota ensin. Jos haluaa olla muiden kanssa, ei enää rakasta puolisoaan, eikä ole mitään järkeä olla yhdessä. Yhdessä ollaan kun rakastetaan toisiaan ja halutaan toisiaan, ei siihen ulkopuoliset kuulu.
Mulle on ihan sama kuka panee ketä, kunhan ei olla luvattu puolisolle olla panematta muita. En käsitä miten joillekin ihmisille pettäminen on niin helppoa, minä en pystyisi vaikka yrittäisin.
Hyväksyn pettämisen tietyissä tilanteissa. Useimmat tänne kirjoittavat ovat niin nuoria, että he eivät varmaan osaa edes ajatella tilannetta, jossa mieheni isä on. Hänen vaimonsa on saidauden vuoksi dementoitunut ja holhouksen alainen. Hän ei kuitenkaan ole vielä "niin" vanha. Mieheni isä hoitaa vaimoaan, mutta heidän suhteensa ei ole enää miehen ja vaimon suhde. Minä en paheksuisi ollenkaan jos appeni aloittaisi suhteen toisen naisen kanssa ja "pettäisi" vaimoaan, sillä heidän avioliittonsa on käytännössä jo ohi, vaikka mies yhä rakastaa vaimoaan omalla tavallaan ja haluaa pitää hänestä huolta.
En hyväksy. Parisuhteessa kun ollaan, pettämistä en hyväksy. Oli tilanne mikä hyvänsä. Se on toisen ihmisen loukkaamista. En itse petä. Koskaan. Ennen toisen kanssa makaamista, on erottava.
Jos puoliso pettäisi, tekisin saman.
En. Olen uskollinen ja arvostan uskollisuutta.
Pettävät miehet ovat erittäin vastenmielisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 01:36"]
[/quote]
Ymm, no vaikea tietysti sanoa mikä olisi kenenkäkin mielestä hyväksyttävä tilanne, mutta ajatellaan nyt vaikka seuraavanlainen:
Olet saanut puolenvuoden mittaisen työkomennuksen ulkomaille. Miehesi jää omien töidensä takia Suomeen. Tänä aikana ehditte nähdä vain kerran/pari.
Jossain vaiheessa miehesi pettää, mutta kertoo siitä saman tien ja osoittaa katuvansa ja rukoilee anteeksiantoasi.
[/quote] En hyväksyisi. Pitää olla itsehillintää ja kyky puhua asioista. Onko oletuksena, että se ulkomailla asuva jaksaa olla pettämättä? Parin pitäisi keskystella ja sopia yhdessä, että tämän erosaa asumisen aikana on avoin suhde. Mutta yleensä pettäjä on niin mustasukkainen, etää vaan hän saa pettää, mutta toiselta vaaditaan uskollisuutta.
Jos puoliso lopettaa hellyyden ja seksielämän ja tilanne jatkuu pitkään. Silloin pitää kyllä ensin sanoa puolisolle, että näin on kohta käymässä.