Virtsatietulehdukset pilasivat seksielämän
Minulla oli lyhyen ajan sisällä useampi virtsatietulehdus, jotka johtuivat seksistä. Pari päivää yhdynnästä alkoi illalla kovat oireet, joiden kanssa jouduin kärvistelemään koko yön valvoen miehen nukkuessa tyytyväisenä vieressä. Tämän seurauksena seksihalut katosivat eivätkä ole palautuneet enää takaisin, vaikka viimeisimmästä tulehtumisesta on jo useampi vuosi. ( Uusia tulehduksia ei ole tullut, koska aktiivista seksielämää ei enää ole.) Viime tulehdusta edeltävällä kerralla seksiä oli illalla ja toisen kerran aamulla; se oli ilmeisesti liikaa elimistölleni.
Miten te muut "helposti tulehtuvat" hoidatte sänkyhommat? Omat haluni ovat lopahtaneet melkein täysin, kun ei pysty nauttimaan koko touhusta. Nykyään meillä on seksiä enää pari kertaa kuussa suihkun jälkeen. Kuulostaa todella säälittävältä nuoren pariskunnan seksielämäksi, mutta mieluummin olen ilman, kuin kusen verta ja soittelen terveyskeskukseen. Harmittaa tietysti miehen puolesta, kun hänellä haluja olisi kovastikin. Kaipa meidän kusivammaisten kuuluisi pysyä sinkkuina ja selibaatissa..
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:15"]
Olen lukenut estolääkityksestä, mutta käsittääkseni ne ovat antibiootteja. En haluaisi syödä niin vahvoja lääkkeitä vain varmuuden varalta.
Itsekin teen juuri noita varotoimenpiteitä yhdynnän jälkeen ja ennen sitä. Ne vain tappavat kaiken spontaaniuden seksistä, kun pitää peseytyä ja tankata paljon vettä ja käydä heti vessassa. :(
ap
[/quote]Olen varmaan pari kertaa täällä kirjoittanut estolääkityksen korvaavasta karpalo/puolukkamehun juomisesta päivittäin. On turvallisempi vaihtoehto kuin antibiootit.
Ihan apteekin omassa lehdessä suositeltiin.
Kokeiltukin on ja toimii.
Minulla oirehtimista pahentaa sokeri. Syön nykyään hyvin vähän sokeripitoisia herkkuja. Lisäsin ruokavalioon piimää ja natural-jugurttia (yleensäkin hapanmaitotuotteet ovat hyväksi) ja yhdynnän jälkeen juon Molkosania. Oireet pysyvät poissa. Jos joku viikonloppu on vaikka juhlat, joissa tulee syötyä makeaa kahvileipää ja vielä rakastellaan illalla, niin seuraavana aamuna on vti-oireita, mutta ne lievittyvät molkosanilla.
Kärsin tuosta kamalasta tulehdusvaivasta toistuvasti 17-25 -v. välisenä aikana. Olin todella kypsynyt siihen kipuun ja pelkoon josko se taas iskee. Pesut, juominen ja pissaaminen auttoivat välillä, välillä sekään ei riittänyt. Estolääkitykseen ei lähdetty, koska tulehdus ei sentään jatkuvasti ollut päällä. Yths:n ihana ja fiksu naislääkäri lohdutti mua kerran opiskeluaikoinani, että kunhan olet lähemmäs 30 v, vaiva katoaa varmasti. Paikat tottuu. En uskonut... Mutta niin kyllä kävi. Vaiva loppui kuin seinään, eikä enää ole ollut yhtään. Ikääkin on jo 38. Seksi on maistunut 25v. lähtien hyvin ja on edelleen aina vain parempaa. Sama rakas mies mulla yhä. <3
Ai ei tartte päivittäin? Vaikka panis joka päivä aamuin illoin?
Ja voi ne c vitamiinit ja karpalot ottaa ennenkin yhdyntää, eikä vasta jälkeenpäin.
Kuka hullu siveli antibakteerista voidetta toosaansa? Se vaan pahentaa tilannetta!
Muistakaa pestä se persauksennekin! Käyttäkää puuvillaisia pikkuhousuja älkää keinokuitua. Että peppuvakohiki imeytyy niihin eikä valu pimpsaan. Pitäkää happamuustasoa yllä ja käyttäkää vagisania. Se kosteuttaa limakalvoja ja näin ylläpitää limakalvojen terveyttä ja toimintaa sekä vastustuskykyä.
Hei!
Tiedän sun tunteesi. Minä kanssa kärsin jatkuvista VTI tulehduksista, ja nyt viimme joulusta(2013) asti olen joutunut iv. tiputukseen ko. vaivan takia. Ei pidä kauhistua. Tämä ei johdu itsestään yhdynnästä vaan e.coli bakteerista jota ikäänkuin pääsee virtsateihin yhdynnän aikana. (en puhu anaaliyhdynnästä) Olin todella kipeä, ja mitkään antibiootit eivät toimineet. Kävi ilmi että kannan elimistössäni ESBL- nimistä bakteeria, joka on resistenssi melkein kaikille tutkituille antibiooteille mukaanlukien: kefaleksiini, kefuroksiimi, mesillinaami, nitrofurantoniini ym...! Tilanne on todella ikävä- mutta minkäs teet. Hoitoalalla on veikattu jopa joka viidennen hoitajan kantavan mukanaan ko. bakteeria- joka on siis terveelle ihmiselle täysin vaaraton- ja elää siis jokaisessa meissä. (e.coli on suolistobakteeri), mutta sitten on meikäläisiä- joille ikävä kyllä yhdyntä aiheuttaa ns. honeymoon vti tulehduksen- jota ainakaan ESBL- potilaalla ei toistaiseksi pystytä hoitamaan muutenkuin suonensisäisellä lääkityksellä.(puhun vain omasta kokemuksestani) Infektiolääkäri aloitti em. huolimatta Nitrofur C lääkityksen yhdynnän jälkeen- ja ainakin nyt (n2.kuukauteen) ei ole tarvinnut sairaalaan/ päivystykseen mennä. C- vitamiini ja karpalot...hmm... ei kai niistä haittaakan ole, mutta tämmöisessä tapauksessa niistä ei ole osoitettu myöskään olemaan ns. estolääkkeeksi. Lääkärini oli aivan ihana, sanoi että: kyllä, sinä voit istua jalat ristissä lopun elämäsi- mutta semmoinen elämä on helvetin tylsää" Joten rakastelkaa rohkeasti, uskon että muutaman vuoden kuluttua, tämä on jo aivan hoidettavissa oleva juttu- mutta välttäkää viimmeiseen asti antibiootteja yms, ellei sitten TODELLA sitä tarvitse. Minun tapauksessani ei enää koskaan tulla määräämään ns. turhia antibioottikuureja. Tuossa todella selkokielinen ohje jos VTI ja ESBL mietityttää. Ainiin, ja mistäkö tämän sain? Intian matkaltani. On arveltu että 75% Intiaan matkustaneista saavat bakteerin mukanaan, ja kantavat sitä läpi elämänsä- tietämättään siitä. Niinkuin jo aiemmin kirjoitin, se on täysin normaali suolistobakteeri- joka ei vaadi hoitoa, muussakuin siinä tapauksessa ettei antibiootit toimi. Kannattaa myös kuurien jälkeen käydä antamassa virtsanäyte- jos vähäänkään epäilyttää että antibiootit eivät toimi. Silloin osataan tutkia virtsasta myös ESBL. Rakkautta elämäänne. linkki:
Kärsin itse lähes vuoden ajan jatkuvista virtsatientulehduksista. Se ilmestyi aina seksin jälkeen. Söin todella monta antibioottikuuria ja estokuuria. Kokeilin pesut ennen ja jälkeen yhdynnän, join litrakaupalla karpalomehua ja vettä, kävin säännöllisesti vessassa ja join jopa pullollisen omenaviinietikkaa siinä toivossa että auttais. Lääkärillä ja gynelläkin kävin muutaman kerran. Kukaan ei osannut sanoa muuta kuin että syö antibiootti kuuri. Lähes vuoden tuskastelun jälkeen löysin keinon ongelmaani. Ostin tavallisesta ruokakaupasta karpalotabletteja. Söin niitä aluksi kaksi kertaa vuorokaudessa ja otin ylimääräisen aina seksin jälkeen. Myöhemmin otin vain enää seksin yhteydessä. Lopulta lopetin näiden syönnin, koska virtsatientulehdukset katosivat kokonaan. Nyt ei ole yli puoleen vuoteen ilmaantunut mitään oireita. Suosittelen kokeilemaan!
Mä sain estokuurin mikä auttoi vuoden verran. Sitten bakteeri tuli resistentiksi ja piti lopettaa ko. antibiootti. Nyt mennyt jo vuosi ilman yhtäkään tulehdusta, jei. Selexid-kuuri aina varalla kaapissa ja matkoilla, aloitan heti kun oireet tuntuu.
Mun lista tulee vaikuttamaan työläältä ja vittumaiselta, mutta mulla auttoi nämä jipot ja suosittelenkin kokeilemaan:
- juo vettä, paljon, päivittäin. Vaikka ei olisikaan vti-oireita. 2-3l/pvä. Alkuun vituttaa juosta vessassa, mutta ajan myötä elimistö tottuu eikä tarvitse käydä kahden tunnin välein pissalla (nimim.juon ennen nukkumaanmenoa 0,5l vettä ja herään vasta aamulla pissalle).
- Käy pissalla ENNEN ja JÄLKEEN seksin ja juo vettä wc-käynnin jälkeen! Rakossa täytyy olla virtsaa jotta voit käydä pissalla seksin harrastamisen jälkeen. Riittää että on edes jonkin verran, ei tartte olla täys rakko.
- käy suihkussa pesemässä alapää ENNEN ja JÄLKEEN seksin.
- Syö C-vitamiinitabletteja, ota 1 vähintään seksin jälkeen.
Mulla virtsatietulehduskierteet seksin jälkeen tappoivat täysin spontaanin seksin mahdollisuuden, mikä vituttaa, mutta mieluummin harrastan seksiä niin etten joudu pelkäämään että taas uusi tulehdus koputtelee ovella :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:40"]
Eli otan yhden antibiootin aina seksin jälkeen, toimii! Ei tulehduksia, ei kipuja! Ja ainakin minä saan taustani vuoksi aina ison purkin lääkkeitä (100kpl/purkki), niin ei tarvitse olla koko ajan hakemassa ;)
[/quote]Mikä lääke sinulle on määrätty?
Itse lopetin vastaavassa tilanteessa seksin harrastamisen ja ryhdyin sinkuksi. Karpalomehut ei toimineet ja antibiooteista tuli kaikenlaista ja meni yleinen vastustustusyky kokonaan. Päätin etten miesten vuoksi pilaa elämääni.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:51"]Hei!
Tiedän sun tunteesi. Minä kanssa kärsin jatkuvista VTI tulehduksista, ja nyt viimme joulusta(2013) asti olen joutunut iv. tiputukseen ko. vaivan takia. Ei pidä kauhistua. Tämä ei johdu itsestään yhdynnästä vaan e.coli bakteerista jota ikäänkuin pääsee virtsateihin yhdynnän aikana. (en puhu anaaliyhdynnästä) Olin todella kipeä, ja mitkään antibiootit eivät toimineet. Kävi ilmi että kannan elimistössäni ESBL- nimistä bakteeria, joka on resistenssi melkein kaikille tutkituille antibiooteille mukaanlukien: kefaleksiini, kefuroksiimi, mesillinaami, nitrofurantoniini ym...! Tilanne on todella ikävä- mutta minkäs teet. Hoitoalalla on veikattu jopa joka viidennen hoitajan kantavan mukanaan ko. bakteeria- joka on siis terveelle ihmiselle täysin vaaraton- ja elää siis jokaisessa meissä. (e.coli on suolistobakteeri), mutta sitten on meikäläisiä- joille ikävä kyllä yhdyntä aiheuttaa ns. honeymoon vti tulehduksen- jota ainakaan ESBL- potilaalla ei toistaiseksi pystytä hoitamaan muutenkuin suonensisäisellä lääkityksellä.(puhun vain omasta kokemuksestani) Infektiolääkäri aloitti em. huolimatta Nitrofur C lääkityksen yhdynnän jälkeen- ja ainakin nyt (n2.kuukauteen) ei ole tarvinnut sairaalaan/ päivystykseen mennä. C- vitamiini ja karpalot...hmm... ei kai niistä haittaakan ole, mutta tämmöisessä tapauksessa niistä ei ole osoitettu myöskään olemaan ns. estolääkkeeksi. Lääkärini oli aivan ihana, sanoi että: kyllä, sinä voit istua jalat ristissä lopun elämäsi- mutta semmoinen elämä on helvetin tylsää" Joten rakastelkaa rohkeasti, uskon että muutaman vuoden kuluttua, tämä on jo aivan hoidettavissa oleva juttu- mutta välttäkää viimmeiseen asti antibiootteja yms, ellei sitten TODELLA sitä tarvitse. Minun tapauksessani ei enää koskaan tulla määräämään ns. turhia antibioottikuureja. Tuossa todella selkokielinen ohje jos VTI ja ESBL mietityttää. Ainiin, ja mistäkö tämän sain? Intian matkaltani. On arveltu että 75% Intiaan matkustaneista saavat bakteerin mukanaan, ja kantavat sitä läpi elämänsä- tietämättään siitä. Niinkuin jo aiemmin kirjoitin, se on täysin normaali suolistobakteeri- joka ei vaadi hoitoa, muussakuin siinä tapauksessa ettei antibiootit toimi. Kannattaa myös kuurien jälkeen käydä antamassa virtsanäyte- jos vähäänkään epäilyttää että antibiootit eivät toimi. Silloin osataan tutkia virtsasta myös ESBL. Rakkautta elämäänne. linkki:
Jos vielä seuraat ketjua, olisi mielenkiintoista tietää oletko päässyt eroon esbl-bakteerista vai jatkuuko kierre vielä. Mulla on sama homma muuten paitsi nitrofur tehoaa vielä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:39"]Synnytys alakautta auttaa tuohon vaivaan, oikeasti. Synnytys muuttaa naisen anatomiaa alakerrassa.
[/quote]
En tiedä miksi tätä alapeukutetaan, sillä mullakin kävi näin. 5 vuotta virtsatieinfektioita seksin jälkeen ainakin kerran kuussa niin, että infektio ei mennyt ilman antibiootteja ohi. Sitten synnytin esikoisen, eikä sen jälkeen ole ollut yhtäkään ei yhtään! Esikoisen syntymästä jo 3 vuotta :)
1 g c-vitamiiniä väkevöittää virtsaa ja tappaa pöpöjä! Tepsi mulla tulehduksiin, otin aina seksin jälkeen.
Itse sairastin viisi vuotta sitten toistuvia virtsatietulehduksia. Mitään erikoista syytä niille ei löytynyt.
Alettiin miehen kanssa kiinnittämään erityistä huomiota puhtauteen, eli molemmat käy pesulla ennen seksiä. Itse käyn lisäksi pissalla ennen JA jälkeen seksin, samalla pesen itseni.
Tulehduksia ei sen jälkeen ole ollut kuin kerran. Himot odottaa kyllä sen muutaman minuutin kun kumpikin käy pesulla, mukavampaa se on kuin seksi haisevilla alapäillä.
Tää on niin vaikea asia. Riskitekijöitä, jotka lisää virtsatieinfektioita on niin monia (se seksi tietenkin, ehkäisypillerit, sokeri, alkoholi, nestehukka - lue siis sauna, kaikenlainen urheily yms., epäpuhtaus, mutta myös liiallinen puhtaus, nuori ikä, synnyttämättömyys). Oikeastaan joka kerta kun vähän rentoutuu ja pitää hauskaa, tulehdus iskee. Hulluksi tässä menee stressistä! Lisäksi terveydenhoitoalalla kohtaa kaikenlaista tietämätöntä ennakkoluuloa: "ehkäisypillerit ei varmasti aiheuta tulehduksia", "hehe, sulla on honeymoon-disease", jotkut jopa luulee että tulehduksia saa vaan, jos harrastaa liian monen eri ihmisen kanssa seksiä.
Itse olen kymmenen vuotta ollut saman miehen kanssa, reilusti yli 30, ja jos käytän ehkäisypillereitä, niin tulehdukset vaan tulee kerta kerran jälkeen takaisin. Jos jätän pillerit pois, niin VTI tulehduksia on vähemmän, mutta sitten hormonit heittelee ja mieliala on ihan sattumanvarainen. Sekä trimetoprim, että nitrofurantoiini lakanneet toimimasta (sekä kuureina, että estolääkityksenä) ja nyt on ekaa kertaa vakavassa harkinnassa kauhee ultimatum: hankitaan lapsia oman terveyteni vuoksi tai seksi loppuu kokonaan. Mikä syy hankkia lapsia tuokin on? Mutta ei sitä ainaista kipua ja pelkoa vaan voi kestää! Pahimpina hetkinä on vakuuttunut just siitä, että kohta on joku antibioottiresistentti tulehdus, johon ei mikään enää tepsi ja sitten kuolen tähän typerään vaivaan.
Kärsin itse tulehduskierteestä pari vuotta, kun löysin uuden vakituisen kumppanin.
Estolääkitystä en suosittele :( Ei tee keholle hyvää olla jatkuvasti antibiooteissa. Vatsa sekaisin ja hyvätkin bakteerit menee. Itse kehitin vain bakteerikannan, josta tuli immuuni ko antibiootillle ja sain käyttöön vielä hirveämmän lääkkeen.
Sitten tapahtui jotain ja pääsin ulos kierteestä vaikka seksielämä säilyi ennallaan. En oikean tiedä edes mitä tapahtui. Pari kertaa kun tuli ensimmäisiä vti oireita otin pieneen astiaan kuumaa vettä,johon tiputin muutaman tippaa teepuuöljyä (100%) ja huuhelin alapään sillä. On aika ärtsyä, mutta oireet hävisi. Tiedä sitten mistä oikeasti johtuu. Estolääkityksen olin jo tässä vaiheessa jättänyt, koska siitä tuli vaan niin huono olo, enkä halunnut kyytiin toista sairaalabakteeria.
Enää ei tule edes oireita seksin jälkeen.Kolme vuotta edellisestä tulehduksesta. Tietyn rutiinit olen kuitenkin omaksunut: Yhdynnän jälkeen heti pissalle ja alapään suihkuttelu lämpimällä vedellä. Ja vettä yritän juoda tarpeeksi. Inhottava vaiva on :( monta yötä tuli itsekin valvottua ja kirottua vieressä onnellisen tietämättömänä tuhisevaa miestä.
Järkyttävää miten jotkut kommentoijat syövät estolääkkeitä vuositolkulla. Jos joku täältä vielä hakee neuvoja niin älkää oikeasti noihin uskoko! Kyllä se tulehdusten syy on ennemmin selvitettävä. Esim. juuri ulostenäyte labraan, hygienia seksiä ennen ja jälkeen (PISSALLA KÄYNTI!), jostain muusta lääkityksestä johtuva, sukupuolitauti.
Karpalovalmisteita päivittäin (mehua tai kapseleita tai vaikka ihan marjoina) ja huolehtikaa c-vitamiinin saannista. On estolääkityksestä toki joskus hyötyä (raskausaikana, muutaman kuukauden kuurina jos syy on selvitetty) mutta täältä iso ei vuosien estolääkityksellä olemiselle.
Minulla jatkuva suihkuttelu ärsyttää virtsaputken aukkoa, kuivattaneeko vesi vai mitä. Yritän käydä alapääsuihkussa vain kerran päivässä ja jos on tarve enempi pestä, niin apteekin alapesuliuoksella.
Aktia ei voi olla useita kertoja peräkkäin, ellei ihan pikasellaisia (ja äijä on hidas). Kun odottaa vaikka puolikin vuorokautta, mieluummin koko vuorokauden, niin paikat on saanu levätä eikä hierry ja ota bakteeria niin paljon. Suhteen alkuaikoina tilanne oli hankala, kun olin niin huumaantunut seksihommista, etten pystyny pistään jarruja päälle vaikka järki sano mitä. Sairaalassahan sitä sitten oltiin, vaikka kyse ihan normiseksistä.
Täällä netissä selaamalla saa hyviä vinkkejä asian hoitoon, välillä vaan ärsyttävää lukea, kun ongelmaiset ihmiset tai pelleilijät kertovat muille, mitä heidän pitäisi makuukamareissaan tehdä tai oksentavat joitakin nimittelyjä tai muuta sontaa.
Itselläni oli sitkeä yli puolen vuoden virtsiskierre joka aina riehaantui yhdynnöistä. Kun vihdoin ja viimein suostuttiin tutkimaan asiaa eli ottamaan yksinkertainen virtsaviljely, paljastui, että mulla oli ESBL. Mikään antibiootti ei siihen purrut ja pääsin siitä eroon vasta vuoden jälkeen. Oireita pidin kurissa juurikin täällä ehdotetuilla karpalovalmisteilla, hyvällä hygienialla, yhdynnän jälkeen kävin heti vessassa ja peseydyin. Lopulta elimistö nujersi bakteerin itsestään ja virtsatestit olivat puhtaat ESBL:stä. Kamala vaiva.
Estolääkitystä en suosittele, koska se saattaa jopa ylläpitää virtsiskierretää, koska antibiootit on todella kettumaisia. Etenkin laajakirjoiset antibiootit tuhoavat kaikki bakteerit, myös ne hyvät ja järkyttää alapään omaa normaaliflooraa. Itsekin vasta googlaamalla tajusin, että jatkuvasti syödyt antibiootit (jotka eivät edes ESBL:lään purreet) estivät kropan omaa itsepuolustusmekanismia toimimasta.
Paitsi että bakteeri ei tule kumppanista vaan naisen omasta suolistosta.