Virtsatietulehdukset pilasivat seksielämän
Minulla oli lyhyen ajan sisällä useampi virtsatietulehdus, jotka johtuivat seksistä. Pari päivää yhdynnästä alkoi illalla kovat oireet, joiden kanssa jouduin kärvistelemään koko yön valvoen miehen nukkuessa tyytyväisenä vieressä. Tämän seurauksena seksihalut katosivat eivätkä ole palautuneet enää takaisin, vaikka viimeisimmästä tulehtumisesta on jo useampi vuosi. ( Uusia tulehduksia ei ole tullut, koska aktiivista seksielämää ei enää ole.) Viime tulehdusta edeltävällä kerralla seksiä oli illalla ja toisen kerran aamulla; se oli ilmeisesti liikaa elimistölleni.
Miten te muut "helposti tulehtuvat" hoidatte sänkyhommat? Omat haluni ovat lopahtaneet melkein täysin, kun ei pysty nauttimaan koko touhusta. Nykyään meillä on seksiä enää pari kertaa kuussa suihkun jälkeen. Kuulostaa todella säälittävältä nuoren pariskunnan seksielämäksi, mutta mieluummin olen ilman, kuin kusen verta ja soittelen terveyskeskukseen. Harmittaa tietysti miehen puolesta, kun hänellä haluja olisi kovastikin. Kaipa meidän kusivammaisten kuuluisi pysyä sinkkuina ja selibaatissa..
Kommentit (76)
Itselleni tuli virtsatietulehdus aina kun sain vähänkään kylmää. Söin puoli vuotta estolääkitystä joka loppui syksyllä. Tänä talvena tulehdusta ei ole tullut. Mulla on myös nuo vara-antibiootit joita voin ottaa tarvittaessa esim. ennen uimista. Niitä en ole ottanut vielä yhtäkään. Suosittelen estolääkitystä.
Minulla oli/on paha vti-kierre ja ainoa helpotus vaivaan oli antibioottiestolääkitys. Estolääkitys on kuitenkin miedompi kuin ne mitä virtsatieinfektioihin määrätään, joten mieluummin syön seksin jälkeen yhden miedon antibiootin kuin olen vahvalla kuurilla vähintään joka toinen viikko. Säästyn kivulta ja vaivalta (näytteenotto, lääkärissä ravaaminen). Olen syönyt estolääkettä nyt kaksi vuotta, loppua ei näy, jos unohdan tabletin oireet palaavat.
Olen kokeillut kaikki niksit, joten näen lähinnä punaista kun joku ehdottaa karpalomehua tai suihkussa/pissalla käyntiä. Joillain nuo asiat riittää (ja jotkut onnelliset selviää tekemättä mitään!), mutta minä tarvitsen estolääkkeen. Ainoa toinen vaihtoehto on selibaatti.
Neuvoisin sinua ottamaan estolääkkeen kokeiluun. Ei sitä ole pakko syödä vuosia, osalle riittää että pääsee kierteestä irti ja tulehdukset eivät palaa. Minulle ei valitettavasti käynyt niin.
Minulla alkoi virtsavaivakierre kun hankin e-pillerit. Ilmeisesti limakalvot kuivuivat liikaa. Kolme kuukautta kipristelin jatkuvan kuumeen ja kivun kanssa (söin pari antibioottikuuriakin), nykyään eri pillerimerkin kanssa kirvelyä ja tiheää pissaamisen tarvetta tulee vain menkkojen aikana. Eli jos käytät hormonaalista ehkäisyä, voisi merkin vaihto auttaa, lisäksi tietenkin nuo pesut yms sekä limakalvojen rasvaaminen esim. lipolotionilla (apteekista).
Minä sain estolääkityksen, ja nyt voi taas nusutella rauhassa :)
Ja tuo mun lääkitys on siis myös sellainen, että otan yhden pillerin aina seksin jälkeen. Eli ei tarvi koko ajan syödä antibioottia.
Mulla oli ollut monta vuotta tuo vaiva, mutta sitten keksin keinot: alapesu ja rakon tyhjennys ennen ja jälkeen ja seksin jälkeen nappaan muutaman karpalokapselin. Jos haluaa jatkuvan estolääkityksen, nitrofurantoin+c vitamiini (Nitrofur C on lääkkeen nimi) on parempi vaihtoehto kuin antibiootit.
Synnytys alakautta auttaa tuohon vaivaan, oikeasti. Synnytys muuttaa naisen anatomiaa alakerrassa.
Karpalomehu (estää kolibakteerin kiinnittymisen), pesu vedellä, joka ei ole liian kuumaa.
ESTOLÄÄKITYS.
Minulla oli sama ongelma pitkään pari vuotta sitten. Virtsaputkentulehduksia tuli aina uusi heti, kun edellinen loppui. Oli kivuliaita, eikä talttunut millään muulla kuin antibiooteilla. Terveyskeskuksessa niitä vain määräilivät kerta toisensa jälkeen ja seksielämä oli muuttunut ihan katastrofiksi.
Sitten menin yksityiselle gynelle, joka määräs estolääkkeet. Puol vuotta söin ja kierre katkesi. Ei ole ollut yhtään ainoata tulehdusta sen jälkeen.
Mulla oli sama vaiva n. 17-25-vuotiaana. Kävin jopa virtsarakon tähystyksessä kun tulehdukset uusivat niin usein. Ei löytynyt syytä. Söin myös vuoden estolääkityksen, ja se auttoi asiaan, mutta ei muistaakseni ihan kokonaan, sen jälkeen oli vielä muutama tulehdus. Tuntui että estolääkityksen ajan rakko sai toipua kunnolla kaikista tulehduksista, ja tulehdus ei tullut enää niin helposti eikä ollut niin raju. Nyt ei ole ollut varmaan 8vuoteen tulehduksia. En tiedä mikä lopulta katkaisi kierteen. Estolääkitys auttoi paljon. Lopetin myös pillerit ja sain 2 lasta. Tsemppiä, tiedän tunteen, niin psyykkisen kuin fyysisenkin.
Sama vaiva täällä, pahimmillaan vuoden sisään taisi olla kymmenkunta tulehdusta. Estolääkitykseksi kokeiltiin Nitrofur-C:tä ja Trimopania, molemmat ovat antibiootteja. Jatkuva antibioottien syöminen pisti mahan sekaisin ja tulehduksia tuli silloin tällöin lääkityksestä huolimatta, Nitrofur ja Trimopankaan kun eivät pure kaikkiin mahdollisiin virtsatietulehdusta aiheuttaviin bakteereihin.
Sitten yksi lääkäri määräsi Hipeksal-nimisen estolääkityksen, joka ei ole antibiootti ja joka on pitänyt tulehdukset ihan oikeasti poissa. Josko sullekin lääkäri voisi määrätä sitä? Sen teho perustuu käsittääkseni siihen, että se happamoittaa virtsaa niin etteivät bakteerit selviä. C-vitamiini tehostaa lääkkeen vaikutusta entisestään. Yleensä otan yhden päivässä ja jos on miehen kanssa touhuiltu niin kaksi, ja vielä c-vitamiinin siihen lisäksi. Ja tietty varmuuden vuoksi pesut ja pissalla käynnit ennen ja jälkeen seksin.
Itse 19v tyttö, ja 1.5v aktiivista seksielämää takana. 2kk jälkeen tuli eka, toinen kesällä, syksyllä kahdesti. Siinä vaiheessa sanoin jo pelin poikki vaikkei edes niin paha kuin monilla. Itsellä vaan todella agressiivinen, aamulla hieman kipua ja illalla tulikin jo verta. Mitään suurta en oo tehny paitsi että parempi nesteytys (kuivat limakalvot ilmesesti iso tekijä ja jos e-pillerit kuten mulla niin se kuivattaa ennestään) ja syön karpalokapselin aamuin illoin, seksin jälkeen tuplat. Nyt on pisin tauko menossa ekan jälkeen, 4kk. Toivotaan että pysyy poissa.
Pyydä hipeksal resepti. Ei ole antibiootti.
Mistä tiedätte että on vti? Ettei ole emätintulehdus? Itse olen epäillyt että on virtsatieinfektio, ja sitten joskus saanut antibiootit suoraan vaivaan, mutta joskus kun olen vienyt näytteen, niin ei siinä ole ollutkaan mitään? Siis että en osaa sanoa aina eroa. Kummassakin kirvelee ja tuntuu inhottavalle.
Luin ketjun, mutta kukaan ei oo tainnut vielä mainita kondomia. Mulla oli joskus samaa ongelmaa, ja se alkoi, kun aloitin pillerit ja kumi jäi pois. Muutaman tulehduksen jälkeen en uskaltanut moneen vuoteen harrastaa seksiä ilman kondomia, sen kanssa ei tulehduksia ole tullut. Kumppanikin on vaihtunut, nyt uuden kumppanin kanssa ollaan oltu pari kk ilman kumia, ja olen muistanut aina pesut ja pisut, toistaiseksi ei ole ollut mitään. En oo kyllä syönyt pillereitäkään enää, seuraavaksi kokeilen toimiiko tuo synnytys mun kohdalla...
Epäilen että myös miehen bakteerikanta voi jotenkin vaikuttaa, kun nykyisen kumppanin kanssa ei mitään. Tai sitten olen ratkaisevat 5 vuotta vanhempi. Olis kiva tietää.
Kai muistatte juoda sokeritonta ja aspartaamitonta karpalomehua?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:15"]
Mulla oli ollut monta vuotta tuo vaiva, mutta sitten keksin keinot: alapesu ja rakon tyhjennys ennen ja jälkeen ja seksin jälkeen nappaan muutaman karpalokapselin. Jos haluaa jatkuvan estolääkityksen, nitrofurantoin+c vitamiini (Nitrofur C on lääkkeen nimi) on parempi vaihtoehto kuin antibiootit.
[/quote]
Dorka. NitrofurC on antibiootti. :D Ja aika tuju sellainen, minulle aiheutti pahat sivuoireet ja Kefexin oli sopivampi.
Minulla ei vaivaan auttanut synnytys yhtään. Eikä kondomi, pissat ja pesut ennen +jälkeen. Eikä antibakteerinen voide siveltynä yhdynnän jälkeen. Karpalotabuja olen joskus syönyt, en osaa sanoa oliko niistä apua. En vaan jaksanut vuosikausia syödä. Runsas veden juominen ehkäisee tulehdusta jonkun verran, mutta ei sekään aina auta. 36
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:55"]
Minulla oli lyhyen ajan sisällä useampi virtsatietulehdus, jotka johtuivat seksistä. Pari päivää yhdynnästä alkoi illalla kovat oireet, joiden kanssa jouduin kärvistelemään koko yön valvoen miehen nukkuessa tyytyväisenä vieressä. Tämän seurauksena seksihalut katosivat eivätkä ole palautuneet enää takaisin, vaikka viimeisimmästä tulehtumisesta on jo useampi vuosi. ( Uusia tulehduksia ei ole tullut, koska aktiivista seksielämää ei enää ole.) Viime tulehdusta edeltävällä kerralla seksiä oli illalla ja toisen kerran aamulla; se oli ilmeisesti liikaa elimistölleni.
Miten te muut "helposti tulehtuvat" hoidatte sänkyhommat? Omat haluni ovat lopahtaneet melkein täysin, kun ei pysty nauttimaan koko touhusta. Nykyään meillä on seksiä enää pari kertaa kuussa suihkun jälkeen. Kuulostaa todella säälittävältä nuoren pariskunnan seksielämäksi, mutta mieluummin olen ilman, kuin kusen verta ja soittelen terveyskeskukseen. Harmittaa tietysti miehen puolesta, kun hänellä haluja olisi kovastikin. Kaipa meidän kusivammaisten kuuluisi pysyä sinkkuina ja selibaatissa..
[/quote]
Tarkoitat kai, että seksielämä pilasi virtsatiesi. Kumppani on väärä, epäedullinen bakteerikanta. Infektio on varoitusmerkki.
Olen 26-vuotias.
Vastaus neloselle: Olen ollut siinä luulossa, että on aika yleistä harrastaa toisinaan seksiä niin, ettei ole juuri äsken käyty pesulla. Aika monikin tätä tuntuu tekevän ja ajattelin olevani epänormaali, kun haluan käydä aina pesulla ensin. Mies valittaa siitä, että vaadin suihkun ennen touhuja.