Kuinka monta lasta perheessä on mielestäsi ihanne?
Jos kaikki tekijät saa ottaa huomioon, kuinka monta lasta toivoisit ja miksi?
Kommentit (80)
12 lasta toivoin, 9 sain.
hyvä näinkin, mutta toki se väliin vähän kaihertaa etten optimiin yltänyt.
Tällä hetkellä tuntuu että neljä lasta on ihanne, odotan parhaillaan kolmatta joten käsitys ehtii vielä muuttua monta kertaa :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:08"]
[/quote] Miksi toivoit 12 lasta?
Toivotaan 8, mutta toistaiseksi jätimme 7. Iltatähti joskus...
1-2. Meillä on yksi lapsi. Riittää kunnolla aikaa ja resursseja.
No sellainen määrä jonka pystyy hyvin itse elättämään. Me hankimme kaksi niin voi antaa heille vain parasta, kuten sen että hoidan heidät itse, ilman tukia, ovat jo isoja.
Ihanne perheessä on mun mielestä neljä lasta. Ensin kaksi tyttöä ja sitten pienellä tauolla kaksi poikaa. Siksi neljä, koska lapsuudenperheessäni oli kolme lasta ja minä olin se keskimmäinen väliinputoaja. Päätin jo lapsena, että aion hankkia vähintään neljä lasta. Sisaruksista on enemmän seuraa toisilleen, kun ovat samaa sukupuolta. Ensin tytöt, koska sitten ei tarvis jännittää sitä, että tuleeko sitä tyttöä ollenkaan. Sitten pojat, koska onhan se kivaa vaihtelua, että tulee poikiakin.
Mutta siis, tämä oli se ihanne. Eihän asiat koskaan mene niin. Todellisuudessa meillä on uusperhe. Yksi minun, kaksi miehen ja yksi yhteinen lapsi ja kaikki poikia. Lisäksi nuorimmalla on isompiin sen verran iso ikäero, että sitä viidettä tässä nyt harkitaan. Ja olisihan se tyttökin aika kiva, vaikka ihania poikia meillä onkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:08"]
[/quote]
Halusin suuren perheen, koska nautin elämästä sellaisessa.
Koen itseni paremmaksi äidiksi monelle kuin vain yhdelle tai kahdelle lapselle.
Minulle olisi käynyt helposti niin monelle tuntuu käyvän eli olisi takertunut lapsiini sen sijaan että olisin tukenut heidän nousua omille siivilleen.
Meillä oli myös fyysiset, henkiset ja taloudelliset resurssit antaa lapsille hyvä lapsuus. Sekin luonnollisesti vaikuttaa asiaan.
3 haluisin, 2 jää. Taloudellinen kysymys.
3-4. Toista odotan. Itse kasvoin veljeni kanssa ja olisi kyllä ollut mukavaa jos meitä olisi ollut kolmas. Sisarukset ovat rikkaus. :)
Kaksi! Poika ja tyttö - tässä järjestyksessä tuli meille. Tavallaan toivoin toisessa järjestyksessä - monet huiput tuntemani miehet ovat siskojensa pikkuveljiä :)
Mutta hyvä näin. Minä, ainoa lapsi, toivoin aina itselleni isoveljeä.....
Kaksi! Poika ja tyttö - tässä järjestyksessä tuli meille. Tavallaan toivoin toisessa järjestyksessä - monet huiput tuntemani miehet ovat siskojensa pikkuveljiä :)
Mutta hyvä näin. Minä, ainoa lapsi, toivoin aina itselleni isoveljeä.....
3 minäkin haluaisin. Miehelle riittää nämä 2. Ja varmaan tähän jää, ihan iän ja taloudenkin puolesta.
Meillä kaksi poikaa, haluaisin vielä kolmannen. Toki tyttökin kävisi, ja mies kai sitä enemmän toivoisi. Joten jos luoja suo, kolmaskin meille suodaan. Se olisi meidän perheen ihanne.
Sen verran lapsia, että ne jaksaa hoitaa/huolehtia/ruokkia täysi-ikäisiksi. Riippuu perheestä. Henk.koht.sopiva on 2 kpl.
1, korkeintaan 2. Jostain syystä kaikki ne pariskunnat, joilla on vain yksi lapsi vaikuttavat kaikkein onnellisimmilta ja läheisimmiltä. Kolme lasta tai enemmän, niin elämä tuntuu pyörivän yksinomaa lapsissa ja lasten ehdoilla, eikä vanhemmilla ole mitään omaa tai keskenään yhteistä. Ja tämä nyt on vain minun kokemus perustuen pariskuntiin joita tunnen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:08"]
[/quote]
lesta?
Joillekin se lapsiperhearki, lasten kanssa tekeminen ja oleminen on juuri sitä mitä ensisijaisesti haluaa. Toki kahdenkeskistä aikaakin pitää miehen kanssa olla, sitä nyt on joka ilta kun lapset ovat menneet nukkumaan ja välillä muutenkin. Onhan se totta että 3 lasta alkaa olla jo vaikea saada hoitoon esim sukulaisille, 1-2 helpompi. Mutta lastenhoitajan voi palkata kotiinkin.
Meillä siis 2 lasta, enkä ole ollenkaan varman haluanko kolmatta, koska raskaudet ovat olleet niin vaikeita. Minulla ei ole varsinaista ihannetta, mutta jollain tapaa ihailen kyllä suurperheiden vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:44"]
1, korkeintaan 2. Jostain syystä kaikki ne pariskunnat, joilla on vain yksi lapsi vaikuttavat kaikkein onnellisimmilta ja läheisimmiltä. Kolme lasta tai enemmän, niin elämä tuntuu pyörivän yksinomaa lapsissa ja lasten ehdoilla, eikä vanhemmilla ole mitään omaa tai keskenään yhteistä. Ja tämä nyt on vain minun kokemus perustuen pariskuntiin joita tunnen.
[/quote]
Meidän perheelle ja meidän resursseilla todellinen lukumäärä eli neljä on oikein hyvä, mutta ei viisikään liikaa olisi ollut. Neljään kuitenkin tyydymme.