Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko itsekäs?! (kyseessä rahan lainaus)

Vierailija
22.01.2014 |

Olen elämäntilanteeseeni nähden hyvätuloinen, yksin asuva sinkku ilman lapsia. Vähennysten ja pakollisten menojen (vuokra yms) jälkeen käytettäväksi jää ruokaan ja omaan hupiin 1500 kuukaudeksi. Joten rahasta ei todellakaan ole pulaa.

Noh! Tänään ystäväni (myöskin lapseton sinkku ja töissä käyvä) soitti ja pyysi nolona taloudellista tukea 550 euroa. Sinä sitten keskusteltiin asiasta ja kävi ilmi, että oli tuhlannut päättömästi tilinsä ja jättänyt "ajatuksissaan" vuokransa maksamatta.

En suostunut lainaamaan, koska en koe olevani mitenkään velvollinen korjaamaan hänen virhettään. Sain tietty haukut ja viimeset sanat ystävältäni olivat ennen luurin lyömistä "ystävyytemme oli tässä" :O

Olenko mielestänne itsekäs kusipää, jolla ei ole sydäntä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:11"]

No eipä siitäkään tyylipisteitä heru, että ap toi asian tänne julkisesti reposteltavaksi. Tosi ystävä ei tee ystävälle sellaista.

Taitaa olla ystävykset ansainneet toisensa, sen verran kivoilta molemmat vaikuttavat!

[/quote]

Enpä sanoisi toimintaani mitenkään epäsivistyneeksi. Toin asian ilmi asiallisesti, alentumatta haukkumiseen ja nimien julkaisemiseen. En mielestäni myöskään kirjoittanut ystävästäni kärkkäästi. -ap

[/quote] '

Minunkaan mielestäni ap ei "repostellut" asialla,vaan kysyi palstaraadin mielipidettä,toimiko oikein.Jos tuo haukkumaviesti oli oikeasti ap:n "ystävän"kirjoittama,se kyllä vahvistaa että a)ei olisi kannattanut lainata b)ap ei hänessä paljon menetä.

Minun ystäväpiirissäni olemme kaikki suhteellisen köyhiä,ja o i k e a s t i tiukan paikan tullen lainailemme puolin ja toisin.Se että shoppailee rahat ja "unohtaa"maksaa vuokran,ei ole syy lainata rahaa vaan katsoa peiliin ja miettiä missä vika.

Vierailija
42/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:05"]

Järkevä olit AP.

[/quote]

Niin, tämä on se pointti. ap oli järkevä. Aika usein järkevyys edellyttää itsekkyyttä.

Eli ap, vastaus kysymykseesi: olit itsekäs. Se, että se oli sinulle edullista ja järkevää, ei tarkoita, ettetkö olisi toiminut itsekkäästi.
Vielä kerran: olit itsekäs.

[/quote]

itsekkyys tietyissä tilanteissa on hyvä asia. Minäkään en olisi lainannut tuossatilanteessa. 500€ on mun mielestä aika paljon rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:21"]

Sanoitko jotenkin ilkeästi kun hän noin heppoisin perustein on luopumassa ystävyydestänne?

Itse en lainaa euroakaan kenellekään, näytti tilini sitten lukemaa 20€ tai 200 000€. Periaatteesta. En jaksa stressata velkoja ja mua on muutenkin kusetettu paljon.

[/quote]

Ainoa (mielestäni) ilkeä asia jonka sanoin oli, että "ei oo mun velvollisuus maksaa sun vuokraasi, joten en lainaa koska olet itse sössiny asias joten myös itse sen hoidat".

Vierailija
44/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:41"]Te, jotka olette sitä mieltä, että pitäisi lainata:

Mitä sitten, kun sitä rahaa ei makseta takaisin ja seuraavassakin kuussa jättää "ajatuksissaan" vuokran maksamatta? Onko silloinkin lainattava uudestaan 5oo euroa? Kuinka pitkään tätä jatkaisitte? Paljonko luottoa olisitten valmiita antamaan?

[/quote]

se on jo toinen asia, silloin ei varmaan pitäisi lainata jos heti uudestaan, mutta kyse on ensimmäisestä kerrasta kuten ymmärsin, ja vahinkoja tekee kaikki ihmiset

[/quote]

järkevä aikuinen ihminen osaa käyttää rahaa oikein. Jos takki menee vuokranmaksun edelle, niin tärkeysjärjestys ei ole ihan oikea.

Vierailija
45/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:30"]

Olen elämäntilanteeseeni nähden hyvätuloinen, yksin asuva sinkku ilman lapsia. Vähennysten ja pakollisten menojen (vuokra yms) jälkeen käytettäväksi jää ruokaan ja omaan hupiin 1500 kuukaudeksi. Joten rahasta ei todellakaan ole pulaa.

Noh! Tänään ystäväni (myöskin lapseton sinkku ja töissä käyvä) soitti ja pyysi nolona taloudellista tukea 550 euroa. Sinä sitten keskusteltiin asiasta ja kävi ilmi, että oli tuhlannut päättömästi tilinsä ja jättänyt "ajatuksissaan" vuokransa maksamatta.

En suostunut lainaamaan, koska en koe olevani mitenkään velvollinen korjaamaan hänen virhettään. Sain tietty haukut ja viimeset sanat ystävältäni olivat ennen luurin lyömistä "ystävyytemme oli tässä" :O

Olenko mielestänne itsekäs kusipää, jolla ei ole sydäntä?

[/quote]

Kusipää on se joka ei hoida raha-asioitaan.

Tuollaisille ei kannata lainata, niitä rahoja et enää näe -sydäntäsärkeviä selityksiä piisaa kyllä.

Itseltäni on muutamia tuttavia lähtenyt kun en ole lainannut. So what, loisia en lähelleni kaipaa.

Vierailija
46/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:11"]

No eipä siitäkään tyylipisteitä heru, että ap toi asian tänne julkisesti reposteltavaksi. Tosi ystävä ei tee ystävälle sellaista.

Taitaa olla ystävykset ansainneet toisensa, sen verran kivoilta molemmat vaikuttavat!

[/quote]

ap aloitti kyllä ihan anonyyminä, ihan asiallinen kysymyshän toi oli, ei käynyt ilmi lainjaana eikä lainan pyytäjä

Vierailija
47/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi veikkaus myös tuohon "ystäväni" reaktioon lainaamattomuudestani on se, että lainasin eräälle meidän yhteiselle ystävällemme syksyn tienoilla. -ap

Vierailija
48/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:21"]

Sanoitko jotenkin ilkeästi kun hän noin heppoisin perustein on luopumassa ystävyydestänne?

Itse en lainaa euroakaan kenellekään, näytti tilini sitten lukemaa 20€ tai 200 000€. Periaatteesta. En jaksa stressata velkoja ja mua on muutenkin kusetettu paljon.

[/quote]

Ainoa (mielestäni) ilkeä asia jonka sanoin oli, että "ei oo mun velvollisuus maksaa sun vuokraasi, joten en lainaa koska olet itse sössiny asias joten myös itse sen hoidat".

[/quote]

Luultavasti ei edes ole katkaisemassa välejä,vaan yrittää kiristää ystävyyden avulla. Melko lapsellista kyllä,tuollaiset "jos et tee niin kuin sanon,en oo enää sun kaveri"-jutut kuuluvat yleensä hiekkalaatikkoleikkeihin.

Toisaalta,jos välit tuohon katkeavat,ette alunperinkään olleet kovin hyviä ystäviä.

Vierailija
49/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:01"]

Painostan edelleen stä, että en piheyttäni jättänyt lainaamasta ja korostan sitä, että tilanteen ollessa oikeasti paha eikä itse aiheutettu olisin lainannut, silläkin uhalla että en olisi ikinä enään nähnyt sitä rahaa.

Valintaani olla lainaamatta myös vaikutti kieltämättä hieman sekin, miten olen itse nähnyt tämän käyttävän rahaa. On omien sanojensa mukaan aina maksanut laskunsa ajallaan, mutta nyt uskon että jätti tietoisesti vuokran maksamatta, jotta voisi ostaa esimerkiksi sen kauheen kivan tonnin takin.

En tiedä, mutta pientä syyllisyyttä tunnen :/ - ap

[/quote]

Elä suotta tunne syyllisyyttä. Tuo rahan lainaaminen ystäväsi tilanteessa olisi karhunpalvelus. On hyvä, että hän itse oppii hoitamaan raha-asiansa, sotkematta niihin ystäviään. Ja jos hän tuosta syystä lopetti ystävyytenne, niin mielestäni saa mennäkkin. Saattaisi ysävyys mennä siitäkin, että olisit lainannut rahat ja hän ei maksaisi niitä takaisin. Sitten olisit rahoja ja huonoa ystävää köyhempi, nyt olet vain huonoa ystävää köyhempi.

Pankeista lainataan rahaa.

Vierailija
50/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisit lainannut, niin se olisi pieni hinta siitä että pääset tuon kaltaisesta ystävästä eroon. Jos siis tuo rivouksien huutelija on "ystäväsi".

Vierailija
51/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lainasin kerran "ystävälle" uuden kämpän takuuvuokraan 1000e. Lupasi maksaa takaisin heti kun saa vanhasta kämpästään takuuvuokrat takaisin. Eipä maksanut. Miehensä osti sillä takaisinsaadulla tonnilla auton osia.

Vierailija
52/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi oikeasti ymmärtää, miten joku edes viitsii pyytää kaveriltaan noin isoa summaa lainaksi... Olin joskus opiskeluaikoina siskolleni 70 euroa velkaa, ja jo se ahdisti ihan suunnattomasti. En varmaan pystyisi edes nukkumaan, jos olisin jollekulle monta sataa velkaa. :o

Vierailija
53/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole. Itse on ongelmansa aiheuttanut, joten ottaisi vastuun teoistaan.

Vierailija
54/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"taloudellista tukea", ei siis lainaa, vaan ihan vaan pitäisi tukea kaveria "hädässä"?!

Minun siskoni on vähän sellainen huolimaton humputtelija... Ei sille kannata ikinä mitään rahaa lainata tai kalliita lahjoja ostella kun se kuitenkin ne haaskaa tai hävittää. Ei siskoni kuitenkaan kalliita vaatteita ostele, mutta pienillä tuloilla rahat loppuu kuitenkin aina.

Eli oikein teit. En ole itsekään mikään säästäväisyyden perikuva, mutta minulle on aina ollut selvää, etteä vuokran maksan ajallaan ja nykyään asuntolainan lyhennykset.

Huikentelevaisuus ei nyt vain sovi yhteen pienten tulojen kanssa, silloin on vaikeuksissa! Eli ap teki oikein, eikä av.lla kuitenkaan yksityisyyttä ole loukattu kun emme tiedä kenestä on kyse. Suosittelisin ap.n "ystävälle" palautumista maanpinnalle. Jos ei ole rahaa, niin silloin kuljetaan vanhassa takissa tai etsitään takki kirpparilta.

Vierailija
55/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari olennaista kysymystä:

Nyt on 22. päivä, milloin ystäväsi on saanut palkkansa ja milloin saa seuraavan?

Milloin olisi vuokranmaksupäivä ollut?

Onko kyseessä todella poikkeuksellinen tilanne muuten säntillisesti asiansa ja maksunsa hoitavan ihmisen elämässä?

Omalla kohdallani olisin yhdelle ystävälle lainannut, toiselle en olisi.

Vierailija
56/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tota huutaja-ämmää oikein vaivaa :D Ja ikää oli...? Tyhmähän sitä pitää olla jos unohtaa vuokran maksaa :D

Vierailija
57/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt itsekkääksi kusipääksi rupea sua haukkumaan, mutta itse olisin tuossa tilanteessa kertaluonteisesti lainannut ja sanonut että tämän kerran voit, mutta tulevaisuudessa pitäisi itse pystyä asiat hoitamaan.

Ei tietenkään ole velvollisuutesi ja ystäväsi käyttäytyi vähän niin kuin olettaisi että olisi sun velvollisuutesi, hänen olisi pitänyt hyväksyä vastauksesi. Kuitenkin kurja jos yhden raha-asian takia pitää ystävyys rikkoa. Varsinkaan kun et itse varsinaisesti tarvitse tuota rahaa. Kumma juttu minusta että mitään ei täällä Suomessa tehdä ellei se ole velvollisuus. Samoin kuin ei ole isovanhempien velvollisuus hoitaa lapsenlapsia, tarkoittaako että sitä ei pitäisi ikinä tehdä?

Itse olen lainannut 2000€ omalle kaverille ja jonkun aikaa kesti mutta sen takaisin kyllä maksoi.

Vierailija
58/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olisin kyllä auttanut ystävää!

Vierailija
59/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tälläiseen asiaan ole mitään yhtä oikeaa vastausta. Lainaaminen ja kieltäytyminen ovat periaattessa kumpikin yhtä oikeita vaihtoehtoja.

Minä olisin luultavasti lainannut sen rahan. Yksi ystäväni on minulle velkaa noin 3000e. Hän ei minulta kyllä mitään pyytänyt, mutta itse tarjouduin kun minulle selvisi mihin tilaan hänen taloutensa oli mennyt. Lainasin rahan, koska uskoin että hän todella halusi muuttaa elämänsä suuntaa eli rahasta oli oikeasti apua. Jos taas hän olisi edelleen jatkanut velkojen tekemistä en olisi antanut hänelle mitään sillä se olisi oikeastaan vain aiheuttanut lisävahinkoa.

Luotan ystävääni ja tiedän, että hän maksaa takaisin. Aikaa siihen tulee kylläkin menemään. Olemme sopineet, että hän lyhentää kuukausittain sen verran kuin hän pystyy. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. 

Vierailija
60/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:05"]

Pari olennaista kysymystä:

Nyt on 22. päivä, milloin ystäväsi on saanut palkkansa ja milloin saa seuraavan?

Milloin olisi vuokranmaksupäivä ollut?

Onko kyseessä todella poikkeuksellinen tilanne muuten säntillisesti asiansa ja maksunsa hoitavan ihmisen elämässä?

Omalla kohdallani olisin yhdelle ystävälle lainannut, toiselle en olisi.

[/quote]

Tilipäivä kummallakin 15pv ja käsittääkseni hän maksaa (tai ainakin pitäisi maksaa) vuokransa tollon 15 päivä.

Se mitä ollaan raha-asioista puhuttu niin hoitaa kuulemma kaikki pakolliset maksut heti alta pois laskun tultua. Mutta se mitä itse olen nähnyt / kokenut on hieman.... noh, päinvastaista :/ Tilipäivänä, max pari päivää siitä hän pyytelee shoppailu kaveriksi ja eivät hänen ostoksensa sieltä halvimmasta päästä ole. Jos itse vaikka pyydän esimerkiksi 7 päivä häntä kaveriksi kaupungille, niin ei lähde ja eikä syytä tähän anna, mutta luulen että rahat loppu :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi