Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko itsekäs?! (kyseessä rahan lainaus)

Vierailija
22.01.2014 |

Olen elämäntilanteeseeni nähden hyvätuloinen, yksin asuva sinkku ilman lapsia. Vähennysten ja pakollisten menojen (vuokra yms) jälkeen käytettäväksi jää ruokaan ja omaan hupiin 1500 kuukaudeksi. Joten rahasta ei todellakaan ole pulaa.

Noh! Tänään ystäväni (myöskin lapseton sinkku ja töissä käyvä) soitti ja pyysi nolona taloudellista tukea 550 euroa. Sinä sitten keskusteltiin asiasta ja kävi ilmi, että oli tuhlannut päättömästi tilinsä ja jättänyt "ajatuksissaan" vuokransa maksamatta.

En suostunut lainaamaan, koska en koe olevani mitenkään velvollinen korjaamaan hänen virhettään. Sain tietty haukut ja viimeset sanat ystävältäni olivat ennen luurin lyömistä "ystävyytemme oli tässä" :O

Olenko mielestänne itsekäs kusipää, jolla ei ole sydäntä?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet!

Vierailija
2/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Korjatkoon kaverisi oman virheensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään. Minä en lainaisi rahaa koskaan kenellekään.

Vierailija
4/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyttä ja raha-asioita ei pidä sotkea. Ystäväsi teki typerästi.

Vierailija
5/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan. Pankit on lainoja varten ja työssäkäyvä ihminen saa pikkulainoja noin vain. Tosi ystävät eivät pyydä rahaa edes lainaksi.

Vierailija
6/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäykseksi!

Kyse lainaamattomuuteen ei ole se, että olisin jotenkin pihi persoona. Jos ystäväni tilanne olisi ollut esimerkiksi se, että tili ei tullut ajallaan taikka tuli yllätyslasku yms. olisin tietysti lainannut!

-ap

Vierailija
7/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekäs. Piste.

Samaan aikaan toisaalla ystäväsi on holtiton. Piste.

Tämä on sellainen yhtälö, joka ei toimi. Piste.

Hyväksikäyttäjä tarvitsee ystävän, jota voi hyväksikäyttää. Itsekäs tarvitsee ystävän, joka alistuu sietämään vastapuolen itsekkyyttä. Teidän tapauksessanne kumpikaan vaihtoehto ei näköjään tullut kysymykseen, joten omille teille lähtö oli ainoa vaihtoehto.

Vierailija
8/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuon tyypin, joka ostaa uuden 500 euron takin ja miettii sen jälkeen, mitä syödään loppukuukausi, kun takkiin meni vikat rahat. Sellaiselle en lähtisi lainaamaan, koska se on loputon suo ja sillä keinolla ihminen ei koskaan opi hoitamaan raha-asioitaan.

Olen lainannut ystävälle 100 euroa tiukassa paikassa, kun kyseessä on asioitaan vastuullisesti hoitava ihminen, jolla oikeasti tuli perustellusta syystä tiukka paikka ja tiesin, että hän aivan varmasti maksaa takaisin. Ja niin tekikin.

Vierailija
9/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin... aika kakspiippunen juttu. Mä todennäköisesti olisin lainannut, tämän yhden kerran, mutta jos toistuvasti olis ruinaamassa rahaa ja makselisi takaisin miten sattuu niin tekisin lainailusta lopun..

Vierailija
10/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette sitä mieltä, että pitäisi lainata:

Mitä sitten, kun sitä rahaa ei makseta takaisin ja seuraavassakin kuussa jättää "ajatuksissaan" vuokran maksamatta? Onko silloinkin lainattava uudestaan 5oo euroa? Kuinka pitkään tätä jatkaisitte? Paljonko luottoa olisitten valmiita antamaan?

Vierailija
11/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän ystävästäsi. Jokaiselle omalle ystävälleni olisin vastaavassa tilanteessa lainannut, koska tiedän, ettei se ole heidän tapaistaan. Jostain syystä näin pääsi yt käymään (väsymys tmv). Minä siis olisin lainannut, mutta tuntematta ystävääsi on vaikea sanoa teitkö mielestäni oikein vai et.

Vierailija
12/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Jos tosiaan on yhden kuun vuokrasta kyse, niin kaverisi voi sen todellakin hoitaa vuokranantajan kanssa neuvottelemalla. Oppiipahan jatkossa toimimaan toisin.

Vierailija
13/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se on vaan kaunistelua mielestäni, että "lainasin muussa tilanteessa", tietysti en halua sanoa mitä sinun olisi pitänyt tehdä, vain sinä tiedät tilanteen paremmin, minun mielestä kuitenkin itse antaisin lainaan jos kyse olisi ensimmäisestä kerrasta, näitähän tilanteita varten ystävät ovat

Vierailija
14/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tosi iso summa lainattavaksi. Pitäisikö sinun silti lainata, jos ystävä on sinulle tärkeä...? Huolimatta hänen typerästä rahankäytöstään. Tee velkakirja kuitenkin ja pieni korko summalle, eipähän pidä sinua sitten hätävarapankkina. Minulle on eräs "ystävä" velkaa 700€, ollut jo monta vuotta, koskaan en tule rahoja saamaan takaisin, eikä velkaa ole paperilla. Luotin liikaa.

Vierailija
15/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, jos jättää "ajatuksissaan" vuokransa maksamatta, niin siinä olisi kyllä liian iso riski että tällainen ajatusvirhe sattuisi myös silloin, kun pitäisi maksaa se laina.

Eli, en minäkään tuollaiselle lainaisi.

Eri asia tosiaan jos olisi järkevistä syistä johtuvia rahaongelmia. Mutta jos on ihan täysin holtiton, lainatkoon jostakin muualta. Multa ei tippuisi pennin hyrrää.

Vierailija
16/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA lainataan vain sen verran minkä voi menettää. Jos et itse voi olla ilman sitä viissatasta, vastaus on ettei sulla ole rahaa lainata.

Mikään pakko ei kenelläkään ole toimia toisille pankkina, eikä kieltäytymistä tarvitse perustella eikä toinen siitä voi vetää hermettä nenään.

Vierailija
17/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos se ystävyys loppui tuohon, niin ei tainnut tämä lainanhakija kovin hyvä ystävä edes ollakaan. Ihan oikein teit, jos on noin holtiton rahankäyttäjä niin ei kannata antaa lainaa. Siitä syntyy vain kierre.

Vierailija
18/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap olet koronkiskuri

Vierailija
19/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän reaktiosta päätellen kyseessä ei ole oikea ystävä vaan hyväksikäyttäjä.

Eli teit oikein.

Vierailija
20/63 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän olisi laina eikä lahja, sitten oli se huolimatonta käytöstä tuhlata rahat huolehtimatta vuokrastaan ennen muita rahakuluja, mutta joskus sellaista voi tapahtua, ja yhden kerran voisi ystävää auttaa, itse lainasin kerran 400 exälle, kadun sitä nyt koska olin työtön opiskelija, silloin ja exällä oli työ ja kavereita ja sen säätö jonka kanssa hän petti mua, mutta pyysi ja annoin vaikka ei ollut helppoa, pidin perheenjäsenenä, no menneet lumet....