Virkatun pyöreän maton materiaalikulut?
Onko joku tehnyt noita virkattuja "pitsisiä" pyöreitä mattoja ontelokuteesta tms? Paljonko menee kudetta ja näinollen rahaa esim. sellaseen 1m halkaisijaltaan olevaan mattoon?
Kommentit (21)
Virkkasin pyöreän maton, halkaisija 150 cm ja kudetta meni 6,5 kiloa. Materiaalin hinnaksi tuli 140 euroa.
Leikatkaa vanhat lakanat matonkuteeksi niin kuin ennen vanhaan. Ei tarvii ostaa kun koukku
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:55"]
Leikatkaa vanhat lakanat matonkuteeksi niin kuin ennen vanhaan. Ei tarvii ostaa kun koukku
[/quote]
Vanhat lakanat on tässä talossa käytössä niin kauan kuin ei ala itse repeillä, sen jälkeen niistä ei paljon viitsi edes mattoja tehdä. Jos siis joskus jäävät pois käytöstä.
itsen teen juuri nyt matto ja kulut 45 e
olen 12 v poika
Maton halkaisija 115 cm....ontelolankaa kului 2,4 kg. kilohinta 13,50. En pidä maton hintaa pahana. Maksaahan kaikki harrastaminen. Lisäksi käsitöistä jää aina jotain näkyvää.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Vanhat lakanat on tässä talossa käytössä niin kauan kuin ei ala itse repeillä, sen jälkeen niistä ei paljon viitsi edes mattoja tehdä. Jos siis joskus jäävät pois käytöstä.
[/quote]
Jos ostaiskin kirpparilta halpoja lakanoita?
En muista nyt tarkasti, kun hommasta on useampi vuosi aikaa, mutta tuli yllättävän kalliksi. Olisikohan ollut 60 euroa, mutta tuo matto on vain 60 cm halkaisijaltaan.
OHO!! Mietin vaan kun meidän kirppiksellä on noita mattoja, uusia siis, myynnissä hintaan 25€, että niinköhän siinä tekijä vaan harrastelee, ei tuolla voi tienata. Eikä siis voikaan jos ne kuteet noin hinnakkaita on.
Esim. tähän mattoon (http://www.lappajarvenvarjaamo.fi/virkattumatto), n. 130 cm, menee 3,7 kg ontelokudetta, joka maksaa 18 euroa/kg = noin 66 euroa.
ontelokuteesta tein, kudetta meni 2kg (halkaisija n.80cm) ja 1kg kudetta maksoi 10 euroa. Koukku oli ennestään että matto oli vain 20e
Yllättävän kalliiksi nuo matot tulee ja itsellä se vähentää innostusta niiden väsäämiseen vaikka kivoja ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:21"]
ontelokuteesta tein, kudetta meni 2kg (halkaisija n.80cm) ja 1kg kudetta maksoi 10 euroa. Koukku oli ennestään että matto oli vain 20e
[/quote]
Mistä sait noin halvalla kudetta?
En valitettavasti muista mistä ostin, jostain kotimaisesta nettikaupasta. Ja oli ihan normaali hinta, alessa oli edullisempia mutta en tykännyt väreistä.
En valitettavasti muista mistä ostin, jostain kotimaisesta nettikaupasta. Ja oli ihan normaali hinta, alessa oli edullisempia mutta en tykännyt väreistä.
Höh, silloinhan ne lakanat just ovat parhaimmillaan leikattavaksi matonkuteiksi, kun alkavat jo repeillä; ennen ei millään raaski, vaikka olisivatkin kuluneita. Jätät vaan sen kohdan leikkaamatta, joka on aivan riekaleina, ja yleensä jää vielä paljon leikattavaa. Aion itse alkaa ensi kesänä mummuksi, ja leikellä verannalla istuskellen kaikki vintille säilömäni vanhat lakanat ja puuvillavaatteet matonkuteiksi. Ja ensi syksynä sitten on, mistä virkata ja kutoa!
Sain valmiiksi eilen illalla 155 cm pyöreän maton, jonka paino on runsaat viisi kiloa ja ontelokuteen hinta on 20 euroia kilo. Hintaa tuli siis kuittien mukaan 115 euroa.
Itse olen leikellyt osan matonkuteistani vanhoista vaatteista. Hyvää kierrätystä.
Moi, jos vielä porukka on ontelokudetta vailla, mulla on mynnissä tuota kudetta 10e/kg.
Sekalaisia värejä 0,5kg palloissa ja sitten kartiolle rullattuina kun nuo loppuu.
Ylöjärveltä löytyy.
Mä ostin n.2,5 kg trikookudetta vyyhtinä ja maksoi 9,90 kg. Eli 105 cm halkaisijan matto maksoi n. 25 €.
Varmaan valmiin maton saa halvemmalla, mutta teenkin itse siksi, koska se on kivaa!
Tuota trikookudetta muuten joitain sävyjä halvalla jos ostaa 5 kiloa kerralla, saa tuolta
http://www.lankava.fi/epages/esito.sf/fi_FI/?ViewAction=View&ObjectID=5805&PageSize=60&OrderBy=ListPrice&OrderDesc=0