Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini on sivistymätön moukka

Vierailija
22.01.2014 |

Olemme kavereita lapsuudesta asti. Toinen meistä on akateeminen, toinen ns duunari joka on uskossa. Kaverini kanssa on hauskaa parannella maailmaa yms, mutta jos ottaa esille jonkin syvällisempään aihepiiriin kuuluvan asian, niin... Se ei useinkaan ole kovin hedelmällistä. Ok, olen itse kiinnostunut melko laajastikin mm astronomiasta, kosmologiasta, katson paljon dokumentteja, luen uutisia monista eri tiedotusvälineistä ym. Hiljattain kiinnostuin kvanttimekaniikasta ja sen teorioista. Mikään nörtti en ole. Ihan tavallinen, työssä käyvä jne, mutta vapaa-ajalla näistä luen.

Kaverini ei ota yleensä mitään kantaa mihinkään. Jos kysyn vaikka, eikö ole mielenkiintoista miten universumi laajenee kiihtyvällä vauhdilla, hän vastaa: Siis, mitä tarkoitat? Jos sanon: Jaa-a, uskaltaakohan sitä enää Thaimaahankaan matkustaa, hän saattaa todeta: Niin, no ei hän ainakaan hyökyaaltoja aio pelätä. Mielessäni, että wtf, enhän minä sitä, vaan Bangkokin levottomuuksia ja poikkeustilaa. Opposition mielenosoituksia jne. Tässä vain pari esimerkkiä monista.

Onkohan sitten niin, että työnsä on niin vaativaa ja uuvuttavaa, ettei mihinkään sen ulkopuolella enää jaksa perehtyä. Ai niin, minä olen meistä se uskova duunari.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:42"]

Minä sanoin, että minua _kiinnostaa_ nämä aiheet. En ole ikinä puhunut, että yrittäisin jotenkin päteä. Minulta kysyttiin miksi en mene yliopistoon, niin varmaan samasta syystä miksi moni ei tee harrastuksestaan ammattia.

Pääosin juttelemme kaverini kanssa nimenomaan niistä asioista jotka "hänkin tietää". Eli parantelemme maailmaa... Parisuhdeasiat, lapset, työsuhdeasiat. Muutamia mainitakseni. Hän on vain kertakaikkiaan niin sivistymätön, että päivän uutisaiheet ovat ihan hakusessa, eikä hänellä ole minkään laista käryä mistään syvällisemmästä. Tämähän se pointti oli. Minua kiinnostavia aiheita ei voida sivuta.

Joku on aivan hatusta kiskaissut kuvitelmat, että minä haluaisin kilpailla siitä kuka tietää eniten. Eihän se ole mitään keskustelua. Minä olen kiinnostunut _hyvin monesta aiheesta_, kuten mainitsin. Kaverini eniten jostain perisuhdekiemuroista ja minusta se on huvittavaa koska minä olen se vähemmän kouluttautunut, eli se jota palstan akateemiset mammat usein morkkaavat sivistymättömäksi.

Olenkin tullut nyt siihen loputulokseen, että jos on akateeminen, niin nähtävästi se tarkoittaa sitä, että aivot on kulutettu ikäänkuin loppuun. Ei vaan riitä paukut sitten työn ulkopuolella enää mihinkään. T. Ap

[/quote]

No miksi niistä pitää hölistä juuri sille kaverille, jota aiheet ei kiinnosta pätkääkään vai onko muut kaverit jo nostaneet kytkintä?

[/quote]

Kun se on akateeminen. Pitäähän sitä kiinnostaa kaikki ja ei voi mitään olla, missä ei olisi asiantuntija. Kun muutenhan tuo koko akateelisuus on ihan huuhaata, kun eivät edes kvanttifysiikkaa ymmärrä.

Vierailija
42/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:30"]

Olemme kavereita lapsuudesta asti. Toinen meistä on akateeminen, toinen ns duunari joka on uskossa. Kaverini kanssa on hauskaa parannella maailmaa yms, mutta jos ottaa esille jonkin syvällisempään aihepiiriin kuuluvan asian, niin... Se ei useinkaan ole kovin hedelmällistä. Ok, olen itse kiinnostunut melko laajastikin mm astronomiasta, kosmologiasta, katson paljon dokumentteja, luen uutisia monista eri tiedotusvälineistä ym. Hiljattain kiinnostuin kvanttimekaniikasta ja sen teorioista. Mikään nörtti en ole. Ihan tavallinen, työssä käyvä jne, mutta vapaa-ajalla näistä luen.

Kaverini ei ota yleensä mitään kantaa mihinkään. Jos kysyn vaikka, eikö ole mielenkiintoista miten universumi laajenee kiihtyvällä vauhdilla, hän vastaa: Siis, mitä tarkoitat? Jos sanon: Jaa-a, uskaltaakohan sitä enää Thaimaahankaan matkustaa, hän saattaa todeta: Niin, no ei hän ainakaan hyökyaaltoja aio pelätä. Mielessäni, että wtf, enhän minä sitä, vaan Bangkokin levottomuuksia ja poikkeustilaa. Opposition mielenosoituksia jne. Tässä vain pari esimerkkiä monista.

Onkohan sitten niin, että työnsä on niin vaativaa ja uuvuttavaa, ettei mihinkään sen ulkopuolella enää jaksa perehtyä. Ai niin, minä olen meistä se uskova duunari.

[/quote]

Vaikutatoa mukavalta kaverilta.Toisella on erilaiset mielenkiinnon kohteet=hän on sivistymätön moukka. Koita keskustella "moukkakaverin"kanssa aiheista joista hänkin on perillä ja hanki "syvällisiä"keskusteluja varten "sivistyneempiä"kavereita?Ei kai yhden ihmissuhteen ole tarkoituskaan täyttää kaikkia tarpeita.Minullakin on ystävä jonka kanssa käyn vain kaupoilla,toinen jonka kanssa parannan maailmaa ja kolmas jonka kanssa tehdään vähän molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:09"]Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. T. Ap

[/quote]

Mainitse vaikka kolme tekijää, niin keskustellaan tässä ketjussa.

Vierailija
44/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:42"]

Olenkin tullut nyt siihen loputulokseen, että jos on akateeminen, niin nähtävästi se tarkoittaa sitä, että aivot on kulutettu ikäänkuin loppuun. Ei vaan riitä paukut sitten työn ulkopuolella enää mihinkään. T. Ap

[/quote]

Päädyit tähän lopputulokseen yhden akateemisesti koulutetun tuttusi perusteella?

[/quote]

Onhan se jo todella kova otanta.

Mullakin on yksi lukion käynyt tuttava, joka on elämän perusasioista aivan puulla päähän lyöty. Julistan siis tällä otannalla, että lukion käyneet ovat tyhmiä.

Jos nyt samaa logiikkaa noudatan aloittajan kanssa.

Vierailija
45/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on yksi ap:n kaltainen. Hän ei ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen ja on ihan perusduunari. Lukee paljon ja opiskelee Wikipediasta uusia asioita, joista sitten jauhaa aina (vaihtuvin aihein), ihan sama sopivatko ne keskustelun kulkuun vai eivät. Hänen kanssaan ei voi keskustella, koska hänellä on niin valtava tarve koko ajan todistella että kylmääkitiedän.

Vierailija
46/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä täällä haukut ensin ystävääsi sivistymättömäksi moukaksi sillä perusteella, että hän ei ole kiinnostunut samanlaisista aiheista kuin sinä, vaikka on oikein akateeminen ihminen. Sitten haukut meidät muut kun emme ole samaa mieltä kanssasi. Hmm, odotitko oikeasti että muut täällä alkavat kuorossa haukkumaan kaveriasi ja kehumaan sinua siitä että olet niin mielenkiintoinen ihminen? Koska, kuulepas nyt, et ole, vaan ikävä ja itsekeskeinen. Ja ennen kuin älähdät, niin olet itsekin tehnyt tässä ketjussa aikamoisia päätelmiä muista ihmisistä. Sitä saa, mitä tilaa.

Vierailija
47/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yleensä akateemiset ovat sivistymättömiä moukkia. Jätä se tylsimys, ei ole arvoisesi.

Vierailija
48/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin miksi en mene yliopistoon, niin varmaan samasta syystä miksi moni ei tee harrastuksestaan ammattia.

[/quote]

Kertomasi mukaan harrastuksesi ei ole fysiikka tai mikään muukaan tieteenala. Harrastat television katsomista ja mahdollisesti sanoma- ja aikakauslehtien lukemista. Lisäksi koet itsesi näiden harrastustesi vuoksi sivistyneeksi. 

Sama kuin naistenlehtien kestotilaaja kertoisi olevansa psykologi. 

Vierailija
49/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin, että minua _kiinnostaa_ nämä aiheet. En ole ikinä puhunut, että yrittäisin jotenkin päteä. Minulta kysyttiin miksi en mene yliopistoon, niin varmaan samasta syystä miksi moni ei tee harrastuksestaan ammattia.

Pääosin juttelemme kaverini kanssa nimenomaan niistä asioista jotka "hänkin tietää". Eli parantelemme maailmaa... Parisuhdeasiat, lapset, työsuhdeasiat. Muutamia mainitakseni. Hän on vain kertakaikkiaan niin sivistymätön, että päivän uutisaiheet ovat ihan hakusessa, eikä hänellä ole minkään laista käryä mistään syvällisemmästä. Tämähän se pointti oli. Minua kiinnostavia aiheita ei voida sivuta.

Joku on aivan hatusta kiskaissut kuvitelmat, että minä haluaisin kilpailla siitä kuka tietää eniten. Eihän se ole mitään keskustelua. Minä olen kiinnostunut _hyvin monesta aiheesta_, kuten mainitsin. Kaverini eniten jostain perisuhdekiemuroista ja minusta se on huvittavaa koska minä olen se vähemmän kouluttautunut, eli se jota palstan akateemiset mammat usein morkkaavat sivistymättömäksi.

[/quote]

Ja sinä ajattelet että sinulla on varaa haukkua muita ihmisiä moukiksi..

Kerron salaisuuden: Ei ole.

Vierailija
50/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:42"]

[/quote]

Ihme käsitys ihmisillä, että akateemiset olisivat kouluttautuneet jotenkin mystisesti kaikilla mahdollisilla aloilla ja että heitä kiinnostaisi kaikki mahdolliset alat. 

Vierailija
51/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen se vähemmän kouluttautunut, eli se jota palstan akateemiset mammat usein morkkaavat sivistymättömäksi.

T. Ap

[/quote]

Jos te tämmöisiä väittävät viimein linkkaisitte niihin kohtiin palstalla, jossa akateemiset morkkaavat (vähemmän kouluttamattomia sivistymättömiksi). Ja muistutetaas taas, että jos sinulle annetaan tieteellisiä lähteitä, jotka ovat mutuasi vastaan, ja pidät mutuasi oikeana, niin lähtökohtaisesti olet idiootti. Tämä ei ole morkkaamista, vaan asian neutraalia toteamista.

t. ylimielinen akateeminen

Vierailija
52/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Esimerkkisi kertovat sinusta paljon. Et olisi kovin mielenkiintoista seuraa.

Vierailija
53/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:28"]Minäkin saatan lukea ko asioista mutta en mä ystävättärien kanssa avaruuden laajenemisesta halua jutella. Yhtä älytön puheenaihe kuin joku bb.

[/quote] Niin, no minusta se on hyvinkin kiintoisa aihe. Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. Miksei joskus niitä ns höttöaiheitakin, mutta tiede on minusta monisäikeisyydessään erittäin hyvä keskustelunaihe. Siis siinä tapauksessa, että molemmat ovat ns samalla viivalla tietojensa kanssa. T. Ap

[/quote]

No mutta ihan naurettava ajatus. Maailma on tietoa ja faktaa pullollaan, etkä sinäkään varmasti ole kaikkeen perehtynyt. Mietipä jos kaverisi ottaisi esille jonkin hänen mielestään mielenkiintoisen aiheen ja alkaisi siitä puhumaan, esimerkiksi jonkin uuden tavan hoitaa syöpää. Vaikka sinä tiedätkin paljon yleisesti esim avaruudesta, et välttämättä tiedä lääketieteestä - ja toisinpäin. Nämä keskustelut kannattaa aloittaa niin että, "katsoin yhden mielenkiintosen dokkarin yleltä, kerto aiheesta X. Katsoitko sinä?" Jos vastaus on en, niin vaihdat aihetta. Mikäli kaverisi osoittaa mielenkiintoa niin avaat aihetta yleisellä tasolla, ja sitten voitte keskustella.

Itseäni ärsyttää juurikin tuollaiset keskustelut missä yksi henkilö puhuu esimerkiksi spesifisestä aiheesta työhönsä liittyen, muut heittävät sellaista "aa joo mäkin oon lukenu tuosta joskus", ja sitten tulee sinnepäin-tietoa yläasteelta. Sitten alan osaaja taas jatkaa aihetta tiedoilla, joita muut ei ymmärrä. Ei tuollaisissa aiheissa ja keskusteluissa ole mitään järkeä.

Keskustelutaito on sivistyksen merkki.

Vierailija
54/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta oli muutama viikko sitten keskustelu täällä. Mies valitteli ystäväpiirinsä keskustelutason romahdusta lapseutumisen myötä. Olisi juurikin halunnut puhua avaruuden laajentumisesta ym. Hmm mahtaisikohan tämä olla aiheen pohjalta tehty trolli.

Vierailija
55/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä jotain yhteistäkin. Olette molemmat moukkia, sivistynyt ja sivistymätön.

Vierailija
56/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luetko myös Kingiä, ja DaVinci-koodi oli mielestäsi mystinen ja ajatuksiaherättävä kirja.

Vierailija
57/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no minusta se on hyvinkin kiintoisa aihe. Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. Miksei joskus niitä ns höttöaiheitakin, mutta tiede on minusta monisäikeisyydessään erittäin hyvä keskustelunaihe. Siis siinä tapauksessa, että molemmat ovat ns samalla viivalla tietojensa kanssa. T. Ap

[/quote]

Tuossa viimeisessä lauseessahan jo asian kiteytitkin: keskustelu on hedelmällistä silloin kun molemmat tietävät asiasta jotain ja molempia kiinnostaa tuo aihe. Tiedät, ettei kaverisi tiedä kosmoksen laajenemisesta yhtä paljon kuin sinä, eikä ole aiheesta edes kiinnostunut keskustelemaan, niin miksi siitä huolimatta yrität saada keskustelua aikaiseksi siitä hänen kanssaan?? Bangkokin mellakoiden vertauksen ymmärrän, sillä kyllä jokaisen soisi tuon verran maailman tapahtumia seuraavan.

Vierailija
58/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:28"]Minäkin saatan lukea ko asioista mutta en mä ystävättärien kanssa avaruuden laajenemisesta halua jutella. Yhtä älytön puheenaihe kuin joku bb.

[/quote] Niin, no minusta se on hyvinkin kiintoisa aihe. Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. Miksei joskus niitä ns höttöaiheitakin, mutta tiede on minusta monisäikeisyydessään erittäin hyvä keskustelunaihe. Siis siinä tapauksessa, että molemmat ovat ns samalla viivalla tietojensa kanssa. T. Ap

[/quote]

Niin kumpikohan on sivistymätön, sillä sivistykseen kuuluu myös se, että ottaa huomioon kanssakeskustelija eikä tarkoituksella lähdeä keskustelemaan sellaisista aiheista, mistä toinen ei ole kiinnostunut. Eli kuten sanoit, että tuosta kosmoksen laajenemisesta on hyvä jutella sellaisten kanssa, jotka ovat siitä myös kiinnostuneita eikä tuputtaa omia juttujaan väkisin toiselle. Eihän keskustelu ole sitä, että jutellaan vain itselle kiinnostavista aiheista.

Ei mikrobiologikaan juttele vain oman alansa jutuista muiden kavereiden kesken, jossa saattaa olla joukossa vaikka humanisteja ja insinöörejä jne.

Vierailija
59/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalista älykkyyttä sinulta ei tunnu kirjaviisauden lisäksi löytyvän.

Se, että haluat jutella vain sinua kiinnostavista asioista, eikä ystäväsi ole niistä niin kiinnostunut, niin hän on sinusta sivistymätön moukka.

Itse tosin näen, että moukka tuossa olet sinä. Jos tiedät, ettei ystäväsi ole ko. asioista perillä, eikä niistä kiinnostunut, niin onko se jotain oman egon kohottamista yrittää keskustellu juuri niistä asioista, joista tiedät häntä enemmän?

Tai jos haluat nimenomaan puhtaasti vain kiinnostuksen vuoksi niistä keskustella, voisit kertoilla niistä jutuista, niinhän sitten ystäväsikin niistä jotain oppisi ja ehkä jopa kiinnostuisi. Mutta jos vain elvistellään että "ähäkutti, määpäs tiiänki jotain mitä sä et tiiä!", niin ei varmasti ketään kiinnosta niistä asioista puhua. Ja pian alkanee välttelemäänkin sinua ihan yleisesti.

Vierailija
60/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko se sama "mies" jota kiinnosti kvanttihommat kovasti vaan kaveri oli koti-isä ja häntä kiinnosti enemmän lapsen ruoka ja oppimiset?