Kaverini on sivistymätön moukka
Olemme kavereita lapsuudesta asti. Toinen meistä on akateeminen, toinen ns duunari joka on uskossa. Kaverini kanssa on hauskaa parannella maailmaa yms, mutta jos ottaa esille jonkin syvällisempään aihepiiriin kuuluvan asian, niin... Se ei useinkaan ole kovin hedelmällistä. Ok, olen itse kiinnostunut melko laajastikin mm astronomiasta, kosmologiasta, katson paljon dokumentteja, luen uutisia monista eri tiedotusvälineistä ym. Hiljattain kiinnostuin kvanttimekaniikasta ja sen teorioista. Mikään nörtti en ole. Ihan tavallinen, työssä käyvä jne, mutta vapaa-ajalla näistä luen.
Kaverini ei ota yleensä mitään kantaa mihinkään. Jos kysyn vaikka, eikö ole mielenkiintoista miten universumi laajenee kiihtyvällä vauhdilla, hän vastaa: Siis, mitä tarkoitat? Jos sanon: Jaa-a, uskaltaakohan sitä enää Thaimaahankaan matkustaa, hän saattaa todeta: Niin, no ei hän ainakaan hyökyaaltoja aio pelätä. Mielessäni, että wtf, enhän minä sitä, vaan Bangkokin levottomuuksia ja poikkeustilaa. Opposition mielenosoituksia jne. Tässä vain pari esimerkkiä monista.
Onkohan sitten niin, että työnsä on niin vaativaa ja uuvuttavaa, ettei mihinkään sen ulkopuolella enää jaksa perehtyä. Ai niin, minä olen meistä se uskova duunari.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:28"]Minäkin saatan lukea ko asioista mutta en mä ystävättärien kanssa avaruuden laajenemisesta halua jutella. Yhtä älytön puheenaihe kuin joku bb.
[/quote] Niin, no minusta se on hyvinkin kiintoisa aihe. Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. Miksei joskus niitä ns höttöaiheitakin, mutta tiede on minusta monisäikeisyydessään erittäin hyvä keskustelunaihe. Siis siinä tapauksessa, että molemmat ovat ns samalla viivalla tietojensa kanssa. T. Ap
[/quote]
Ymmärtänet että kaikkia tuo aihe ei kiinnosta yhtään millään tavalla?
Ei minua ainakaan kiinnostaisi keskustella kaverin kanssa tieteestä, vaikka itse olisinkin siitä kiinnostunut. Ihan vain siksi, että se ei kiinnosta ihmisiä.
Ja oikeasti. Aloitatko kahvipöydässä keskustelun tyyliin "Mitä mieltä olet kvanttifysiikasta?"? Eiiiiih..
Ei tuollaisista asioista keskustella muuta kuin sellaisten ihmisten kanssa, joista tietää täysin faktana että heitä kiinnostaa sama aihe. Muuten annat itsestäsi sellaisen kuvan, että brassailet tiedoillasi.
[/quote]
Jopa on maailmasi rajoittunut! Mites voit puhua yhtään mistään kenenkään kanssa?
- Meillä perheessä...
- Brassailet! Pidä suus kiinni!
tai
- Tänään lehdessä oli uutinen kvanttifysiikasta. Vaikken ole sitä opiskellut, niin...
- Kvanttifysiikkaa! Eiiiih! Brassailet! Pidä suus kii!
[/quote]
Joskus arkipäiväisistä aiheista puhuminen on helpompaa ja luontevampaa. Jos yhtään omaa sosiaalista älykkyyttä, niin oppii tunnustelemaan kiinnostaako vasta-keskustelijaa nämä "syvällisemmät" asiat ja jos kiinnostaa, niin mikä syvällinen asia (se, että ei kiinnosta juuri sinun aloittamasi jutut, ei ole yhtäkuin ei kiinnosta mikään syvällinen).
Miten näistä aiheista edes puhut? Anna joku esimerkki tyypillisimmästä keskustelustanne.
[/quote]
Mietin asiaa. Ja tiedätkö mitä. En osaa antaa esimerkkiä. Aivot lyö tyhjää. Se ilmeisesti on vaan niin, että en vaan rekisteröi keskustelujani tällä tavalla. Mites itselläs? Tulisko esimerkkiä?
Ai niin muuten. Sosiaalinen älykkyys on taas näitä roskatermejä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Ja tämä on kommentti, jonka voi kuulla vain ihmiseltä, jolla ei ole tippaakaan sosiaalista älykkyyttä
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:28"]Minäkin saatan lukea ko asioista mutta en mä ystävättärien kanssa avaruuden laajenemisesta halua jutella. Yhtä älytön puheenaihe kuin joku bb.
[/quote] Niin, no minusta se on hyvinkin kiintoisa aihe. Esim juuri tuo kosmoksen laajeneminen, siihen mahdollisesti vaikuttavat tekijät jne. Miksei joskus niitä ns höttöaiheitakin, mutta tiede on minusta monisäikeisyydessään erittäin hyvä keskustelunaihe. Siis siinä tapauksessa, että molemmat ovat ns samalla viivalla tietojensa kanssa. T. Ap
[/quote]
Niin, SINUN mielestäsi. Kaverisi mielestä ilmeisesti ei ole. Sillä, onko akateeminen vai duunari ei ole tässä asiassa mitään väliä. Tunnen yliopistotutkijoita, joita ei vapaalla kiinnosta pätkääkään jutella mistään korkealentoisesta, vaan juttelevat mieluummin vaikka salkkareista. Näin esimerkkinä. Mitäpä jos etsisit jonkun sellaisen kaverin, joka tykkää jutella samanlaisista aiheista kuin sinä? Olisko mitään?
[/quote]
Onpas sinullakin omituinen kuva tieteestä. Tiede on pääsääntöisesti matalalentoista, maan pinnalla pysyvää, tylsää puurtamista yms.. Taidat sekottaa taiteeseen tai intellektuellien/älykköjen höpinöihin (Derrida, Kristeva...).
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:05"]
[/quote]
Ymmärtänet että kaikkia tuo aihe ei kiinnosta yhtään millään tavalla?
Ei minua ainakaan kiinnostaisi keskustella kaverin kanssa tieteestä, vaikka itse olisinkin siitä kiinnostunut. Ihan vain siksi, että se ei kiinnosta ihmisiä.
Ja oikeasti. Aloitatko kahvipöydässä keskustelun tyyliin "Mitä mieltä olet kvanttifysiikasta?"? Eiiiiih..
Ei tuollaisista asioista keskustella muuta kuin sellaisten ihmisten kanssa, joista tietää täysin faktana että heitä kiinnostaa sama aihe. Muuten annat itsestäsi sellaisen kuvan, että brassailet tiedoillasi.
[/quote]
Jopa on maailmasi rajoittunut! Mites voit puhua yhtään mistään kenenkään kanssa?
- Meillä perheessä...
- Brassailet! Pidä suus kiinni!
tai
- Tänään lehdessä oli uutinen kvanttifysiikasta. Vaikken ole sitä opiskellut, niin...
- Kvanttifysiikkaa! Eiiiih! Brassailet! Pidä suus kii!
[/quote]
Joskus arkipäiväisistä aiheista puhuminen on helpompaa ja luontevampaa. Jos yhtään omaa sosiaalista älykkyyttä, niin oppii tunnustelemaan kiinnostaako vasta-keskustelijaa nämä "syvällisemmät" asiat ja jos kiinnostaa, niin mikä syvällinen asia (se, että ei kiinnosta juuri sinun aloittamasi jutut, ei ole yhtäkuin ei kiinnosta mikään syvällinen).
Miten näistä aiheista edes puhut? Anna joku esimerkki tyypillisimmästä keskustelustanne.
[/quote]
Mietin asiaa. Ja tiedätkö mitä. En osaa antaa esimerkkiä. Aivot lyö tyhjää. Se ilmeisesti on vaan niin, että en vaan rekisteröi keskustelujani tällä tavalla. Mites itselläs? Tulisko esimerkkiä?
[/quote]
Noh, tämä kommentti viimeistään vahvisti sen, että tunnet sisimmissäsi alemmuudentuntoa duunaritasostasi, jota sitten yrität paikkailla juttelemalla tieteestä. Eli luulenpa, että koko jutun pointtina ei edes ole se, että haluaisit asioista mielenkiinnosta keskustella, vaan se, että haluat sillä tuntea itsesi tärkeäksi ja tietäväksi.
Mahdat ehkä olla aika itsekäskin, jos et tosiaan pysty muistamaan, kuinka teidän tyypillisin keskustelun rakenne menee. Kuunteletko edes ylipäätään, mitä ystäväsi sanoo?
Minulla juuri lapsuuden ystävä ap:n kaltainen ja tosi nipo. Ahdistaa kun meillä ei enää aikusina ole oikein mitään yhteistä. Hän kävi miehensä kanssa meillä kylässä, vitsailivat keskenään juuri tiede asioita, paasauksen saatiin miten pitäisi kaikki hankkia käytettynä ja retrokamaa. Miehen kanssa meistä tuntui, että olemme kauheita juntteja heidän mielestään. Mitään huumoria heiltä ei löytynyt ja hyvin arvostelevasti kaikkeen suhtautuivat.
Ollaan varmaan kasvettu aika erilleen. :(
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:15"]
Minulla juuri lapsuuden ystävä ap:n kaltainen ja tosi nipo. Ahdistaa kun meillä ei enää aikusina ole oikein mitään yhteistä. Hän kävi miehensä kanssa meillä kylässä, vitsailivat keskenään juuri tiede asioita, paasauksen saatiin miten pitäisi kaikki hankkia käytettynä ja retrokamaa. Miehen kanssa meistä tuntui, että olemme kauheita juntteja heidän mielestään. Mitään huumoria heiltä ei löytynyt ja hyvin arvostelevasti kaikkeen suhtautuivat.
Ollaan varmaan kasvettu aika erilleen. :(
[/quote]
Älä välitä. Jos ei osaa keskustella muusta kuin tieteestä, niin aika rajoittunut ihminen on kyseessä.
"Alan ammattilaisena" ei taas kauheasti jaksa keskustella "maallikoiden" kanssa työhön liittyvistä asioista. Kohdallani se on juuri fysiikka.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:31"]
"Alan ammattilaisena" ei taas kauheasti jaksa keskustella "maallikoiden" kanssa työhön liittyvistä asioista. Kohdallani se on juuri fysiikka.
[/quote]
Sama juttu kaikilla aloilla.
Akateemisia ei kiinnosta kaikki. Humanisti ei matematiikan lainalaisuuksia juurikaan ymmärrä ja sitten taas joku fyysikko on ihan pihalla diskursseista (joita on humanistisella puolella niitäkin useita).
Mikään ei ole rasittavampaa kuin perusduunari, jolla on joku ihme tarve alkaa todistella yleissivistystään ja tietotasoaan akateemisessa seurassa. Katsos kun päivänsä käyttää tietyn rajatun tieteenalan syvällisiin pohdintoihin, ei jaksa enää vapaa-ajalla leikkiä jokapaikan höylää. Mitä enemmän akateemisessa maailmassa lukee artikkeleita ja muiden pohdintoja, sitä kirkkaammin tajuaa, miten vähän oikeastaan tietää ja asioista ymmärtää. Ei ole enää omalla ajalla tarvetta päteä.
"Akateeminen" kantturalauma vauhkoontuu kun joku osoittaa halua keskustella aiheista joista heidän hattaraisessa päässään ei ole mitään kiinnekohtaa. Kuulkaas nyt palsta-akateemikot joitakin ihmisiä oikeasti kiinnostaa se tieto ja sivistys ei ainoastaan statuksen osoittaminen oppiarvoilla.
Ap, mikset hakeudu yliopistoon opiskelemaan kiinnostuksenkohteistasi? Silloin pääsisit huomattavasti syvällisemmin näihin tieteenaloihin kiinni. Mahdollisesti pääsisit tekemään myös siihen liittyvää tutkimusta ja luomaan uutta tietoa.
Nythän tietämyksesi on edelleenkin sillä tasolla, jolle kuka tahansa aiheesta kiinnostunut pääsisi, mikäli alkaisi seurata kvanttimekaniikkaa, kosmologiaa tai astronomiaa käsitteleviä yleistajuisia julkaisuja.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:04"]
Ap, mikset hakeudu yliopistoon opiskelemaan kiinnostuksenkohteistasi? Silloin pääsisit huomattavasti syvällisemmin näihin tieteenaloihin kiinni. Mahdollisesti pääsisit tekemään myös siihen liittyvää tutkimusta ja luomaan uutta tietoa.
Nythän tietämyksesi on edelleenkin sillä tasolla, jolle kuka tahansa aiheesta kiinnostunut pääsisi, mikäli alkaisi seurata kvanttimekaniikkaa, kosmologiaa tai astronomiaa käsitteleviä yleistajuisia julkaisuja.
[/quote]
Heh, silloin ei olisi se, joka tietää aiheesta eniten. Ja sekös kiukuttaisi.
Sekin voi olla, että kaverisi on akateemisessa maailmassa tottunut keskusteluun, jossa esitellään muiden ajatuksiin pohjautuvia omia oivalluksia. Ei siellä yliopistolla keskustella niin, että vuorotellen kerrotaan mitä nyt ollaan luettu sieltä ja täältä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:30"]Olemme kavereita lapsuudesta asti. Toinen meistä on akateeminen, toinen ns duunari joka on uskossa. Kaverini kanssa on hauskaa parannella maailmaa yms, mutta jos ottaa esille jonkin syvällisempään aihepiiriin kuuluvan asian, niin... Se ei useinkaan ole kovin hedelmällistä. Ok, olen itse kiinnostunut melko laajastikin mm astronomiasta, kosmologiasta, katson paljon dokumentteja, luen uutisia monista eri tiedotusvälineistä ym. Hiljattain kiinnostuin kvanttimekaniikasta ja sen teorioista. Mikään nörtti en ole. Ihan tavallinen, työssä käyvä jne, mutta vapaa-ajalla näistä luen.
Kaverini ei ota yleensä mitään kantaa mihinkään. Jos kysyn vaikka, eikö ole mielenkiintoista miten universumi laajenee kiihtyvällä vauhdilla, hän vastaa: Siis, mitä tarkoitat? Jos sanon: Jaa-a, uskaltaakohan sitä enää Thaimaahankaan matkustaa, hän saattaa todeta: Niin, no ei hän ainakaan hyökyaaltoja aio pelätä. Mielessäni, että wtf, enhän minä sitä, vaan Bangkokin levottomuuksia ja poikkeustilaa. Opposition mielenosoituksia jne. Tässä vain pari esimerkkiä monista.
Onkohan sitten niin, että työnsä on niin vaativaa ja uuvuttavaa, ettei mihinkään sen ulkopuolella enää jaksa perehtyä. Ai niin, minä olen meistä se uskova duunari.
[/quoteVoi kristus. Puhu ystäväsi kanssa asioista joista hänkin tietää! Voi kvanttimekaniikat hei haloo ei kaikkien tarvitse tietää ja olla moisista kiinnostuneita. Hohhoijaa...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:04"]
[/quote]
Heh, silloin ei olisi se, joka tietää aiheesta eniten. Ja sekös kiukuttaisi.
[/quote]
Niinpä. Saattaisi jo perusopintojen kurssit tuottaa töitä.
(42)
En tarkoita, että tämä nyt olisi ap:n tapauksen "syy" ystävän suhtautumiselle, mutta itselläni on usein samanlainen fiilis kuin sillä fyysikolla, joka ei jaksa jutustella aiheestaan maallikoiden kanssa. Olen humanisti. Olen opiskellut kirjallisuutta, kieliä ja monia sen verran pieniä oppiaineita, että mainitsemalla ne täällä samassa yhteydessä minut jo tunnistettaisiin.
En suoraan sanottuna koe kovinkaan kiinnostavaksi ryhtyä analysoimaan jotain teosta tarkemmin sellaisen henkilön kanssa, joka lukee muutaman kirjan vuodessa omaksi ilokseen. En myöskään jaksa vääntää suomen kielen oikeinkirjoitusnippeleistä tai ärsyyntyä ihmisten keskustelupalstoilla tekemistä kirjoitusvirheistä. Tavallaan harmikseni olen huomannut, etten ole enää kiinnostunut edes niistä populaaritieteellisistä, alkuperäistä alaani koskevista kirjoista, dokumenteista ja radio-ohjelmista, joiden synnyttämän mielenkiinnon perusteella osittain hakeuduin alaa lukemaan.
Opintojen myötä olen oppinut suhteuttamaan tietoa; en jaksa käydä keskustelua, jossa toinen osapuoli esim. kuvittelee asioihin olevan jokin yksi, ainoa oikea vastaus. Joku tuossa viittasi "tietoon ja sivistykseen" - minä haluaisin keskustelun aluksi määritellä, mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan. Yleensä minulla on siitä "ei-akateemisen" keskustelukumppanin kanssa hyvinkin erilainen näkemys.
Olen toki kiinnostunut kuulemaan sen ei-niin-lukeneenkin henkilön omasta lukukokemuksesta ja vaikkapa teoksen herättämistä tunteista ja ajatuksista. Sellaiseen muka-älylliseen analyysiin en vaan jaksaisi lähteä mukaan - pitäisi koko ajan pidätellä, ettei itse käytä keskustelukumppanin mielestä "liian hienoja" sanoja ja saa häntä tuntemaan itseään vähemmän lukeneeksi, saamatta itse keskustelusta älyllisesti mitään. Muutaman kerran olen ollut tällaisessa tilanteessa, jossa on todella pitänyt pitää kieli keskellä suuta, kun ystävä on ryhtynyt puhumaan erikoisaloistani taviksen tietämyksellä, enkä ole halunnut häntä nolata.
Minusta on täysin luonnollista, etteivät kaikki ole kiinnostuneita yliopisto-opinnoista. En koskaan juttele opiskelu- tai työasioistani amiksen käyneen yläastekaverini kanssa. Minulle ei tarvitse yrittää päteä aloittamalla vaikkapa "syvällistä" kirjallisuuskeskustelua Coelhon viimeisimmästä raapustuksesta. Väistän aiheen tai sanon jotain ympäripyöreää mieluummin kuin lähden mukaan sosiaalisesti haastavaan "leikkikeskusteluun", jossa yritän pitää "lehtiartikkelin lukeneen" keskustelukumppanin siinä kuvitelmassa, että pystymme keskustelemaan tasaveroisina aiheesta, jonka käsittelyyn olen itse kouluttautunut vuosikymmenen.
Minä sanoin, että minua _kiinnostaa_ nämä aiheet. En ole ikinä puhunut, että yrittäisin jotenkin päteä. Minulta kysyttiin miksi en mene yliopistoon, niin varmaan samasta syystä miksi moni ei tee harrastuksestaan ammattia.
Pääosin juttelemme kaverini kanssa nimenomaan niistä asioista jotka "hänkin tietää". Eli parantelemme maailmaa... Parisuhdeasiat, lapset, työsuhdeasiat. Muutamia mainitakseni. Hän on vain kertakaikkiaan niin sivistymätön, että päivän uutisaiheet ovat ihan hakusessa, eikä hänellä ole minkään laista käryä mistään syvällisemmästä. Tämähän se pointti oli. Minua kiinnostavia aiheita ei voida sivuta.
Joku on aivan hatusta kiskaissut kuvitelmat, että minä haluaisin kilpailla siitä kuka tietää eniten. Eihän se ole mitään keskustelua. Minä olen kiinnostunut _hyvin monesta aiheesta_, kuten mainitsin. Kaverini eniten jostain perisuhdekiemuroista ja minusta se on huvittavaa koska minä olen se vähemmän kouluttautunut, eli se jota palstan akateemiset mammat usein morkkaavat sivistymättömäksi.
Olenkin tullut nyt siihen loputulokseen, että jos on akateeminen, niin nähtävästi se tarkoittaa sitä, että aivot on kulutettu ikäänkuin loppuun. Ei vaan riitä paukut sitten työn ulkopuolella enää mihinkään. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:42"]
Minä sanoin, että minua _kiinnostaa_ nämä aiheet. En ole ikinä puhunut, että yrittäisin jotenkin päteä. Minulta kysyttiin miksi en mene yliopistoon, niin varmaan samasta syystä miksi moni ei tee harrastuksestaan ammattia.
Pääosin juttelemme kaverini kanssa nimenomaan niistä asioista jotka "hänkin tietää". Eli parantelemme maailmaa... Parisuhdeasiat, lapset, työsuhdeasiat. Muutamia mainitakseni. Hän on vain kertakaikkiaan niin sivistymätön, että päivän uutisaiheet ovat ihan hakusessa, eikä hänellä ole minkään laista käryä mistään syvällisemmästä. Tämähän se pointti oli. Minua kiinnostavia aiheita ei voida sivuta.
Joku on aivan hatusta kiskaissut kuvitelmat, että minä haluaisin kilpailla siitä kuka tietää eniten. Eihän se ole mitään keskustelua. Minä olen kiinnostunut _hyvin monesta aiheesta_, kuten mainitsin. Kaverini eniten jostain perisuhdekiemuroista ja minusta se on huvittavaa koska minä olen se vähemmän kouluttautunut, eli se jota palstan akateemiset mammat usein morkkaavat sivistymättömäksi.
Olenkin tullut nyt siihen loputulokseen, että jos on akateeminen, niin nähtävästi se tarkoittaa sitä, että aivot on kulutettu ikäänkuin loppuun. Ei vaan riitä paukut sitten työn ulkopuolella enää mihinkään. T. Ap
[/quote]
No miksi niistä pitää hölistä juuri sille kaverille, jota aiheet ei kiinnosta pätkääkään vai onko muut kaverit jo nostaneet kytkintä?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 19:42"]
[/quote]
Päädyit tähän lopputulokseen yhden akateemisesti koulutetun tuttusi perusteella?
[/quote]
Niin, SINUN mielestäsi. Kaverisi mielestä ilmeisesti ei ole. Sillä, onko akateeminen vai duunari ei ole tässä asiassa mitään väliä. Tunnen yliopistotutkijoita, joita ei vapaalla kiinnosta pätkääkään jutella mistään korkealentoisesta, vaan juttelevat mieluummin vaikka salkkareista. Näin esimerkkinä. Mitäpä jos etsisit jonkun sellaisen kaverin, joka tykkää jutella samanlaisista aiheista kuin sinä? Olisko mitään?