Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt paloi hermot lastenhoitajaan. Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
19.10.2020 |

Ihan sama, vaikka roikkuisit täällä palstalla ja näkisit tämän. Harmittaa todella paljon.

Minulle oli tarjolla tänään ylimääräinen työkeikka illalle. Mieheni on töissä klo 13.30-21. Meille on jo aiemmin rekrytoitu lastenhoitaja, joka opiskelee lähihoitajaksi ja itse on kehunut, kuinka innostunut on saamaan vähän lisätienestiä ja voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla.

Tälle illalle oli sovittu työvuoro hänelle klo 15-20.30. Ajattelin, että ehditään hyvin käydä yhdessä läpi lasten jutut, koska minulla oli keikkatyövuoro klo 16-20 (opetustyö) ja olisin lähtenyt vasta puoli neljältä kotoa. Lapsenvahti ilmoitti whatsappissa klo 12 jälkeen, että hänellä on kova migreeni, eikä pääse tulemaan, toivottavasti löydätte jonkun toisen. Jonkun toisen? Tälle illalle? Tuskinpa vaan ehdin rekryämään klo 12 jälkeen ketään, joka pystyisi tulemaan muutaman tunnin päästä! Olen todella ärsyyntynyt! Ei migreenille mitään voi, mutta tämä on toinen kerta peräkkäin, kun tekee oharit.

Edellisen kerran minä varmistin vielä pari tuntia ennen sovittua työn aloitusta, että muistaahan hän varmasti tulla. Hetken päästä hän soitti unisena ja selitti, että hän ei ole nukkunut edellisenä yönä kuin pari tuntia, niin ei uskalla tulla, kun voi nukahtaa auton rattiin. Minä yritin vielä kysellä, onko kaikki kunnossa. Itse en jättäisi sovittuja töitä väliin vain siksi, että olen nukkunut huonosti. Kuvittelin, että kyllähän tuollainen lähihoitajaopiskelija on varmaan luotettava tyyppi. Alkaa vaikuttaa, että ei aivan ole.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mieheltäni tuosta palkasta, kun hän hoitaa maksut. Meillä on maksettu arkipäivästä 10,30€/tunti ja illalla klo 18 jälkeen 11,80€/tunti. Nämä on jotain suositushintoja kuulemma, en sen tarkemmin tiedä. Teen itse töitä vain osa-aikaisesti, joten kaikki ylimääräiset työkeikat tulevat tarpeeseen. Siksi harmittaakin todella paljon, kun voi oma mainekin kärsiä ohareiden takia.

Joku ehdotti yksityistä perhepäivähoitoa. Olen kaikki hoitajat kysynyt läpi, joiden tiedot on annettu päivähoitotoimistosta, eikä kukaan tee iltatöitä. Heillä kaikilla on lapset päivähoidossa päivisin ja ymmärrettävistä syistä haluavat levätä iltaisin. Se ei ole kallis hoitomuoto, jos hoitoa tarvitsee vain sillon tällöin. Yksityiseen hoitoon saa tukea. Sielläkin on säännöt, että lasten on oltava alle kouluikäisiä (pois lukien iltapäivähoito, joka joillakin on tarjolla), emmekä tokaluokkalaista jättäisi yksin koko illaksi kotiin.

-ap

82/106 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asumme järven rannalla.

Kun tulin töistä, 2-vuotias istui yksin laiturilla,

koska MLL: n lastenhoitajalle oli tullut vessahätä."

Sanokaa ettei tuo ole totta.

Ei ristus.

No mitä sit olis pitänyt tehdä? Kusta housuun?

Vaikka asuisi rannalla, niin ei se luultavasti tarkoita, että asuu kirjaimellisesti rannalla, vaan rannalla olevassa talossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajan saa motivoituneeksi kunnon palkalla, 37 €/tunti ja pe la su päiviltä 47 €/tunti ja matkakulut niin ei tarvitse murehtia ohareita. Jos on alle viikon (5 pv) ilmoitusaika hoitotarpeesta niin kiireellinen tarve on 20 % kiirelisä tunnilta. Opiskelijalle hyvä raha. Mikään 10 - 20 € ilta ei riitä mihinkään niin sama jättää keikka väliin jos ei opiskelulta jaksa.

150 € neljän tunnin lastenhoitokeikasta on korvaus, jolla huvittaakin uhrata muutama ilta viikossa.

Ei kukaan maksa lastenhoitajalle tuollaisia summia. Normaalit taksat ovat 8-12€/tunti.

-ap

8e tunnilta??? Tuohan menee pelkkään edestakaiseen bussimatkaan. Aika töykeää ehdottaa aikuiselle ihmiselle tuollaista summaa, ei ihme ettei kynnys perua ole korkealla. Me ollaan aina maksettu hoitajille 15-30e/h, riippuen ajankohdasta ja kiireellisyydestä. Ei ole tullut perumisia.

Niin varmaan joo. Mä olen tehnyt lastenhoitajan töitä 15 vuotta, eikä kukaan maksa 20€/tunti. Nytkin teen vuoroja yhden ison välitysyrityksen kautta ja tuntipalkka on 10,55€ mulle. Korkeimmillaan sain yhden erityislapsen hoidosta 11,50, kun perhe palkkasi suoraan kesän ajaksi. Mulla on hoiva-avustajan koulutus ja srk lastenhoitaja. Jos ei oo mitään, välitysfirma maksaa alle 10€/tunti.

Helsingissä ainakin me kodeissa työskentelevät lastenhoitajat saadaan jopa 20e/ tunti palkkaa. Palkat omassa tuttavapiirissäni liikkuu nyt siinä 15-20 e/h. Ja tosiaan ihan ilman alan koulutuksiakin pääsee tähän, kun on vaan riittävästi työkokemusta ja suosittelijoita.

Mä asun Vantaalla, en Helsingissä, mut vaikee uskoo, että 20 km päässä olis noin paljon isommat liksat... Ettei olis jokin oma laskentakaava. Näytä palkkakuitista kuva.

Vierailija
84/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap mites ois päiväkoti?

Ei olla oikeutettuja saamaan vuoropäiväkodista paikkaa, koska minulla ei ole säännöllistä iltatyötä. Täällä on vain yksi vuorohoitoa tarjoava päiväkoti, ja sinne on jonoa. Edellytyksenä on, että molemmat vanhemmat ovat säännöllisesti estyneitä hoitamaan lapsia iltaisin tai öisin ja viikonloppuisin. Minulle saattaa tulla töitä 0-6 iltana kuukaudessa siten, että sattuvat miehen kanssa samaan aikaan. Mieheni tekee vuorotyötä.

Päiväkotia vastaan minulla ei ole mitään, ja perheen 3- ja 5-vuotiailla on osa-aikainen hoitopaikka päiväkodissa. Molemmat ovat päiväkodissa keskimäärin 6 päivänä kuukaudessa silloin jos mieheni kanssa olemme töissä. Perheen tokaluokkalainen kaipaa myös hoitajaa, jos olemme molemmat töissä, ja siksikään tuo vuoropäiväkoti ei vastaa meidän tarpeisiimme.

-ap

Tämäpä on ongelma, jota itsekin tullut huomattua. Työelämä muuttuu jatkuvasti, samoin työajat. Silti päiväkodit on suunniteltu toimimaan niin, että vanhemmat käyvät töissä arkena 8-16.

Vierailija
85/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselkää vuoropäiväkodeista vaipaita random vuoroja, niissä on oikeat ammattilaiset ja muitakin lapsia. Tosin joutuu maksamaan enemmän kuin sen 15 euroa.

Vierailija
86/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajan saa motivoituneeksi kunnon palkalla, 37 €/tunti ja pe la su päiviltä 47 €/tunti ja matkakulut niin ei tarvitse murehtia ohareita. Jos on alle viikon (5 pv) ilmoitusaika hoitotarpeesta niin kiireellinen tarve on 20 % kiirelisä tunnilta. Opiskelijalle hyvä raha. Mikään 10 - 20 € ilta ei riitä mihinkään niin sama jättää keikka väliin jos ei opiskelulta jaksa.

150 € neljän tunnin lastenhoitokeikasta on korvaus, jolla huvittaakin uhrata muutama ilta viikossa.

Ei kukaan maksa lastenhoitajalle tuollaisia summia. Normaalit taksat ovat 8-12€/tunti.

-ap

8e tunnilta??? Tuohan menee pelkkään edestakaiseen bussimatkaan. Aika töykeää ehdottaa aikuiselle ihmiselle tuollaista summaa, ei ihme ettei kynnys perua ole korkealla. Me ollaan aina maksettu hoitajille 15-30e/h, riippuen ajankohdasta ja kiireellisyydestä. Ei ole tullut perumisia.

Niin varmaan joo. Mä olen tehnyt lastenhoitajan töitä 15 vuotta, eikä kukaan maksa 20€/tunti. Nytkin teen vuoroja yhden ison välitysyrityksen kautta ja tuntipalkka on 10,55€ mulle. Korkeimmillaan sain yhden erityislapsen hoidosta 11,50, kun perhe palkkasi suoraan kesän ajaksi. Mulla on hoiva-avustajan koulutus ja srk lastenhoitaja. Jos ei oo mitään, välitysfirma maksaa alle 10€/tunti.

Perhe maksaa sille firmalle 38 e/h.

Vierailija
87/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisitte maksanut palkkaa ?

Muistan aina, kun opiskeluaikana oli postilaatikkoon tullut lappu soita ja nro, keikkaa tarjolla.

Maksoin itse puheluista, en soittanut.

Meni pari pv ja numerosta soitettiin. Soita takas ja puhelu päättyi. En soittanut.

Samana iltana oli taas lappu , nyt kiinni ovessa, soita.

En soittanut.

Välittömästi tämän jälkeen vuokraemäntä kertoi naapuri oli pyytänyt lapsia hoitamaan, sanoi samalla ovat tosi nuukia, eivät välttämättä mitään maksa.

Aamulla kävin viemässä lapun heidän postilaatikkoon. Kirjoitin en ole kiinnostunut lastenhoitokeikoista.

Olin ma-to koulussa aamusta iltaan ja pe vain aamupäivän. Pe, kun tulin kotiin, siivosin ja vein mm matot ulos. Naapurin täti juoksi ja sanoi on tosi pettynyt minuun. He tarjoavat töitä ja en edes suostu vastaamaan.

Kerroin vastanneeni ei kiinnosta.

Naapuri kehoitti minua viemään matot heti sisälle ja tulemaan perässä. Voisin auttaa häntä siivoamaan samalla, kun odottaisimme hänen miestään. Mies kertoisi työstä.

Kerroin minulla on työ. Olin aina perjantai-illat mäkissä töissä.

Olin silloin tosi kypsä jo heihin ja kerroin miten viikkoni koostuu. Vaimo tarvitse päivisin apua, kerroin en jätä koulua sen vuoksi, että hän tarvitsee apua.

Mies sitten tuli koputtamaan, kun pääsi töistä. Aluksi haukkui, kun en ollut soittanut jne.

Sitten ehdotti pitäisi hyppytunteja päivisin, kun vaimo tarvitsisi apua.

Ja lopulta ehdotti tulisin huomenna la heille töihin. Minulla oli tämä päivä vapaa ja kysyin mitä he maksavat.

Vastaus oli hauska. Olisivat maksaneet ihan hyvin, mutta palkasta pitää vähentää heidän tekemät puhelinsoitot ja lappujen tuonnit. Minun pitäisi maksaa heille. Mutta oltaisiin sujut, jos tulen huomenna klo 15.

Ilmoitin ei kiitos ja suljin oven.

Seuraavana päivänä lähdin koululle. Meillä oli mahdollisuus mennä takaovesta muutamaan luokkaan kouluajan ulkopuolella. Vkonloppuisin siellä usein oli ulkolaisia vaihtareita. Oli tosi kiva paikka viettää aikaa.

Tulin takaisin ehkä klo 23.

Vuokraemäntä kertoi naapurin vanhin lapsi oli tullut klo 15, soittanut ovikelloa ja kun en avannut, oli soittanut hänen ovikelloa.

Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun ottaa lapset hänen luo.

Oli vienyt heidät aikaisin kotiinsa suoraan nukkumaan ja takaisin kotiin.

Su aamuna jouduin lähtemään vuokraemäntäni kanssa naapuriin selvittämään mitä oli tapahtunut.

Mies kertoi me oltiin sovittu ja emäntä onneksi uskoi minua. Mies siinä yritti vielä jotain. Kerroin kukaan ei tee ilmaiseksi töitä. Mies näytti omenoita. Niitä oli jättänyt palkaksi. Emäntä otti omenat ja sanoi heippa.

Tästä on aikaa väh 15 v. Vuokraemäntäni kertoi naapurustolle miten oli käynyt.

Tuskin kukaan meni tämän jälkeen jeesaamaan.

Asuin rintamamiestalon yläkerrassa ja emäntä alhaalla.

Vierailija
88/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein mll.n keikkoja, vain lähialueella.

En ikinä lähtenyt seuraavaan vyöhyeeseen.

Palkka on reilu 8 e ja bussilippu maksoi mp n 5 e.

Jos tarjottiin 2 h keikkaa, sanoin mulka menee siihen 3 h aikaa ja saan 8 e käteen. Ei kiitos.

5 h on minimi, mitä teen.

Seuraavassa korttelissa on perhe, joille joskus olen tehnyt, mutta heillä on joskus liian vähän rahaa. Esim ovat poissa 2,5 h ja antavat vain 15 e, sanovat saan loput seuraavalla kerralla. 2 kerran jälkeen sanoin nyt on muuta sovittu.

Oon tehnyt keikkaa n 5 v ja hyviä perheitä on vain kourallinen

Vierailija
89/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja kouluun pääsee ihan kaikki!

No ei todellakaan. Omalle kurssille pyrki 117, ja 17 pääsi.

Kannattaisi muuten sinunkin opetella kirjoittamaan, vaikka koulussa. 

Vierailija
90/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä narkki.

Vierailija
91/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä MLL:n hoitaja maksaa?

Kyllä lastenhoitajalle pitää ja kannattaa ihan kunnollista tuntiliksaa maksaa, mutta tuntuu aika hurjilta nuo täällä ehdotellut 40 e/h. Miten tuollaisia joku työtönkin maksaa, joka tarvitsee lastenhoitajaa työhaastattelua varten?

Vierailija
92/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä palkalla ei kukaan jaksa elämäänsä käyttää lastenhoitajana ehkä

No ei se silti oikeuta ohareihin!!

Vierailija
93/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL hoitajan tulo ei tosiaankaan ole varmaa vaikka niin olisi sovittu. Paljon nämä nuoret tytöt peruvat. Yksi oli muka hautajaisiin menossa keskiviikkona illalla.

Luotettaviakin on, usein vanhempi väki. He eivät sitten hoitajina ole niin lasten mieleen. Itse siis käytin hoitajia juuri omien iltakeikkatöiden takia ja pulaanhan siinä jäi kun niin usein peruttiin lastenhoito.

Vierailija
94/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se palkka nyt mitä tahansa, tämä aloituksen lastenhoitaja on siihen alunperin suostunut ja silloin ei enää pitäisi tehdä ohareita.

Sopimus on sopimus.

Tai sitten lastenhoitaja irtisanoo omalta osaltaan, eikä keksi hätävaleita viime tinkaan.

Vierailija
95/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se palkka nyt mitä tahansa, tämä aloituksen lastenhoitaja on siihen alunperin suostunut ja silloin ei enää pitäisi tehdä ohareita.

Sopimus on sopimus.

Tai sitten lastenhoitaja irtisanoo omalta osaltaan, eikä keksi hätävaleita viime tinkaan.

Järkipuhetta! Täällä on eräillä aivan holtiton asenne työelämään: Jos ei makseta kirurgin palkkaa lastenvahdin työstä, niin ihan turha vinkua. Jos haluaa kirurgin palkan, niin sitten pitää olla siihen sopiva koulutus ja tehdä sitä työtä.

Vierailija
96/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla ihmisillä ei oikein tunnu enää olevan käsitystä siitä, kuinka tärkeää luotettavuus ja sopimusten pitäminen on. Itsekin olen kokenut näitä viime hetken peruutuksia töissä juuri nuorten ihmisten taholta.

Missään ei enää opeteta tällaisia asioita: että sanansa on pidettävä, vastuu kannettava jne. Tai sanokaa te jokin taho, joka opettaa lapsille ja nuorille näitä asioita, kotien ohella. Some opettaa miten treenata takapuolta ja meikata. Koulu opettaa kansainvälisyyttä, sukupuolien moninaisuutta, seksuaalista tasa-arvoa jne. mutta ei luotettavuutta, mikä minusta sekin olisi tosi tärkeä asia oppia. Opettajan näen, että koulussa pikemminkin mahdollistamme nuorille epäluotettavuuden antamalla kaiken anteeksi tai pienillä sanktioilla, antamalla armovitosia päättönumeroiksi jne.

Vierailija
97/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Helsingissä ainakin me kodeissa työskentelevät lastenhoitajat saadaan jopa 20e/ tunti palkkaa. Palkat omassa tuttavapiirissäni liikkuu nyt siinä 15-20 e/h. Ja tosiaan ihan ilman alan koulutuksiakin pääsee tähän, kun on vaan riittävästi työkokemusta ja suosittelijoita.

Ei kai kukaan maksa lastenvahdille jopa 20€ tuntipalkkaa. Sehän on enemmän kuin mitä itse saa omasta työstään, siis keskipalkkaisilla ihmisillä. Minulla on sosionomina (amk) tuntipalkka vähän päälle 15€ tunti, sisältäen kokemuslisät.

Vierailija
98/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hoitaja on vain rehellinen. Hänellä on neurologinen ongelma.

Ilman muuta kannattaa hankkia useampi työntekijä varalle - se sitten vain maksaa luultavasti enemmän, jos tulee pyyntö töihin kovin lyhyellä "varoitusajalla".

Onko lapsella kaveria, jonka luokse voisi mennä joskus, kun sinulla keikka?

Vierailija
99/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin kerran 50 euroa tunnista, kun kävin ihan vain gynellä, mutta en viitsinyt sinne ottaa taaperoa mukaan. (Luomenpoistoon tms. otin lapsen mukaan.) Hirveä ryöstähinta, en enää maksaisi tuollaista summaa.

Vierailija
100/106 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vain on, että esteitä tulee. Kukaan hoitaja ei voi taata, ettei estettä tule - ainakaan turvallisuuden kustannuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi