Luokasta varastettiin tietokone. Koko luokka korvaa?
Vanhempi lapsi on kuudennella luokalla ja luokkahuoneesta varastettiin tietokoneen keskusyksikkö. Kokonainen keskusyksikkö. Nyt opettajalta tuli viesti että koko luokka osallistuu sen korvaamiseen. Onko tämä oikein? Eikai ne voi laskuttaa ketään ellei ne ole täysin varmoja tekijästä?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:15"]
Kouluajan ulkopuolella varastettiin.
Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä. Minä en puutu asiaan mitenkään jos näen jonkun varastavan jotain vähäisempää omaisuutta ja olen myös kieltänyt lapsia puuttumasta.
[/quote]
Mitä tarkoitat puuttumisella? Ettet kerro tapahtuneesta kenellekään?
Ihme jankkaamista jostain vakuutuksista. Aivan sama. Koko luokka ei sitä korvaa, siihen ei ole mitään juridisia perusteita. Kuudesluokkalaiset on lapsia ja opettajien vastuulla siellä.
"Osallistuu korvaamiseen" voi tarkoittaa tietysti aivan hyvin sitä, että kun luokassa nyt on yksi kone vähemmän niin sitten pärjätään yhdellä koneella vähemmän. Kunhan säikyttelee löytämisen toivossa.
Tervemenoa armeijaan jos tämä "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan" ei ole tuttu kuvio. Samalla tavalla sekin on paikka, johon ihmiset, myös sikailijat, on pakotettu ja jossa ei juuri kysellä mielipiteitä.
Jos se varastettiin kouluajan ulkopuolella, niin kuka on vastuussa ovien lukitsemisesta?
Ei tarvitse oppilaiden ja vanhempien varastettuja kamoja korvata. Syylliset kiinni.
Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä. Minä en puutu asiaan mitenkään jos näen jonkun varastavan jotain vähäisempää omaisuutta ja olen myös kieltänyt lapsia puuttumasta.
[/quote]Jos olet myötävaikuttamassa/avunantamassa rikokseen, olet korvausvelvollinen.
Taitaa olla syypää siivoojat. Kilpailutuksen kautta halvin mahdollinen firma, ulkomaalaiset siivoojat.....
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:36"]
[/quote]Jos olet myötävaikuttamassa/avunantamassa rikokseen, olet korvausvelvollinen.
[/quote]
Kertomatta jättäminen ei ole avunantamista tai rikoskumppanuutta.
Myöskään se, että ei ole yrittänyt estää rikosta, johda korvausvelvollisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:03"]
Vaikka olisikin niin tuskin mikään vakuutus korvaa varkauksia...
[/quote]
Huoh, huoh ja huoh. Yritä nyt edes ajatella! HALOO, oletko kuullut varkausvakuutuksista! Mene nyt viisastelemasta ja pysy poissa! Kiitos!
Kai siihen leasing soppariin joku vakuutus kuuluu.. ei kai missään kunnassa osteta ilman leasingia, sehän on kalliimpaa eli parempaa..
No ei hemmetissä luokka maksa. Mitähän tuon open päässä liikkuu..?