Miksi masentuneena/ahdistuneena on niin mahdottoman vaikea opiskella mitään?
Kun palstailee tai tuijottaa telkkaria olo on ihan siedettävä. Mutta heti kun kaivaa kirjan esille ja yrittää opiskella, niin kaikki ahdistavat ajatukset tunkee esiin eikä edes näe sitä tekstiä kun ajattelee vaan kamalia.
Kommentit (42)
Varmaan koska eskapismi on ainut asia mitä pystyt tekemään siinä mielentilassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä se johtuu? Miksi aivot ei anna minun tehdä mitään järkevää?
Aivokemiat sekaisin ja aivot vaatii jatkuvaa dopamiinisyöttöä?
Nytkin pitäisi olla lukemassa vaikka mitä, mutta en vaan pysty. Ja se jos joku masentaa entisestään.
Minä muistan omista masennusajoistani sen että ei silloin onnistunut mikään muu kuin nukkujimen ja juominen
Voiko niitä juttuja kuunnella äänikirjana? Voi tuntua helpommalta.
Joskus teen niin, että luen itselleni ääneen ja eläydyn siihen ihan kuin johonkin rooliin. Kuvittelen olevani joku ihan muu. Joku jolla ei ole minun ongelmia ja murheita.
En tiedä, mutta olen aivan samanlainen ja ollut tällainen jo kymmenen vuotta.
N26
Kyllä harmittaa kun unelmat menee sivu suun ja joudun tälläisen takia jäämään ehkä siivoojaksi. Tai no, keskittymiskyky ja jaksaminen ei taida riittää siihenkään.
Entä jos madaltaisit vaatimustasoa? Tänään riittäisi, jos saisit kirjan auki ja katsoisit yhtä sivua minuutin, huomenna sama uudestaan ja sen jälkeen 2 minuuttia, sitten Fibbionacin sarjan mukaan eli 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, jne. ja sen jälkeen pitää riitttävästi taukoja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Ehkä vaihdan tuon sinun käyttämäsi sanan "järkevää" sanaan "tuottavaa". Tuottavaa, siis niinkuin työnteko tai mikä vain muu minkä on tarkoitus olla tavalla tai toisella hyödyksi yhteisölle.
Niin tuota: sinähän olet sairas. Sairaana tulee levätä eikä työskennellä. Siksi sinun aivosi eivät anna sinun opiskella - jotta lepäisit.
Myös yhteisöstä tulisi olla syrjässä. Lepää. Yksin. Niinhän sairaana tulee levätä. Eihän sairauksista muutoin parane.
--
Paitsi tietysti nykyään yritetään väkisin pitää kaikki masentuneet mukana yhteisöllisessä puolituottavassa toiminnassa. Koska ei haluta että kukaan paranee, halutaan että ihmiset ovat sairaita loppuikänsä.
--
Tuo sun telkkarin katselu on huono juttu sikäli että vaikka se ei ole tuottavaa niin se ei myöskään ole täyttä lepoa. Täyslepo vaatii sitä että et ollenkaan häiritse aivojasi millään tuollaisella, millään telkkarilla, palstailulla,...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on joku dopamiinihitti joka saa unohtamaan tuskan hetkeksi. Jos pitää tehdä jotain järkevää niin silloin on pahan olon armoilla. Olisi varmaan paras diilata sen masennuksen ja ahdistuksen syiden kanssa, ja jatkaa opiskelua sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Ehkä vaihdan tuon sinun käyttämäsi sanan "järkevää" sanaan "tuottavaa". Tuottavaa, siis niinkuin työnteko tai mikä vain muu minkä on tarkoitus olla tavalla tai toisella hyödyksi yhteisölle.
Niin tuota: sinähän olet sairas. Sairaana tulee levätä eikä työskennellä. Siksi sinun aivosi eivät anna sinun opiskella - jotta lepäisit.
Myös yhteisöstä tulisi olla syrjässä. Lepää. Yksin. Niinhän sairaana tulee levätä. Eihän sairauksista muutoin parane.
--
Paitsi tietysti nykyään yritetään väkisin pitää kaikki masentuneet mukana yhteisöllisessä puolituottavassa toiminnassa. Koska ei haluta että kukaan paranee, halutaan että ihmiset ovat sairaita loppuikänsä.
--
Tuo sun telkkarin katselu on huono juttu sikäli että vaikka se ei ole tuottavaa niin se ei myöskään ole täyttä lepoa. Täyslepo vaatii sitä että et ollenkaan häiritse aivojasi millään tuollaisella, millään telkkarilla, palstailulla,...
Seinääkö pitäisi tuijottaa päivästä toiseen?
Itse menisin kirjan kanssa johonkin, missä ei ole mitään älylaitteita mukana ja vaikka vaan istuisin ja tuijottaisin seinää niin pitkään kunnes on niin tylsää että se kirjakin vaikuttaa äärimmäisen viihdyttävältä vaihtoehdolta.
Jos mikään ei toimi niin opinnot tauolle ja hoitoa ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
--
Seinääkö pitäisi tuijottaa päivästä toiseen?
Mä kokeilin tota seinien tuijottelua joskus. Kyllä se hieman lievitti addiktiotani. Eikä se ollut niin tylsää miltä kuulosti.
Koska masennus on aivovammaan verrattavissa oleva tila, joka vaikuttaa laajasti kognitiivisiin toimintoihin ja toiminnanohjaukseen. Silloin pitää tehdä asioita oman jaksamisen mukaan ja olla itselle lempeä.
Sun pitää ensin ladata akkuja jollain kivalla tekemisellä. Sen jälkeen sulla on voimavaroja tehdä jotain järkevää. Masentuneena tulee kyllä ensin huvi ja sitten työ.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää ensin ladata akkuja jollain kivalla tekemisellä. Sen jälkeen sulla on voimavaroja tehdä jotain järkevää. Masentuneena tulee kyllä ensin huvi ja sitten työ.
Mun oma kokemus on että ainoastaan terveenä kiva tekeminen lataa akkuja.
Sairaana mikään ei lataa akkuja, mikään ei ole kivaa, mikään ei ole tekemisen arvoista. Minä aina lepään itseni terveeksi. Kunhan sitten lopulta on oikeasti kunnolla terve niin ne tekemiset ja akkujen latautumiset hoituvat itsestään.
Tylsän asian opiskelu vaati ainakin minulta joskus sellaista työtä, että kirjoitin itselleni esim. muistiinpanoja vihkoon siitä mitä luin. Tai jos kirja oli oma, piirtelin rivien väliin kuvia tai kirjoittelin huomautuksia. Mitä tahansa, mikä pitää mielen valppaampana ja auttaa muistamaan asian.
Mutta niin se on, että masentuneena on vaikeampi keskittyä tylsempiin asioihin. Ja muistaminen vaikeutuu, valitettavasti.
up