"Onneksi sinä komennat meitä"-sanoivat lapseni :) ov
Rajoja ja rakkautta on ilmeisesti meidän perheessä sopivasti koska 12 ja 14 vuotiaat lapseni sanoivat että "Onneksi sinä komennat meitä ja sanot mitä saa tehdä ja mitä ei, etkä ole sellanen kuin joidenkin äidit että jos lapsi sanoo että haluan pleikkarin ja äiti sanoo et saa, sit se lapsi huutaa että MUTTA MÄ HALUUN JA SUN ON PAKKO OSTAA niin sitten se äiti vaan on hiljaa ja tottelee ja ostaa."
Eli meidän lapset arvostaa sitä että en ole "heidän tossun alla" vaan laitan niitä rajoja ja osaan myös ottaa kainaloon ja halia.
Miettikääpä tätä, curling-vanhemmat :)
Kommentit (56)
Meillä lasten ei ole edes tarvinnut pyytää saadakseen pleikkari: äiti osti jo ennen kuin tajusivat haluta sitä. Sama läppärin, iPodin jne. kanssa. Meillä on ennakoiva curling ja kaikki on tyytyväisiä, ei vähiten pelaava äiti.
Armeijassa komennetaan, kotona kommunikoidaan. Armeijassa on komentaja, jonka käskyjä ei kyseenalaisteta, mutta kotona pitäisi saada kyseinalaistaa. Koen onnistumista, joka kerta kun lapseni uskaltavat haastaa. Mutta ei se auttamatta tarkoita kaiken hyväksymistä.
No johan meni tämäkin aloitus kilpailuksi siitä, kenen kasvatusmetodi on paras. Olen sitä mieltä, että itseensä omaan tapaansa tyytyväisen vanhemman ei tarvitse arvostella muita. Siinä vaiheessa jos pitää naputtaa siitä että toinen antaa puuron väärään aikaan tai ohjaa lapsiaan väärällä tavalla, suosittelen katsomaan peiliin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:22"]
Armeijassa komennetaan, kotona kommunikoidaan. Armeijassa on komentaja, jonka käskyjä ei kyseenalaisteta, mutta kotona pitäisi saada kyseinalaistaa. Koen onnistumista, joka kerta kun lapseni uskaltavat haastaa. Mutta ei se auttamatta tarkoita kaiken hyväksymistä.
[/quote]Sinä koet onnistumisen tunteen kun taapero juoksee auton alle siitäkin huolimatta että olitte asiasta kommunikoineet ja hän uskaltaa haastaa sinut? Ai että mä nauran :D
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:29"]
[/quote]Sinä koet onnistumisen tunteen kun taapero juoksee auton alle siitäkin huolimatta että olitte asiasta kommunikoineet ja hän uskaltaa haastaa sinut? Ai että mä nauran :D
[/quote]
Älä jaksa olla lapsellinen!
[/quote]
Hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:27"]
No johan meni tämäkin aloitus kilpailuksi siitä, kenen kasvatusmetodi on paras. Olen sitä mieltä, että itseensä omaan tapaansa tyytyväisen vanhemman ei tarvitse arvostella muita. Siinä vaiheessa jos pitää naputtaa siitä että toinen antaa puuron väärään aikaan tai ohjaa lapsiaan väärällä tavalla, suosittelen katsomaan peiliin.
[/quote] tottakai meni koska ollaan av:lla!
[/quote]
Nyt taidetaan puhua henkistäarvoista, joita halutaan kasvatuksella periyttää lapsille.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Älä jaksa olla lapsellinen!
[/quote]Helposti jaksan olla :D Etkö muka koskaan ole komentanut lapsiasi? Oikeasti et koskaan?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:16"]
Ei se siitä muutu vaikka kuinka monta kertaa lukisi. Olet päällepäsmäröinyt sen verran että lapset ovat oppineet manipuloimaan.
Mun lapset pitävät itseään fiksuina ja hyvinä teineinä kun siivoavat huoneensa käskemättä. Kummallakin on omat kotihommansa. Mä olen joskus sanonut KERRAN että en ole siivooja enkä kodinhoitaja vaan äiti ja puoliso joten oletan että kaikki tekee hommansa. Pojat ovat kasvaneet siihen että hommat hoidetaan. Jos jommalla kummalla joskus harvoin jää homma tekemättä ja kiukuttelu alkaa niin mies tulee välittömästi väliin ja sanoo että käyttädytäänpä ihmisiksi. Meillä on pleikat ja muut masiinat mutta ne on ostettu pyytämättä. mun ja miehen ehdoilla. Tykätään niistä itsekin.
[/quote] Kerrotko vielä miten he minua manipuloivat? Huomasitko muuten että tuossahan juuri ihan itse kerrot kuinka miehesi (sinä itse et toki koskaan) lapsianne komentaa? ;) AP
[/quote]
POINTTINI oli juuri tuo että meidän perheessä miehellä on myös jotakin arvoa kasvatuksen suhteen eikä minun tarvitse YKSIN huolehtia kaikesta kasvatuksesta. Mä pyörtyisin häpeästä jos mun lapset sanoisivat noin kuin sinun lapsesi, ihmettelen että oot vielä ylpeä!.Mun lapset ovat sanoneet että "sä oot äiti ihana kun oot täällä aina meitä varten".
Sun mies varmaan kehuu sun takamusta joka kerta ennen kuin saa kakistettua ulos että on menossa poikien iltaan ja sä intsinä laukkaat foorumille siitä kertomaan kuinka hyvin opetettu mies sulla on)....mitäköhän sun lapset halusivat tällä kertaa...hyväksyntää?
[/quote]
Miksi sun taapero haluaa juosta auton alle? Jostain syystä teillä komentajaäideillä on aina itsemurhahakuiset lapset, joille on omasta mielestään parempi kohtalo päästä auton alle kuin jäädä luoksesi. Meillä ei ole yksikään lapsi koskaan osoittanut mitään halua päätyä auton kolhimaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:20"]
Ei se siitä muutu vaikka kuinka monta kertaa lukisi. Olet päällepäsmäröinyt sen verran että lapset ovat oppineet manipuloimaan.
Mun lapset pitävät itseään fiksuina ja hyvinä teineinä kun siivoavat huoneensa käskemättä. Kummallakin on omat kotihommansa. Mä olen joskus sanonut KERRAN että en ole siivooja enkä kodinhoitaja vaan äiti ja puoliso joten oletan että kaikki tekee hommansa. Pojat ovat kasvaneet siihen että hommat hoidetaan. Jos jommalla kummalla joskus harvoin jää homma tekemättä ja kiukuttelu alkaa niin mies tulee välittömästi väliin ja sanoo että käyttädytäänpä ihmisiksi. Meillä on pleikat ja muut masiinat mutta ne on ostettu pyytämättä. mun ja miehen ehdoilla. Tykätään niistä itsekin.
[/quote] Kerrotko vielä miten he minua manipuloivat? Huomasitko muuten että tuossahan juuri ihan itse kerrot kuinka miehesi (sinä itse et toki koskaan) lapsianne komentaa? ;) AP
[/quote]
POINTTINI oli juuri tuo että meidän perheessä miehellä on myös jotakin arvoa kasvatuksen suhteen eikä minun tarvitse YKSIN huolehtia kaikesta kasvatuksesta. Mä pyörtyisin häpeästä jos mun lapset sanoisivat noin kuin sinun lapsesi, ihmettelen että oot vielä ylpeä!.Mun lapset ovat sanoneet että "sä oot äiti ihana kun oot täällä aina meitä varten".
Sun mies varmaan kehuu sun takamusta joka kerta ennen kuin saa kakistettua ulos että on menossa poikien iltaan ja sä intsinä laukkaat foorumille siitä kertomaan kuinka hyvin opetettu mies sulla on)....mitäköhän sun lapset halusivat tällä kertaa...hyväksyntää?
[/quote] Mikä sun ongelma on? Miten minun mieheni liittyy tähän ja missä kohtaa sanoin että minun pitäisi yksin huolehtia kaikesta kasvatuksesta? Voi luoja mitä sekopäitä tämä palsta on pullollaan! AP
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:54"]
Kurilla ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Se on vallankäyttöä.
[/quote]
Oletko koskaan käynyt navetassa, jossa lehmät viedään kesällä ulos? Kuri on se piikkilangasta tehty sola, jota pitkit lehmät kävelevät navetasta pellolle. Se on rakennettu suojelmaan lehmiä, jotteivat ne satuta itseään.
Samalla tavalla kuri on aikuisen toimintaa lasten parhaaksi. Se on aivan eri asia kuin esimerkiksi fyysinen kurittamnen tai henkinen nöyryyttäminen. Kuri on rajoja ja rakkautta, sitä että aikuinen ottaa vastuun lapsista ja heidän kasvattamisestaan.
Kasvatus perustuu toistoon, toistoon, toistoon, toistoon. Ei riitä, että aikuinen sanoo yhtenä iltana yhden kerran, että pese hampaat. Ei lapsi tällä menetelmällä pese hampaitaan joka ilta ja aamu elämänsä loppuun asti. Joku nimittää tätä komentamiseksi, joku nalkuttamiseksi, joku jankuttamiseksi, joku kasvattamiseksi.
Kurittomia kakaroita näen työssäni aivan liikaa. Heitä ei saa komentaa koska heille tulee paha mieli. Ne on niitä curling kullannuppuja <3