"Onneksi sinä komennat meitä"-sanoivat lapseni :) ov
Rajoja ja rakkautta on ilmeisesti meidän perheessä sopivasti koska 12 ja 14 vuotiaat lapseni sanoivat että "Onneksi sinä komennat meitä ja sanot mitä saa tehdä ja mitä ei, etkä ole sellanen kuin joidenkin äidit että jos lapsi sanoo että haluan pleikkarin ja äiti sanoo et saa, sit se lapsi huutaa että MUTTA MÄ HALUUN JA SUN ON PAKKO OSTAA niin sitten se äiti vaan on hiljaa ja tottelee ja ostaa."
Eli meidän lapset arvostaa sitä että en ole "heidän tossun alla" vaan laitan niitä rajoja ja osaan myös ottaa kainaloon ja halia.
Miettikääpä tätä, curling-vanhemmat :)
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:21"]
Niin munkin 14v sanoo, kun tutut välillä kyselevät ja inttävät sitä kaikenmaailman bileisiin. Siis sellaisiin, joissa ei ole vanhemmat paikalla. Sanoo että onneksi kiellät ihan suoraan, niin mun ei tarvi keksiä kaikenmaailman tekosyitä.
[/quote]
Onneksi omilla lapsillani on itsetuntoa sanoa suoraan mitä ajattelevat ettei tarviste äidin selän taakse piiloutua.
Ei siihen ap sanoja tarvita. Lapset omalla käyttäytymisellään viestittävät sen mitä kodissaan arvostavat.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:21"]
Niin munkin 14v sanoo, kun tutut välillä kyselevät ja inttävät sitä kaikenmaailman bileisiin. Siis sellaisiin, joissa ei ole vanhemmat paikalla. Sanoo että onneksi kiellät ihan suoraan, niin mun ei tarvi keksiä kaikenmaailman tekosyitä.
[/quote]
Onneksi omilla lapsillani on itsetuntoa sanoa suoraan mitä ajattelevat ettei tarviste äidin selän taakse piiloutua.
Ei siihen ap sanoja tarvita. Lapset omalla käyttäytymisellään viestittävät sen mitä kodissaan arvostavat.
[/quote] Mitä ihmettä sinä selität?? Minkäikäisiä sinun lapsesi ovat?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:46"]
Ihanat lapset sulla. :)
[/quote]Kiitos! Niin on vaikka ei meilläkään aina ole helppoa ollut, kevyitä yhteenottoja on tullut mutta niistäkin selvitään puhumalla, järjellä ja rakkaudella :) AP
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:10"]
Meillä taas ovat todenneet, että on ollut helppoa olla minun lapseni, koska en huuda ja komenna vallankäytön ilosta vaan olen aina kasvattanut lapset omalla esimerkillä. Ovat sanoneet senkin, että moni luokkakaverinsa olisi toisenlainen, jos olisi onnistunut syntymään meidän perheeseen. Arvostavat saamaansa kasvatusta, jossa komentamisella ei ole ollut sijaa.
[/quote] "komentamisella ei ole ollut sijaa" eli miten sinä siis kasvatat lapsesi?
[/quote]
Sillä tavalla normaalisti. Olemalla luotettava aikuinen, olemalla esimerkkinä, selittämällä, miten tulee tehdä sen sijaan, että ilmoittaisin tylysti, mitä ei saa tehdä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi komentaminen ja kuri rinnastetaan kasvatukseen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:15"]
Meillä taas ovat todenneet, että on ollut helppoa olla minun lapseni, koska en huuda ja komenna vallankäytön ilosta vaan olen aina kasvattanut lapset omalla esimerkillä. Ovat sanoneet senkin, että moni luokkakaverinsa olisi toisenlainen, jos olisi onnistunut syntymään meidän perheeseen. Arvostavat saamaansa kasvatusta, jossa komentamisella ei ole ollut sijaa.
[/quote] "komentamisella ei ole ollut sijaa" eli miten sinä siis kasvatat lapsesi?
[/quote]
Sillä tavalla normaalisti. Olemalla luotettava aikuinen, olemalla esimerkkinä, selittämällä, miten tulee tehdä sen sijaan, että ilmoittaisin tylysti, mitä ei saa tehdä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi komentaminen ja kuri rinnastetaan kasvatukseen.
[/quote] Ulosantisi on hieman sekavaa mutta siis yritätkö sinä sanoa että me ap:n kaltaiset olemme natseja jotka vaan tylysti komentaa selittämättä kantaansa? Sinun lapsesi siis kasvavat ilman kuria?
Miten saat sisarukset vaikkapa imuroimaan koko kodin komentamatta?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:40"]
[/quote] No hän tietysti osoittaa sormella imuria ja kohottelee kulmiaan. Jos eivät tästä tajua niin imuroi itse vähän ja antaa sitten imurin lapselle. Esimerkin voimalla katsos, heillä ei sanoja tarvita! <3
[/quote]
Varmaan näyttämällä esimerkkiä - kerta toisensa jälkeen! ;D
[/quote]
Tuossa iässä se tulee jo luonnostaan, kun lapset on pienestä pitäen kasvatettu siihen että koti ei ole ilmainen hotelli vaan kaikki osallistuu kodin siisteyden ylläpitoon.
Vanhempien kunnioittaminen ei ole mikään uusi erityinen innovaatio vaan jotakin jota on kautta aikojen tullut kodin perintönä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:07"]
Rajoja ja rakkautta on ilmeisesti meidän perheessä sopivasti koska 12 ja 14 vuotiaat lapseni sanoivat että "Onneksi sinä komennat meitä ja sanot mitä saa tehdä ja mitä ei, etkä ole sellanen kuin joidenkin äidit että jos lapsi sanoo että haluan pleikkarin ja äiti sanoo et saa, sit se lapsi huutaa että MUTTA MÄ HALUUN JA SUN ON PAKKO OSTAA niin sitten se äiti vaan on hiljaa ja tottelee ja ostaa."
Eli meidän lapset arvostaa sitä että en ole "heidän tossun alla" vaan laitan niitä rajoja ja osaan myös ottaa kainaloon ja halia.
Miettikääpä tätä, curling-vanhemmat :)
[/quote]
Olet kasvattanut lapsistasi eteviä manipuloitsijoita jotka tietävät mistä narusta vetää kun sinä olet kysymyksessä:)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:44"]
[/quote]
Varmaan näyttämällä esimerkkiä - kerta toisensa jälkeen! ;D
[/quote]
Miksi sisarusten tulisi imuroida koko koti?
Kun lapset ovat pienestä pitäen mukana kotitöissä, ei heitä tarvitse komentaa tekemään itsestäänselvyyksiä. Siivouspäivänä siivotaan, jokainen oman osansa, komentamatta. Paitsi niissä perheissä, joissa äiti marttyyrina puunaa kaikki nurkat ja komentaa miehen ja lapset apuun tekemään jotain juuri niin kuin äiti vaati juuri silloin kun äidille sopii.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:48"]
[/quote]
Tuossa iässä se tulee jo luonnostaan, kun lapset on pienestä pitäen kasvatettu siihen että koti ei ole ilmainen hotelli vaan kaikki osallistuu kodin siisteyden ylläpitoon.
Vanhempien kunnioittaminen ei ole mikään uusi erityinen innovaatio vaan jotakin jota on kautta aikojen tullut kodin perintönä.
[/quote] Aiiiivan....ymmm..ymmm..ymmmm....Aiiiiiivan...ymmm..ymmmm.ymmmm....
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote] Ulosantisi on hieman sekavaa mutta siis yritätkö sinä sanoa että me ap:n kaltaiset olemme natseja jotka vaan tylysti komentaa selittämättä kantaansa? Sinun lapsesi siis kasvavat ilman kuria?
[/quote]
Kurilla ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Se on vallankäyttöä. Kun jokainen tietää tehtävänsä osana perhettä, ei tarvita mitään esitettyjä imurointiinpakotussessioita. Jokaisella on tehtävänsä, jokaisella on vastuunsa. Ei äiti ole mikään kodin johtaja, joka yksin päättää tekemiset ja yksin marmattaa, kun kukaan ei tee mitään.
Fiksu lapsi miettii, miten selviää helpoimmalla. Monessa perheessä se on sitä, että odotetaan vanhemman huutamista ja komentelua, koska ennen sitä ei kannata tehdä mitään. Meillä ei odoteta komennusta, meillä tehdään oma osuus. Tämä on yhteinen koti.
Minä luulen, että palstan naiset komentavat lapsiaan ihan siksi, että siten saa purkaa kiukkuaan viattomiin. Teinin saa äkkiä ärsytettyä ja sitten voidaan puolin ja toisin huutaa ja komentaa. Kohtuullisen tuloksettomasti, mutta tuleepa mammalle sellainen olo, että minä se vasta osaan kasvattaa, kun ymmärrän tuollaista itsepäistä teiniä käskyttää ja vien siltä kännykän, läppärin ja huoneen oven, jos se ei tottele. Mammoilla on kuri ja se tarkoittaa sitä, että lapset on aivottomia idiootteja (kuten äitinsä), niiden kanssa ei puhuta eikä keskustella, niitä komennetaan.
olipas tylsä aloitus, kuka näitä jaksaa. Nuo asiat on ihan arkipäiväisiä, vai millaista teillä yleensä on ;)
Tässä kohtaa olisi varmaan eräiden hyvä lukea minun aloitukseni uudelleen ja ihan ajatuksen kanssa :) AP
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote] Aiiiivan....ymmm..ymmm..ymmmm....Aiiiiiivan...ymmm..ymmmm.ymmmm....
[/quote] *kahvit näppikselle* :D :D
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:07"]
Tässä kohtaa olisi varmaan eräiden hyvä lukea minun aloitukseni uudelleen ja ihan ajatuksen kanssa :) AP
[/quote]
Olen lukenut jo monta kertaa, enkä vieläkään ymmärrä mitä sinä sanoa?! Miksi lapsia pitää komentaan?! Eivätkö lapsesi osaa komentamatta rajata oikeaa ja väärää, järkevää ja typerää.
Eikö teillä ole lasten kanssa sovittu yhteisistä pelisäännöistä ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Eikö teidän lapset ole dialogissa päänsisäisen äitinsä kanssa, mistä äiti hyppii seinille jne.
Anteeksi, mutta en vaan ymmärrä mitä sinä ajat tällä aloituksella takaa.
Ei se siitä muutu vaikka kuinka monta kertaa lukisi. Olet päällepäsmäröinyt sen verran että lapset ovat oppineet manipuloimaan.
Mun lapset pitävät itseään fiksuina ja hyvinä teineinä kun siivoavat huoneensa käskemättä. Kummallakin on omat kotihommansa. Mä olen joskus sanonut KERRAN että en ole siivooja enkä kodinhoitaja vaan äiti ja puoliso joten oletan että kaikki tekee hommansa. Pojat ovat kasvaneet siihen että hommat hoidetaan. Jos jommalla kummalla joskus harvoin jää homma tekemättä ja kiukuttelu alkaa niin mies tulee välittömästi väliin ja sanoo että käyttädytäänpä ihmisiksi. Meillä on pleikat ja muut masiinat mutta ne on ostettu pyytämättä. mun ja miehen ehdoilla. Tykätään niistä itsekin.
Toivonpa kyllä että omat lapset sanoisi saman tuossa iässä :)