Antaisitko 14-vuotiaan tyttären laittaa naamalävistyksiä?
Meillä on täällä pitkään keskustelut olleet menossa... Täyttää 15 v. elokuussa. Mulla on oma mielipiteeni, ja sen mukaan mennään.
Kommentit (69)
En todellakaan ensimmäisesti pyynnöstä, mutta jos hän olisi esim. puolen vuoden kuluttua edelleen samaa mieltä ja osaisi lävistyksensä haluamisen hyvin perustella MIKSI, niin mikä ettei.
Oon ite 14 ja oon alkanu korvii venyttää 13 vuotiaana ihan luvalla ja nyt on 4mm eli ei kauheen isot jos oikein venyttää nii palautuu 8mm asti joten ei siinä korvien venyttämisessä ainakaan mitää pahaa oo
Vaatisin tuon ikäistä myöntämään tyhmyytensä kun edes ajatteli moista ja sanomaan "kyllä Herra, olin typerä pikku tyttö".
Itse entisenä lävistettynä antaisin oman teinin ottaa lävistyksen, josta ei jää järkyttävän kokoista arpea. Esim alahuuleen, kieleen, septumin tai smileyn antaisin laittaa, silmien väliin tai kulmaan en. En myöskään microdermaleita kasvoihin.
Napakorun sain itse 14-vuotiaana ja se on ollut mulla 20 vuotta ja tykkään siitä vieläkin.
Kasvojen arpia olen käynyt leikkauttamassa plastiikkakirurgilla, ja jos olisin tiennyt mitkä arvet joistain lävistyksistä jää, en olisi varmaan ottanut...
Eli siis, ihan periaatteesta en kieltäisi, mutta arpien takia neuvottelisin, josko teini suostuisi kompromissiin. Tuon ikäisillä on vahva tahto, eikä joku pikku lävistys maailmaa kaada.
Nenässäkin pieni timantti tai pieni rengas saattaa näyttää ihan nätiltä.
Ylimääräiset nystyrät naamassa eivät ole nättejä. Eikös niitä finnejä ja muita patteja riitä murrosikäisen naamassa ihan ilman mitään keinotekoisia lisäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Oon ite 14 ja oon alkanu korvii venyttää 13 vuotiaana ihan luvalla ja nyt on 4mm eli ei kauheen isot jos oikein venyttää nii palautuu 8mm asti joten ei siinä korvien venyttämisessä ainakaan mitää pahaa oo
Näyttää vain todella typerältä. Onhan näitä lerppakorvia nähty.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, vielä 10mm venytyksetkin palautuu, jos ottaa pois, mutta ei niissä mitään tavallisia korviksia voi pitää, ehkä jotain kevyitä renkaita voi. Nykyään aika monet myös leikkauttaa korvat takaisin "normaaliksi", yksinkertainen toimenpide. Ja jos tykkää, niin saahan sitä mummonakin käyttää vaikka 20mm venytyksiä, mikä estää;D
Vierailija kirjoitti:
Antaisinko 12 vuotiaan tytön blondata ja sen jälkeen laittaa shokkiväriä. Hän on toivonut niin kauan, mutta pelottaa jos hiukset lähtevät. Annanko tytön blondata ?
No justiinhan oli Ilta-Sanomissa surullinen tositarina suomalaistytöstä, jonka päänahka paloi, kun tohelo kaveri poisti vanhaa väriä hänen hiuksistaan. Hiuspohjaan tuli kolmannen asteen palovamma, ja osa ihosta oli kuoliossa. Tytölle tehtiin ihonsiirto hänen reidestään. Tytön takaraivolle jää kämmenen kokoinen läikkä, johon ei kasva hiuksia enää milloinkaan. Ja iso arpi jää myös reiteen, mistä ihoa siirrettiin.
Katselepas niitä kuvia ja näytä tytöllekin, jos hän mankuaa väriä yhä.
Minun mielestäni lävistykset ei ole niin kovin vakava asia lapselle luvattavaksi, jos lapsi on tarpeeksi vanha kykenemään lävistyksen hoitamiseen. Esim. Nenäkoru on mielestäni kaunis ja ei huulikorukaan mikään ruma ole. Minun 12.v. tyttäreni tahtoo napakorun, olen luvannut sen hänelle kun hän täyttää 13 (kolmen kuukauden päästä). Tyttäreni harrastaa yleisurheilua ja on huomannut tv:n yleisurheilukisojen monilla naiskilpailijoilla napakoruja. Tämän vuoksi hän nyt itsekin sen tahtoo ja en näe sille mitään suurta estettä. Toki tulehdusriski on olemassa, mutta uskon sen olevan aika pieni, jos lävistyksen ottaa liikkeessa ja hoitaa reiän lävistämisen jälkeen huolella. Suosittelen keskustelemaan rakentavasti lapsesi kanssa. Ehkä keksitte yhdessä ratkaisun asiaan! :)