Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä identiteettisi rakentuu?

Vierailija
20.01.2014 |

Mua rupesi mietityttämään, kun selvisi, että yksi henkilö joka vahvasti antaa akateemisen kuvan itsestään ja korostaa opiskelevansa maisteriksi, onkin tehnyt vain 3 perusopintokokonaisuutta. On identiteetiltään vaikka mitä, vaikka oikeat näytöt puuttuvat. Osa-aikainen työ on olevinaan asiantuntijatehtävä.

Minulla on kandidaatin tutkinto ja maisteri loppusuoralla, mutta pidän sitä vain vähäisenä yrittelynä. Teen osa-aikatyökseni samaa kuin kaverini, mutta en huutele asiaa koska se on vain osa-aikaista.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kokemuksista, varsinkin kotiperheestä ja lähipiiristä koulussa ja kavereiden kesken. Myöhemmin on vaikuttanut paljon se millaiseksi rakkaussuhteet ja omien lasten saaminen on osoittautunut. Kokemukset työrooleista ja elämän hyvät ja huonot sattumukset ovat vahvistaneet joitakin piirteitä.

Oikeastaan aika monen asian tekijä.

Vierailija
22/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmm, jotenkin otsikko ja varsinainen teksti olivat vähän eri asioita.... Mutta mistä identiteettini koostuu näin äkkiseltään.

- Vahvasti perhetaustastani

- Minua on aina pidetty koulussa hyvänä

- Ystävä piiristäni

- Elämänhistoriastani ja kokemuksistani

- Naiseudesta

- Koulutuksestani (psykologian maisteriopiskelija)

- Tyylistäni

- Haluista ja haaveista

Tähän vaikuttaa myös tietty oma luonteeni ja tempperamentti.

Eli kaverisi on vaan erilainen kuin sinä. Syy voi olla vaikkapa se, että hän haluaa korostaa "paremmuuttaan" koska ei arvosta itse itseään tarpeeksi? Hän haluaa muista hyväksyntää, arvostusta? Epävarmuus? Hän on voinut myös oppia tällaista käyttäytymistä vaikka lapsuudessaan? Vaikea sanoa lähemmin tuntematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkenna hieman, mistä identiteetistä puhut. Kerrot itsestäsi kovin suppeasti työ- tai ammatillisen identiteetin merkityksin.

Jos opiskelee yliopistossa, on aika luontevaa sanoa, että valmistuu aikanaan maisteriksi. Osa-aikainenkin työ voi olla asiantuntijatyötä (esim. aika moni lääkäri tekee osa-aikaista työtä omasta halustaan). Vaikuttaa siltä, että oma akateeminen identiteettisi ei ole kovin hyvin rakentunut eli onko ongelmasi perhetaustassa, opiskelussa vai missä? Et koe kuuluvasi joukkoon eli sinulla ei ole viiteryhmää, johon haluat samaistua.

Vierailija
24/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tähän tosiaan miettiä senkin mitä merkitsee suomalaisuus, työväenluokkaisuus, uskonnollisen taustan hylkääminen jne. Identiteetti on tosiaan laajalta kartalta koottu hahmo. 2

Vierailija
25/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Identiteettini koostuu näistä:

- äitiydestä, siitä millainen äiti olen lapsilleni

- hyvyydestä, millainen lähimmäinen olen muille, miten kohtelen muita

- miten kohtelen eläimiä

- taidosta, jota vaalin ja miten hyvin kehityn siinä, tässä on ollut jo vuosia ongelmia

- jossakin määrin perhetaustastani, lähisukusuhteistani

- henkisestä kehityksestäni

- älystä ja miten sitä käytän, yritän käyttää hyvin tätä lahjaa

- unelmistani

Identiteettini ei koostu:

- ammatistani

- koulutuksestani

- materiasta 

- asemastani yhteiskunnassa

- tyylistä, pukeutumisesta, tyylitajusta tms. sisustuksesta pinnalisesta

Vierailija
26/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävistäni = puoliso, lapset, sisarukset, vanhemmat ja työkaverit. Sekä tietenkin työstä.

Vierailija
27/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:07"]

Tarkenna hieman, mistä identiteetistä puhut. Kerrot itsestäsi kovin suppeasti työ- tai ammatillisen identiteetin merkityksin.

Jos opiskelee yliopistossa, on aika luontevaa sanoa, että valmistuu aikanaan maisteriksi. Osa-aikainenkin työ voi olla asiantuntijatyötä (esim. aika moni lääkäri tekee osa-aikaista työtä omasta halustaan). Vaikuttaa siltä, että oma akateeminen identiteettisi ei ole kovin hyvin rakentunut eli onko ongelmasi perhetaustassa, opiskelussa vai missä? Et koe kuuluvasi joukkoon eli sinulla ei ole viiteryhmää, johon haluat samaistua.

[/quote]

Tämä kaverini siis korostaa ensisijaisesti näitä sekä oli soitellen sotaan yhden harrastuksen suhteen, mistä ei lopulta tullutkaan mitään. Osti jo kaikki mahdolliset tarvikkeet, hankki sponsoreita jne.

Olet oikeassa, akateeminen identiteettini tuntuu olevan sivuseikka elämäni kokonaisuudessa, osoittaa vain että olen vähän ollut kiinnostunut pääaineestani. Aine on sellainen, että työnantajat eivät tule riemulla rekrytoimaan kotoani. 

Yksi harrastus on minulle osa-aikatyö, mutta en siitäkään puhu kenellekään. En osaa paukuttaa omaa rumpuani. 

Pohdinpa vaan, miten vastaavat "meriitit" tulevat toiselle isoksi asiaksi ja toiselle ei oikeastaan.

Vierailija
28/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä koen, että identiteettiini kuuluu oleellisena osana koulutukseni ja sen mukanaan tuoma ammatti. Olenhan töissä ammattini edustajana kuitenkin käytännössä puolet valveillaoloajastani joka ikinen arkipäivä. Työni vain sattuu olemaan akateeminen asiantuntijatyö, tosin työyhteisössä jossa maisterin tutkinto on vasta hyvä alku...

Vierailija
29/29 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kateellinen vai mikä tässä on takana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi