Hirveää paskaa tämä meidän safkaa
Ja tätä on mainostettu telkkarissa ja lehdissä viikko tolkulla.
Kommentit (187)
115, minä se ekana otin Tinan esille. Ja olet väärässä. Lue kommentti nro 113.
t. ammattilainen
Herättihän ohjaajan setä(?)kin aikoinaan närkästystä "ammatillisemmissa" taidepiireissä huumorillaan. Taitaapa jotkut kollegat olla edelleen sitä mieltä, että Bonk tai psankka ei ole oikeaa taidetta. Ehkä se on suvun ja vanhan rahan kirous, että lytätään armotta. Alitajuista herravihaa tai jotain.
Hauskaa, että suvussa on edelleen yritystä, ei ole kangistuttu vanhaan, vaan on levittäytdytty uusille urille.
Bonk oli hauska projekti, tämä on vaan huonosti mietitty tusinaohjelma. Ei kaikki Gullichsenien suvun jäsenten tekeleet ole kultahippuja vain siksi, että Bonk oli hauska idea. Ei mitään klassikoita, mutta hauska.
Mua häiritsee Hannan kimeä kitisevä ääni eniten. Mutta nyt kun tuli puheeksi, niin joo, saisivat puhua katsojalle eikä katsojan ohi. Tulee mieleen ihan kuin jotkut lapset puhumassa luokan edessä, eivät ota kehenkään katsekontaktia.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:19"]
Ihan kaameata katsottavaa. Ruoka sinänsä varmaan hyvää ja esiintyjätkin ehkä symppiksi, mutta HALOO!!! Tv-toimittajana katsoin eka jaksoa tyrmistyneenä, eikö noille oöe annettu mitään esiintymisohjeita? Eikö tuota ole ohjannut kukaan? Tyypit puhuu jonnekin kameran ohi koko ajan,mutta ei näytetä kenelle.
Oikein tuli mieleen, että pitäiskö niille panna palautetta. KATSOKAA KAMERAAN, KUN PUHUTTE KATSOJALLE! Tai jos ette puhu katsojalle, puhukaa jollekulle kuvaajalle tai toimittajalle siellä kameran vieressä, joka esitellään katsojalle - näin toimi mm. se ruotsalaiskokki Tina omassa kokkiohjelmassaan. Mutta ei perkele tuollaista pälyilyä pitkin seiniä.
Ja pienempi tyyliseikka: hihitys seis. Naurua ja hymyä, mutta ei koulutytömäistä hihitystä, varsinkin kunne ns. Vitsit ovat olleet täysin sisäpiirikivaa...
terv. ammattilainen
[/quote]
Joskus on piristävää, kun kokeillaan vähän jotain uutta. "Säännöt" on tehty rikottaviksi. Niin paljon kun tanskalaisia dogma-elokuvia käsivarakuvauksineenkin aikanaan kummeksuttiin ja ammattipiireissäkin haukuttiin, toivat ne paljon hyvää ravistelua kuvallisen kerronnan luutuneisiin oikein-väärin asenteisiin
Ohjaajat ja muut näkyvät kyllä perinteiseen tapaan tässä ohjelmassa sieltä lopputeksteistä :)
[/quote]
jos nyt et kumminkaan alkaisi ihan vaan huonosti tehtyä ohjelmaa verrata ammattielokuvantekijöiden kokeiluihin. Kokeilut ovat mietittyjä ja niillä on perustelut, seinille pälyilyä taas ei voi perustella yhtikäs millään kerronnallisell tai ilmaisullisella funktiolla! Tuossa ei ollut mitään piristävää, vaan se oli vaivaannuttavan amatöörimäinen pläjäys. Juu, oli siellä ohjaajan nimi varmaan lopussa, mutta ohjaajan käden jälki ei valitettavasti näkynyt itse ohjelmassa. Oikeasti, tuo kontakti katsojaan on niin PERUSASIA tuollaisissa DIY-ohjelmissa, mitä ruokaohjelmatkin ovat, että ei voi kuin ihmetellä.
terv ammattilainen
[/quote]
Ilmeisesti tunnet ohjaajan ja kädenjälkensä, kun pystyt arvioimaan, ettei sitä lopputulokessa näkynyt. Melkoinen fakiiri ja todella ammattilainen olet, syvä kumarrus, hih.
[/quote]
no kuule, kyllä minä mietityn ja ammattitaitoisen työnjäljen tunnistan, neljännesvuosisadan alakokemuksella ja alan akateemisella koulutuksella. Trust me, tässä ei ole ammattitaitoa tai harkittu rajojen rikkomista.
ihan päivän naurut saadakseni... Kerropa nyt minulle, mikä on se salattu tarkoitusperä, mitä ohjaaja ja kokit ovat tavoitelleet seinille pälyilyllä? "Katsojat on perseestä", sitäkö haluavat viestiä luimistelemalla sinne tänne ei minnekään?
Tai "me paskat nakataan teistä, katsojat"? Tai kenties "puhumme täyttä kakkaa, emmekä kehtaa katsoa sinua silmiin"?
Että joopajoo.
t. ammattilainen
[/quote]
Ehkä se neljännesvuosisata omista opinnoista on selittävä tekijä, miksi nuoremman polven luonnosmaisempi, raakaversiomaisempi tyyli ei pure.
Minä kyllä tykkäsin, vaikka olen jo puolivuosisataa vanha.
[/quote]
no ei. En ole elänyt umpiossa, vaan tehnyt koko ajan alan töitä. Ymmärrän oikein hyvin modernia ilmaisua, mutta katsopa itse huviksesi... Tuo on ihan tasan ainoa tv-kokkiohjelma, jossa kokki puhuu seinille, ei kameralle tai JOLLEKIN. Miksi, oi miksi se seinille pälyily? Sille ei ole mitään perustetta. Katsojaan ei synny kontaktia, eikä toisaalta annet vaikutelmaa rennosta jutustelustakaan, koska pari ei puhu kenellekään muullekaan. Eikä varsinaisesti keskustele myöskään keskenään. Puhe on suunnattu katsojille, katse luimii pitkin seiniä. Se ON etäännyttävää ja kuten ketjun vastaajien valtaosa sen kokee, häiritsevää.
t. ammattilainen
[/quote]
Siis olet toimittaja ja sen alan korkeakoulututkinto? Siltä pohjalta on helpompi ymmärtää jankkausta kameran ohi katsomisesta. Taidealan korkeakouluissa ei opeteta eikä oikeastaan tunneta tuollaista oikein-väärin asetelmaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:14"]
112,joo. Tykkää rauhassa. Ja anna minun inhota. Jos huomaat, enemmistö ketjuun vastanneista piti sarjaa huonona. Ei ihan ehkä kannata tuollaisen teko, kun nyt kumminkin mainoskanavasta puhutaan, ja sarjan pitäisi vetää katsojia. No, antaa katsoa nyt, miten sarjan käy.
t. ammattilainen
[/quote]
Eli jos enemmistö on toista mieltä, kuin minä, niin olen väärässä? Oikeastiko meillä on edelleen toimittajia, jotka ajattelevat noin. Yllättävää törmätä nykyaikana yhä moiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:38"]
Bonk oli hauska projekti, tämä on vaan huonosti mietitty tusinaohjelma. Ei kaikki Gullichsenien suvun jäsenten tekeleet ole kultahippuja vain siksi, että Bonk oli hauska idea. Ei mitään klassikoita, mutta hauska.
[/quote]
Samaa mieltä. Mutta kyllä se aikanaan nirppanokkaisia kriitikoita vihastutti. Siis se Bonk. Että onko se oikeastaan taidetta ollenkaan tuollainen. Ja ne Alvar Gullichsenin taulut, niissähän oli kakkapökäleitä pöntössä. Olen niin vanha, että vielä hyvin muistan.
122. Ei. Olen tosiaan tv-toimittaja, mutta jos tuntisit alaa, tietäisit, että vastaamme ohjelmien visuaalisesta ilmeestä, emme pelkästä spiikistä. Tulit paljastaneeksi olevasi alalla maallikko.
Olen opiskellut tiedotusoppia, mutta myös tv-ilmaisua ja kuvausta. Tuottanut, juontanut, kuvannut, editoinut... Vuosia, yhteensä 25 vuotta.
Edelleen odotan jonkun perustelevan, miksi on muka kiva ajatus vilkuilla sinne tänne pitkin seiniä ilman kontaktia katsojaan, jolle kumminkin puhutaan. Ja kun väitätte tuon olevan kv-trendi, niin sanokaapa samalla yksikin ruokaohjelma, jossa noin pälyillään.
Kyllä, taiteessa rajojen rikkominen on hyvä asia. Nyt ei ole kyse taideohjelmasta, vaan tyypillisestä DIY-ohjelmasta, ja tuo kontaktittomuus selvästi häiritsee monia katsojia. Minä kirjoitin ekan kommenttini vasta sivulle neljä, ja sitä ennen kymmenet ovat pitäneet ohjelmaa huonona.
t. ammattilainen, joka on jo väsynyt tähän jankkaamiseen. Kukin saa tykätä tai olla tykkäämättä tästäkin sarjasta. Ihan vaan tekijöiden kannalta voisi olla hyvä heidän tietää, mikä ohjelmassa vaivaa monia. Meinaan jos katsojaluvut ovat onnettomia, MTV ei tilaa ohjelmaa enempää. Itse olisin sitä katsonut mielelläni, koska tykkään ruuanöaitosta, mutta eka jakso oli niin karmean huonosti tehty, että en katso toiste.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:49"]
112,joo. Tykkää rauhassa. Ja anna minun inhota. Jos huomaat, enemmistö ketjuun vastanneista piti sarjaa huonona. Ei ihan ehkä kannata tuollaisen teko, kun nyt kumminkin mainoskanavasta puhutaan, ja sarjan pitäisi vetää katsojia. No, antaa katsoa nyt, miten sarjan käy.
t. ammattilainen
[/quote]
Eli jos enemmistö on toista mieltä, kuin minä, niin olen väärässä? Oikeastiko meillä on edelleen toimittajia, jotka ajattelevat noin. Yllättävää törmätä nykyaikana yhä moiseen.
[/quote]
älä yritä. SINÄ tuossa olit sitä mieltä, että massojen mielipide on totuus ("ei tätä tehdä tv-toimittajille jne").
minä olen kantani perustellut aika selkeästi, sinulla ei ole ollut tässä kunnon perusteluja yhtikäs millekään. Haluat kutsua huonosti ajateltua raikkaaksi ja virkistäväksi, milä perusteella, sit et kerro. Väität sitä uudeksi trendiksi, muttet kykene kertomaan yhtäkään toista kokkiohjelmaa, jossa pälyiltäisiin seinille...
pointtini ohjelman suosiosta oli, että jos ja kun tuo huono katsojakontakti karkottaa katsojia, ohjelmakin loppuu aika pian. Näin uskon. Mutta antaas nähdä... avokadopastalla voi ratsastaa aika pitkään, mutta kuinka pitkään...
t. ammattilainen
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:59"]
122. Ei. Olen tosiaan tv-toimittaja, mutta jos tuntisit alaa, tietäisit, että vastaamme ohjelmien visuaalisesta ilmeestä, emme pelkästä spiikistä. Tulit paljastaneeksi olevasi alalla maallikko.
Olen opiskellut tiedotusoppia, mutta myös tv-ilmaisua ja kuvausta. Tuottanut, juontanut, kuvannut, editoinut... Vuosia, yhteensä 25 vuotta.
Edelleen odotan jonkun perustelevan, miksi on muka kiva ajatus vilkuilla sinne tänne pitkin seiniä ilman kontaktia katsojaan, jolle kumminkin puhutaan. Ja kun väitätte tuon olevan kv-trendi, niin sanokaapa samalla yksikin ruokaohjelma, jossa noin pälyillään.
Kyllä, taiteessa rajojen rikkominen on hyvä asia. Nyt ei ole kyse taideohjelmasta, vaan tyypillisestä DIY-ohjelmasta, ja tuo kontaktittomuus selvästi häiritsee monia katsojia. Minä kirjoitin ekan kommenttini vasta sivulle neljä, ja sitä ennen kymmenet ovat pitäneet ohjelmaa huonona.
t. ammattilainen, joka on jo väsynyt tähän jankkaamiseen. Kukin saa tykätä tai olla tykkäämättä tästäkin sarjasta. Ihan vaan tekijöiden kannalta voisi olla hyvä heidän tietää, mikä ohjelmassa vaivaa monia. Meinaan jos katsojaluvut ovat onnettomia, MTV ei tilaa ohjelmaa enempää. Itse olisin sitä katsonut mielelläni, koska tykkään ruuanöaitosta, mutta eka jakso oli niin karmean huonosti tehty, että en katso toiste.
[/quote]
Minä en ole missään vaiheessa esittänyt olevani alan ammattilainen. Mutta minulla on tutkinto taidekorkeakoulusta ja sen verran sitä puolta tunnen, että siellä ei opeteta, mikä on oikein tai mikä on väärin, koska luovalla alalla sellaisia käsitteitä ei oikeastaan ole. Mutta se taas on toisaalta tuttua, että kolleegoiden töille ja aikaansaannoksille irvaillaan estotta. Mikä on itsestäni jotenkin...no, kaikilla aloilla on ne huonot puolet.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:06"]
t. ammattilainen
[/quote]
[/quote]
älä yritä. SINÄ tuossa olit sitä mieltä, että massojen mielipide on totuus ("ei tätä tehdä tv-toimittajille jne").
minä olen kantani perustellut aika selkeästi, sinulla ei ole ollut tässä kunnon perusteluja yhtikäs millekään. Haluat kutsua huonosti ajateltua raikkaaksi ja virkistäväksi, milä perusteella, sit et kerro. Väität sitä uudeksi trendiksi, muttet kykene kertomaan yhtäkään toista kokkiohjelmaa, jossa pälyiltäisiin seinille...
pointtini ohjelman suosiosta oli, että jos ja kun tuo huono katsojakontakti karkottaa katsojia, ohjelmakin loppuu aika pian. Näin uskon. Mutta antaas nähdä... avokadopastalla voi ratsastaa aika pitkään, mutta kuinka pitkään...
t. ammattilainen
[/quote]
Trendien seuraaminen ei ole sellaista uutta luovaa ja raikasta, jota tarkoitin. Sehän on matkimista.
127, niin. Toisaalta, mikään ei kehity ilman kritiikkiä. Toivon mukaan Gullichsenitkin saavat kritiikkiä, koska mielelläni katsoisin sarjaa, jos osaisivat kommunikoida katsojalle, ei ohi.
Taide ja kulutusviihde ovat aika eri asia. Ja kussakin lajissa on omat konventionsa, jopa taiteessa.
T. ammattilainen
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:10"]
t. ammattilainen
[/quote]
[/quote]
t. ammattilainen
[/quote]
Trendien seuraaminen ei ole sellaista uutta luovaa ja raikasta, jota tarkoitin. Sehän on matkimista.
[/quote]
ja silti yritit tuossa väittää, että minä olen vaan niin kalkkis, etten tiedosta tuon olevan trendikästä...
kuule, huono ammattitaito ei ole luovaa. Luovat ratkaisut on aina perusteltavissa, ammattoitaidottomat ja huonot ei.
t. ammattilainen
[/quote]
[/quote]
t. ammattilainen
[/quote]
Minä olen huomannut vain sen perustelun, että pälyily on väärin ja niin ei saa tehdä. Kun ei kuitenkaan taustalla liene mitään eettisesti tai moraalisesti paheksuttavaa, niin en näe siinä sitä perustelua. En ole siitä katsojakonaktista siis samaa mieltä, että se vaatisi kameralle puhumisen.
"Ammattilainen", olet kalkkis.
T. Toisen luovan alan ammattilainen
Ei sais arvostella, mut tolla miehellä on järkyttävän suuret korvat!
Ekaa kertaa nyt katon. Tää kuvaustyyli on jotain ihan kauheeta. Huojuvaa ja epäselviä lähikuvia. Mikä ton naisen funktio on tässä? Seisoskelee siinä kokin takana ja välillä jutustelee ja hihittää jotain tyhjänpäiväistä.
Ei jatkoon.
Mites teiltä känisijöiltä kävisi telkkarissa kokkailu? Rennon letkeästi kepeitä älykkäitä vuorosanoja viljellen? Saattaapi olla, että ei ihan sujuisi.
Muuten: ruoka on useimpien mielestä hyvää ja kokeilemisen arvoista, niin ymmärsin. Mutta ketjun otsikkoa kun katsoo, niin sitä ihtiäänhän siellä pitäisi olla. En ole ammattilainen, vain korkeintaan keskinkertainen kotikokki, mutta minua loukkaa kaikkien ruokaa valmistavien puolesta, kun ruokaa nimitetään ulosteeksi. Vähän fiksumpaa käytöstä toivoisin.
Omaa suhtautumistani kyseiseen ohjelmaan värittää vahvasti se, että tiedän Alexander G:n jättäneen oman ikäisensä vaimon nro 1 löytäessään tämän lähes 20 vuotta nuoremman Hannan. Ei siinä mitään, mutta niin jäi exä ja kaksi aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta ja nyt kaikki on niiiiiiin ihanaa ja auvoisaa. Jepjep. Avocadoa vaan pastaan.
Jännä juttu, kun näin ammattitaidottomana, en ole huomannut ollenkaan, että katsovat ihan vääriin suuntiin. Tai siis en osaa närkästyä siitä, kun olen vaan tällainen tavis-katsoja.
Näköjään on ihan alan palkintojakin tekijätiimille osunut, ilmeisesti kaikki ammattilaisetkaan eivät ole niin yksioikoisen yksimielisiä.