Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut väläyttelee jarruvaloja koko ajan?

Vierailija
18.10.2020 |

Tuolla maanteillä näkee välillä näitä kuskeja, jotka tekevät pieniä jarrutuksia tämän tästä.
Tiessä on mutka - jarrua
Tiessä on mäki - jarrua
Vastaan tulee auto - jarrua
Risteys, jossa muut väistämisvelvollisia - jarrua
Nopeusrajoitus muuttuu - jarrua (vaikka riittäisi kaasun höllääminen tai vakkarin pois napsautus)
Kameratolppa - jarrua (vaikka ajetaan sallittua nopeutta)
Tien varressa on talo - jarrua
Pellolla on traktori - jarrua
jne jne

Tottakai pitää jarruttaa jos tilanne sitä vaatii ja käytettäväksi jarrut on toki tehty, mutta jotkut kuskit tuntuvat hipaisevan jarrupoljinta heti kun matkassa on joku pieni poikkeama, vaikka pelkkä kaasun höllääminen olisi ihan riittävä varotoimi. Eikä kyse ole siitä että ärsyyntyneenä perässäroikkujaan väläyteltäisiin jarruvaloja.

Kun tuollaisen kuskin perässä ajelee maantietä (ihan asiallisella turvavälillä), ensimmäisenä tulee mieleen että siellä on nyt jotain eriskummallista tiellä, mitä pitäisi itsekin varoa. Mutta muutaman kilometrin jälkeen tajuat että kyseessä on hupijarruttelija. Mikset siis aja tasaista nopeutta vaan jarruttelet tämän tästä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka pitää toista jalkaa jo valmiiksi jarrulla niin saattaa käydä ihan huomaamatta noin. Jotkut autot tosin ottaa kaasun pois ja vakionopeus putoaa pois päältä jos samaan aikaan vahingossa painaa jarrua. Vanhemmissa autoissa kaasu voi toimia ihan normaalisti vaikka jarrua painettaisiinkin samalla.

Vierailija
2/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAKIONOPEUDENSÄÄDIN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auto jarruttaa itsenäisesti, sitä kutsutaan vakionopeudensäätimeksi.

Vierailija
4/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAKIONOPEUDENSÄÄDIN.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Vierailija
5/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAKIONOPEUDENSÄÄDIN.

ja mm. siksi se jarruttelee kun edellä menevä kottonen ei kulje vakionopeutta

Vierailija
6/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteisto ja/tai vakionopeudensäädin.

Vierailija
7/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auto jarruttaa itsenäisesti, sitä kutsutaan vakionopeudensäätimeksi.

Miksi se jarruttelisi? Riittää kun höllää vähän kaasua.

Vierailija
8/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakionopeudensäädin on kyllä omassakin autossa, mutta ei se moottorijarrutuksella jarruvaloa vilkuttele.

Ja tasaisella ajaessa ei varsinkaan.

-ap

Vierailija
9/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska me käytämme vakionopeudensäädintä ja välillä kuitenkin tulee tilanne jossa se vakionopeus on vähän liikaa. Sitten jarrutetaan. Ei ole edes tullut mielen että tämä jarruttelu on jonkun mielestä ongelma.

Vierailija
10/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa vaan ap oppia ettei jarruvalo tarkoita mitään erityistä. En itse ole ikinä edes kiinnittänyt huomiota omaan enkä kenenkään muun jarrutteluun, enkä aio kiinnittää jatkossakaan.

Vierailija
11/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakionopeudensäädin on kyllä omassakin autossa, mutta ei se moottorijarrutuksella jarruvaloa vilkuttele.

-ap

No ehkä joku 20 vuotta vanha volvo ei niin teekään. Mutta uudemmat tekee.

Vierailija
12/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole moinen koskaan haitannut. Parempi vaan, että edelläolijalta saa viestin, että tämä saattaa kohta jarruttaa oikeasti, vaikkei sitten koskaan tapahtuisikaan. 

Vierailija
13/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ajaa ihan edellisen per.seessä kiinni, joten joutuvat jarrutteleen koko ajan.

Vierailija
14/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ajaa ihan edellisen per.seessä kiinni, joten joutuvat jarrutteleen koko ajan.

Ja moni joutuu varoittelemaan omassa perseessään roikkuvia.

Vierailija
15/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ilmeisesti automaattivaihteet ja edessä kulkevan auton tunnistavat systeemit saavat auton välkyttämään jarruvaloja esim alamäissä.

Mutta tämä ei edelleenkään selitä sitä, miksi jotkut hiplaavaat jarrua koko ajan tasaisellakin, missä ei juuri muita autoja.

Ei tuo nyt suuri murhe ole, yleensä ohitan jatkuvasti aiheettomasti jarruttelevan kuskin. Haluan kuitenkin pitää vakkarilla ajellessa turvavälin ja se ei onnistu jos edellä jarrutellaan koko ajan.  Oma autoni ei tunnista edellä ajavaa, mutta ei se myöskään ole mikään 20v vanha Volvo. ;)

ap

Vierailija
16/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska me käytämme vakionopeudensäädintä ja välillä kuitenkin tulee tilanne jossa se vakionopeus on vähän liikaa. Sitten jarrutetaan. Ei ole edes tullut mielen että tämä jarruttelu on jonkun mielestä ongelma.

Takana tuleville se on ongelma koska jarruvalojen jatkuva vilkkuminen häikäisee, ja toisaalta luullaan että edessä on vaaratilanne. tai kuski räplää kännykkää ajaessaan. Mä itse vilkutan kaukovaloilla sellaisille jotka jatkuvasti jarruttelee ilman syytä. Mulla on perinteinen manuaalivaihteinen auto ilman vakionopeudensäädintä.  On paljon helpompi pysyä liikennevirran vauhdissa kun ei aja liian lähellä edelläajavaa ja vauhtia pystyy säätämään pikkasen kaasua nostamalla. Vain kun käännyn sivutielle tai taajamissa joutuu jarruttamaan.

Vierailija
17/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mun auton vakionopeudensäädin menee pois päältä jarrulla. Tai menee toki muutenkin mutta esim rajoituksen vaihtuessa alaspäin, mä otan sen pois väläyttämällä sulle sitä jarruvaloa. Sen jälkeen alkaa moottorijarrutus. Mutta se oli ainut sun listalta jossa mä sitä jarrua säännönmukaisesti vilautan.

Vierailija
18/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vakkari jarruttele jos joku tulee vastaan tai tiessä on mutka. Tällä jarruttelija porukalla menee kyllä jarruosia kun leipää mutta se selittääkin sen että palat täytyy vaihtaa 20tkm välein kun normaalisti pääsee sen 100 tkm tai enemmän.

Melko rasittavaa kyllä ajaa aloituksen mukaisen vilkuttelijan takana, ja yleensä se marssivauhtikin on aika paljon alakantissa.

Vierailija
19/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mun auton vakionopeudensäädin menee pois päältä jarrulla. Tai menee toki muutenkin mutta esim rajoituksen vaihtuessa alaspäin, mä otan sen pois väläyttämällä sulle sitä jarruvaloa. Sen jälkeen alkaa moottorijarrutus. Mutta se oli ainut sun listalta jossa mä sitä jarrua säännönmukaisesti vilautan.

Miksi et vähennä vakkarin nopeusasetusta niin sama tapahtuu ilman jarrutusta?

Vierailija
20/31 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miksi et vähennä vakkarin nopeusasetusta niin sama tapahtuu ilman jarrutusta?

Koska haluan palata sitten siihen yleisempään rajoitukseen yhdellä näpäytyksellä.