Miten ihmeessä pärjäätte hoitovapaalla?! Paljonko saatte sitä rahaa?
Järkyttävän pieni se raha! Paljon te saatte sitä ja miten ihmeessä sillä muka pärjää?
Kommentit (57)
Ihan hyvin ollaan pärjätty. Eikä tarvii silti lapselle mitään toisten vanhoja vaatteita /kirppiskamaa päälle laittaa, onneksi!
Minulla jää kuussa käteen n.500¿, sillä ei juuri juhlita kun mieskin tienaa vain minimi palkkaa työstään... Kahden lapsen kanssa meinaa olla aika tiukkaa välillä, kun on lainaakin maksettavana.
Asutaan Tampereella. Milloin on oikeitettu hoitolisään ja paljonka täällä on kuntalisä? Vai onko sitä lainkaan.. Ei noista Kelan sivuista ota Erkkikään selvää.
Olin hoitovapaalla 1v4kk ennen toisen lapsen syntymää, mies pienituloinen. Tein keikkatöitä viikonloppuisin, kun mies hoiti lasta. Vanhempani tukivat myös meitä taloudellisesti omasta tahdostaan.
Täällä kotihoidontuki 294,28 miinus verot. Käytännössä töihin menolle ei ole vaihtoehtoja.
Vierailija:
Täällä kotihoidontuki 294,28 miinus verot. Käytännössä töihin menolle ei ole vaihtoehtoja.
Se on alle 300¿ miinus verot. Hoitolisää maksetaan perheen tulojen mukaan. Toiset saavat, toiset eivät. Kuntalisä on kuntakohtainen etu, etsi tietoa Tampereen omilta sivuilta. Se anotaan ylensä samalla lomakkeella Kelasta kuin em. tuet.
Ymmärsinkö oikein että Tampereella ei saa kuntalisää jos lapsi on kotona äidin hoidettavana?
" Kun lapsen hoitajana on kunnan hyväksymä yksityisen hoidon tuottaja (yksityinen päiväkoti/perhepäivähoitaja tai perheeseen työsuhteessa oleva hoitaja), voi perhe saada yksityisen hoidon tukea. Yksityisen hoidon tuki koostuu Kelan hoitorahasta ja tulosidonnaisesta hoitolisästä. Hoitorahaa kunta voi korottaa päättämällään summalla = kuntalisä. Kuntalisä edellyttää päivittäistä ja kokopäiväistä (yli 5h/pv) hoitoa."
Onko ketään Tampereelta kuulolla?
Auttakaa mua;
Mä saan vanhempainrahaa 1450e/kk miinus verot 25%
Mies saa palkkaa 2300e/kk miinus verot 23%
Asutaan Jyväskylässä.
Molemmilla vakituinen työ.
Tyttö on nyt 5kk ja haluan jäädä hänen kanssaan kotiin ainakin ensi syksyyn asti eli vuodeksi.
Osaako kukaan arvioida suunnilleen paljonko sitä rahaa tulee?
Voi olla että haaveeksi jää kotiinjäänti.. :(
näitä hoitovapaaseen liittyviä tukia. Hoitovapaa alkaa siitä kun vanhempainvapaasi päättyy. Jos pidät lomia hoitovapaan aikana, tuet saa myös loman ajalta. Eli lomakuukausilta tulee palkka+ tuet.
Saat kotihoidontuen (vajaa 300¿) joka tapauksessa. Kuntalisän saat jos Jyväskylässä sellainen on. Hoitolisää saat vain, jos perheen tulot ovat riittävän alhaiset. Tämän voit tarkistaa Kelasta. Tuet ovat veronalaista tuloa.
Alhaisimmillaan tuki siis on vajaa 300¿, parhaimmillaan monta sataa parempi. Kaikki riippuu asuinkunnasta ja perheen tuloista.
Tampere-kysymykseen: teksti koski yksityisen hoidon tukea. Tampereelle siis ilmeisesti ole kotihoidon kuntalisää jos siitä ei löytynyt mainintaa. Soita ja kysy jos ei muuten selviä.
Lisäksi korotetut lapsilisät, elatusavun ja kuntalisää 400,- ja asumistukea 220,- eli YHTEENSÄ KUUSSA verojen jälkeen lähes 2000,-
Tämän kerron siksi, että MUA VITUTTAA kun rahaa ei olis olla kotona lasten kanssa jos en olis eronnu, sillon saisin vain minimit, eikä tulot tosiaan päätä huippais sillonkaan (siis ex miehen tuloja jos ajatellaan)
tasavertaiset mahdollisuudet alle 3-vuotiaiden kotihoitoon.
Kuntalisää on makseltu monissa kunnissa, jossa asumismenot muutenkin suuret (isot kaupungit, kasvukeskukset...).
Helsingissä tutkittiin, vaikuttiko kuntalisä kotihoidettujen lasten määrään. Ilmeni, ettei tuen suuruudella ollut vaikutusta kotihoidettujen lasten määrään. Suuntaus on, että yhä nuorempia viedään päivähoitoon, vaikka Helsingin kuntalisä on vertailussa melko hyvä. Asuntolainat ovat kasvukeskuksissa muutenkin niin suuret, että ne vaativat kahden vanhemman palkan. Se onkin asia erikseen, kuuluuko yhteiskunnan maksella asuntolainoja ja pärjäisikö vähemmälläkin, mutta mielenkiintoista tietoa. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että ne vanhemmat jotka haluavat hoitaa pikkulapset kotona, myös sen tekevät rahan suuruudesta riippumatta.
(Minulle kuntalisä kyllä merkitsi niin paljon, että jouduin palaamaan töihin kun se loppui...)
muuten menee kotihoidontuen lisäosa näin:
3 henk:
1430 e/kk - alle tämän vanhempin yht. bruttotulolla saa täyden hoitolisän.
3219,21 e/kk -tämän ylittävällä bruttotulolla et saa enää hoitolisää
4 henk:
1700 e/kk -alle tämän vanhempin yht. bruttotulolla saa täyden hoitolisän.
3828,93 e/kk -tämän ylittävällä bruttotulolla et saa enää hoitolisää
Joka tapauksessa saat sen kotihoidon tuen perusosan 294,28¿. Ja kaikista näistä menee verot!
Tässä siis se perusosat, kuntalisä päälle, jos se kunnassa on.
tää kunta lisä on 50euroa ja käteen mulla jää 409 euroa tuesta.
Mut hoitoraha on 294,28.. eli kun verot lähtee siit niin n.230Euroa..
Ja kuntalisää saa ainoastaan jos saa myös hoitolisää... eli töihin on pakko palata
Eikös se ole niin, että ' nykynuoret' saavat ensimmäisen lapsen keskimäärin 28-vuotiaana? Elintaso on kohonnut, mutta nykynuoret myös maksavat suhteessa paljon enemmän asumisesta kuin aiemmat sukupolvet.